Regulamin wewnętrznego urzędowania Trybunału Ubezpieczeń Społecznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 4 grudnia 1947 r.
wydane w porozumieniu z Ministrem Pracy i Opieki Społecznej. Regulamin wewnętrznego urzędowania Trybunału Ubezpieczeń Społecznych.

Na podstawie art. 38 prawa o sądach ubezpieczeń społecznych z dnia 28 lipca 1939 r. (Dz. U. R. P. z 1939 r. Nr 71, poz. 476 i z 1946 r. Nr 12, poz. 76) zarządza się, co następuje:

DZIAŁ  I.

ADMINISTRACJA SĄDOWA.

Rozdział  I.

Prezes.

§  1.
Prezes kieruje pracami Trybunału Ubezpieczeń Społecznych, oznaczonego w dalszych przepisach niniejszego regulaminu wyrazem "Trybunał".

Prezes sprawuje bezpośredni nadzór służbowy i w zakresie administracji sądowej reprezentuje Trybunał na zewnątrz.

§  2.
W zakresie kierownictwa i nadzoru służbowego zadaniem prezesa jest zapewnienie prawidłowego toku czynności w Trybunale i w sądach ubezpieczeń społecznych, w szczególności prezes, nie wchodząc w dziedzinę orzecznictwa sądowego, czuwa, aby praca w Trybunale i sądach ubezpieczeń społecznych odbywała się sprawnie, zgodnie z ustanowionym rozkładem czynności, i nie była zaniedbywana, aby czynności sądowe odbywały się z należytą powagą i starannością i aby zachowanie się sędziów i urzędników w stosunkach służbowych i poza służbą stało na odpowiednim poziomie.
§  3.
W czynnościach nadzorczych powinni z prezesem współdziałać wiceprezesi oraz przewodniczący na posiedzeniach sądowych Trybunału.
§  4.
Prezes z urzędu jest przewodniczącym ogólnego zgromadzenia kolegium administracyjnego i sądu dyscyplinarnego, wyznacza terminy ich posiedzeń, ustala porządek dzienny i przewodniczy na posiedzeniach. Prezes może objąć przewodniczenie w kolegium orzekającym i w kolegium siedmiu sędziów według swego uznania po uprzedzeniu o tym właściwego wiceprezesa.
§  5.
Prezes oznacza zakres czynności własny i wiceprezesów jako kierowników wydziałów. Prezes może sam objąć kierownictwo jednego z wydziałów. Po porozumieniu z właściwymi wiceprezesami prezes przydziela do wydziałów aplikantów i sekretarzy sądowych.
§  6.
Do obowiązków prezesa należy zarządzanie sprawami dotyczącymi stanu służby sędziów i innych osób pracujących w Trybunale i w sądach ubezpieczeń społecznych.

Do obowiązków prezesa należy również zwierzchnie zarządzanie gospodarką, kasowością, biurowością, korespondencją w sprawach ogólnych, nie dotyczącą wyłącznie poszczególnej sprawy sądowej, sprawami archiwalnymi oraz składanie sprawozdań z działalności Trybunału i sądów ubezpieczeń społecznych.

§  7.
Prezes może celem omówienia bieżących kwestii z zakresu czynności Trybunału zwoływać zebrania wiceprezesów i sędziów. Udział wezwanych na naradę jest obowiązkowy. Na zaproszenie prezesa w zebraniu może brać udział rzecznik interesu publicznego.
§  8.
Prezes może w celu przyśpieszenia i usprawnienia postępowania skracać terminy przewidziane w niniejszym regulaminie, a także przedłużać je w przypadkach nieodzownej potrzeby.
§  9.
Prezes może na wniosek rzecznika interesu publicznego celem ułatwienia mu wykonywania uprawnień z art. 88 i 108 prawa o sądach ubezpieczeń społecznych zlecić prezesom okręgowych sądów ubezpieczeń społecznych nadsyłanie Trybunałowi odpisów wyroków, stwierdzających rażące lub powtarzające się naruszenie prawa w orzecznictwie instytucji ubezpieczeń społecznych, a także spostrzeżeń w tym zakresie.

Rozdział  II

Wydziały, wiceprezesi, sędziowie.

§  10.
Trybunał dzieli się na wydziały. Ilość wydziałów i ich zakres czynności ustala w drodze zarządzenia Minister Sprawiedliwości w porozumieniu z Ministrem Pracy i Opieki Społecznej.
§  11.
Wiceprezes kieruje wydziałem powierzonym mu przez prezesa. Wiceprezes wyznacza terminy posiedzeń sądowych i posiedzeń kolegium siedmiu sędziów, wyznacza skład sędziów oraz przewodniczącego na posiedzeniu, jeżeli sam nie przewodniczy, wyznacza sędziego sprawozdawcę, ustala porządek dzienny każdego posiedzenia i rozdziela pracę między sędziów, przestrzegając równomierności obciążenia.
§  12.
Przydziału sędziów do wydziałów dokonywa kolegium administracyjne na wniosek prezesa, zgłoszony po zasięgnięciu opinii właściwych wiceprezesów.
§  13.
Wiceprezes sprawuje bezpośredni nadzór nad przydzielonymi do wydziału sekretarzami sądowymi i aplikantami oraz czuwa nad jednolitością orzecznictwa w zakresie spraw wydziału.
§  14.
W razie chwilowej nieobecności wiceprezesa zastępuje go w kierownictwie wydziałem najstarszy służbą sędzia, przydzielony do danego wydziału.

Jeżeli przerwa w urzędowaniu wiceprezesa ma trwać dłużej lub trwa dłużej niż sześć tygodni, prezes może objąć kierownictwo wydziału lub wyznaczyć kierownika spośród sędziów.

Rozdział  III.

Kolegium administracyjne.

§  15.
O terminie posiedzenia kolegium administracyjnego należy zawiadomić z podaniem porządku dziennego wszystkich jego członków w miarę możności na trzy dni przed posiedzeniem.

Jeżeli na posiedzeniu kolegium administracyjnego ma nastąpić ustalenie kolegium sędziowskiego, przewidzianego w art. 26 § 2 prawa o sądach ubezpieczeń społecznych, należy porządek dzienny obrad podać do wiadomości wszystkich członków kolegium administracyjnego przynajmniej na siedem dni przed posiedzeniem.

§  16.
Zastępca członka kolegium administracyjnego z wyboru uczestniczy w posiedzeniu tego kolegium w przypadku, gdy członek kolegium nie może wziąć w nim udziału albo podlega wyłączeniu w danej sprawie. O kolejności powołania do zastępstwa jednego z dwóch zastępców decyduje uzyskanie większej ilości głosów przy wyborze zastępcy, w razie równej ilości głosów - los.
§  17.
Protokółu obrad kolegium administracyjnego nie spisuje się. Uchwały kolegium administracyjnego sekretarz kolegium lub wyznaczony przez prezesa sekretarz sądowy bądź aplikant wpisuje do dziennika posiedzeń. Dziennik podpisują wszyscy obecni na posiedzeniu członkowie kolegium.

Członek kolegium administracyjnego przegłosowany może, podpisując dziennik, zaznaczyć swoje zdanie odrębne, a także złożyć do akt opracowaną na piśmie opinię.

Rozdział  IV.

Sekretariaty.

§  18.
Przy Trybunale czynne są podległe bezpośrednio prezesowi sekretariaty prezydialny i sądowy.
§  19.
Sekretariat prezydialny załatwia sprawy administracyjne, osobowe i gospodarcze Trybunału, wykonywa czynności kancelaryjne, dotyczące posiedzeń i spraw rozpatrywanych na zgromadzeniach ogólnych, w kolegium administracyjnym i w sądzie dyscyplinarnym przy Trybunale, opracowuje materiały statystyczne dotyczące Trybunału na podstawie danych własnych i dostarczonych przez sekretariat sądowy.

W skład sekretariatu prezydialnego wchodzą: biblioteka, biuro sekretariatu i biuro rachuby.

§  20.
Naczelnik sekretariatu prezydialnego jest sekretarzem zgromadzenia ogólnego, kolegium administracyjnego i sądu dyscyplinarnego przy Trybunale. Naczelnik sekretariatu prezydialnego sprawuje bezpośredni nadzór nad niższymi funkcjonariuszami Trybunału.
§  21.
Sekretariat sądowy wykonywa czynności pomocnicze i kancelaryjne w sprawach sądowych wpływających do Trybunału i w sprawach posiedzeń kolegiów siedmiu sędziów, prowadzi ewidencję orzecznictwa Trybunału jako materiału do zbioru orzeczeń Trybunału i księgę zasad prawnych.

Na czele sekretariatu sądowego stoi naczelnik sekretariatu, w skład sekretariatu sądowego wchodzą: sekretarze sądowi, aplikanci przydzieleni do Trybunału, biuro podawcze, kancelaria sądowa, ekspedytura i archiwum.

Rozdział  V.

Czas urzędowania i ferie sądowe.

§  22.
Godziny urzędowania w Trybunale oznacza prezes. Jeżeli posiedzenie sądowe przeciąga się poza godziny urzędowe, w sekretariacie sądowym powinien pozostawać aż do końca posiedzenia jeden z urzędników, wyznaczony przez naczelnika sekretariatu sądowego, chyba że przewodniczący na posiedzeniu zarządzi inaczej.
§  23.
Dla interesantów sekretariaty Trybunału powinny być otwarte w dni powszednie co najmniej w ciągu trzech godzin. Godziny te oznacza prezes.

Adwokaci i zastępcy stron mają dostęp do sekretariatu sądowego w ciągu całego czasu urzędowania.

§  24.
Prezes i wiceprezesi oznaczają dni i godziny przyjęć u siebie.
§  25.
Godziny urzędowania i przyjęć należy podać do wiadomości powszechnej przez umieszczenie odpowiedniego obwieszczenia przy wejściu do Trybunału.
§  26.
Ferie sądowe trwają od 15 czerwca do 15 września włącznie. W czasie ferii sądowych odbywają się posiedzenia niejawne i rozprawy w sprawach niecierpiących zwłoki.

DZIAŁ  II.

POSIEDZENIA SĄDOWE.

Rozdział  I.

Czynności przygotowawcze.

§  27.
Pisma procesowe w sprawach sądowych sekretariat sądowy wciąga do repertorium i przedstawia właściwemu wiceprezesowi, który wydaje decyzje co do sposobu załatwienia i przekazuje je do wykonania sekretarzom sądowym przydzielonym do wydziału.
§  28.
W przypadkach, przewidzianych w art. 363 § 1 prawa o sądach ubezpieczeń społecznych, wiceprezes kieruje sprawę na posiedzenie niejawne, wyznacza termin posiedzenia przy uwzględnieniu czasu potrzebnego dla opracowania wniosku i sędziego sprawozdawcę, jeżeli sam sprawozdania nie obejmie. Sporządzenie sprawozdania i wniosku w tych przypadkach wiceprezes może zlecić także sekretarzowi sądowemu (aplikantowi).
§  29.
Jeżeli wiceprezes uzna, że skarga odpowiada wymogom formalnym, wyznacza sędziego sprawozdawcę i zarządza przesłanie akt sprawy rzecznikowi interesu publicznego po wniesieniu przez strony odpowiedzi na skargę bądź po upływie terminu do ich wniesienia. Równocześnie wiceprezes zarządza doręczenie odpisów odpowiedzi skarżącemu i w miarę potrzeby pozostałym stronom.
§  30.
Sprawy pokrewne, a także sprawy odroczone lub ponownie rozpoznawane przez Trybunał, należy w miarę możności przydzielać jednym i tym samym sędziom sprawozdawcom.
§  31.
Po zwrocie akt przez rzecznika interesu publicznego sekretariat sądowy doręcza je sędziemu sprawozdawcy celem opracowania wniosków, w szczególności, czy ma być wyznaczona rozprawa.
§  32.
Ostatnie trzy dni przed rozprawą akta sprawy powinny znajdować się w sekretariacie i być dostępne do przeglądu przez strony. Wniosków rzecznika interesu publicznego i sędziego sprawozdawcy nie załącza się do akt sprawy i stronom nie okazuje się. Sekretariat sądowy przechowuje je oddzielnie, jeśli sędzia sprawozdawca bądź przewodniczący nie zachował ich u siebie.
§  33.
Sekretarze sądowi (aplikanci), wyznaczeni na posiedzenie, przygotowują potrzebny materiał: jak akta, książki itp.
§  34.
Aplikantom i sekretarzom sądowym wiceprezesi mogą za zgodą prezesa poruczać opracowywanie dla sędziów projektów wniosków w poszczególnych sprawach procesowych.
§  35.
Sędzia sprawozdawca opracowuje na piśmie i przedstawia przewodniczącemu najpóźniej na trzy dni przed posiedzeniem (rozprawą) wniosek z uzasadnieniem, a w przypadkach potrzeby rozstrzygnięcia zasadniczego zagadnienia prawnego także proponowaną tezę.
§  36.
Przewodniczący może wyznaczyć współsprawozdawcę oraz zarządzić kolejne przesłanie akt na czas określony wszystkim członkom kolegium orzekającego.

Rozdział  II.

Przepisy ogólne o posiedzeniach sądowych.

§  37.
Sędziowie biorą udział w posiedzeniach niejawnych i w rozprawach w porządku ustalonym przez wiceprezesa i podanym do wiadomości sędziom nie później niż na czternaście dni przed posiedzeniem. Termin ten nie stosuje się w przypadkach przewidzianych w § 28 i w innych przypadkach pilnej potrzeby, wywołanej nagłością sprawy lub niemożnością przybycia wyznaczonego sędziego.

Do udziału w posiedzeniu wiceprezes, za zgodą prezesa, może wyznaczyć w porozumieniu z właściwym wiceprezesem sędziego z innego wydziału.

§  38.
O niemożności przybycia na posiedzenie sędzia powinien zawiadomić wiceprezesa możliwie zawczasu.
§  39.
Sędziowie zajmują na posiedzeniach miejsca według starszeństwa, oznaczonego na podstawie art. 30 prawa o sądach ubezpieczeń społecznych. Przewodniczący zajmuje zawsze pierwsze (środkowe) miejsce. Starszy z sędziów zajmuje miejsce prawe, a młodszy - lewe od przewodniczącego.
§  40.
Rzecznik interesu publicznego zajmuje miejsce przy stole sędziowskim po prawej stronie sądu, a protokólant - po lewej.
§  41.
Przy naradzie i głosowaniu obecni są tylko członkowie kolegium orzekającego oraz - jeśli przewodniczący nie zarządzi inaczej - protokólant.
§  42.
Kolegium orzekające, w przypadku rozstrzygnięcia zasadniczego zagadnienia prawnego, ustala wykładnię prawną w postaci sformułowanej tezy, która wchodzi w osnowę uzasadnienia orzeczenia. W osnowę uzasadnienia orzeczenia wciąga kolegium orzekające także uchwalone przez kolegium siedmiu sędziów zasady prawne.

Jeżeli rozstrzygnięcie opiera się na zasadzie prawnej, już uprzednio ustalonej i uzasadnionej w innym wyroku lub postanowieniu, można zamiast powtórzenia tego uzasadnienia przytoczyć jego streszczenie z powołaniem się na poprzedni wyrok lub postanowienie.

§  43.
Jeżeli uwzględnienie jednego z podniesionych w skardze zarzutów pociąga za sobą uchylenie zaskarżonego orzeczenia, Trybunał może zaniechać rozważania innych zarzutów.
§  44.
Jeżeli postanowienie, wyrok lub uzasadnienie zostanie uchwalone wbrew wnioskowi sędziego sprawozdawcy, opracowuje je wnioskodawca lub jeden z sędziów, który głosował za przyjętym wnioskiem, jeśli sędzia sprawozdawca nie podejmie się opracowania.
§  45.
Sędzia, korzystający z zastrzeżonego w art. 321 § 2 prawa o sądach ubezpieczeń społecznych uprawnienia do złożenia swego zdania odrębnego, winien je złożyć wraz z uzasadnieniem na piśmie w ciągu siedmiu dni od dnia głosowania.
§  46.
W orzeczeniu, w którym wymienia się skład sądu, należy przy nazwiskach sędziów zaznaczyć ich stanowisko sędziowskie. Na pierwszym miejscu każdego wyroku powinien być napis: "W Imieniu Rzeczypospolitej Polskiej".
§  47.
Wyroki podpisuje całe kolegium orzekające. Postanowienia podpisuje przewodniczący i sędzia sprawozdawca.

Wypisy wyroków i postanowień, przeznaczone dla stron, podpisuje wiceprezes i sekretarz sądowy.

Wypisy te winny być zaopatrzone w pieczęć urzędową.

Rozdział  III.

Posiedzenia niejawne.

§  48.
Na posiedzenia niejawne nie mają dostępu inne osoby poza składem orzekającym, rzecznikiem interesu publicznego i protokólantem.
§  49.
Na posiedzeniu niejawnym po wysłuchaniu sprawozdania sędziego sprawozdawcy oraz wniosku rzecznika interesu publicznego, kolegium orzekające przystępuje do narady i głosowania.
§  50.
Kolegium orzekające na posiedzeniu niejawnym może sprawę przekazać do rozprawy.
§  51.
Wokandę spraw, wyznaczonych na posiedzenie niejawne, sekretariat sądowy w jednym egzemplarzu przesyła biorącym udział w posiedzeniu sędziom i protokólantowi, a w dwu egzemplarzach rzecznikowi co najmniej na tydzień przed posiedzeniem.
§  52.
Zapadłe na posiedzeniu niejawnym orzeczenie protokólant wpisuje do dziennika posiedzeń niejawnych wydziału i odnotowuje w aktach sprawy. Dziennik posiedzeń niejawnych wydziału podpisuje przewodniczący i protokólant.

Rozdział  IV.

Rozprawy.

§  53.
O terminie rozprawy zawiadamia strony sekretarz.

Rozprawy wyznacza się w godzinach od 9-ej do 14-ej i trwają one w zasadzie do godz. 16-ej.

§  54.
Wokanda spraw wyznaczonych na rozprawę powinna być wywieszona przed wejściem do sali rozpraw co najmniej na 3 dni przed rozprawą. W tymże terminie po jednym egzemplarzu wokandy doręcza się wyznaczonym do rozprawy sędziom i protokólantom, a w dwu egzemplarzach rzecznikowi interesu publicznego.
§  55.
Celem wykonywania zarządzeń przewodniczącego i przestrzegania porządku przy rozprawach naczelnik sekretariatu prezydialnego wyznacza woźnego Trybunału.
§  56.
Strony, ich rzecznicy, świadkowie, biegli i tłumacze zajmują w sali rozpraw miejsca im wyznaczone. W miarę potrzeby może być wyznaczone także miejsce dla sprawozdawców czasopism.
§  57.
Publiczność dopuszcza się na salę w miarę wolnego dla niej przeznaczonego miejsca. W przypadkach, gdy spodziewane jest gromadne przybycie publiczności, prezes może zarządzić dopuszczenie publiczności na salę rozpraw za uprzednio wydanymi przez sekretariat prezydialny kartami wstępu.
§  58.
Sędziowie wchodzą na salę rozpraw i wychodzą z niej w biretach.

Przy odbieraniu przysięgi, przy ogłaszaniu sentencji wyroków sędziowie i rzecznik interesu publicznego wkładają birety.

§  59.
Wszyscy obecni na sali rozpraw nie wyłączając uczestniczących w rozprawie rzecznika i protokólanta powstają z miejsc:
a)
w czasie wejścia na salę i wychodzenia z niej kolegium orzekającego,
b)
w czasie przysięgi,
c)
w czasie ogłaszania sentencji wyroku.

Na rozprawie każda osoba powstaje z miejsca, gdy przemawia do Trybunału lub gdy Trybunał do niej się zwraca. Przewodniczący może zezwolić na pozostanie w pozycji siedzącej chorym i kalekom oraz w innych przypadkach wyjątkowych.

Sędziowie powstają z miejsc tylko podczas odbierania przysięgi.

§  60.
Po wywołaniu sprawy i po sprawozdaniu sędziego przewodniczący udziela głosu stronom.

Każda ze stron przemawia tylko raz, w sprawach zawiłych przewodniczący może zezwolić na dalsze wywody.

Po głosach stron składa wnioski rzecznik interesu publicznego, po czym przewodniczący zamyka rozprawę i Trybunał udaje się na naradę.

§  61.
Rozprawa może być wznowiona, jeżeli Trybunał na naradzie uzna potrzebę uzyskania od stron dodatkowych wyjaśnień.
§  62.
W sprawach zawierających większą ilość zarzutów można rozdzielić rozprawę i otwierać ją kolejno nad poszczególnymi zarzutami lub ich grupami oraz odbywać nad nimi narady.
§  63.
Wyrok wraz z uzasadnieniem ogłasza przewodniczący publicznie na tym samym posiedzeniu, na którym odbyła się rozprawa.

W sprawie zawiłej Trybunał może zamiast ogłoszenia wyroku obwieścić stronom, że wyrok wraz z uzasadnieniem zostanie im doręczony na piśmie w ciągu miesiąca.

DZIAŁ  III.

ZGROMADZENIE OGÓLNE - KOLEGIUM SIEDMIU SĘDZIÓW - EWIDENCJA ZASAD PRAWNYCH.

Rozdział  I.

Zgromadzenie ogólne.

§  64.
Posiedzenia zgromadzenia ogólnego są niejawne. O terminie posiedzenia zgromadzenia ogólnego z oznaczeniem spraw objętych porządkiem dziennym wszyscy sędziowie i rzecznik interesu publicznego powinni być zawiadomieni nie później niż na siedem dni przed posiedzeniem.
§  65.
W głosowaniu przewodniczący oddaje głos na końcu.

Głosowanie dotyczące wyborów, jeżeli zgromadzenie ogólne nie postanowi jednogłośnie inaczej, odbywa się tajnie kartkami. W razie rozstrzelenia głosów następuje wybór ściślejszy między dwoma kandydatami, którzy otrzymali największą ilość głosów. W razie równej ilości głosów rozstrzyga los.

§  66.
W przypadku przekazania zgromadzeniu ogólnemu do rozstrzygnięcia zagadnienia prawnego, prezes zawiadamia o istocie zagadnienia rzecznika interesu publicznego i wyznacza sędziego sprawozdawcę i współsprawozdawcę.

Wnioski swoje wraz z uzasadnieniem sędzia sprawozdawca i współsprawozdawca składają na piśmie prezesowi najpóźniej na czternaście dni przed terminem posiedzenia. Wnioski te powinny być sformułowane w ten sposób, aby umożliwiały głosowanie przez "tak" lub "nie".

Wnioski powinny być doręczone wszystkim sędziom oraz rzecznikowi interesu publicznego przy zawiadomieniu o terminie posiedzenia.

Równocześnie doręcza się sędziom odpisy wniosku rzecznika interesu publicznego, jeżeli został zgłoszony na piśmie.

§  67.
Na posiedzeniu zgromadzenia ogólnego sędzia sprawozdawca przedstawia zagadnienie i swój wniosek, następnie czynią to kolejno sędzia współsprawozdawca i rzecznik interesu publicznego, po czym następuje narada, a po niej głosowanie nad wnioskami w porządku ustalonym przez przewodniczącego. W naradzie bierze udział rzecznik interesu publicznego.
§  68.
Protokół zgromadzenia ogólnego sporządza naczelnik sekretariatu prezydialnego bądź wyznaczony przez prezesa sekretarz sądowy lub aplikant.

Protokólant sporządza w ciągu dni siedmiu z każdego posiedzenia zgromadzenia ogólnego protokół obejmujący wszystkie sprawy, które były przedmiotem obrad na danym posiedzeniu.

W protokóle należy wymienić obecnych i przedmioty narad, przedstawić zwięźle, lecz wyczerpująco ich przebieg wraz z wynikiem głosowania, jednak bez zaznaczenia, kto z sędziów za jakim wnioskiem wypowiadał się i jak głosował, chyba że sędzia zażąda wymienienia jego nazwiska przy streszczeniu poglądów, które wypowiedział.

Każdemu sędziemu wolno dołączyć do protokółu opracowane na piśmie motywy, które przytoczył na posiedzeniu.

§  69.
Protokóły posiedzeń zgromadzenia ogólnego podpisuje przewodniczący i protokólant.

Rozdział  II.

Kolegium siedmiu sędziów.

§  70.
Kolegium siedmiu sędziów rozstrzyga zagadnienie przekazane mu przez kolegium orzekające.

W skład kolegium siedmiu sędziów wchodzą członkowie kolegium orzekającego, które przekazało zagadnienie prawne i inni wyznaczeni przez wiceprezesa sędziowie.

Uchwała kolegium siedmiu sędziów wiąże kolegium orzekające.

§  71.
Do kolegium siedmiu sędziów stosuje się przepisy §§ 64, 65 ust. 1, 66 ust. 1 i 67. Wnioski sędziów sprawozdawcy i współsprawozdawcy mogą być przedstawione ustnie na posiedzeniu. Kolegium siedmiu sędziów może przekazane sobie zagadnienie prawne przedstawić do rozstrzygnięcia zgromadzeniu ogólnemu.
§  72.
Protokół posiedzenia siedmiu sędziów sporządza sekretarz sądowy lub aplikant wyznaczony przez wiceprezesa.

Przepisy §§ 68 ust. 2-4 i 69 stosuje się odpowiednio.

Rozdział  III.

Ewidencja zasad prawnych.

§  73.
Księgę zasad prawnych prowadzi naczelnik sekretariatu sądowego bądź sekretarz sądowy (aplikant) wyznaczony przez prezesa.
§  74.
Ustaloną przez zgromadzenie ogólne lub kolegium siedmiu sędziów zasadę prawną, a także tezy ustalone przez kolegium orzekające (§ 42) protokólant komunikuje bezzwłocznie prowadzącemu księgę zasad prawnych.
§  75.
Ustaloną zasadę prawną i tezę odbija się na oddzielnych kartkach, które doręcza się wszystkim sędziom Trybunału oraz przesyła się okręgowym sądom ubezpieczeń społecznych i w potrzebnej ilości egzemplarzy - rzecznikowi interesu publicznego.
§  76.
Materiał zebrany przez prowadzącego księgę zasad prawnych służy za podstawę do wydawnictwa urzędowego zbioru orzeczeń Trybunału Ubezpieczeń Społecznych. Materiał ten opracowuje do druku komisja z trzech sędziów wyznaczonych przez kolegium administracyjne.

DZIAŁ  IV.

PRZEPISY KOŃCOWE.

§  77.
W wewnętrznym urzędowaniu Trybunału, jeżeli przepisy niniejszego regulaminu nie stanowią inaczej, stosuje się obowiązujące w urzędowaniu okręgowych sądów ubezpieczeń społecznych przepisy w zakresie administracji sądowej, biurowości, gospodarki, rachunkowości i biblioteki.
§  78.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024