Francja-Polska. Konwencja dotycząca współpracy intelektualnej. Paryż.1947.02.19.

KONWECJA
między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Francuską dotycząca współpracy intelektualnej, podpisana w Paryżu dnia 19 lutego 1947 r.

BOLESŁAW BIERUT

PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

podaje do powszechnej wiadomości:

Wobec podpisania w Paryżu dnia 19 lutego 1947 r. pomiędzy rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Francuskiej Konwencji, dotyczącej współpracy intelektualnej między Polską a Francją, treści następującej:

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej,

z jednej strony, i

Rząd Republiki Francuskiej,

z drugiej strony:

Biorąc pod uwagę węzły sojuszu i przyjaźni, jakie łączyły oba narody w ciągu wieków ubiegłych, ożywione pragnieniem popierania i rozwijania stosunków naukowych, literackich i szkolnych między obu krajami oraz pragnąc zacieśnić i pogłębić szczerą przyjaźń, która zawsze zbliżała ku sobie oba narody;

Postanowiły zawrzeć w tym celu Konwencję i mianowały swoimi pełnomocnikami: (pominięto),

którzy okazawszy sobie wzajemnie pełnomocnictwa, sporządzone we właściwej i należytej formie, wyrazili zgodę na brzmienie następujących artykułów:

Artykuł  1. 

By zachować i pogłębić spuściznę kulturalną oraz dążenia intelektualne stanowiące jedną z podstaw łączącej oba narody przyjaźni, oba Rządy zgodnie postanowiły, że będą:

a. Organizować katedry i lektoraty języka i literatury francuskiej w Polsce i polskiej we Francji, a także Instytuty dla popierania studiów nad stosunkami obu narodów;

b. Popierać wzajemne uczęszczanie na Uniwersytety i instytuty naukowe obu krajów przez stworzenie stypendiów dla studentów i badaczy naukowych; zachęcać i ułatwiać wymianę profesorów i innych przedstawicieli nauki, urzędników bibliotek państwowych i muzeów narodowych, studentów i uczniów szkół powszechnych i średnich, jak również członków organizacyj sportowych i młodzieżowych obu krajów;

Każda z Wysokich Układających się Stron zapewni przy tym uczonym drugiej Strony wolność badań w bibliotekach, archiwach i muzeach, przy poszanowaniu miejscowych praw i regulaminów;

c. Popierać tłumaczenia na polski arcydzieł literackich i naukowych francuskich, jak również tłumaczenia na język francuski arcydzieł literackich i naukowych polskich;

d. Ułatwiać stosunki i współpracę między przedstawicielami nauki, literatury, sztuk pięknych, teatru, muzyki, filmu i radia obu narodów.

Artykuł  2. 

Każda z Wysokich Układających się Stron będzie popierać wydawanie i wymianę książek, periodyków, prasy codziennej i innych wydawnictw. Będzie również ułatwiać działalność agencji i korespondentów prasowych.

Artykuł  3. 

Każda z Wysokich Układających się Stron będzie popierać organizowanie na swoim terytorium wystaw sztuki drugiej Strony Układającej się, jak również wystawianie sztuk teatralnych i filmów artystycznie wartościowych pochodzących od drugiej Układającej się Strony.

Artykuł  4. 

Każda z Wysokich Układających się Stron będzie zachęcać swe radiowe stacje nadawcze do wymieniania z drugą Stroną Układającą się odpowiednich wyjątków ze swych programów, aby drogą radiową przyczyniać się do popularyzowania historii, literatury, sztuki, muzyki i walorów turystycznych drugiej Układającej się Strony.

Artykuł  5. 

Dla realizacji celów określonych w powyższych artykułach zostanie utworzona możliwie najrychlej Komisja Mieszana Polsko-Francuska. Komisja ta będzie złożona z dwóch Podkomisji, jednej z siedzibą w Warszawie, drugiej w Paryżu.

Każdej Podkomisji przewodniczyć będzie Minister Oświaty lub jego delegat, w skład jej nadto wchodzić będzie po dwóch delegatów każdego z zainteresowanych Ministerstw i dwóch przedstawicieli Ambasady drugiej Układającej się Strony.

Artykuł  6. 

Członkowie Podkomisji mianowani są na trzy lata, mandat ten może być przedłużony. Lista delegatów będzie przedkładana do wzajemnej aprobaty.

Każdy Minister zwraca swym delegatom koszty podróży i pobytu.

Artykuł  7. 

Komisja Mieszana opracuje możliwie najrychlej na zebraniu plenarnym propozycje konieczne do zawarcia układów na temat:

a. Wznowienia Instytutu Francuskiego w Polsce w Warszawie, Krakowie i Poznaniu wraz z jego ewentualnymi oddziałami oraz funkcjonowania Biblioteki Polskiej i Stacji Naukowej w Paryżu należących do Polskiej Akademii Umiejętności z ich ewentualnymi oddziałami lub innych państwowych polskich instytucyj naukowych.

b. Utworzenia i obsadzenia katedr i lektoratów języka i literatury francuskiej w Polsce, a języka i literatury polskiej we Francji.

c. Zorganizowania domu dla studentów polskich w Paryżu.

d. Nauczania dzieci narodowości polskiej zamieszkałych we Francji, jak również nauczania języka, literatury, historii i geografii polskiej; - organizacji nauczania języka francuskiego w polskich szkołach powszechnych i średnich, jak również wznowienia i przekształcenia liceum francuskiego w Warszawie.

e. Organizacji kursów wakacyjnych i specjalnych obozów dla młodzieży polskiej we Francji i francuskiej w Polsce.

f. Wymiany uczniów szkół technicznych na przeszkolenie wakacyjne w zakładach przemysłowych obu krajów.

g. Środków, jakie należy przedsięwziąć, by zapewnić w obu krajach posiadaczom dyplomów, patentów lub świadectw studiów - korzyści, jakie wiążą się z tymi dokumentami w kraju pochodzenia.

h. Warunków, w jakich oba kraje komunikować sobie będą wzajemnie projekty reform opracowane przez ich Rządy w dziedzinie szkolnictwa lub organizacji życia intelektualnego.

Zebrania plenarne Komisji Mieszanej odbywać się będą naprzemian w Paryżu i Warszawie i działać - pod przewodnictwem Ministra Oświaty lub jego przedstawiciela, kraju, w którym mają miejsce - nie dłużej jak w ciągu roku. Zastąpią ją następnie dwie przewidziane Podkomisje.

Artykuł  8. 

Podkomisje zbierać się będą przynajmniej raz na rok. Przedstawią one odpowiednim Rządom swe uwagi na temat wykonania niniejszej Konwencji, jak również wszelkich innych zagadnień, które powierzą im ich Rządy.

Artykuł  9. 

Podkomisje będą ze sobą korespondować bezpośrednio, by komunikować sobie wzajemnie swe propozycje i przeprowadzać nad nimi dyskusję.

Każda z Podkomisyj ustali regulaminem sposób wykonywania swych zadań.

Artykuł  10. 

Konwencja niniejsza będzie ratyfikowana, a dokumenty ratyfikacyjne zostaną wymienione w Warszawie możliwie najrychlej.

Artykuł  11. 

Niniejsza Konwencja zostaje zawarta na przeciąg pięciu lat. Każda z Wysokich Układających się Stron może ją wypowiedzieć na sześć miesięcy przed upływem tego okresu. W przeciwnym razie Konwencja uważana będzie za przedłużoną przez milczącą zgodę Stron na nowy okres pięciu lat.

Dano w Paryżu, 19 lutego 1947 r.

Zaznajomiwszy się z powyższą Konwencją, uznałem ją i uznaję w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych, oświadczam, że jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona, i przyrzekam, że będzie niezmiennie zachowywana.

Na dowód czego wydałem Akt niniejszy opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej.

Dano w Warszawie, dnia 11 czerwca 1947 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024