Organizacja i zakres działania komisyj notowań.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 10 czerwca 1947 r.
w sprawie organizacji i zakresie działania komisyj notowań.

Na podstawie art. 9 ustawy z dnia 2 czerwca 1947 r. o zwalczaniu drożyzny i nadmiernych zysków w obrocie handlowym (Dz. U. R. P. Nr 43, poz. 218) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w niniejszym rozporządzeniu jest mowa o "ustawie" rozumie się przez to ustawę z dnia 2 czerwca 1947 r. o zwalczaniu drożyzny i nadmiernych zysków w obrocie handlowym (Dz. U. R. P. Nr 43, poz. 218).
§  2.
1.
W skład komisyj notowań, powołanych przez prezydentów m. st. Warszawy i m. Łodzi i miast wydzielonych, wchodzą trzej wyznaczeni przez prezydenta miasta pracownicy zarządu miejskiego z wydziałów (referatów): przemysłowego i aprowizacji.
2.
W skład komisyj notowań, powołanych przez starostów, wchodzą trzej wyznaczeni przez starostę pracownicy starostwa z referatów: przemysłowego, aprowizacji i rolnego.
3.
Prezydenci m. st. Warszawy i m. Łodzi, jak również prezydenci miast wydzielonych oraz starostowie wyznaczą jednocześnie po jednym zastępcy członków komisji. Zastępca członka bierze udział w obradach komisji notowań w razie nieobecności członka komisji, którego zastępuje.
4.
Członkowie komisji notowań i ich zastępcy nie mogą być członkami ani zastępcami członków komisyj cennikowych.
§  3.
1.
Obowiązki przewodniczącego komisji notowań pełni pracownik z wydziału (referatu) przemysłowego właściwego zarządu miejskiego (starostwa).
2.
Biuro komisji notowań prowadzi wydział (referat) przemysłowy zarządów m. st. Warszawy, m. Łodzi, zarządów miast wydzielonych lub starostw.
§  4.
1.
Dla dokonywania notowań cen w terenie komisja notowań wyznacza swych korespondentów, których liczbę ustala przewodniczący komisji w zależności od potrzeb miejscowych spośród osób odznaczających się znajomością rynku i zasad obrotu handlowego.
2.
Komisja notowań współpracuje z terenowymi korespondentami Głównego Urzędu Statystycznego oraz z terenowymi przedstawicielami organizacyj samorządu gospodarczego, zrzeszeń kupieckich, organizacyj spółdzielczych i społecznych.
§  5.
1.
Przy komisji notowań działa społeczna komisja doradcza, składająca się z przedstawicieli, delegowanych po jednym przez: właściwą miejską (powiatową) radę narodową, właściwą komisję (radę) związków zawodowych, Fundusz Aprowizacyjny, miejscowe zrzeszenie kupców, Związek Samopomocy Chłopskiej, Związek Gospodarczy Spółdzielni R. P. "Społem" i Państwową Centralę Handlową.
2.
Społecznej komisji doradczej przewodniczy przewodniczący komisji notowań.
3.
Zebrania społecznej komisji doradczej odbywają się w miarę potrzeby co najmniej raz na dwa tygodnie. Zebrania te zwołuje przewodniczący komisji notowań z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej 3 członków społecznej komisji doradczej.
4.
Społeczna komisja doradcza wydaje opinię w sprawie planu i działalności komisji notowań oraz w innych sprawach wniesionych na porządek obrad komisji notowań.
§  6.
1.
Do zakresu działania komisji notowań należy:
a)
notowanie cen targowych, hurtowych i detalicznych, płaconych przez kupujących na targu za artykuły spożywcze,
b)
notowanie innych cen na zlecenie władz przemysłowych,
c)
niezwłoczne komunikowanie notowań właściwym terytorialnie komisjom cennikowym, powołanym przy wojewodach, prezydentach m. st. Warszawy i m. Łodzi, starostach i prezydentach miast wydzielonych.
2.
Notowania cen winny zawierać jak największą ilość danych z poszczególnych części miasta lub powiatu.
3.
Notowań artykułów spożywczych pierwszej potrzeby komisje dokonywują w m. st. Warszawie, m. Łodzi, miastach wydzielonych oraz w siedzibach starostw codziennie, z wyjątkiem świąt, w innych zaś miejscowościach w dnie targowe.
4.
Minister Przemysłu i Handlu ustali w drodze zarządzeń wykazy towarów lub ich grup, których ceny winny być notowane przez komisje notowań.
5.
Komisje dokonywują notowań na podstawie bezpośredniej obserwacji dokonywanych transakcji oraz danych, przesyłanych przez korespondentów i przez urzędy i organizacje, wymienione w § 4 ust. 2.
6.
Zakres działania komisji notowań nie narusza uprawnień innych organów, przewidzianych w szczególnych przepisach.
§  7.
1.
Komisje sporządzają z notowań cen protokół, w którym winny być uwidocznione notowania cen z każdego dnia okresu sprawozdawczego.
2.
Protokół sporządza się raz na tydzień. Władze przemysłowe II instancji mogą zlecić komisjom notowań sporządzanie protokołów w krótszych okresach czasu.
3.
Protokół notowań cen jest podstawą do ustalania cen przez komisje cennikowe.
§  8.
Wydatki związane z działalnością komisyj notowań pokrywane są z budżetu właściwej władzy przemysłowej.
§  9.
Członkowie komisji notowań otrzymują za swoje czynności wynagrodzenie, ustalone przez Ministra Przemysłu i Handlu w porozumieniu z Ministrami: Skarbu, Administracji Publicznej i Ziem Odzyskanych.
§  10.
Zarządzenie Ministra Przemysłu i Handlu, wydane w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami, ustali regulamin komisyj notowań, określający szczegółowy podział czynności i tryb postępowania, jak również szczegółowy sposób wykonywania nadzoru nad komisjami notowań.
§  11.
Wykonanie niniejszego rozporządzenia porucza się Ministrowi Przemysłu i Handlu w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami.
§  12.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie w 14 dni po ogłoszeniu.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024