Współdziałanie władz w akcji planowego zagospodarowania przestrzennego kraju.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 20 marca 1947 r.
o współdziałaniu władz w akcji planowego zagospodarowania przestrzennego kraju.

Na podstawie art. 17 ust. 3 dekretu z dnia 2 kwietnia 1946 r. o planowym zagospodarowaniu przestrzennym kraju (Dz. U. R. P. Nr 16, poz. 109) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć rozporządzenie niniejsze używa określenia: "dekret", należy przez nie rozumieć dekret z dnia 2 kwietnia 1946 r. o planowym zagospodarowaniu przestrzennym kraju (Dz. U. R. P. Nr 16, poz. 109).
§  2.
1.
Obowiązek uzgadniania przez urzędy planowania przestrzennego planów i wytycznych z władzami i organami publicznymi polega na:
1)
uzgadnianiu projektowanych zasad planów przed przystąpieniem do sporządzania planów oraz na uzgadnianiu projektów planów w toku ich opracowania;
2)
uzgadnianiu wytycznych w stadium ich projektowania.
2.
Urzędy planowania przestrzennego przeprowadzają uzgodnienie z odpowiednimi władzami i organami publicznymi, a mianowicie:
1)
Główny Urząd Planowania Przestrzennego - projektowane zasady planu krajowego, projekt planu krajowego i wytyczne określone w art. 45 ust. 2 dekretu - z ministerstwami i innymi władzami centralnymi, zainteresowanymi w załatwianiu zagadnień wchodzących w zakres planu i wytycznych;
2)
regionalne dyrekcje planowania przestrzennego - projektowane zasady planu regionalnego oraz projekty planów regionalnych i wytyczne określone w art. 5 ust. 1 dekretu - z zainteresowanymi władzami i organami podległymi bezpośrednio władzom centralnym;
3)
miejscowe urzędy planowania przestrzennego - projektowane zasady planu miejscowego oraz projekty planów miejscowych - z zainteresowanymi władzami podległymi pośrednio władzom centralnym.
3.
Przepis ust. 2 pkt 1 stosuje się odpowiednio w przypadkach sporządzania przez Główny Urząd Planowania Przestrzennego planu regionalnego lub planu miejscowego na podstawie art. 15 ust. 1 pkt 1 dekretu, zaś przepis ust. 2 pkt 2 - w przypadkach sporządzania przez regionalną dyrekcję planowania przestrzennego planu miejscowego na podstawie art. 15 ust. 1 pkt 2 dekretu.
§  3.
1.
Przystępując do uzgodnienia, urzędy planowania przestrzennego przesyłają wymienionym w ust. 2 § 2 władzom i organom projektowane zasady planów, projekty planów (szkice, opracowania itp.) i projekty wytycznych do wiadomości i wypowiedzenia się w terminie wyznaczonym przez urzędy planowania. Termin ten nie może być krótszy:
1)
niż 3 miesiące co do projektów sporządzanych przez Główny Urząd Planowania Przestrzennego;
2)
niż jeden miesiąc co do projektów sporządzanych przez regionalne dyrekcje planowania przestrzennego i
3)
niż dwa tygodnie co do projektów sporządzanych przez miejscowe urzędy planowania przestrzennego.
2.
Jeżeli zainteresowane władze i organa publiczne zgłoszą przeciwko otrzymanym projektom zastrzeżenia, nie dające się usunąć w drodze bezpośredniego porozumienia, rozstrzygają:
1)
co do projektów, sporządzanych przez Główny Urząd Planowania Przestrzennego - Rada Ministrów na wniosek Ministra Odbudowy, zgłoszony po zasięgnięciu opinii Głównej Rady Planowania;
2)
co do projektów, sporządzanych przez regionalne dyrekcje planowania przestrzennego - Minister Odbudowy w porozumieniu z właściwą władzą naczelną;
3)
co do projektów, sporządzanych przez miejscowe urzędy planowania przestrzennego - regionalne dyrekcje planowania przestrzennego w porozumieniu z właściwymi władzami, podległymi bezpośrednio władzom naczelnym.
§  4.
1.
Władze i organa publiczne, obowiązane w myśl art. 43 dekretu do uzgadniania swoich zamierzeń w sprawach, wchodzących w zakres planów zagospodarowania przestrzennego, z urzędami planowania przestrzennego powinny przed przystąpieniem do realizacji zamierzeń podawać je do wiadomości i wypowiedzenia się tym urzędom, a mianowicie:
1)
ministerstwa i inne władze centralne - Głównemu Urzędowi Planowania Przestrzennego;
2)
władze i organa publiczne, podległe bezpośrednio władzom naczelnym - regionalnym dyrekcjom planowania przestrzennego;
3)
władze i organa publiczne podległe pośrednio władzom naczelnym - miejscowym urzędom planowania przestrzennego.
2.
Przepis ust. 1 § 3 stosuje się odpowiednio.
§  5.
Jeżeli urząd planowania przestrzennego zgłosi zastrzeżenia przeciwko zakomunikowanemu mu zamierzeniu władzy lub organu i rozbieżności stanowisk nie dają się usunąć w drodze bezpośredniego porozumienia, rozstrzygają:
1)
co do zamierzeń ministerstw bądź innych centralnych władz - Rada Ministrów na wniosek właściwego ministra;
2)
co do zamierzeń władz i organów publicznych, podległych bezpośrednio władzom naczelnym - właściwy minister w porozumieniu z Ministrem Odbudowy;
3)
co do zamierzeń władz i organów publicznych, podległych pośrednio władzom naczelnym - władze i organa publiczne, podległe bezpośrednio władzom naczelnym w porozumieniu z regionalnymi dyrekcjami planowania przestrzennego.
§  6.
1.
Współdziałanie Głównego Urzędu Planowania Przestrzennego z Centralnym Urzędem Planowania polega na:
1)
uzgadnianiu z Centralnym Urzędem Planowania projektowanych zasad planu krajowego przed podaniem ich do wiadomości ministrom i innym władzom centralnym oraz stałym porozumiewaniu się w zakresie dalszych prac nad tym planem;
2)
uzgadnianiu stanowiska z Centralnym Urzędem Planowania przed wyrażeniem zgody na plan regionalny, stosownie do art. 23 dekretu;
3)
stałego porozumiewania się z Centralnym Urzędem Planowania w zakresie ustalania programu działalności Głównego Urzędu Planowania Przestrzennego.
2.
Centralny Urząd Planowania porozumiewa się z Głównym Urzędem Planowania Przestrzennego w sprawie planu i zamierzeń, mających znaczenie dla planowego zagospodarowania przestrzennego.
§  6-a. 1
W odniesieniu do obszaru m. st. Warszawy i Warszawskiego Zespołu Miejskiego stosuje się przepisy §§ 1-6 rozporządzenia niniejszego z następującymi zmianami:
1)
obowiązek uzgadniania, o którym mówi § 2 ust. 1, polega na uzgadnianiu projektów planów i projektów wytycznych;
2)
uzgadnianie projektów planów regionalnych i miejscowych (§ 2 ust. 2 pkt 2 i 3) przeprowadza Biuro Odbudowy Stolicy bezpośrednio z ministerstwami i innymi władzami centralnymi zainteresowanymi w załatwieniu zagadnień wchodzących w zakres planu;
3)
przystępując do uzgodnienia Biuro Odbudowy Stolicy zawiadamia władze, wymienione w pkt 2, o opracowanym projekcie planu, podając jednocześnie termin i miejsce, w którym przedstawiciele władz będą mogli zaznajomić się z projektami; termin nie może być krótszy niż dwa tygodnie;
4)
jeżeli zainteresowane władze nie zgłoszą co do projektu planu zastrzeżeń w terminie miesięcznym od daty otrzymania zawiadomienia (pkt 3), projekt uważa się za uzgodniony;
5)
przy uzgadnianiu projektów wytycznych przepisy pkt 3 i 4 stosuje się odpowiednio;
6)
jeżeli zainteresowane władze zgłoszą zastrzeżenia, nie dające się usunąć w drodze porozumienia, zastrzeżenia co do projektu planu składa Minister Odbudowy wraz ze swym wnioskiem Naczelnej Radzie Odbudowy m. st. Warszawy równocześnie z przedstawieniem projektu planu do uchwalenia;
7)
zamierzenia władz i organów publicznych, o których mowa w § 4 ust. 1, wymagają uzgodnienia z Biurem Odbudowy Stolicy.
§  7.
Wykonanie rozporządzenia niniejszego porucza się Ministrowi Odbudowy w porozumieniu z właściwymi ministrami.
§  8.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 6-a dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 20 grudnia 1947 r. (Dz.U.48.2.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 stycznia 1948 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024