Wybór Prezydenta Rzeczypospolitej.

USTAWA KONSTYTUCYJNA
z dnia 4 lutego 1947 r.
o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej.

Art.  1.

Sejm Ustawodawczy, jako organ zwierzchniej władzy Narodu Polskiego, kontynuując dzieło Krajowej Rady Narodowej i kierując się podstawowymi założeniami Konstytucji z dnia 17 marca 1921 r., zgodnie z Manifestem Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego z dnia 22 lipca 1944 r., w oparciu o wyniki głosowania ludowego, przeprowadzonego w dniu 30 czerwca 1946 r., - postanawia dokonać wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej.

Art.  2.

Sejm Ustawodawczy wybiera Prezydenta Rzeczypospolitej na lat siedem.

Art.  3.
1.
Wybór Prezydenta Rzeczypospolitej nastąpi na specjalnym posiedzeniu, którego termin oznaczy Marszałek Sejmu.
2.
Do prawomocności wyboru potrzeba obecności conajmniej 2/3 ustawowej liczby posłów.
3.
Posiedzenie otwiera Marszałek Sejmu nie później, niż w 15 minut po godzinie, na którą zostało zwołane, a w razie stwierdzenia przez Marszałka z własnej inicjatywy lub na żądanie jednego z posłów braku kompletu Marszałek odracza posiedzenie na czas, który uzna za stosowny.
Art.  4.

Posiedzenie Sejmu Ustawodawczego, zwołane dla dokonania wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej, zajmuje się wyłącznie tym jednym punktem porządku dziennego. Jakiekolwiek przemówienia, obrady i uchwały, poza wyborami i zaprzysiężeniem Prezydenta oraz zatwierdzeniem protokołów, są wykluczone i zgóry nieprawomocne.

Art.  5.
1.
Po otwarciu posiedzenia Marszałek Sejmu niezwłocznie wzywa posłów do zgłaszania kandydatur na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej.
2.
Kandydatów z podaniem ich imienia i nazwiska zgłasza się na piśmie, przy czym za ważnie zgłoszone uważa się jedynie kandydatury, poparte przez conajmniej 50 posłów. Na podstawie zgłoszeń pisemnych Marszałek Sejmu ustala listę kandydatów po czym natychmiast zarządza wybory.
3.
Rozprawa nad zgłoszonymi kandydaturami jest niedopuszczalna.
Art.  6.

Po zarządzeniu wyborów Marszałek Sejmu wzywa posłów do zajęcia miejsc, po czym jeden z urzędujących sekretarzy odczytuje listę imienną wszystkich posłów, a inny sekretarz odczytuje, po wyłowaniu nazwiska nieobecnego posła, jego usprawiedliwienie, jeśli zostało nadesłane. Zaproszeni przez Marszałka Sejmu spośród pozostałych członków Prezydium czterej skrutatorzy odbierają na mównicy od wywoływanych posłów, którzy osobiście do mównicy podchodzą, kartki, złożone we dwoje, zawierające nazwisko kandydata. Po ukończeniu głosowania Marszałek Sejmu ogłasza je za zamknięte; skrutatorzy obliczają głosy; wynik ogłasza się z mównicy.

Art.  7.
1.
Za wybranego uważa się kandydata, który uzyska bezwzględną większość ważnie oddanych głosów.
2.
Ważnie oddane są głosy, jeżeli zawierają samo tylko imię i nazwisko kandydata ważnie zgłoszonego.
Art.  8.

Jeżeli w pierwszym głosowaniu żaden z kandydatów nie uzyska bezwzględnej większości ważnie oddanych głosów, przewodniczący zarządza powtórne głosowanie, a gdyby i ono nie dało rezultatów - trzecie głosowanie; w razie zaś potrzeby i dalsze głosowania, przy czym przy każdym następnym głosowaniu wyklucza się kolejno tego z kandydatów, który w poprzednim uzyskał najmniejszą ilość głosów.

Art.  9.

Marszałek Sejmu ogłasza o dokonanym wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej.

Art.  10.

W razie, gdyby nowowybrany Prezydent odmówił przyjęcia urzędu, albo na wezwanie Marszałka Sejmu przepisanego ślubowania nie złożył, - należy niezwłocznie przystąpić do ponownego wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej.

Art.  11.

Bezpośrednio po wyborze i wyrażeniu wobec Marszałka Sejmu Ustawodawczego zgody na przyjęcie wyboru Prezydent Rzeczypospolitej złoży przed objęciem urzędowania ślubowanie wobec Sejmu Ustawodawczego następującej treści:

"Ślubuję uroczyście, obejmując urząd Prezydenta Rzeczypospolitej, wedle najlepszego rozumienia i zgodnie z sumieniem, rzetelnie pracować dla dobra Narodu Polskiego, praw demokratycznych Rzeczypospolitej święcie przestrzegać, godności Narodu i Państwa strzec niezachwianie, sprawiedliwość względnie wszystkich bez różnicy obywateli za pierwszą mieć sobie cnotę, obowiązkom urzędu i służby poświęcić się niepodzielnie. Tak mi dopomóż Bóg".

Art.  12.
1.
Z posiedzeń Sejmu Ustawodawczego będą podczas posiedzenia sporządzone protokóły, stwierdzające wybór Prezydenta Rzeczypospolitej i przyjęcie ślubowania wybranego Prezydenta.
2.
Do protokółów tych dołączy się wykaz imienny posłów, którzy uczestniczyli w głosowaniu, oraz nieobecnych i ewentualne podane w ich usprawiedliwieniach przyczyny ich nieobecności.
3.
Po odczytaniu protokołów bezpośrednio po ogłoszeniu wyniku wyborów, względnie po odebraniu ślubowania, każdy poseł może zgłosić sprostowanie do protokółu. Nad zgłoszonymi sprostowaniami Sejm głosuje bez dyskusji.
4.
Według wyniku tych głosowań ewentualnie sprostowany protokół podpisuje Marszałek Sejmu i urzędujący sekretarze.
Art.  13.
1.
Po złożeniu ślubowania nowoobrany Prezydent Rzeczypospolitej obejmuje urząd w obecności Marszałka Sejmu Ustawodawczego i Prezesa Rady Ministrów, który odczyta przy tym protokóły Sejmu Ustawodawczego, stwierdzające wybór i przyjęcie ślubowania wybranego Prezydenta.
2.
O akcie objęcia władzy będzie sporządzony krótki protokół z powołaniem protokołów, wymienionych w ust. 1. Prezes Rady Ministrów ogłosi ten protokół w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
3.
Jeżeliby nowoobrany Prezydent Rzeczypospolitej w chwili swego wyboru piastował jakikolwiek inny urząd lub mandat, złoży go w myśl art. 53 Konstytucji z dnia 17 marca 1921 r. przy czym akcie objęcia władzy, a oświadczenie takie będzie w protokóle tego aktu stwierdzone.
Art.  14.
1.
Niniejsza ustawa będzie podpisana przez Marszałka Sejmu Ustawodawczego, który zarządzi jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Ustawę kontrasygnuje Prezes Rady Ministrów.
Art.  15.

Wykonanie niniejszej ustawy porucza się Prezesowi Rady Ministrów.

Art.  16.

Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024