Rejestracja dzieł sztuki plastycznej oraz przedmiotów o wartości artystycznej, historycznej lub kulturalnej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I SZTUKI
z dnia 14 stycznia 1947 r.
wydane w porozumieniu z Ministrem Administracji Publicznej oraz Ministrem Ziem Odzyskanych w sprawie rejestracji dzieł sztuki plastycznej oraz przedmiotów o wartości artystycznej, historycznej lub kulturalnej.

Na podstawie art. 2 ust. 1 dekretu z dnia 1 marca 1946 r. o rejestracji i zakazie wywozu dzieł sztuki plastycznej oraz przedmiotów o wartości artystycznej, historycznej lub kulturalnej (Dz. U. R. P. Nr 14, poz. 99) zarządza się, co następuje:
§  1.
Obowiązkowi rejestracji dzieł sztuki plastycznej oraz przedmiotów o wartości artystycznej. historycznej lub kulturalnej podlegają:
1)
wszystkie datowane ruchome dzieła sztuki plastycznej i przedmioty o wartości artystycznej, historycznej lub kulturalnej, powstałe do 1830 r. włącznie;
2)
wszystkie niedatowane ruchome dzieła sztuki plastycznej i przedmioty o wartości artystycznej, historycznej lub kulturalnej, powstałe od czasów przedhistorycznych do okresu Cesarstwa ("Empire") włącznie;
3)
przedmioty o wartości historycznej lub kulturalnej, związane z powstaniami narodowymi lub emigracją popowstaniową;
4)
dzieła sztuki plastycznej i przedmioty o wartości artystycznej, historycznej lub kulturalnej z okresów późniejszych, niż wymienione pod pkt 1 i 2, jeżeli te dzieła lub przedmioty są wyszczególnione w załączniku 1 do niniejszego rozporządzenia albo zostaną wyszczególnione w rozporządzeniach uzupełniających.
§  2.
Ruchomymi dziełami sztuki plastycznej bądź przedmiotami o wartości artystycznej, historycznej lub kulturalnej w rozumieniu § 1 niniejszego rozporządzenia są w szczególności:
1)
dzieła sztuk plastycznych: obrazy, rzeźby, ryciny;
2)
dzieła sztuk zdobniczych i kunsztów cechowych: zbroje, oręże, rzędy, pojazdy, chorągwie, sztandary, arrasy, dywany, makaty, pasy, kilimy, hafty, koronki, ubiory, meble, sprzęty, naczynia, zegary, świeczniki, wyroby złotnicze, emalia, szkło, ceramika, kraty, okucia, zamki, godła, znaki itp.;
3)
monety, medale, pieczęcie, tłoki mennicze;
4)
wykopaliska i znaleziska przedhistoryczne i archeologiczne;
5)
rękopisy iluminowane, artystyczne oprawy ksiąg;
6)
pamiątki narodowe i historyczne.
§  3.
Obowiązkowi rejestracji podlegają dzieła i przedmioty wymienione w § 1 bez względu na ich tytuł własności, tj. stanowiące własność Państwa, samorządu oraz innych instytucyj i korporacyj publiczno-prawnych, związków religijnych, organizacyj, stowarzyszeń, osób prywatnych, jak również o nieustalonym tytule własności.
§  4. 1
Właściciele, posiadacze, bądź zarządcy winni zgłosić miejscowej władzy konserwatorskiej pierwszej instancji pisemnie według załączonego wzoru (załącznik 2), znajdujące się w ich posiadaniu lub władaniu dzieła i przedmioty podlegające rejestracji.

Zgłoszenia należy dokonać w przeciągu trzech miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia; w przypadkach zaś, gdy właściciel (posiadacz, zarządca) wejdzie w posiadanie bądź władanie dziełem lub przedmiotem, podlegającym rejestracji, po tym dniu - w ciągu 14 dni od objęcia go w posiadanie lub władanie.

Terminy przewidziane w ust. 2 nie mają zastosowania w przypadkach, gdy dzieło sztuki lub przedmioty wymienione w § 1 zostaną sprzedane lub oddane w komis instytucjom albo przedsiębiorstwom uspołecznionym, uprawnionym do ich zakupu lub przyjęcia do komisowej sprzedaży. W tych przypadkach uprawniona instytucja albo przedsiębiorstwo dokonają same zarejestrowania w terminie wskazanym w § 5.

§  5.
Właściciele (zarządcy) antykwariatów, sklepów jubilerskich i wszelkiego rodzaju punktów sprzedaży dzieł sztuki plastycznej i przedmiotów o wartości artystycznej, historycznej lub kulturalnej winni dokonać zgłoszeń, przewidzianych w § 4, w ciągu miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, następnie zaś składać najpóźniej do 10-go dnia każdego miesiąca wykazy zmian zaszłych w miesiącu poprzedzającym.

W zgłoszeniach i wykazach należy podać nazwiska, imiona i adresy właścicieli bądź nabywców, ustalone w sposób wiarogodny.

§  6.
Muzea państwowe, samorządowe, kościelne, społeczne i prywatne, które posiadają inwentarze swych zbiorów, wolne są od obowiązku zgłoszenia ich do rejestracji.

Muzea, które inwentarzy zbiorów nie posiadają lub posiadają inwentarze niepełne, winny zawiadomić o tym bezpośrednio Naczelną Dyrekcję Muzeów i Ochrony Zabytków w przeciągu miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Naczelna Dyrekcja wyznaczy termin sporządzenia bądź uzupełnienia inwentarzy dla każdego z tych muzeów.

Do inwentarzy należy wciągnąć wszystkie zbiory, znajdujące się w posiadaniu muzeów w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz przedmioty o nieustalonym tytule własności, znajdujące się w tym dniu we władaniu muzeum. Przedmioty, znajdujące się w tym dniu w muzeum w charakterze depozytów, należy wpisać do ksiąg depozytowych.

§  7.
O wpisach do rejestru bądź zwolnieniu od wpisu zgłoszonych dzieł sztuki plastycznej i przedmiotów o wartości artystycznej, historycznej lub kulturalnej orzekają władze konserwatorskie pierwszej instancji.

W przypadkach wątpliwych władze te zasięgają opinii Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie bądź Muzeum Wielkopolskiego w Poznaniu, a w stosunku do zabytków przedhistorycznych i wczesnohistorycznych - Państwowego Muzeum Archeologicznego w Warszawie, Muzeum Archeologicznego Polskiej Akademii Umiejętności w Krakowie bądź Muzeum Prehistorycznego w Poznaniu. Opinia tych muzeów jest wiążąca.

§  8.
Muzeum Narodowe w Warszawie i Państwowe Muzeum Archeologiczne w Warszawie wydaje opinię - każde w swym zakresie - o dziełach sztuki plastycznej i przedmiotach o wartości artystycznej, historycznej lub kulturalnej, znajdujących się na obszarze m.st. Warszawy, województwa warszawskiego, m. Łodzi oraz województw: łódzkiego, lubelskiego, białostockiego, olsztyńskiego i gdańskiego; Muzeum Narodowe w Krakowie i Muzeum Archeologiczne P. A. U. w Krakowie - na obszarze województw: krakowskiego, kieleckiego, rzeszowskiego, śląskiego i wrocławskiego; Muzeum Wielkopolskie i Muzeum Prehistoryczne w Poznaniu - na obszarze województw: poznańskiego, pomorskiego i szczecińskiego.
§  9.
Władze konserwatorskie pierwszej instancji zawiadamiają pisemnie zgłaszających o wpisaniu do rejestru bądź zwolnieniu zgłoszonych dzieł i przedmiotów od wpisu do rejestru.
§  10.
Dzieła sztuki plastycznej i przedmioty o wartości artystycznej, historycznej lub kulturalnej, wpisane do rejestru, nie podlegają na obszarze Państwa Polskiego żadnym ograniczeniom co do prawa własności, chyba że przepisy rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 6 marca 1928 r. o opiece nad zabytkami (Dz. U. R. P. Nr 29, poz. 265) z późniejszymi zmianami stanowią inaczej.
§  11.
Odpisy wykazów dzieł sztuki plastycznej i przedmiotów o wartości artystycznej, historycznej lub kulturalnej, wciągniętych do rejestrów, oraz materiały naukowe dostarczone przez muzea, powołane do opiniowania zgłoszeń, przesyłają konserwatorzy wojewódzcy do Naczelnej Dyrekcji Muzeów i Ochrony Zabytków przy Ministerstwie Kultury i Sztuki, która prowadzi centralną kartotekę wszystkich zarejestrowanych dzieł sztuki plastycznej i przedmiotów o wartości historycznej lub kulturalnej.
§  12.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  2

Załącznik 1 do § 1 pkt 4.

Obowiązkowi rejestracji podlegają dzieła sygnowane i niesygnowane następujących artystów polskich XIX i XX wieku:

1. Bilińska Anna

2. Boznańska Olga

3. Brandt Józef

4. Chełmoński Józef

5. Chmielowski Adam (Brat Albert)

6. Czyżewski Tytus

7. Dębicki Stanisław

8. Gerson Wojciech

9. Gierymski Aleksander

10. Gierymski Maksymilian

11. Gottlieb Maurycy

12. Grabowski Andrzej

13. Grottger Artur

14. Gryglewski Aleksander

15. Kapliński Leon

16. Kossak Juliusz

17. Kotsis Aleksander

18. Krzyżanowski Konrad

19. Kurzawa Antoni

20. Lampi Franciszek

21. de Laveaux Ludwik

22. Leopolski Wilhelm

23. Malczewski Jacek

24. Malecki Władysław Aleksander

25. Marszałkiewicz Stanisław

26. Matejko Jan

27. Michałowski Piotr

28. Mierzejewski Jacek

29. Noakowski Stanisław

30. Norwid Cyprian Kamil

31. Pankiewicz Józef

32. Pęczarski Feliks

33. Piotrowski Maksymilian Antoni

34. Podkowiński Władysław

35. Piwarski Jan Feliks

36. Pruszkowski Witold

37. Rodakowski Henryk

38. Ruszczyc Ferdynand

39. Siemiradzki Henryk

40. Simmler Józef

41. Stanisławski Jan

42. Stattler Wojciech Korneli

43. Szermentowski Józef

44. Ślewiński Władysław

45. Waliszewski Zygmunt

46. Wańkowicz Walenty

47. Wąsowicz Wacław

48. Witkiewicz Stanisław

49. Wittig Edward

50. Wojtkiewicz Witold

51. Wyczółkowski Leon

52. Wyspiański Stanisław

53. Zak Eugeniusz

54. Zaleski Marcin.

Załącznik 2 do § 4 ust. 1.

Zgłoszenia do rejestru dzieł sztuki plastycznej oraz przedmiotów o wartości artystycznej, historycznej lub kulturalnej.

Imię i nazwisko właściciela lub posiadacza: ..................

(Nazwa korporacji): ..........................................

Adres: .......................................................

1. Nazwa przedmiotu, 2. Materiał, 3. Wymiary, 4. Autor czas powstania, 5. Uwagi
Objaśnienia:
W kolumnie pierwszej wpisuje się określenie bliższe przedmiotu zgłoszonego: przy obrazach, grafice, rzeźbach itp. temat np. portret Jana III, krajobraz górski, widok Warszawy etc., przy dziełach sztuk zdobniczych nazwę przedmiotu: stół, filiżanka, zegar stojący, kielich mszalny itp., przy numizmatach nazwę monety np. denar, półgrosz, w razie niemożności określenia "moneta", przy wykopaliskach nazwę przedmiotu np. siekierka, brosza itp., przy rękopisach tytuł dzieła i ilości miniatur.
W kolumnie drugiej wpisuje się nazwę materiału np. płótno, olejny na płótnie, bronz, dywan wełniany, koronka lniana, mebel orzechowy, zegar drewniany itp.
W kolumnie trzeciej wpisuje się wymiary w cm (dla numizmatów w mm). Przy przedmiotach dwuwymiarowych wysokość i szerokość, przy trójwymiarach największą wysokość, szerokość i długość, przy przedmiotach okrągłych średnicę.
W kolumnie czwartej wpisuje się nazwisko autora znane z sygnatury lub skądinąd, datę lub w razie jej braku przybliżony czas powstania przedmiotu np. połowa XVIII w., początek XIX w., można także określić czas przez nazwę stylu np. barok, rokoko, empire itp.
W kolumnie piątej wpisuje się inne istotne dane, jak stan zgłaszanego przedmiotu (np. uszkodzony) i miejsce przechowania, jeżeli przedmiot znajduje się poza miejscem zamieszkania zgłaszającego, brak ustalonego tytułu własności itp.
W razie niemożności wypełnienia którejś z rubryk zgłoszenia należy pozostawić ją niewypełnioną, oczywiście z wyjątkiem rubryki pierwszej.
Przy zgłoszeniu zbiorów obejmujących wielką liczbę egzemplarzy, jak np. zbiory numizmatyczne, należy w pierwszym zgłoszeniu podać ilość egzemplarzy i ogólną charakterystykę zbioru oraz złożyć konserwatorowi wojewódzkiemu wniosek co do terminu, w jakim zgłaszający zobowiązuje się sporządzić spis szczegółowy.
Data zgłoszenia i podpis zgłaszającego.
1 § 4 ust. 3 dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 12 marca 1951 r. (Dz.U.51.23.181) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 kwietnia 1951 r.
2 Załącznik zmieniony przez obwieszczenie Ministra Kultury i Sztukiz dnia 25 lipca 1947 r.o sprostowaniu błędów (Dz.U.47.55.303).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024