Organizacja i zakres działania ochrony skarbowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 5 sierpnia 1947 r.
o organizacji i zakresie działania ochrony skarbowej.

Na podstawie art. 3 dekretu z dnia 11 kwietnia 1945 r. o ustroju władz administracji skarbowej oraz skarbowych organów wykonawczych (Dz. U. R. P. Nr 12, poz. 64), zmienionego dekretem z dnia 27 czerwca 1946 r. (Dz. U. R. P. Nr 34, poz. 209), zarządzam, co następuje:
§  1.
Użyte w rozporządzeniu niniejszym określenia oznaczają:
a)
główny inspektorat - główny inspektorat ochrony skarbowej,
b)
okręgowy inspektorat - okręgowy inspektorat ochrony skarbowej,
c)
rejonowy inspektorat - rejonowy inspektorat ochrony skarbowej,
d)
główny inspektor - główny inspektor ochrony skarbowej,
e)
okręgowy inspektor - okręgowy inspektor ochrony skarbowej,
f)
rejonowy inspektor - rejonowy inspektor ochrony skarbowej.

CZĘŚĆ  I.

PRZEPISY OGÓLNE.

§  2.
Ochrona skarbowa jest organem wykonawczym władz skarbowych, powołanym do walki z przestępstwami skarbowymi.
§  3.
W zakresie zwalczania przestępstw skarbowych ochrona skarbowa działa według zasad i w granicach uprawnień określonych:
a)
w prawie karnym skarbowym i wydanych na jego podstawie przepisach wykonawczych,
b)
w przepisach dewizowych.
§  4.
Jednostkami organizacyjnymi ochrony skarbowej są: główny inspektorat ochrony skarbowej, okręgowe inspektoraty ochrony skarbowej i rejonowe inspektoraty ochrony skarbowej.
§  5.
1.
Ochrona skarbowa ma prawo prowadzenia samodzielnie wywiadu aż do wszczęcia dochodzenia.
2.
O wszczęciu dochodzenia ochrona skarbowa zawiadamia właściwą władzę, uprawnioną do orzekania, a w sprawach należących do właściwości sądów okręgowych - nadto właściwego prokuratora.
3.
W toku dochodzenia ochrona skarbowa obowiązana jest wykonywać polecenia władz uprawnionych do orzekania i prokuratora oraz udzielać im żądanych wyjaśnień.
§  6.
Ochrona skarbowa używa przy czynnościach służbowych pieczęci okrągłych z godłem państwowym.
§  7.
Pracownicy ochrony skarbowej legitymują się przy wykonywaniu czynności służbowych specjalnymi legitymacjami i znaczkami legitymacyjnymi według wzoru ustalonego przez Ministerstwo Skarbu.

CZĘŚĆ  II.

ORGANIZACJA I ZAKRES CZYNNOŚCI.

Rozdział  1.

Główny inspektorat ochrony skarbowej.

§  8.
1.
Na czele głównego inspektoratu stoi główny inspektor ochrony skarbowej.
2.
Głównego inspektora mianuje Minister Skarbu.
3.
Główny inspektor jest odpowiedzialny za całokształt działalności i stan służby ochrony skarbowej.
4.
Zasadnicze wytyczne działalności ochrony skarbowej, ustalane przez głównego inspektora, w szczególności zarządzenia o charakterze ogólnym, wymagają zatwierdzenia przez Ministra Skarbu.
§  9.
Głównego inspektora zastępuje stały zastępca, wyznaczony przez Ministra Skarbu spośród naczelników wydziałów głównego inspektoratu.
§  10.
1.
Główny inspektor przyjmuje, mianuje, przenosi na inne miejsce służbowe oraz zwalnia pracowników ochrony skarbowej z wyjątkiem:
a)
naczelników wydziałów i inspektorów głównego inspektoratu, okręgowych inspektorów, kierowników oddziałów okręgowych inspektoratów oraz rejonowych inspektorów,
b)
pracowników, których sprawy personalne podlegają rozstrzygnięciu władzy naczelnej z mocy obowiązujących przepisów.
2.
Pracowników ochrony skarbowej, wymienionych w ust. 1 lit. a) i b) mianuje, przenosi na inne miejsce służbowe, zwalnia oraz przenosi w stan spoczynku Minister Skarbu. Mianowanie okręgowych inspektorów, kierowników oddziałów okręgowych inspektoratów oraz rejonowych inspektorów następuje po zasięgnięciu opinii dyrektora właściwej izby skarbowej.
§  11.
Główny inspektorat składa się z wydziałów. Wydziały dzielą się na referaty.
§  12.
1.
Główny inspektorat obejmuje wydziały:

1 - administracyjny,

2 - zwalczania przestępstw skarbowych,

3 - zwalczania przestępstw dewizowych i innych,

4 - spraw specjalnych.

2.
Do składu osobowego wydziału 1 należą inspektorzy, podlegli bezpośrednio głównemu inspektorowi.
§  13.
1.
Na czele wydziału stoi naczelnik wydziału, podległy głównemu inspektorowi, na czele zaś referatu stoi kierownik referatu, podległy naczelnikowi wydziału.
2.
Naczelnik wydziału jest odpowiedzialny za całokształt prac, wchodzących w zakres działania wydziału, kierownik zaś referatu za całokształt prac, wchodzących w zakres działania referatu.
§  14.
Do zakresu czynności głównego inspektoratu należy w szczególności:
a)
nadzór nad podległymi organami, koordynowanie oraz nadawanie kierunku działalności ochrony skarbowej w zakresie zapobiegania przestępstwom, prowadzenia wywiadu i dochodzeń,
b)
instruowanie podległych organów i szkolenie personelu,
c)
dysponowanie sumami, wydzielonymi w budżecie dla ochrony skarbowej,
d)
wykonywanie kontroli organów podległych,
e)
przeprowadzanie wywiadu i dochodzeń w sprawach wyjątkowego znaczenia.
§  15.
1.
Do zakresu czynności wydziału 1 należą sprawy organizacyjne, osobowe, budżetowe i gospodarcze.
2.
Zakres działania wydziału 1 obejmuje nadto sprawy, nie należące do właściwości innych wydziałów. Do składu wydziału 1 wchodzi nadto kancelaria głównego inspektoratu oraz składnica akt i biblioteka.
3.
Zakres czynności kancelarii określi regulamin.
§  16.
Do zakresu czynności wydziału 2 należą sprawy, związane z prowadzeniem dochodzeń w zakresie przestępstw, objętych prawem karnym skarbowym, a w szczególności prowadzenie dochodzeń w sprawach wyjątkowego znaczenia, kierowanie dochodzeniami w sprawach większej wagi, nadzór nad dochodzeniami, prowadzonymi przez podległe organa i opracowywanie materiałów sprawozdawczych.
§  17.
Wydział 3 wykonywuje czynności, związane z prowadzeniem dochodzeń w sprawach o przestępstwa dewizowe oraz w sprawach o przestępstwa z zakresu poruczonego.

Do zakresu tych czynności stosuje się odpowiednio przepisy § 16.

§  18.
Do zakresu czynności wydziału 4 należą sprawy wywiadu, dotyczące wszystkich przestępstw, zwalczanych przez ochronę skarbową, zbieranie informacji skarbowo-gospodarczych, organizowanie służby informacyjnej i szkolenie w tej służbie, instruowanie i ustalanie ramowych wytycznych pracy podległych organów w zakresie wykrywania przestępstw, prowadzenie wywiadu w sprawach wyjątkowego znaczenia, kierowanie wywiadem w sprawach większej wagi, nadzór nad wywiadem, prowadzonym przez podległe organa i opracowywanie materiałów sprawozdawczych.
§  19.
Szczegółowy zakres działania poszczególnych wydziałów i ich organizację wewnętrzną, a w szczególności ilość i rodzaje referatów w wydziałach oraz uprawnienia naczelników wydziałów w zakresie ostatecznej aprobaty pism, określa w drodze zarządzenia główny inspektor. Zarządzenie to wymaga zatwierdzenia przez Ministra Skarbu.

ROZDZIAŁ  2.

Okręgowe inspektoraty ochrony skarbowej.

§  20.
1.
Właściwość miejscowa okręgowego inspektoratu obejmuje okręg administracyjny izby skarbowej.
2.
Siedzibą okręgowego inspektoratu jest miejscowość, będąca siedzibą izby skarbowej.
§  21.
1.
Na czele okręgowego inspektoratu stoi okręgowy inspektor ochrony skarbowej, podległy pod względem osobowym i służbowym głównemu inspektorowi.
2.
Okręgowy inspektor jest odpowiedzialny za stan służby i całokształt prac okręgowego inspektoratu i podległych jednostek służbowych.
3.
Okręgowy inspektor uzgadnia z dyrektorem izby skarbowej działalność okręgowego inspektoratu, nie wyłączając polityki personalnej.
4.
Okręgowy inspektor składa głównemu inspektorowi ochrony skarbowej oraz dyrektorowi izby skarbowej sprawozdania z działalności okręgowego inspektoratu i plany działalności na przyszłość oraz na żądanie udziela wyjaśnień w powyższych sprawach.
§  22.
Jeżeli okręgowy inspektor z jakiegokolwiek powodu nie może pełnić swych obowiązków służbowych, zastępuje go wyznaczony przez niego w porozumieniu z dyrektorem izby skarbowej jeden z kierowników oddziałów.
§  23.
1.
Okręgowy inspektor jest przełożonym pracowników ochrony skarbowej w powierzonym mu okręgu.
2.
Okręgowy inspektor przyjmuje, mianuje, przenosi na inne miejsce służbowe oraz zwalnia podległych mu pracowników w ramach nadanych mu uprawnień.
§  24.
Okręgowy inspektorat składa się z oddziałów. Oddziały dzielą się na referaty.
§  25.
Okręgowy inspektorat obejmuje oddziały:
1)
administracyjny,
2)
zwalczania przestępstw skarbowych,
3)
zwalczania przestępstw dewizowych i innych,
4)
spraw specjalnych.
§  26.
1.
Na czele oddziału stoi kierownik oddziału, podległy okręgowemu inspektorowi.
2.
Kierownik oddziału jest odpowiedzialny za całokształt prac, wchodzących w zakres działania oddziału.
§  27.
Do zakresu czynności okręgowego inspektoratu należy:
a)
wykonywanie kierownictwa, nadzoru i kontroli nad czynnościami podległych jednostek służbowych,
b)
instruowanie podległych organów i szkolenie personelu,
c)
opracowywanie projektu preliminarza budżetowego, dysponowanie sumami budżetowymi, przekazanymi okręgowemu inspektorowi, oraz spełnianie związanych z tym czynności rachunkowo-kasowych,
d)
przeprowadzanie wywiadu i dochodzeń w sprawach większej wagi.
§  28.
1.
Zakres czynności, należących do poszczególnych oddziałów inspektoratu okręgowego, określa się według zasad, ustalonych dla wydziałów głównego inspektoratu.

Przepisy §§ 15-19 stosuje się odpowiednio.

2.
Szczegółowy zakres czynności poszczególnych oddziałów w okręgowym inspektoracie i ich organizację wewnętrzną, a w szczególności uprawnienia kierowników oddziałów w zakresie ostatecznej aprobaty pism, określa w drodze zarządzenia główny inspektor. Zarządzenie to wymaga zatwierdzenia przez Ministra Skarbu.

ROZDZIAŁ  3.

Rejonowe inspektoraty ochrony skarbowej.

§  29.
Właściwość miejscową rejonowych inspektoratów określi osobne rozporządzenie.
§  30.
1.
Na czele rejonowego inspektoratu stoi rejonowy inspektor ochrony skarbowej, podległy okręgowemu inspektorowi. Jest on przełożonym pracowników ochrony skarbowej powierzonego mu rejonu.
2.
Rejonowy inspektor jest odpowiedzialny za całokształt prac, wchodzących w zakres działania rejonowego inspektoratu.
§  31.
Do zakresu czynności rejonowego inspektoratu należy:
a)
zapobieganie przestępstwom, prowadzenie wywiadu i dochodzeń w sprawach, określonych w § 2 niniejszego rozporządzenia,
b)
szkolenie personelu rejonowego inspektoratu,
c)
załatwianie spraw administracyjnych i gospodarczych rejonowego inspektoratu.
§  32.
Szczegółowy zakres czynności rejonowego inspektoratu i jego organizację wewnętrzną określa główny inspektor.

CZĘŚĆ  III.

PRZEPISY KOŃCOWE.

§  33.
1.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
2.
Z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia tracą moc obowiązującą przepisy rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 23 lutego 1939 r. o organizacji i zakresie działania izb skarbowych oraz podległych im urzędów i organów wykonawczych (Dz. U. R. P. Nr 18, poz. 118) w części, dotyczącej okręgowych inspektorów ochrony skarbowej i brygad ochrony skarbowej.
3.
Rozporządzenie niniejsze nie ogranicza właściwości ochrony skarbowej, wynikającej z przepisów szczególnych.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024