Zm.: ustawa z dnia 30 stycznia 1948 r. o obowiązku społecznego oszczędzania.

USTAWA
z dnia 9 marca 1949 r.
o zmianie ustawy z dnia 30 stycznia 1948 r. o obowiązku społecznego oszczędzania.

Art.  1.

W ustawie z dnia 30 stycznia 1948 r. o obowiązku społecznego oszczędzania (Dz. U. R. P. z 1948 r. Nr 10, poz. 74, Nr 36, poz. 256 i Nr 52, poz. 415 oraz z 1949 r. Nr 7, poz. 42) - wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 2 otrzymuje brzmienie:

"Art. 2. 1. Obowiązkowi społecznego oszczędzania podlegają:

1) osoby fizyczne, osoby prawne oraz spadki nieobjęte, osiągające przychody ze źródeł przychodów, wymienionych w art. 9 dekretu z dnia 25 października 1948 r. o podatku dochodowym (Dz. U. R. P. Nr 52, poz. 414), jeżeli podlegają opodatkowaniu na zasadzie art. 6 tego dekretu, a ich dochód ogólny przekracza 360.000 zł rocznie; przepis ten nie dotyczy osób, objętych pkt 4,

2) podatnicy podatku gruntowego, opłacający podatek od podstawy opodatkowania, której wysokość ustala corocznie rozporządzenie Rady Ministrów na wniosek Ministra Skarbu w porozumieniu z Ministrami: Administracji Publicznej oraz Rolnictwa i Reform Rolnych,

3) osoby, podlegające podatkowi od wynagrodzeń, jeżeli ich wynagrodzenie przekracza za okres wypłaty: miesięczny - 30.000 zł, tygodniowy - 6.900 zł, dzienny - 1.200 zł; granice te nie obowiązują w przypadkach, określonych w art. 31 ust. 3; przy wynagrodzeniach o innych okresach wypłaty (art. 10 ust. 5 ustawy o podatku od wynagrodzeń) Minister Skarbu określi w drodze rozporządzenia odpowiednią kwotę wynagrodzenia, właściwą dla danego okresu wypłaty, od której to kwoty poczynając powstaje obowiązek oszczędzania,

4) samodzielni rybacy kutrowi w granicach, określonych w art. 31 b.

2. Za samodzielnego rybaka kutrowego w rozumieniu niniejszej ustawy uważa się rybaka morskiego, który posiada kartę rybacką, wydaną przez właściwy Morski Urząd Rybacki i dokonuje połowów na własnym dzierżawionym lub użytkowanym kutrze.",

2)
w art. 4 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Obowiązek społecznego oszczędzania rozpoczyna się i kończy w czasie, określonym przepisami o powstaniu i wygaśnięciu obowiązku podatkowego w podatkach: dochodowym (art. 2 ust. 1 pkt 1), gruntowym (art. 2 ust. 1 pkt 2) i od wynagrodzeń (art. 2 ust. 1 pkt 3). Obowiązek społecznego oszczędzania samodzielnych rybaków kutrowych (art. 2 ust. 1 pkt 4) rozpoczyna się z chwilą rozpoczęcia działalności rybackiej, a kończy się z chwilą dokonania sprzedaży ostatniego połowu z jednoczesnym zaprzestaniem działalności rybackiej.",

3)
w art. 6 ust. 2 otrzymuje brzmienie;

"2. Społeczny Fundusz Oszczędnościowy dzieli się na:

fundusz A - prywatnego przemysłu, rzemiosła, handlu i usług z wyjątkiem samodzielnych rybaków kutrowych,

fundusz B - rolnictwa,

fundusz C - pracy najmniej,

fundusz D - rybołówstwa morskiego.",

4)
w art. 9 ust. 3 wyrazy: "funduszu C" zastępuje się wyrazami: "funduszów C i D",
5)
w art. 13 ust. 3 wyrazy: "pożyczek (art. 16)" zastępuje się wyrazami: "pożyczek (art. 16 i 18a)",
6)
po art. 18 dodaje się nowy art. 18a w brzmieniu:

"Art. 18a. 1. Przepisy art. 16 i 17 nie mają zastosowania do pożyczek inwestycyjnych, udzielanych uczestnikom funduszu D.

2. Środki finansowe, gromadzone w funduszu D, będą użyte na inwestycje rybołówstwa morskiego.

3. Warunki udzielania pożyczek inwestycyjnych uczestnikom funduszu D na cele inwestycyjne rybołówstwa morskiego ustali w drodze rozporządzenia Minister Skarbu w porozumieniu z Ministrem Żeglugi.",

7)
w art. 20 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Uczestnicy funduszów B, C i D mogą uzyskać zwrot części wkładu oszczędnościowego w przypadku utrzymywania dziecka w szkole poza miejscem zamieszkania, uczestnicy zaś funduszów B i D - ponadto w przypadku klęski żywiołowej oraz straty w inwentarzu, powodującej w sposób istotny umniejszenie zdolności płatniczej uczestnika. Uczestnicy funduszu D mogą uzyskać również zwrot części wkładu oszczędnościowego w wysokości kwoty, wpłaconej przez uczestnika z tytułu spłaty albo dzierżawy kutra, przekazanego przez Państwo.",

8)
w art. 23 ust. 1 pkt 2 wyrazy: "funduszu C" zastępuje się wyrazami: "funduszów C i D",
9)
w art. 28 ust. 3 pkt 2 wyrazy: "funduszach A bądź C" zastępuje się wyrazami: "funduszach A, C bądź D",
10)
w dziale III po rozdziale IV wprowadza się nowy rozdział V w brzmieniu:

"Rozdział V.

Fundusz D.

Art. 31a. Składki oszczędnościowe uczestników funduszu D pobierają płatnicy, których określi rozporządzenie Ministra Skarbu, wydane w porozumieniu z Ministrami: Żeglugi oraz Handlu Wewnętrznego. Rozporządzenie to określi również tryb i sposób pobierania składek oszczędnościowych oraz terminy ich płatności.

Art. 31b. 1. Podstawą obliczenia składki oszczędnościowej jest kwota, uzyskana ze sprzedaży połowu.

2. Składki oszczędnościowe pobiera się według następujących stawek:

klasa kutra "A" - 4%
" " "B" - 3%
" " "C" - 2%
" " "D" - 1,5%
" " "E" - 1%
" " "F" - 0,1%.

3. Zakwalifikowania kutra do właściwej klasy dokonuje Morski Urząd Rybacki.".

Art.  2.

Zgromadzone do dnia 31 grudnia 1948 r. wkłady oszczędnościowe od samodzielnych rybaków kutrowych przelewa się z funduszu A do funduszu D.

Art.  3.

Wykonanie niniejszej ustawy porucza się Ministrowi Skarbu w porozumieniu z właściwymi ministrami.

Art.  4.

Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 1949 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024