Zakres działania Ministra Przemysłu Lekkiego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 4 kwietnia 1949 r.
w sprawie zakresu działania Ministra Przemysłu Lekkiego.

Na podstawie art. 23 i 26 ustawy z dnia 10 lutego 1949 r. o zmianie organizacji naczelnych władz gospodarki narodowej (Dz. U. R. P. Nr 7, poz. 43) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się termin rozpoczęcia działalności Ministra Przemysłu Lekkiego na dzień 4 kwietnia 1949 r.
§  2.
Do zakresu działania Ministra Przemysłu Lekkiego należą:
1)
sprawy przemysłu włókienniczego, odzieżowego, skórzanego, drzewnego, zapałczanego, papierniczego, mineralnego i poligraficznego, a w szczególności we wszystkich tych gałęziach przemysłu:
a)
planowanie gospodarcze i polityka inwestycji,
b)
kierowanie działalnością podległych przedsiębiorstw państwowych, państwowo-spółdzielczych oraz pozostających pod zarządem państwowym,
c)
ustalanie kierunku i nadzorowanie działalności przemysłowej central spółdzielni, central spółdzielczo-państwowych i spółdzielni,
d)
nadzór nad urządzeniami technicznymi,
e)
arbitraż w sprawach majątkowych między przedsiębiorstwami i instytucjami podlegającymi Ministrowi Przemysłu Lekkiego,
f)
sprawy kadr oraz współdziałanie z właściwymi władzami w sprawach zatrudnienia,
g)
organizowanie badań naukowych, publikacja wydawnictw i nadzorowanie instytucji naukowo-badawczych,
h)
inne sprawy zastrzeżone dotychczas w prawie przemysłowym i innych przepisach właściwości Ministra Przemysłu i Handlu;
2)
sprawy państwowego przemysłu miejscowego;
3)
sprawy gospodarki odpadkami użytkowymi;
4)
sprawy przemysłu artystycznego.
§  3.
1.
Do zakresu działania Ministra Przemysłu Lekkiego przechodzą sprawy zastrzeżone właściwości Ministra Skarbu w przepisach dotyczących monopolu zapałczanego.
2.
W zakresie działania Ministra Skarbu pozostają sprawy:
1)
nadzoru skarbowego i ochrony przywileju wyłączności;
2)
wynikające z prawa karnego skarbowego.
§  4.
Z dniem określonym w § 1 przechodzą do zakresu działania Ministra Przemysłu Lekkiego sprawy wymienione w §§ 2 i 3 należące dotychczas do właściwości Ministra Przemysłu i Handlu oraz Ministra Skarbu.
§  5.
1.
Zakres działania Ministra Przemysłu Lekkiego, określony w §§ 2 i 3, wykonywany będzie z zachowaniem właściwości Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Centralnego Urzędu Szkolenia Zawodowego, wynikającej z ustawy z dnia 10 lutego 1949 r. o zmianie organizacji naczelnych władz gospodarki narodowej (Dz. U. R. P. Nr 7, poz. 43).
2.
Ustalanie kierunku i nadzorowanie działalności przemysłowej przedsiębiorstw i instytucji podległych kierownictwu i nadzorowi innych ministrów wykonuje Minister Przemysłu Lekkiego w swoim zakresie w porozumieniu z właściwymi ministrami.
§  6.
Spisy przedsiębiorstw państwowych, państwowo-spółdzielczych i samorządowych, jak również pozostających pod zarządem państwowym lub związku samorządowego oraz spisy central spółdzielni, central spółdzielczo-państwowych i spółdzielni podlegających kierownictwu lub nadzorowi Ministra Przemysłu Lekkiego będą ustalane uchwałami Rady Ministrów i ogłaszane w Monitorze Polskim.
§  7.
Wykonanie niniejszego rozporządzenia porucza się Ministrowi Przemysłu Lekkiego.
§  8.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 4 kwietnia 1949 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024