Wykonanie ustawy z dnia 4 lutego 1949 r. o podatku od wynagrodzeń.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 17 marca 1949 r.
w sprawie wykonania ustawy z dnia 4 lutego 1949 r. o podatku od wynagrodzeń.

Na podstawie art. 4 ust. 2 i 3, art. 9 ust. 7, art. 10 ust. 5, art. 12 ust. 3, art. 13 ust. 3, art. 14 ust. 2, art. 15 ust. 4 i 6, art. 16 ust. 3 i art. 19 ustawy z dnia 4 lutego 1949 r. o podatku od wynagrodzeń (Dz. U. R. P. Nr 7, poz. 41) oraz art. 15 dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. R. P. z 1946 r. Nr 27, poz. 174 oraz z 1948 r. Nr 12, poz. 94 i Nr 52, poz. 413) zarządzam, co następuje:
§  1. 
1. 
Powołane w rozporządzeniu niniejszym:
1)
artykuły bez bliższego określenia - oznaczają artykuły ustawy z dnia 4 lutego 1949 r. o podatku od wynagrodzeń (Dz. U. R. P. Nr 7, poz. 41),
2)
paragrafy bez bliższego określenia - oznaczają paragrafy niniejszego rozporządzenia.
2. 
Ilekroć w rozporządzeniu niniejszym mowa jest o ustawie bez bliższego określenia, rozumieć należy ustawę z dnia 4 lutego 1949 r. o podatku od wynagrodzeń (Dz. U. R. P. Nr 7, poz. 41).

Do art. 4 ust. 1 pkt 1.

§  2. 
Stosunek służbowy wynika z decyzji władzy, opartej na przepisach prawa publicznego. Stosunek umowy o pracę reguluje prawo pracy, a w szczególności rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 16 marca 1928 r. o umowie o pracę pracowników umysłowych (Dz. U. R. P. Nr 35, poz. 323) i o umowie o pracę robotników (Dz. U. R. P. Nr 35, poz. 324) wraz z działem I tytułu XI kodeksu zobowiązań (Dz. U. R. P. z 1933 r. Nr 82, poz. 598).
§  3. 
1. 
Do rzędu wynagrodzeń określonych w art. 4 ust. 1 pkt 1 zalicza się wszelkiego rodzaju wynagrodzenia bez względu na ich nazwę i rodzaj, jeżeli wypłata następuje z tytułu istniejącego pomiędzy pracownikiem a pracodawcą stosunku służbowego lub stosunku umowy o pracę (wynagrodzenie zasadnicze, za godziny nadliczbowe, za pracę nocną, dodatki służbowe, funkcyjne, specjalne, przemysłowe, wyrównawcze, osobiste, za specjalność fachową, kwalifikacyjne, dodatki za uciążliwą pracę, za prace szkodliwe dla zdrowia, rodzinne, reprezentacyjne, lokalne, mieszkaniowe, taksy egzaminacyjne, promocyjne, akordowe, żetonowe, premie za wydajną pracę, nagrody pieniężne, prowizje, bilansowe, trzynasta pensja, świąteczne, odszkodowania za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy są określone w sumach z góry ustalonych).
2. 
W przypadku, gdy ze względu na odmienny od ogółu pracowników zakres obowiązków, czas zatrudnienia danej osoby lub inne okoliczności powstaje wątpliwość, czy w ogóle zachodzi stosunek umowy o pracę (art. 4 ust. 1 pkt 1), należy ustalić, czy całokształt praw i obowiązków danej osoby jest unormowany przepisami z zakresu prawa pracy. W razie nasuwających się trudności w określeniu charakteru zatrudnienia tej osoby można zasięgać opinii związku zawodowego, do którego należy ogół pracowników danego zakładu pracy.
§  4. 
Przychód osób zatrudnionych w zakładach usługowych (hotele, restauracje, cukiernie itp.) w postaci procentowego wynagrodzenia, pobieranego od zainkasowanych rachunków, stanowi wynagrodzenie podlegające opodatkowaniu, natomiast dobrowolne datki przekraczające określoną wysokość procentowego wynagrodzenia nie są wynagrodzeniem w rozumieniu ustawy.
§  5. 
Odszkodowania i odprawy, wypłacane pracownikom z tytułu rozwiązania stosunku pracy, podlegają opodatkowaniu, chociażby nie były przewidziane w umowie o pracę.

Do art. 4 ust. 1 pkt 2, ust. 2 i ust. 3 pkt 2.

§  6. 
1.  1
 Działalność oświatowa korepetytorów, udzielających lekcji na godziny, nie podlega podatkowi od wynagrodzeń.
2. 
Działalność i twórczość architektów podlega podatkowi od wynagrodzeń w następujących przypadkach:
1)
gdy jest przedmiotem odpowiadającej warunkom § 7 umowy o dzieło lub umowy zlecenia,
2)
gdy według przepisów § 10 ust. 1 pkt 3 lit. h) oraz i) jest uważana za działalność lub twórczość artystyczną i odpowiada warunkom, określonym w §§ 11 - 13.

Do art. 4 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pkt 2.

§  7. 
1.  2
 Umowa o dzieło lub umowa zlecenia odpowiada przepisom art. 4 ust. 1 pkt 2 w przypadkach:
1)
gdy została zawarta przez pracodawcę z pracownikiem zatrudnionym u niego na podstawie stosunku służbowego lub umowy o pracę, albo
2)
gdy została zawarta przez jednego z płatników wymienionych w ust. 4 z pracownikiem zatrudnionym u jednego z pracodawców wymienionych w ust. 4

- jeżeli przedmiotem umowy są wyłącznie usługi, a nie świadczenia rzeczy, a umowa jest wykonywana osobiście, a nie w ramach przedsiębiorstwa. Dla ustalenia, że wynagrodzenie wypłacane pracownikowi przez jednego z płatników wymienionych w ust. 4 wypływa z zawartej między tymi osobami umowy o dzieło lub umowy zlecenia decydujący jest w zakresie podatku od wynagrodzeń sporządzony przez pracodawcę dokument stwierdzający, że wypłata wynagrodzenia następuje z tytułu wykonania dokładnie określonego w tym dokumencie świadczenia wynikającego z umowy o dzieło lub umowy zlecenia. Ciągłość wykonywania świadczenia lub jego charakter jednorazowy jest dla ustalenia umowy o dzieło lub umowy zlecenia bez znaczenia.

2. 
Przy wypłacie wynagrodzeń w przypadkach określonych w ust. 1 płatnik jest obowiązany zażądać od płatnika pisemnego oświadczenia stwierdzającego:
1)
iż świadczenie będące przedmiotem umowy wykonał bądź wykonuje osobiście, a nie w ramach przedsiębiorstwa,
2)
o ile chodzi o ust. 1 pkt 2, że jest zatrudniony u pracodawcy wymienionego w ust. 4 - ze wskazaniem tego pracodawcy i jego dokładnego adresu; oświadczenie to powinno być poparte odpowiednim dowodem.
3. 
Jeżeli podatnik nie złożył wymaganego oświadczenia (ust. 2), płatnik obowiązany jest - nie pobierając podatku od wynagrodzeń - bądź pobrać przedpłatę na poczet zaliczki na podatek obrotowy i dochodowy w myśl obowiązujących przepisów szczególnych, bądź w razie braku takiego obowiązku zawiadomić w terminie tygodniowym od daty wypłaty urząd skarbowy, właściwy dla wymiaru podatku obrotowego dla podatnika, o wypłacie wynagrodzenia, podając tytuł wypłaty, datę i kwotę wypłaty oraz dokładny adres podatnika - z nadmienieniem, że ani podatku od wynagrodzeń, ani przedpłaty nie pobrał.
4.  3
 Za płatnika, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, uważa się:
1)
władze, urzędy, instytucje i zakłady państwowe,
2)
przedsiębiorstwa państwowe i pod zarządem państwowym, spółki prawa cywilnego i handlowego, w których Skarb Państwa, przedsiębiorstwa państwowe albo osoby prawne prawa publicznego posiadają udział wynoszący ponad 50% kapitału zakładowego, przedsiębiorstwa o kapitale mieszanym państwowym i spółdzielczym oraz instytucje kredytowe,
3)
instytucje prawa publicznego, organizacje zawodowe, polityczne i społeczne,
4)
Centralny Związek Spółdzielczy, centrale spółdzielni, centrale spółdzielczo-państwowe oraz spółdzielnie.

Do art. 4 ust. 1 pkt 3.

§  8. 
Za osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich uważa się w szczególności: członków rad narodowych, lustratorów społecznych, gminnych delegatów społecznych do spraw podatku gruntowego, przewodniczących, zastępców przewodniczących i ławników obywatelskich komisji podatkowych, ławników w sądach powszechnych i szczególnych oraz członków organizacji społecznych.

Do art. 4 ust. 1 pkt 4.

§  9. 
1. 
Za osoby, którym władza w oparciu o przepisy prawa zleciła wykonanie określonych czynności, uważa się w szczególności: osoby biorące udział w komisjach administracji państwowej na skutek zlecenia właściwej władzy, osoby wykonujące czynności publiczno-prawne i pobierające bezpośrednio od stron opłaty administracyjne lub inne należności publiczno-prawne w imieniu i na rachunek Państwa lub innego związku publiczno-prawnego, gdy część tych opłat stanowi przypadające na ich rzecz wynagrodzenie lub gdy opłaty te z mocy przepisów szczególnych stanowią wynagrodzenie za czynności publiczno-prawne, jak lekarze weterynarii, oglądacze bydła, zarządcy nieruchomości ustanowieni w toku egzekucji z nieruchomości przez zarząd przymusowy, likwidatorzy ustanowieni w toku postępowania likwidacyjnego, płatnicy danin publicznych, otrzymujący wynagrodzenie za obliczanie i pobór niektórych danin, i biegli w postępowaniu sądowym i administracyjnym.
2. 
Pod przepis art. 4 ust. 1 pkt 4 nie podpadają czynności komorników i notariuszów.

Do art. 4 ust. 2.

§  10. 
1. 
Za wynagrodzenia z twórczości lub działalności naukowej, oświatowej, artystycznej, literackiej i publicystycznej w rozumieniu art. 4 ust. 2 uważa się na warunkach określonych w §§ 11-13 następujące wynagrodzenia, jeżeli działalność lub twórczość nie wynika ze stosunku służbowego lub z umowy o pracę:
1)
przy twórczości lub działalności naukowej - wynagrodzenia otrzymywane: z tytułu sprzedaży prawa autorskiego, z tytułu umowy o nakład, nie wyłączając wynagrodzenia za niewydanie dzieła, za prace naukowe, chociażby nawet nie zostały ogłoszone drukiem, oraz za wykłady i odczyty,
2)
przy działalności oświatowej - wynagrodzenia otrzymywane za wszelkiego rodzaju wykłady i odczyty z zakresu zadań oświatowych,
3)
przy twórczości lub działalności artystycznej - wynagrodzenia otrzymywane:
a)
z tytułu sprzedaży prawa autorskiego,
b)
z tytułu umowy o nakład, nie wyłączając wynagrodzenia za niewydanie dzieła,
c)
za produkcję słowa żywego, wokalne, muzyczne, rytmiczne (choreograficzne), sztuki mimicznej (pantomina), cyrkowe - bez względu na miejsce i sposób wykonania produkcji,
d)
za publiczne wykonanie dzieła muzycznego, również drogą radiofonii i radiowizji (telewizji),
e)
za opracowanie cudzych utworów będących przedmiotem praw autorskich, jak np. układ muzyczny lub przeróbka na muzyczne instrumenty mechaniczne,
f)
za czynności reżysera, dyrygenta, kierownika literackiego, artystycznego bądź muzycznego, scenografa lub scenarzysty,
g)
za czynności filmowego: operatora, montażysty, operatora dźwięku, dekoratora światła, dekoratora architekta i charakteryzatora,
h)
za branie udziału w konkursach z zakresu urbanistyki, architektury, sztuki dekoracyjnej, architektury wnętrz, architektury krajobrazu lub rzeźby, ogłaszanych za zgodą Ministra Odbudowy lub Ministra Kultury i Sztuki, jeżeli te wynagrodzenia nie są zwolnione od podatku w myśl art. 5 ust. 1 pkt 13 (§ 18 ust. 1),
i)
za sporządzanie projektów z zakresu określonego pod lit. h) w przypadku uznania tych projektów za posiadające wybitne wartości plastyczne przez specjalne organa Stowarzyszenia Architektów R. P. (SARP) w trybie ustalonym przez Ministra Odbudowy w porozumieniu z Ministrem Kultury i Sztuki,
4)
przy twórczości lub działalności literackiej i publicystycznej - wynagrodzenia otrzymywane:
a)
z tytułu sprzedaży prawa autorskiego,
b)
z tytułu umowy o nakład nie wyłączając wynagrodzenia za niewydanie dzieła,
c)
za prace literackie i publicystyczne, chociażby nie zostały ogłoszone drukiem,
d)
za wykłady i odczyty,
e)
z tytułu umów o tzw. wierszówki, odnośnie dziennikarzy,
f)
za publiczne wykonanie dzieła scenicznego, prac literackich lub publicystycznych również drogą radiofonii.
2. 
Za twórczość lub działalność naukową artystyczną, literacką i publicystyczną uważa się również działalność redaktorską oraz działalność polegającą na opracowaniu cudzych utworów, będących przedmiotem prawa autorskiego, jak np. tłumaczenie, przeróbka przystosowana, rewizja tekstu, przeniesienie na film kinematograficzny, jeżeli działalność lub twórczość nie wynika ze stosunku służbowego lub z umowy o pracę.
3. 
Wpływów za odczyty i wykłady organizowane na własny rachunek podatnika nie uważa się za wynagrodzenie w rozumieniu art. 4 ust. 2.
4. 
Twórczość lub działalność naukowa, oświatowa, artystyczna, literacka i publicystyczna na warunkach określonych w §§ 11 - 13 podpada pod przepis art. 4 ust. 2 także wtedy, gdy wynika z umowy o dzieło lub umowy zlecenia odrębnie zawartej przez osobę wykonującą twórczość lub działalność z pracodawcą, u którego ta osoba jest zatrudniona na podstawie stosunku służbowego lub umowy o pracę. Przepis ten stosuje się odpowiednio w przypadkach, gdy tego rodzaju działalność wynika z czynności zleconych pracownikowi służbowo, a nie wchodzących w zakres jego zwykłych obowiązków.
5. 
Do wynagrodzeń, do których odnosi się ustęp poprzedzający, nie mają zastosowania przepisy art. 9 ust. 6.
6. 
W przypadku, gdy wypłata wynagrodzenia za twórczość lub działalność określoną w art. 4 ust. 2 następuje przez Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych (ZAIKS), obowiązek potrącenia podatku ciąży nie na osobie wypłacającej wynagrodzenie, lecz na wymienionym Związku.
§  11. 
Dla działalności artystycznej w rozumieniu art. 4 ust. 2 decydujący jest zawód wykonującej tę działalność osoby fizycznej, a nie wartość artystyczna wykonanego przez nią dzieła.
§  12. 
1. 
Wynagrodzenia otrzymywane przez osoby wykonujące twórczość lub działalność naukową, oświatową, artystyczną, literacką i publicystyczną, podlegają podatkowi od wynagrodzeń, jeżeli ta twórczość lub działalność wykonywana jest osobiście bezpośrednio na rzecz płatnika i nie obejmuje świadczenia rzeczy. Za wynagrodzenie uważa się również nagrody otrzymane przez te osoby, jeżeli te nagrody nie są wolne od podatku w myśl art. 5 ust. 1 pkt 13.
2. 
Nie stoi na przeszkodzie uznaniu twórczości lub działalności za wykonywaną osobiście:
1)
wykonywanie twórczości lub działalności zespołowej,
2)
zatrudnianie sił kancelaryjnych.
§  13. 
Dowodem na okoliczność udziału w twórczości lub działalności (art. 4 ust. 2 zdanie drugie) jest umowa zawarta bezpośrednio z płatnikiem.

Do art. 4 ust. 3 pkt 1.

§  14. 
Za podlegające podatkowi od wynagrodzeń uznaje się wynagrodzenia otrzymywane przez następujące grupy osób:
1)
przedstawicieli Związku Autorów, Kompozytorów i Wydawców (ZAIKS),
2)
agentów i inkasentów krajowych zakładów ubezpieczeniowych,
3)
zarządców nieruchomości budynkowych, rolnych lub przedsiębiorstw,
4)
osoby biorące udział w sądach konkursowych planistycznych, architektonicznych lub urbanistycznych,
5)
osoby otrzymujące nagrody konkursowe,
6)
komiwojażerów,
7) 4
 osoby trudniące się osobiście, bez obcej pomocy, skupem jaj na rzecz gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska" i spółdzielni mleczarsko-jajczarskich oraz Centrali Spółdzielni Mleczarsko-Jajczarskich,
8) 5
 osoby trudniące się osobiście:
a)
zlewem lub odbiorem mleka, odbiorem jaj od dostawców oraz rozprowadzaniem pasz treściwych na podstawie zlecenia udzielonego przez Centralę Spółdzielni Mleczarsko-Jajczarskich lub przez należące do niej spółdzielnie,
b)
skupem runa leśnego (jagód i grzybów oraz innych owoców leśnych) na zlecenie państwowego przedsiębiorstwa "Państwowa Centrala Leśnych Produktów Niedrzewnych "Las" oraz jego ekspozytur,
9) 6
 osoby wykonujące umowy zlecenia na rzecz państwowego przedsiębiorstwa "Państwowa Organizacja Imprez Artystycznych "Artos", jeżeli przedmiotem umowy są usługi wykonywane osobiście, bez świadczenia rzeczy, bezpośrednio na rzecz tego przedsiębiorstwa, a osoby wykonujące umowę zlecenia nie są podatnikami podatku obrotowego z innego tytułu.

Do art. 5 ust. 1 pkt 1.

§  15. 
Przepisy art. 5 ust. 1 pkt 1 mają zastosowanie w przypadku, gdy umowa między Państwem Polskim a innym państwem o zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu nie zawiera odmiennych postanowień.

Do art. 5 ust. 1 pkt 3.

§  16. 
Na równi ze zwrotami kosztów pogrzebu pracowników państwowych oraz z zasiłkami i odszkodowaniami pośmiertnymi dla rodzin po zmarłych pracownikach państwowych traktuje się świadczenia tego rodzaju wypłacane pracownikom lub członkom organów wykonawczych związku samorządu terytorialnego.

Do art. 5 ust. 1 pkt 4.

§  17. 
Ze zwolnienia od podatku korzystają również wszystkie świadczenia wypłacane podatnikom przez instytucje zastępcze instytucji ubezpieczeń społecznych oraz skapitalizowane renty wypłacane z funduszów tych instytucji zastępczych.

Do art. 5 ust. 1 pkt 13.

§  18.  7
1. 
Za nagrody wypłacane z funduszów Państwa w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 13 uważa się nagrody wypłacane przez podmioty wymienione w § 7 ust. 4 pkt 1.
2. 
Za inne instytucje w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 13 uważa się podmioty określone w § 7 ust. 4 pkt 2-4.
§  18a.  8
 Nagrodami wypłacanymi z funduszów podmiotów wymienionych w § 18 są (§ 7 ust. 4):
1)
kwoty wypłacone pracownikom, jeżeli pracownik nie posiada do nich roszczenia opartego na przepisie ustawy lub postanowieniu układu zbiorowego albo umowy, a w szczególności kwoty wypłacane w związku ze współzawodnictwem pracy oraz przez przedsiębiorstwa, do których stosuje się przepisy o Funduszu Zakładowym, jeżeli kwoty te wypłacane są z tego funduszu; pod przepis ten nie podpadają jednak sumy wypłacone choćby pod nazwą nagród z tytułu umowy o dzieło, umowy zlecenia, prac zleconych, udziału w komisjach lub w związku ze szkoleniem pracowników,
2)
świadczenia pieniężne i w naturze wypłacane lub wydawane w związku z wyróżnieniem na polu działalności lub twórczości naukowej, literackiej, muzycznej (kompozytorskiej i odtwórczej), z zakresu sztuk plastycznych, architektury lub urbanistyki, choreografii, fotografiki, filmu i teatru oraz z innych dziedzin,
3)
nagrody przyznawane w drodze konkursu.
§  18b.  9
 Nagrodami za wynalazki, udoskonalenia techniczne itp. w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 13 są wynagrodzenia wypłacane za wynalazki, udoskonalenia techniczne oraz usprawnienia dokonane w czasie trwania stosunku służbowego lub umowy o pracę albo w ciągu roku po ich ustaniu.

Do art. 5 ust. 1 pkt 18.

§  19. 
1. 
Sumy wypłacane w myśl obowiązujących przepisów osobom wymienionym w art. 5 ust. 1 pkt 18 tytułem zwrotu kosztów służbowych, kosztów podróży i noclegów oraz diety wolne są od podatku bez względu na to, czy są ustalone na podstawie zestawienia sum wydatkowanych czy też ryczałtowo. Obojętne jest przy tym, czy pracownik zaoszczędzi coś z sum przeznaczonych na te koszty.
2. 
Przyznane osobom wymienionym w art. 5 ust. 1 pkt 18 kwoty zryczałtowane tytułem wydatków związanych z pełnieniem urzędu są kosztami służbowymi w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 18.

Do art. 5 ust. 1 pkt 19.

§  20.  10
1. 
Przez diety należy rozumieć kwoty wypłacane podatnikowi przez płatnika w związku z podróżą służbową do miejscowości położonej poza zwykłym miejscem pracy podatnika. Nie są dietami w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 19 diety zryczałtowane, wypłacane osobom nie pobierającym od płatnika wynagrodzenia zasadniczego, oraz diety wypłacane osobom wykonującym czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich (art. 4 ust. 1 pkt 3) za czynności dokonywane w miejscu zamieszkania tych osób.
2. 
Diety, koszty podróży i noclegów wypłacane obok wynagrodzenia zasadniczego powinny być udokumentowane pisemnym zleceniem wypłaty, stwierdzającym poniesienie określonych wydatków z tytułu tych kosztów.
3. 
Kwoty wypłacone z tytułu diet, kosztów podróży i noclegów osobom zatrudnionym przez podmioty gospodarki nie uspołecznionej wolne są od podatku do wysokości norm ustalonych obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Jeżeli dla danego zakładu pracy nie obowiązują odrębne normy w tym zakresie, wysokość kosztów przyjmuje się na podstawie norm przewidzianych dla pracowników państwowych. W przypadkach, gdy diety, koszty podróży i noclegów przekroczą wymienione normy, wysokość kosztów powinna być poparła dowodami stwierdzającymi rzeczywiste ich poniesienie, w przeciwnym razie nadwyżka ponad normy podlega doliczeniu do wynagrodzenia. Kwoty wypłacone na diety, koszty podróży i noclegów w formie ryczałtowej korzystają ze zwolnienia od podatku tylko do wysokości rzeczywiście poniesionych przez podatnika kosztów.

Do art. 5 ust. 1 pkt 18 i 19.

§  21. 
Do kosztów przeniesienia (przesiedlenia), wypłacanych przez pracodawcę w ramach stosunku służbowego lub umowy o pracę, stosuje się odpowiednio przepisy §§ 19 i 20.

Do art. 5 ust. 1 pkt 20.

§  22. 
Przepis art. 5 ust. 1 pkt 20 ma zastosowanie również przy czasowym pobycie na letnisku.

Do art. 7.

§  23. 
Na równi z wypłatą wynagrodzenia uważa się uzyskanie przez podatnika możności dysponowania należną mu sumą wynagrodzenia.

Do art. 9 ust. 1.

§  24. 
Przykłady na obliczenie podatku w przypadku zatrudnienia w niepełnym okresie wypłaty.

Przykład 1.

Pracownik według umowy o pracę z tygodniowym okresem wypłaty otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 800 zł dziennie. W jednym tygodniu przepracował 4 dni i za ten tygodniowy okres wypłaty otrzymał 3.200 zł. Podstawę do obliczenia podatku stanowi wynagrodzenie otrzymane w okresie wypłaty, tj. 3.200 zł, podatek zaś według skali z art. 10 ust. 1 lit. B wynosi 24 zł przy zastosowaniu stopy 0,75%.

W innym tygodniu pracownik ten przepracował 6 dni i otrzymał 4.800 zł. Podstawę obliczenia podatku stanowi wynagrodzenie otrzymane w tygodniowym okresie wypłaty. Stopa procentowa podatku wynosi według skali z art. 10 ust. 1 lit. B 4%, podatek zaś 192 zł.

Przykład 2.

Pracownik według umowy o pracę z miesięcznym okresem wypłaty otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 30.000 zł miesięcznie. W pierwszym miesiącu po przyjęciu go do pracy przepracował 20 dni i otrzymał wynagrodzenie 20.000 zł; podstawę do ustalenia stopy procentowej podatku stanowi 20.000 zł, stopa procentowa podatku wynosi według skali z art. 10 ust. 1 lit. A 4%, podatek zaś 800 zł.

Przy pracy całomiesięcznej podstawa wynosi 30.000 zł, stopa procentowa według skali z art. 10 ust. 1 lit. A 8%, podatek zaś 2.400 zł.

§  25. 
Przy każdej wypłacie wynagrodzenia, którego wysokość przekracza granicę wynagrodzenia wolnego od opodatkowania, podatek pobiera się według skali z art. 10 ust. 1 bądź § 42 drogą potrącenia przez płatnika. Jeżeli wysokość wynagrodzenia ulegnie zmianie, należy już przy najbliższej wypłacie uwzględnić zmianę i za podstawę potrącenia przyjąć kwotę zmienionego wynagrodzenia, obliczając podatek według właściwej skali.
§  26. 
W przypadkach, gdy pracodawca wypłaca podatnikowi zaliczkę na wynagrodzenie przypadające za okresy przyszłe z tym, że zaliczka zostanie potrącona przy najbliższej wypłacie wynagrodzenia lub też będzie potrącona częściami w ciągu kilku okresów wypłaty, zaliczka taka, będąca formą pożyczki, nie podlega opodatkowaniu w chwili jej wypłacania. Przy wypłacie jednak wynagrodzenia podstawę opodatkowania stanowi kwota, jaką podatnik otrzymałby, gdyby zaliczka lub jej część nie została potrącona.

Do art. 9 ust. 1 i art. 12 ust. 2 zdanie drugie.

§  27. 
Przykład obliczenia podatku przy wypłacie wynagrodzenia z okresem wypłaty miesięcznym przy częściowych wypłatach tygodniowych na poczet wynagrodzenia oraz premii za wydajną pracę z miesięcznym okresem wypłaty.

Pracownik jest zatrudniony w przedsiębiorstwie, w którym według układu zbiorowego pracy okres wypłaty jest miesięczny. Zgodnie z tym układem pracownik otrzymuje tygodniowo częściową wypłatę na poczet wynagrodzenia miesięcznego, a to w pierwszym, w drugim i trzecim tygodniu wypłaty po 7.000 zł. Z końcem miesiąca następuje ostateczny obrachunek za dany miesiąc, tj. okres wypłaty, przez wyrównanie należności za cały miesiąc w kwocie 8.000 zł i wypłatę premii za dany miesiąc w wysokości 12.000 zł. Od wypłat częściowych po 7.000 zł tygodniowo nie pobiera się podatku, podatek oblicza się i pobiera dopiero przy końcowej wypłacie zamykającej ostateczny obrachunek wynagrodzenia za dany okres wypłaty, tj. miesiąc.

Podstawę obliczenia podatku stanowią:

1)
wynagrodzenie za 3 tygodniówki po 7.000 zł 21.000 zł
2)
wyrównanie za bieżący okres wypłaty 8.000 zł
3)
premia za wydajną pracę za miesiąc bieżący 12.000 zł

Razem otrzymane wynagrodzenie w miesiącu, tj. w okresie wypłaty, wynosi41.000 zł.

Podatek według skali z art. 10 ust. 1 lit. A, tj. według skali dla wynagrodzeń z okresem wypłaty miesięcznym, wynosi od 41.000 zł 13%, tj. 5.330 zł. Kwotę tę należy potrącić od wypłaconej przy ostatecznym obrachunku miesięcznym kwoty 20.000 zł (8.000 zł + 12.000 zł).

Do art. 9 ust. 3.

§  28. 
Przykład obliczenia podatku przy wypłacie wynagrodzenia przypadającego za bieżący okres wypłaty oraz za okresy przyszłe.

Pracodawca rozwiązuje umowę z pracownikiem i wypłaca mu jednorazowo trzymiesięczne wynagrodzenie z tytułu rozwiązania umowy. Wynagrodzenie miesięczne wynosi 25.000 zł.

Wypłata wynagrodzenia nastąpiła 2.I.1949 r. i obejmuje:

1)
bieżące wynagrodzenie za styczeń 1949 r. 25.000 zł
2)
trzymiesięczne wynagrodzenie, tzn. za miesiące luty,

marzec i kwiecień 1949 r. po 25.000 zł75.000 zł

Razem 100.000 zł.

Podatek oblicza się za każdy okres wypłaty oddzielnie tak, jakby wypłata po 25.000 zł nastąpiła we właściwych okresach wypłaty, tj. w miesiącach lutym, marcu i kwietniu. Zatem podatek oblicza się oddzielnie od każdych 25.000 zł według skali z art. 10 ust. 1 lit. A.

§  29. 
Przykład obliczenia podatku przy wypłacie wynagrodzenia przypadającego za okresy przeszłe, co do których nie nastąpiła wypłata z żadnego tytułu.

Pracodawca wypłaca, obok bieżącego wynagrodzenia za miesiąc kwiecień 1949 r. w kwocie 20.000 zł, równocześnie zaległe wynagrodzenie za miesiące styczeń, luty i marzec 1949 r. po 20.000 zł, tj. 60.000 zł, razem 80.000 zł.

Jeżeli na poczet zaległego wynagrodzenia nie nastąpiła żadna częściowa wypłata, podatek oblicza się za każdy okres wypłaty oddzielnie tak, jak gdyby wypłata po 20.000 zł nastąpiła we właściwych okresach wypłaty, a więc w miesiącach styczniu, lutym i marcu 1949 r.

§  30. 
Przykład obliczenia podatku przy wypłacie wynagrodzenia za okresy przeszłe, co do których za jeden okres nastąpiła we właściwym okresie wypłaty wypłata częściowa.

Wynagrodzenie pracownika wynosi 30.000 zł miesięcznie.

Pracodawca wypłacił temu pracownikowi w miesiącu styczniu część wynagrodzenia w wysokości 12.000 zł. W miesiącu lutym i marcu nie wypłacił wynagrodzenia za te okresy wypłaty. W miesiącu kwietniu obok bieżącego wynagrodzenia w kwocie 30.000 zł wypłacił resztę wynagrodzenia za styczeń w wysokości 18.000 zł oraz pełne zaległe wynagrodzenie za luty i marzec po 30.000 zł, tj. 60.000 zł. Razem wypłata w miesiącu kwietniu wynosiła 108.000 zł.

Od części wynagrodzenia wypłaconego w miesiącu styczniu w kwocie 12.000 zł podatku nie pobrano w myśl art. 10 ust. 1 lit. A.

Podatek od wynagrodzenia wypłaconego w kwietniu oblicza się w sposób następujący:

1)
podatek od wynagrodzenia za okresy wypłaty luty i marzec oblicza się tak, jak gdyby wypłaty wynagrodzeń po 30.000 zł nastąpiły w lutym i marcu,
2)
podstawę obliczenia podatku za okres wypłaty kwiecień stanowi suma składająca się z reszty wynagrodzenia za styczeń, tj. 18.000 zł, oraz z bieżącego wynagrodzenia 30.000 zł, tj. 48.000 zł.

Stopa procentowa od 48.000 zł według skali z art. 10 ust. 1 lit. A wynosi 15%, podatek zaś 7.200 zł.

Do art. 9 ust. 4.

§  31. 
Przykład obliczenia podatku od wynagrodzenia za ustalony i nie ustalony okres wypłaty.

Pracownik otrzymuje wynagrodzenie zasadnicze z miesięcznym okresem wypłaty 50.000 zł oraz zapomogę pogrzebową w kwocie 40.000 zł, której okres wypłaty jest z istoty rzeczy nie ustalony. Ponieważ zapomoga ta jest do wysokości 15.000 zł wolna od podatku na zasadzie art. 5 ust. 1 pkt 11, opodatkowaniu podlega nadwyżka zapomogi ponad 15.000 zł, tj. 25.000 zł.

Podstawę obliczenia podatku stanowi suma wynagrodzenia zasadniczego i nadwyżka zapomogi, tj. 75.000 zł; stopa procentowa podatku od 75.000 zł według skali z art. 10 ust. 1 lit. A wynosi 21%, podatek zaś 15.750 zł.

§  32. 
W przypadku powtarzających się wypłat w ciągu właściwego okresu wypłaty, z wyjątkiem przypadków określonych w art. 12 ust. 2 zdanie drugie, należy dodać do kwoty bieżąco wypłacanej sumę wypłat dokonanych już we właściwym okresie i na podstawie łącznej sumy ustalić stopę procentową według skali z art. 10 ust. 1 lub § 42 i obliczyć podatek. Od tak ustalonej kwoty podatku potrąca się podatek uprzednio pobrany, a pozostała różnica stanowi podatek przypadający bieżąco do potrącenia od danej wypłaty.

Do art. 9 ust. 5.

Przykład obliczenia podatku od wynagrodzenia za wykonane dzieło, wypłacanego w ratach (art. 9 ust. 5).

Osoba, która zobowiązała się do wykonania dzieła na podstawie umowy o dzieło (art. 4 ust. 1 pkt 2), odpowiadającej przepisom art. 4 ust. 3 pkt 2 i § 7, otrzymała w dniu 10 lutego kwotę 30.000 zł, dnia 20 lutego zaś 10.000 zł.

Podstawę do obliczenia podatku stanowi suma obydwu tych wynagrodzeń wypłaconych w miesiącu lutym.

Płatnik obowiązany jest obliczać podatek przy każdej wypłacie w następujący sposób:

1)
od wypłaty w dniu 10 lutego w kwocie 30.000 zł podatek według skali z art. 10 ust. 1 lit. A, tj. według stopy 8%, wynosi 2.400 zł,
2)
od wypłaty w dniu 20 lutego w kwocie 10.000 zł podatek należy obliczyć dodając do bieżąco wypłacanej kwoty 10.000 zł sumę wypłat już dokonanych, tj. 30.000 zł i na podstawie łącznej sumy 40.000 zł ustalić stopę procentową z art. 10 ust. 1 lit. A, tj. 13%, podatek zaś na 5.200 zł. Od tak ustalonej kwoty podatku potrąca się podatek pobrany przy pierwszej wypłacie, tj. 2.400 zł, pozostała różnica, tj. 2.800 zł, stanowi podatek przypadający bieżąco do potrącenia od wypłaty 10.000 zł.

Do art. 9 ust. 6 i 7.

§  33. 
Jeżeli płatnikiem jest Skarb Państwa, za oddzielnego płatnika uważa się każdą władzę asygnującą wynagrodzenie.
§  34. 
Zwyżkę podatku z art. 9 ust. 7 stosuje się do podatku obliczonego w myśl art. 10 ust. 1 lub § 42 po uwzględnieniu zniżki lub zwyżki rodzinnej (art. 13 i 14).
§  35. 
Przykład obliczenia podatku w przypadku, jeżeli podatnik otrzymuje wynagrodzenie od więcej niż jednego płatnika.

Podatnik zatrudniony jest na podstawie umowy o pracę u pracodawcy A za wynagrodzeniem miesięcznym 26.000 zł, które w myśl art. 9 ust. 8 wskazał jako to wynagrodzenie, od którego podatek pobiera się bez zwyżki z art. 9 ust. 7. Podatek od tego wynagrodzenia wynosi według skali z art. 10 ust. 1 lit. A 7% - 1.820 zł. Podatnik ten otrzymuje od B wynagrodzenie z tytułu umowy o dzieło, odpowiadającej przepisom § 7. W miesiącu lutym otrzymał od B jednorazowo tytułem wynagrodzenia z tytułu tej umowy 30.000 zł. W myśl art. 9 ust. 5 za podstawę obliczenia podatku od wynagrodzeń wypłacanych przez B przyjmuje się sumę wszelkich wynagrodzeń wypłaconych przez B w miesiącu lutym. Stopa procentowa podatku w myśl skali z art. 10 ust. 1 lit. A wynosi od 30.000 zł 8%, podatek 2.400 zł. Podatek ten podwyższa się o 50% w myśl art. 9 ust. 7, tj. o 1.200 zł - podatek zatem od wynagrodzenia 30.000 zł, otrzymanego od B, wynosi 3.600 zł.

§  36. 
Podatnikom, otrzymującym wynagrodzenie od więcej niż jednego płatnika, podatek oblicza się przy wynagrodzeniach z okresem wypłaty półmiesięcznym do 10.000 zł, z okresem wypłaty dwutygodniowym do 9.240 zł, a przy okresie wypłaty dziesięciodniowym (dekadowym) do 8.000 zł - według stopy procentowej 5%.

Do art. 9 ust. 8.

§  37. 
1. 
Jeżeli podatnik, otrzymujący wynagrodzenie od więcej niż jednego płatnika, rozwiązał stosunek prawny łączący go z tym płatnikiem, u którego wynagrodzenie nie podlegało zwyżce podatku z art. 9 ust. 7, przysługuje mu prawo pisemnego wskazania innego płatnika, u którego nie ma być stosowana zwyżka z art. 9 ust. 7, nie wcześniej niż z upływem miesiąca, w którym nastąpiło rozwiązanie wspomnianego stosunku prawnego.
2. 
Wypłaty otrzymywane od płatnika, który w myśl art. 9 ust. 7 obowiązany był do potrącania podatku z 50% zwyżką, podlegają opodatkowaniu z 50% zwyżką także po rozwiązaniu stosunku prawnego, łączącego płatnika z podatnikiem.
§  38. 
Pisemne oświadczenia podatnika, o których mowa w art. 9 ust. 8 - 10, płatnik obowiązany jest przechowywać w okresie 6 lat, licząc od chwili wygaśnięcia obowiązku podatkowego.

Do art. 10 ust. 2.

§  39. 
Przykład obliczania podatku przy wynagrodzeniach przekraczających najwyższe kwoty wynagrodzeń określonych w skalach z art. 10 ust. 1 lit. A, B i C.

Przy wynagrodzeniu miesięcznym 125.000 zł, przekraczającym najwyższą kwotę wynagrodzenia ustalonego w skali z art. 10 ust. 1 lit. A, wynoszącą 100.000 zł, podatek oblicza się w sposób następujący:

1)
od 100.000 zł 23%, podatek 23.000 zł
2)
od nadwyżki ponad 100.000 zł (125.000 zł mniej 100.000 zł), tj. 25.000 zł, - 30%,

podatek 7.500 zł

zatem podatek od 125.000 zł wynosi30.500 zł.

Do art. 10 ust. 4.

§  40. 
Do uznania pracownika za pracownika sezonowego w rozumieniu przepisu art. 10 ust. 4 nie wystarcza sama okoliczność zatrudnienia na robotach lub w przedsiębiorstwach wymienionych w tym przepisie. Sezonowość zatrudnienia należy oceniać według warunków bądź układu zbiorowego pracy, bądź indywidualnej umowy o pracę.
§  41. 
Zmniejszenie o 1/3 podatku dla pracowników sezonowych stosuje się do kwoty podatku obliczonego w myśl art. 10 ust. 1, ust. 2 lub § 42 po uprzednim zastosowaniu zniżek lub zwyżek rodzinnych (art. 13 i 14).

Do art. 10 ust. 5.

§  42. 
1. 
Poza skalami z art. 10 ust. 1 lit. A, B i C wprowadza się skale D, E, F.
2.  11
 Podatek wymierza się według następujących skal:

D. Od wynagrodzeń z okresem wypłaty półmiesięcznym:

Stopień wynagrodzenia Wysokość wynagrodzenia w okresie wypłaty w złotych Stopa procentowa podatku
ponad do
1 6.850 7.350 0,7
2 7.350 7.900 0,9
3 7.900 8.950 1,9
4 8.950 10.000 2,8
5 10.000 11.050 3,8
6 11.050 12.100 4,7
7 12.100 13.150 5,7
8 13.150 14.700 6,6
9 14.700 16.300 7,6
10 16.300 17.850 8,5
11 17.850 19.950 10,4
12 19.950 22.050 12,3
13 22.050 26.250 14,2
14 26.250 31.500 16,1
15 31.500 36.750 18,0
16 36.750 42.000 20,0
17 42.500 52.500 21,9

E. Od wynagrodzeń z okresem wypłaty dwutygodniowym:

Stopień wynagrodzenia Wysokość wynagrodzenia w okresie wypłaty w złotych Stopa procentowa podatku
ponad do
1 6.340 6.800 0,7
2 6.800 7.300 0,9
3 7.300 8.260 1,9
4 8.260 9.240 2,8
5 9.240 10.200 3,8
6 10.200 11.180 4,7
7 11.180 12.140 5,7
8 12.140 13.580 6,6
9 13.580 16.060 7,6
10 15.060 16.480 8,5
11 16.480 18.420 10,4
12 18.420 20.360 12,3
13 20.360 24.240 14,2
14 24.240 29.080 16,1
15 29.080 33.940 18,0
16 33.940 38.780 20,0
17 58.780 48.460 21,9

F. Od wynagrodzeń z okresem wypłaty dziesięciodniowym (dekadowym):

Stopień wynagrodzenia Wysokość wynagrodzenia w okresie wypłaty w złotych Stopa procentowa podatku
ponad do
1 5.500 5.900 0,7
2 5.900 6.400 0,9
3 6.400 7.200 1,9
4 7.200 8.000 2,8
5 8.000 8.900 3,8
6 8.900 9.700 4,7
7 9.700 10.600 5,7
8 10.600 11.800 6,6
9 11.800 13.100 7,6
10 13.100 14.300 8,5
11 14.300 16.000 10,4
12 16.000 17.700 12,3
13 17.700 21.000 14,2
14 21.000 25.200 16,1
15 25.200 29.400 18,0
16 29.400 33.600 20,0
17 33.600 42.000 21,9
2. 
Przy wynagrodzeniach przekraczających najwyższe kwoty wynagrodzeń określonych w skalach D, E, F (ust. 1) podatek wynosi 23% od tych kwot i oprócz tego 30% od nadwyżki wynagrodzenia ponad najwyższą kwotę wynagrodzenia ustalonego w skali.

Do art. 10 ust. 7.

§  43. 
Jeżeli z wynagrodzenia, ustalonego do wymiaru podatku, po potrąceniu przypadającej kwoty podatkowej pozostaje mniej niż wynosi najwyższe wynagrodzenie wolne od podatku, wówczas należy podatek obliczyć i potrącić tylko w wysokości nadwyżki wynagrodzenia ponad górną granicę wynagrodzenia wolnego od podatku.

Przykład 1.

Wynagrodzenie tygodniowe 3.015 zł
zaokrągla się w myśl art. 10 ust. 6 na 3.010 zł,
stopa procentowa podatku 0,75%, podatek 22 zł
pozostaje podatnikowi 2.993 zł
Ponieważ wynagrodzenie wolne od podatku wynosi 3.000 zł
podatek należy potrącić w kwocie 10 zł zamiast 22 zł.

Przykład 2.

Wynagrodzenie miesięczne 15.085 zł
zaokrągla się w myśl art. 10 ust. 6 na 15.080 zł
Stopa procentowa podatku 2%, podatek 301 zł
pozostaje podatnikowi 14.784 zł
najwyższe wynagrodzenie miesięczne bezpośrednio niższego stopnia 15.000 zł
Stopa procentowa podatku 1%, podatek 150 zł
pozostaje podatnikowi 14.850 zł

Podatek należy zatem potrącić w wysokości różnicy pomiędzy zaokrągloną sumą 15.080 zł, a sumą 14.850 zł, czyli w kwocie 230 zł zamiast w kwocie 301 zł.

§  44. 
Jeżeli wynagrodzenie wypłacane jest w walucie zagranicznej, podstawę opodatkowania stanowi suma będąca wynikiem przerachowania waluty zagranicznej według stawek przeliczeniowych ustalanych przez Narodowy Bank Polski.

Do art. 12 ust. 3.

§  45. 
1. 
W przypadku pokrywania przez pracodawcę z własnych funduszów podatku obciążającego podatnika należy wypłacone pracownikowi wynagrodzenie netto przeliczyć według poniższych tabel na odpowiadające mu wynagrodzenie brutto, od którego należy obliczyć podatek według właściwej skali z art. 10 ust. 1 lit. A, B, C, § 42 ust. 1 lit. D, E, F lub z art. 11.

TABELA I

dla wynagrodzeń podatnikom podlegających podatkowi bez zniżek i zwyżek.

Stopień wynagrodzenia Wysokość wynagrodzenia netto w złotych z okresem wypłaty Stanowi w stosunku do wynagrodzenia brutto % (P)
miesięcznym tygodniowym dziennym półmiesięcznym dwutygodniowym dziesięciodniowym (dekadowym)
ponad do ponad do ponad do ponad do ponad do ponad do
5 19.200 20.160 4.435 4.656 768 806 9.600 10.080 8.870 9.312 7.680 8.064 96
6 20.160 21.850 4.656 5.044 806 874 10.080 10.925 9.312 10.089 8.064 8.740 95
7 21.850 23.500 5.044 5.423 874 940 10.925 11.750 10.089 10.848 8.740 9.400 94
8 23.500 26.040 5.423 6.008 940 1.042 11.750 13.020 10.848 12.016 9.400 10.416 93
9 26.040 28.520 6.008 6.578 1.042 1.141 13.020 14.260 12.016 13.156 10.416 11.408 92
10 28.520 30.940 6.578 7.143 1.141 1.238 14.260 15.470 13.156 14.287 11.408 12.376 91
11 30.940 33.820 7.143 7.805 1.238 1.353 15.470 16.910 14.287 15.611 12.376 13.528 89
12 33.820 36.540 7.805 8.430 1.353 1.462 16.910 18.270 15.611 16.861 13.528 14.616 87
13 36.540 42.500 8.430 9.809 1.462 1.700 18.270 21.250 16.861 19.618 14.616 17.000 85
14 42.500 49.800 9.809 11.495 1.700 1.992 21.250 24.900 19.618 22.991 17.000 19.920 83
15 49.800 56.700 11.495 13.081 1.992 2.268 24.900 28.350 22.991 26.163 19.920 22.680 81
16 56.700 63.200 13.081 14.583 2.268 2.528 28.350 31.600 26.163 29.167 22.680 25.280 79
17 63.200 77.000 14.583 17.772 2.528 3.080 31.600 38.500 29.167 35.543 25.280 30.800 77

TABELA II

dla wynagrodzeń podatników podlegających podatkowi ze zniżką rodzinną o 25%

Stopień wynagrodzenia Wysokość wynagrodzenia netto w złotych z okresem wypłaty Stanowi w stosunku do wynagrodzenia brutto % (P)
miesięcznym tygodniowym dziennym półmiesięcznym dwutygodniowym dziesięciodniowym (dekadowym)
ponad do ponad do ponad do ponad do ponad do ponad do
5 19.400 20.370 4.481 4.704 776 815 9.700 10.185 8.963 9.409 7.760 8.148 97,-
6 20.370 22.137 4.704 5.111 815 885 10.185 11.069 9.409 10.222 8.148 8.855 96,25
7 22.137 23.875 5.111 5.510 885 955 11.069 11.937 10.222 11.021 8.855 9.550 95,5
8 23.875 26.530 5.510 6.121 955 1.061 11.937 13.265 11.021 12.242 9.550 10.612 94,75
9 26.530 28.200 6.121 6.505 1.061 1.128 13.265 14.100 12.242 13.010 10.612 11.280 94,-

TABELA III

dla wynagrodzeń podatników podlegających podatkowi ze zniżką o 50%

Stopień wynagrodzenia Wysokość wynagrodzenia netto w złotych z okresem wypłaty Stanowi w stosunku do wynagrodzenia brutto % (P)
miesięcznym tygodniowym dziennym półmiesięcznym dwutygodniowym dziesięciodniowym (dekadowym)
ponad do ponad do ponad do ponad do ponad do ponad do
5 19.600 20.580 4.528 4.753 784 823 9.800 10.290 9.055 9.506 7.840 8.232 98,-
6 20.580 22.425 4.753 5.177 823 897 10.290 11.212 9.506 10.354 8.232 8.970 97,5
7 22.425 24.250 5.177 5.597 897 970 11.212 12.125 10.354 11.194 8.970 9.700 97,-
8 24.250 27.020 5.597 6.234 970 1.081 12.125 13.510 11.194 12.468 9.700 10.808 96,5
9 27.020 28.800 6.234 6.643 1.081 1.152 13.510 14.400 12.468 13.286 10.808 11.520 96,-

TABELA IV

dla wynagrodzeń podatników podlegających podatkowi ze zwyżką rodzinną o 20%.

Stopień wynagrodzenia Wysokość wynagrodzenia netto w złotych z okresem wypłaty Stanowi w stosunku do wynagrodzenia brutto % (P)
miesięcznym tygodniowym dziennym półmiesięcznym dwutygodniowym dziesięciodniowym (dekadowym)
ponad do ponad do ponad do ponad do ponad do ponad do
5 19.040 19.992 4.398 4.617 762 804 9.520 9.996 8.796 9.234 7.616 7.997 95,2
6 19.992 21.620 4.617 4.991 804 865 9.996 10.810 9.234 9.983 7.997 8.648 94,-
7 21.620 23.200 4.991 5.355 865 928 10.810 11.600 9.983 10.709 8.648 9.280 92,8
8 23.200 25.648 5.355 5.917 928 1.026 11.600 12.824 10.709 11.835 9.280 10.259 91,6
9 25.648 28.024 5.917 6.464 1.026 1.121 12.824 14.012 11.835 12.927 10.259 11.210 90,4
10 28.024 30.328 6.464 7.002 1.121 1.213 14.012 15.164 12.927 14.004 11.210 12.131 89,2
11 30.328 32.984 7.002 7.612 1.213 1.319 15.164 16.492 14.004 15.225 12.131 13.194 86,8
12 32.984 35.448 7.612 8.178 1.319 1.418 16.492 17.724 15.225 16.357 13.194 14.179 84,4
13 35.448 41.000 8.178 9.463 1.418 1.640 17.724 20.500 16.357 18.926 14.179 16.400 82,-
14 41.000 47.760 9.463 11.025 1.640 1.910 20.500 23.880 18.926 22.049 16.400 19.104 79,6
15 47.760 54.040 11.025 12.468 1.910 2.162 23.880 27.020 22.049 24.936 19.104 21.616 77,2
16 54.040 59.840 12.468 13.808 2.162 2.394 27.020 29.920 24.936 27.616 21.616 23.936 74,8
17 59.840 72.400 13.808 16.710 2.394 2.896 29.920 36.200 27.616 33.420 23.936 28.960 72,4

TABELA V

dla wynagrodzeń podatników podlegających podatkowi ze zwyżką rodzinną o 10%

Stopień wynagrodzenia Wysokość wynagrodzenia netto w złotych z okresem wypłaty Stanowi w stosunku do wynagrodzenia brutto % (P)
miesięcznym tygodniowym dziennym półmiesięcznym dwutygodniowym dziesięciodniowym (dekadowym)
ponad do ponad do ponad do ponad do ponad do ponad do
8 23.350 25.844 5.389 5.963 934 1.034 11.675 12.922 10.778 11.925 9.340 10.338 92,3
9 25.844 28.272 5.963 6.521 1.034 1.131 12.922 14.136 11.925 13.042 10.338 11.309 91,2
10 28.272 30.634 6.521 7.073 1.131 1.225 14.136 15.317 13.042 14.146 11.309 12.254 90,1
11 30.634 33.402 7.073 7.709 1.225 1.336 15.317 16.701 14.146 15.418 12.254 13.361 87,9
12 33.402 35.994 7.709 8.304 1.336 1.440 16.701 17.997 15.418 16.609 13.361 14.398 85,7
13 35.994 41.750 8.304 9.636 1.440 1.670 17.997 20.875 16.609 19.272 14.398 16.700 83,5
14 41.750 48.780 9.636 11.260 1.670 1.951 20.875 24.390 19.272 22.520 16.700 19.512 81,3
15 48.780 55.370 11.260 12.775 1.951 2.215 24.390 27.685 22.520 25.549 19.512 22.148 79,1
16 55.370 61.520 12.775 14.196 2.215 2.461 27.685 30.760 25.549 28.391 22.148 24.608 76,9
17 61.520 74.700 14.196 17.241 2.461 2.988 30.760 37.350 28.391 34.482 24.608 29.880 74,7

Tabela VI

dla wynagrodzeń wypłacanych podatnikom wymienionym w art. 4 ust. 2.

Stopień wynagrodzenia Wysokość wynagrodzenia netto w złotych z okresem wypłaty miesięcznym Stanowi w stosunku do wynagrodzenia brutto % (P)
ponad do
2 19.000 45.000 90%
3 45.000 85%
2. 
Obliczenie podatku od wynagrodzeń netto nie przekraczających najwyższych kwot wynagrodzeń netto podanych w tabelach I - V zawartych w ust. 1:

Wypłacone wynagrodzenie netto wynosi 50.000 zł miesięcznie. Podatnik żonaty ma na utrzymaniu dwoje małoletnich dzieci, nie korzysta zatem ze zniżek z art. 13 ani nie obciąża go zwyżka z art. 14. Przeliczenia wynagrodzenia netto na brutto dokonuje się według następującego wzoru:

(Wb - wynagrodzenie brutto, Wn - wynagrodzenie netto, P - stopa procentowa z tabel podanych w ust. 1 niniejszego paragrafu).

Wobec tego, że podatnikowi oblicza się podatek bez zniżek lub zwyżek rodzinnych (art. 13 i 14), należy zastosować tabelę I przeliczenia wynagrodzenia netto na brutto

po zaokrągleniu w myśl art. 10 ust. 6 61.720 zł

Zgodnie ze skalą z art. 10 ust. 1 lit. A, podatek od 61.720 zł wynosi 19%.

3. 
Obliczenie podatku od wynagrodzeń netto, przekraczających najwyższe kwoty wynagrodzeń netto podanych w tabelach I, IV i V z ust. 1:

Przy wynagrodzeniach netto, przekraczających najwyższe kwoty wynagrodzeń netto podanych w tabelach I, IV i V z ust. 1, należny podatek oblicza się według wzorów:

1)
jeżeli podatnik powinien opłacać podatek bez zwyżki,

podatek =

2)
jeżeli podatnik powinien opłacać podatek podwyższony o 20%,

podatek = A20 +

3)
jeżeli podatnik powinien opłacać podatek podwyższony o 10%,

Podatek = A10 +

W podanym wzorze Nn oznacza nadwyżkę wynagrodzenia netto ponad najwyższe kwoty wynagrodzeń netto podanych w tabelach I, IV i V z ust. 1.

A, A20 i A10 odnajduje się dla każdego okresu wypłaty według poniższej tabeli:

Tabela VII

Okres wypłaty A A20 A10
miesięczny 23.000 27.600 25.300
tygodniowy 5.308 6.369 5.838
dzienny 920 1.104 1.012
półmiesięczny 11.500 13.800 12.650
dwutygodniowy 10.616 12.739 11.677
dziesięciodniowy (dekadowy) 9.200 11.040 10.120

Przykład:

Wypłacone wynagrodzenie netto podatnikowi kawalerowi w wieku ponad 25 lat wynosi 90.000 zł miesięcznie.

Od 90.000 zł odlicza się 72.400 zł, pozostaje nadwyżka wynagrodzenia netto (Nn) 17.600 zł.

Podatek oblicza się:

Podatek =

§  46. 
Jeżeli oprócz podatku od wynagrodzeń płatnik pokrywa z własnych funduszów również inne obciążające podatnika świadczenia publiczne, dodaje się do wynagrodzenia netto kwotę wszystkich tego rodzaju świadczeń pokrytych przez płatnika za podatnika.
§  47. 
Zasada, określona w art. 12 ust. 3 zdanie pierwsze, ma zastosowanie w stosunku do wynagrodzeń z okresem wypłaty półmiesięcznym, dwutygodniowym oraz dziesięciodniowym (dekadowym), gdy wynagrodzenie przekracza w okresie półmiesięcznym 10.000 zł, w okresie dwutygodniowym 9.240 zł, a w okresie dziesięciodniowym (dekadowym) 8.000 zł.

Do art. 13.

§  48. 
Zniżkę rodzinną z art. 13 stosuje się tylko wówczas, gdy obydwa warunki przewidziane w art. 13 ust. 3 zachodzą jednocześnie, tj. gdy wynagrodzenie podatnika nie przekracza górnych granic wynagrodzeń określonych w art. 13 ust. 3 lub w § 50 i jednocześnie tenże podatnik w okresie wypłaty wynagrodzenia nie jest podatnikiem w podatku dochodowym.
§  49. 
Zniżkę rodzinną z art. 13 stosuje się do kwoty podatku obliczonego w myśl art. 10 ust. 1 lub § 42 po zastosowaniu przepisów art. 10 ust. 6 i 7.
§  50. 
Zniżka, o której mowa w art. 13 ust. 1 i 2, ma zastosowanie w stosunku do wynagrodzeń z okresem wypłaty półmiesięcznym, dwutygodniowym i dziesięciodniowym (dekadowym), gdy wynagrodzenie nie przekracza w okresie półmiesięcznym 15.000 zł, w okresie dwutygodniowym 13.840 zł i w okresie dziesięciodniowym (dekadowym) 12.000 zł.
§  51. 
1. 
Zniżkę lub zwyżkę rodzinną stosuje płatnik na podstawie złożonego przez podatnika pisemnego oświadczenia o stanie rodzinnym.
2. 
Oświadczenie powinno zawierać następujące dane:
1)
imię i nazwisko podatnika,
2)
datę i miejsce urodzenia,
3)
miejsce zamieszkania lub pobytu,
4)
stan cywilny,
5)
datę zawarcia związku małżeńskiego,
6)
imiona i nazwiska dzieci, będących na utrzymaniu podatnika, daty ich urodzenia, nazwę i adres zakładu, w którym jest pobierana nauka lub odbywana praktyka zawodowa, zaznaczenie, czy dzieci są podatnikami w podatku dochodowym lub w podatku od wynagrodzeń,
7)
stwierdzenie, czy podatnik jest podatnikiem w podatku dochodowym,
8)
w razie gdy składającym oświadczenie jest kobieta, czy mąż jest podatnikiem w podatku dochodowym oraz czy pobiera wynagrodzenie,
9)
czy podatnik, nie mający na utrzymaniu dzieci, miał je poprzednio na utrzymaniu i przez jaki okres (art. 14 ust. 3),
10)
w razie gdy podatnik otrzymuje wynagrodzenie od więcej niż jednego płatnika, imiona i nazwiska (firmy) innych płatników oraz ich adresy ze wskazaniem, u którego płatnika podatnik żąda zastosowania zniżki rodzinnej (art. 13 ust. 3 zdanie przedostatnie),
11)
klauzulę stwierdzającą, że podatnik składa oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za złożenie oświadczenia niezgodnego z rzeczywistością.
3. 
W razie wątpliwości nasuwających się płatnikowi lub władzy kontrolującej, podatnik obowiązany jest na żądanie płatnika lub władzy kontrolującej przedstawić pisemne zaświadczenie urzędu stanu cywilnego, biura ewidencji ludności, biura meldunkowego albo komitetu blokowego lub domowego o stanie cywilnym lub rodzinnym, zaświadczenie zakładu, szkoły lub osoby, u której jest pobierana nauka bądź odbywana praktyka zawodowa, oraz zaświadczenie właściwego urzędu skarbowego co do faktu nieposiadania źródeł dochodu.
4. 
Oświadczenia i zaświadczenia, o których mowa w ust. 2 i 3, płatnik obowiązany jest przechowywać przez 6 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wygasł obowiązek podatkowy.
§  52. 
1. 
O każdej zmianie, mającej wpływ na stosowanie zniżki lub zwyżki, podatnik ma obowiązek złożyć oświadczenie, przewidziane w § 51.
2. 
Zmianę w stanie rodzinnym należy uwzględnić przy wypłacie wynagrodzenia za następny okres po zajściu zmiany.
3. 
Obowiązek wskazania wynagrodzenia korzystającego ze zniżki w przypadku, gdy podatnik otrzymuje wynagrodzenie od różnych płatników (art. 13 ust. 3 zdanie przedostatnie), istnieje z początkiem każdego roku kalendarzowego jak i w każdym przypadku zawiązania nowego stosunku prawnego, z którego otrzymywane wynagrodzenie podlega podatkowi od wynagrodzeń (art. 4 ust. 1 i 3).

Do art. 14.

§  53. 
Przy zastosowaniu zwyżek z art. 14 stosuje się odpowiednio przepisy §§ 49, 51 i 52. W razie nieprzedłożenia żądanego dokumentu płatnik obliczy i pobierze podatek ze zwyżką z art. 14.
§  54. 
1. 
Zwyżka, o której mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1, ma zastosowanie w stosunku do wynagrodzeń z okresem wypłaty półmiesięcznym, dwutygodniowym i dziesięciodniowym (dekadowym), gdy wynagrodzenie przekracza w okresie półmiesięcznym 10.000 zł, w okresie dwutygodniowym 9.240 zł, a w okresie dziesięciodniowym (dekadowym) 8.000 zł.
2. 
Zwyżka, o której mowa w art. 14 ust. 1 pkt 2, ma zastosowanie w stosunku do wynagrodzeń z okresem wypłaty półmiesięcznym, dwutygodniowym i dziesięciodniowym (dekadowym), gdy wynagrodzenie przekracza w okresie półmiesięcznym 12.500 zł, w okresie dwutygodniowym 11.540 zł, a w okresie dziesięciodniowym (dekadowym) 10.000 zł.

Do art. 15.

§  55. 
1. 
Obowiązek ponoszenia przez pracodawcę (art. 2 ust. 3) uzupełniającego podatku jest ściśle związany z pełnieniem przez pracownika pracy, czy to nieodpłatnie, czy też za wynagrodzeniem. Jeżeli w pewnych okresach wypłaty pracownik w ogóle nie pracował, np. wskutek choroby, urlopu bezpłatnego, braku surowców, ograniczeń w produkcji itp. okoliczności i nie otrzymywał żadnego wynagrodzenia za powyższe okresy, uzupełniający podatek nie należy się. Jeżeli zaś w pewnych okresach wypłaty pracownik pracuje tylko przez część okresu wypłaty, uzupełniający podatek należy się za okres wypłaty, w którym pracownik pełnił pracę według stawki odpowiadającej wynagrodzeniu, jakie pracownik rzeczywiście otrzymał za dany okres wypłaty.

Przykład.

Pracownik według umowy o pracę z tygodniowym okresem wypłaty wynagrodzenia otrzymuje wynagrodzenie 500 zł dziennie. Przepracował w tygodniu tylko 4 dni i otrzymał tygodniówkę 500 zł × 4 = 2.000 zł; tygodniowa suma uzupełniającego podatku wynosi 70 zł.

2. 
W razie gdy przy powtarzających się we właściwym okresie wypłaty wypłatach pobrany został uzupełniający podatek od pierwszych wypłat wynagrodzenia, a wskutek następnych wypłat w tym samym okresie odpadł obowiązek uiszczania uzupełniającego podatku wskutek tego, że łączna kwota wynagrodzenia za właściwy okres wypłaty przekroczyła górną granicę wynagrodzeń obciążonych uzupełniającym podatkiem (art. 15 ust. 1 lub § 57) - nadpłata uzupełniającego podatku, wynikła z obliczenia, podlega zaliczeniu na bieżąco należny uzupełniający podatek od wszystkich pracowników danego zakładu lub też na należność uzupełniającego podatku za następne okresy wypłaty.
3. 
Kwoty uzupełniającego podatku powinny być uwidocznione w listach płacy i wykazach potrąceń w oddzielnej rubryce.
§  56. 
W celu ustalenia uzupełniającego podatku przy wypłacie jednemu podatnikowi dwóch lub więcej wynagrodzeń (art. 9 ust. 6) należy uwzględnić nie poszczególne kwoty wynagrodzeń, lecz łączną ich sumę w okresie wypłaty.
§  57.  12
 Pracodawca wypłacający pracownikowi wynagrodzenie w sumie nie przekraczającej:
1)
kwoty 340 zł przy okresie wypłaty tygodniowym,
2)
kwoty 60 zł przy okresie wypłaty dziennym,
3)
kwoty 750 zł przy okresie wypłaty półmiesięcznym,
4)
kwoty 680 zł przy okresie wypłaty dwutygodniowym,
5)
kwoty 600 zł przy okresie wypłaty dziesięciodniowym

obowiązany jest oprócz potrąconego podatku w myśl art. 10 uiścić z własnych funduszów uzupełniający podatek według skali A, B, C, D i E (§ 58 ust. 2).

§  58.  13
1. 
Poza skalą z art. 15 ust. 3 wprowadza się skale A, B, C, D i E.
2. 
Skale uzupełniającego podatku, o których mowa w ust. 1, wynoszą:

A. Przy wynagrodzeniach z okresem wypłaty tygodniowym:

Stopień wynagrodzenia Wynagrodzenie wypłacone w okresie wypłaty w zł Suma uzupełniającego podatku w złotych
ponad do
1 - 130 41,30
2 130 150 36,00
3 150 170 32,90
4 170 200 31,80
5 200 220 28,00
6 220 240 24,00
7 240 270 20,90
8 270 290 16,00
9 290 310 11,50
10 310 340 5,40

B. Przy wynagrodzeniach z okresem wypłaty dziennym:

Stopień wynagrodzenia Wynagrodzenie wypłacone w okresie wypłaty w zł Suma uzupełniającego podatku w złotych
ponad do
1 - 22 7,00
2 22 26 6,20
3 26 30 5,80
4 30 34 5,40
5 34 38 4,80
6 38 42 4,20
7 42 46 3,60
8 46 50 2,80
9 50 54 2,00
10 54 60 1,00

C. Przy wynagrodzeniach z okresem wypłaty półmiesięcznym:

Stopień wynagrodzenia Wynagrodzenie wypłacone w okresie wypłaty w zł Suma uzupełniającego podatku w złotych
ponad do
1 - 270 85,70
2 270 320 76,80
3 320 370 71,50
4 370 420 66,70
5 420 470 59,90
6 470 520 52,00
7 520 570 44,10
8 570 620 34,20
9 620 670 24,80
10 670 750 12,00

D. Przy wynagrodzeniach z okresem wypłaty dwutygodniowym:

Stopień wynagrodzenia Wynagrodzenie wypłacone w okresie wypłaty w zł Suma uzupełniającego podatku w złotych
ponad do
1 - 250 79,40
2 250 300 72,00
3 300 350 67,70
4 350 390 61,90
5 390 440 56,00
6 440 480 48,00
7 480 530 41,00
8 530 580 32,00
9 580 620 22,90
10 620 680 10,90

E. Przy wynagrodzeniach z okresem wypłaty dziesięciodniowym:

Stopień wynagrodzenia Wynagrodzenie wypłacone w okresie wypłaty w zł Suma uzupełniającego podatku w złotych
ponad do
1 - 220 69,90
2 220 260 62,40
3 260 300 58,00
4 300 340 54,00
5 340 380 48,40
6 380 420 42,00
7 420 460 35,60
8 460 500 27,60
9 500 540 20,00
10 540 600 9,60

Do art. 15 ust. 5.

§  59. 
Przedsiębiorstwa państwowe, mające formę prawną spółek handlowych o kapitale mieszanym: państwowym, spółdzielczym i związków samorządu terytorialnego, korzystają ze zwolnienia od uzupełniającego podatku na równi z przedsiębiorstwami państwowymi.

Do art. 15 ust. 6.

§  60.  14
1. 
Zwalnia się od uzupełniającego podatku:
1)
jednostki gospodarki uspołecznionej, organizacje polityczno-społeczne, zawodowe i samorządu gospodarczego,
2)
związki wyznaniowe oraz ich instytucje,
3)
zespoły adwokackie,
4) 15
 pracodawców prowadzących zakłady rzemieślnicze w stosunku do wynagrodzeń wypłacanych:
a)
uczniom zatrudnionym na podstawie pisemnej umowy o naukę, zarejestrowanej w izbie rzemieślniczej,
b)
czeladnikom wyszkolonym w zakładzie pracodawcy - przez okres pierwszych 12 miesięcy po złożeniu przez nich egzaminu czeladniczego, a w usługowych zakładach wykonujących usługi dla ludności bądź dla rolnictwa, jeżeli umowa o naukę zawodu została zawarta z młodocianym - przez okres pierwszych 24 miesięcy po złożeniu przez ucznia egzaminu czeladniczego,
5)
pracodawców zatrudniających administratorów nieruchomości, dozorców domowych, pracowników rolnych i leśnych, pomoc domową oraz bez względu na rodzaj zatrudnienia - rencistów w stosunku do wynagrodzeń wypłacanych tym osobom: przy czym - jeżeli chodzi o pomoc domową - ze zwolnienia korzysta pracodawca tylko w odniesieniu do jednego pracownika tej kategorii.
2.  16
 Za usługowe zakłady wykonujące usługi dla ludności bądź dla rolnictwa w rozumieniu ust. 1 pkt 4 lit. b) uważa się zakłady, w których łączny obrót osiągnięty z tych usług wynosi co najmniej 50% w miejscowościach do 10 tysięcy mieszkańców, a w pozostałych miejscowościach - co najmniej 60% ogólnego obrotu.
3.  17
 Obniża się stawki uzupełniającego podatku pracodawcom, zatrudniającym pracowników na podstawie stosunku pracy, lecz w okresie niepełnego dnia pracy, np. buchalterów na godziny, prowadzących meldunki itp. - w stosunku do wynagrodzeń wypłacanych tym kategoriom pracowników:
a)
o 50%, jeżeli pracownik jest zatrudniony u 2 lub 3 pracodawców,
b)
o 75%, jeżeli pracownik jest zatrudniony u 4 lub 5 pracodawców,
c)
o 85%, jeżeli pracownik jest zatrudniony u 6 lub więcej pracodawców.
4.  18
 Ulga wymieniona w ust. 3 przysługuje w tych tylko przypadkach, gdy pracodawca prowadzi wykaz pozostałych pracodawców, zatrudniających danego pracownika z podaniem dokładnego ich adresu.

Do art. 16 ust. 1.

§  61.  19
 Właściwą władzą podatkową pierwszej instancji w sprawach podatku od wynagrodzeń potrącanego od wynagrodzeń wypłacanych:
1)
przez władze, urzędy i instytucje państwowe (administracja) oraz sądownictwo jako płatników jest:
a)
dla płatników w kraju - władza podatkowa pierwszej instancji według siedziby płatnika asygnującego wynagrodzenie,
b)
dla placówek dyplomatycznych, konsularnych i misji polskich za granicą - władza podatkowa pierwszej instancji w Warszawie właściwa dla siedziby Ministerstwa Spraw Zagranicznych

- bez względu na to, w jakich władzach finansowych kredyty i rachunki zostały otwarte,

2)
przez płatników wymienionych w § 7 ust. 4 pkt 2) - 5), jak również będących spółdzielniami nie wymienionymi w wykazie określonym w § 7 ust. 4 pkt 5), posiadających na obszarze różnych władz podatkowych pierwszej instancji zakłady nie sporządzające samodzielnych bilansów, a asygnujących wynagrodzenia - jest władza podatkowa pierwszej instancji właściwa według siedziby płatnika asygnującego wynagrodzenie.

Do art. 16 ust. 3.

§  62.  20
1. 
Władze, urzędy i instytucje państwowe (administracja), sądownictwo, przedsiębiorstwa państwowe objęte budżetem, jak również przedsiębiorstwa objęte systemem finansowym powinny wpłacać podatek (dokonywać przelewu bezgotówkowego) w dniu podjęcia sum na wypłatę wynagrodzeń.
2. 
W przypadkach wpłaty podatku przypadającego od wynagrodzeń, które nie zostały przez podatników podjęte, płatnikowi służy prawo odliczenia tego podatku od kwot wpłacanych na podatek od wynagrodzeń za następne wypłaty wynagrodzeń. Płatnik obowiązany jest dołączyć do wykazu potrąceń lub odpisu listy płac za okres, za który żąda odliczenia podatku, zestawienie zwrotu podatku z podaniem dnia, w którym podjęto sumę na wypłatę wynagrodzenia, daty wpłaty podatku, nazwisk i imion podatników, kwot nie podjętego wynagrodzenia, kwot podatku podlegającego zwrotowi, łącznych sum kwot nie podjętego wynagrodzenia oraz podatku podlegającego zwrotowi.
§  63.  21
 Terminy płatności podatku dla podanych poniżej grup płatników ustala się, jak następuje:
1)
dla rzemieślników nie obowiązanych do prowadzenia ksiąg handlowych lub uproszczonych (art. 26 pkt 3 lit. c dekretu z dnia 25 października 1948 r. o podatku obrotowym (Dz. U. R. P. Nr 52, poz. 413) - do dnia 9 następnego miesiąca po dokonaniu wypłaty wynagrodzenia,
2)
dla zakładów handlowych i usługowych nie obowiązanych do prowadzenia ksiąg handlowych lub uproszczonych (art. 26 pkt 1 lit. c dekretu o podatku obrotowym) - do dnia 11 następnego miesiąca po dokonaniu wypłaty wynagrodzenia.
§  64. 
1. 
Płatnikom, którzy przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia dokonali potrącenia podatku według przepisów poprzednio obowiązujących lub przy obliczeniu podatku zastosowali niewłaściwy sposób ustalenia wysokości wynagrodzenia albo nienależnie uiścili uzupełniający podatek, służy prawo sprostowania dokonanych obliczeń i wpłat oraz potrącenia ewentualnej nadpłaty zarówno w podatku, jak i w uzupełniającym podatku należnym od wypłat za następne okresy wypłaty. Gdyby z obliczenia okazało się, że podatek lub uzupełniający podatek wpłacono w kwocie za niskiej, różnicę należy wpłacić w terminie do końca kwietnia 1949 r. bez obowiązku uiszczenia dodatku za zwłokę. O dokonanym sprostowaniu płatnik obowiązany jest zawiadomić właściwy urząd skarbowy (rewizyjny) w powyższym terminie.
2. 
Podatnikom, którym płatnicy nie dokonali sprostowań określonych w ust. 1, służy prawo wniesienia wniosku o sprostowanie do właściwego urzędu skarbowego (rewizyjnego) w terminie do dnia 15 maja 1949 r.
3. 
Płatnicy, którzy od wypłat wynagrodzeń dokonanych od dnia 1 stycznia 1949 r. do ogłoszenia niniejszego rozporządzenia nie uiścili podatku lub uzupełniającego podatku w terminie określonym w art. 16 lub w § 63, obowiązani są wpłacić podatek lub uzupełniający podatek w terminie 7 dni od ogłoszenia niniejszego rozporządzenia, bez dodatku za zwłokę.

Do art. 20.

§  65. 
Przepisy ustawy stosuje się do wynagrodzeń wypłacanych po dniu 31 grudnia 1948 r. bez względu na czas, za jaki przypadają.
§  66. 
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 1949 r. z wyjątkiem przepisów § 6, § 7, §§ 10-14 i § 18 ust. 1 pkt 2, które wchodzą w życie z dniem 1 kwietnia 1949 r.
1 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 maja 1951 r. (Dz.U.51.29.228) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 1951 r.
2 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 maja 1951 r. (Dz.U.51.29.228) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 1951 r.
3 § 7 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 maja 1951 r. (Dz.U.51.29.228) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 1951 r.
4 § 14 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 kwietnia 1950 r. (Dz.U.50.19.162) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 września 1949 r.
5 § 14 pkt 8 dodany przez § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 września 1950 r. (Dz.U.50.43.390) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 1950 r.
6 § 14 pkt 9 dodany przez § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 września 1950 r. (Dz.U.50.43.390) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 1950 r.
7 § 18 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 maja 1951 r. (Dz.U.51.29.228) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 1951 r.
8 § 18a dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 maja 1951 r. (Dz.U.51.29.228) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 1951 r.
9 § 18b dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 maja 1951 r. (Dz.U.51.29.228) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 1951 r.
10 § 20 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 maja 1951 r. (Dz.U.51.29.228) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 1951 r.
11 § 42 ust. 2 zmieniony przez § 1 ust. 2 rozporządzenia z dnia 4 stycznia 1950 r. w sprawie obniżenia skal podatkowych w podatku od wynagrodzeń. (Dz.U.50.1.3) z dniem 13 stycznia 1950 r.
12 § 57 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 marca 1959 r. (Dz.U.59.22.140) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 kwietnia 1959 r.
13 § 58 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 marca 1959 r. (Dz.U.59.22.140) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 kwietnia 1959 r.
14 § 60 zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 maja 1960 r. (Dz.U.60.26.149) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 czerwca 1960 r.
15 § 60 ust. 1 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 1964 r. (Dz.U.65.4.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 stycznia 1965 r.
16 § 60 ust. 2 dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 1964 r. (Dz.U.65.4.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 stycznia 1965 r.
17 § 60 ust. 3 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 1964 r. (Dz.U.65.4.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 stycznia 1965 r.
18 § 60 ust. 4 zmieniony i według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 1964 r. (Dz.U.65.4.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 stycznia 1965 r.
19 § 61 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 kwietnia 1950 r. (Dz.U.50.19.162) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1950 r.
20 Z dniem 1 października 1951 r. § 62 utracił moc w przedmiotach unormowanych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 7 września 1951 r. w sprawie wykonania dekretu o zobowiązaniach podatkowych (Dz.U.51.50.362) - zob. § 72 ust. 1 pkt 10 powołanego rozporządzenia.
21 Z dniem 1 października 1951 r. § 63 utracił moc w przedmiotach unormowanych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 7 września 1951 r. w sprawie wykonania dekretu o zobowiązaniach podatkowych (Dz.U.51.50.362) - zob. § 72 ust. 1 pkt 10 powołanego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024