Wykonanie dekretu Prezydenta Rzeczypospolitej o regulowaniu gospodarki cukrowej i buraczanej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 6 lutego 1937 r.
w sprawie wykonania dekretu Prezydenta Rzeczypospolitej o regulowaniu gospodarki cukrowej i buraczanej, wydane co do §§ 1-4, 5 ust. 1 i 2, 6-12 i 15-18 w porozumieniu 2 Ministrem Rolnictwa i Reform Rolnych oraz Ministrem Przemyślu i Handlu.

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt b), 6, 8, 10, 12, 15, 18 i 21 dekretu Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 3 grudnia 1935 r. o regulowaniu gospodarki cukrowej i buraczanej (Dz. U. R. P. Nr 88, poz. 548) zarządza się co następuje:
§  1.
1)
Artykuły, wymienione w rozporządzeniu niniejszym bez bliższego określenia, oznaczają przepisy dekretu Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 3 grudnia 1935 r. o regulowaniu gospodarki cukrowej i buraczanej (Dz. U. R. P. Nr 88, poz. 548).
2)
Paragrafy, wymienione w rozporządzeniu niniejszym bez bliższego określenia, oznaczają przepisy rozporządzenia niniejszego.
3)
Skróty oznaczają:
a)
"izba skarbowa" - również Urząd Wojewódzki Śląski (Wydział Skarbowy) w Katowicach,
b)
"urząd skarbowy" - urząd skarbowy akcyz i monopolów państwowych.
§  2.
Od wydanych w pierwszej instancji orzeczeń władzy skarbowej można wnieść odwołanie do władzy bezpośrednio wyższej, której decyzja w administracyjnym toku instancji jest ostateczna. Odwołanie powinno być wniesione za pośrednictwem władzy, która wydała orzeczenie, w ciągu 14 dni, licząc od dnia następnego po doręczeniu orzeczenia.

Do art. 4 ust. 1 pkt b).

§  3.
1)
Oprócz cukrowni czynnych w okresie kampanijnym, poprzedzającym okres, na który kontyngent wewnętrzny jest wyznaczany, do udziału we właściwych kontyngentach rejonowych są uprawnione także cukrownie nieczynne w poprzedzającym okresie kampanijnym lub nawet kilku poprzednich okresach, nie dłużej jednak niż przez przeciąg trzech kolejnych kampanii, gdy unieruchomienie tych cukrowni nastąpiło z powodu przypadku siły wyższej.
2)
W przypadkach przewidzianych w ust. 1 przedsiębiorca, zamierzający uruchomić cukrownię ponownie, powinien zgłosić się o przy-znanie jej uprawnienia do udziału w kontyngencie rejonowym. Zgłoszenie powinno być wniesione na piśmie do Ministerstwa Skarbu do dnia 1 października roku poprzedzającego ten okres kampanijny, w którym cukrownia ma być uruchomiona. Rozpatrywanie zgłoszeń i wydawanie decyzyj w tych sprawach należy do Ministra Skarbu w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa i Reform Rolnych oraz Ministrem Przemysłu i Handlu.

Do art. 6 i 8.

§  4.
1)
Przedsiębiorcy cukrowni, którym przyznano prowizorycznie udział w kontyngencie rejonowym danego okresu kampanijnego, powinni-celem ostatecznego utrzymania tego udziału - zakontraktować odpowiednią ilość buraków, potrzebną do wyprodukowania cukru białego w ilości nie mniejszej niż przyznany cukrowni udział w kontyngencie rejonowym łącznie z zapasem, licząc według przeciętnej Wydajności cukru z buraków w poszczególnych cukrowniach w ciągu pięciu ostatnich kampanii cukrowniczych.
2)
Kontraktowanie buraków na wyprodukowanie przepisowego zapasu cukru w danym okresie kampanijnym (art. 8) nie jest obowiązujące w przypadku, gdy cukrownia posiada odpowiednie pozostałości cukru, nie objętego kontyngentem wewnętrznym ani zapasem, i zadeklaruje je w sposób określony w § 10 na pokrycie zapasu cukru przyszłego okresu kampanijnego. W takim przypadku należy uczynić odpowiednią wzmiankę w zawiadomieniu przewidzianym w § 5.
§  5.
1)
O zakontraktowaniu buraków należy zawiadomić Ministerstwo Skarbu do dnia 1 marca tego roku, w którym rozpoczyna się dany okres kampanijny, podając: a) wysokość przyznanego cukrowni prowizorycznie udziału w kontyngencie rejonowym danego okresu kampanijnego, b) przeciętną wydajność cukru z buraków (§ 4.ust. 1) i współczynnik przeliczenia cukru na buraki, c) ilość zakontraktowanych buraków i obszar plantacji wszelkich kategorii na wyrób cukru zarówno na potrzeby krajowe, jak i na wywóz za granicę, z podziałem na plantacje gospodarstw o obszarze do 50 ha, powyżej 50 ha i własne plantacje cukrowni, d) cenę za buraki wszelkich kategorii i terminy zapłaty plantatorom należności za buraki, e) warunki dostawy i odbioru buraków.
2)
Jeżeli w odniesieniu do danego okresu kampanijnego zostanie ustanowiony w myśl art. 17 ust. 5 dekretu obowiązek kontraktowania pewnej części buraków u określonej kategorii plantatorów, okoliczność ta powinna być dokładnie cyfrowo uwidoczniona w treści zawiadomienia, określonego w ust. 1 niniejszego paragrafu.
3)
Przedsiębiorcy cukrowni obowiązani są przedstawiać zawiadomienia, o których mowa w ust. 1 i 2, przed ich wysłaniem, urzędnikom stałej kontroli skarbowej przy cukrowniach do sprawdzenia i potwierdzenia.
§  6.
Cukrownie, których przedsiębiorcy nie złożą do dnia 1 marca zawiadomienia o zakontraktowaniu buraków w całości lub w części, tracą na dany okres kampanijny prawo do udziału w kontyngencie rejonowym w stosunku, odpowiadającym ilości nie zakontraktowanych buraków - do ilości, przewidzianej w § 4 ust. 1.
§  7.
1)
Ilości kontyngentu wewnętrznego, utracone przez cukrownie z przyczyn przewidzianych w art. 6 ust. 1 i 6 będą rozdzielane pomiędzy inne cukrownie przez Ministra Skarbu w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa i Reform Rolnych oraz Ministrem Przemysłu i Handlu według swobodnego uznania.
2)
Kontyngent wewnętrzny, utracony w całości przez cukrownie w myśl art. 6 ust. 2 pkt b) wskutek niepodpisania przez plantatorów zaproponowanych im przez cukrownie umów o dostawę buraków, będzie rozdzielony pomiędzy wszystkie pozostałe cukrownie proporcjonalnie do ich udziałów w kontyngencie wewnętrznym danego okresu kampanijnego.
3)
Przepis ust. 1 będzie miał zastosowanie również do ponownego przydziału innym cukrowniom tych ilości kontyngentu wewnętrznego, przydzielonego w myśl art. 6 ust. 2 pkt b), co do których nie nastąpi dodatkowe zakontraktowanie przez cukrownie odpowiedniej ilości buraków w terminie określonym w art. 6 ust. 4.
§  8.
Na ilości kontyngentu wewnętrznego, przydzielone cukrowniom dodatkowo w myśl § 7, obowiązane są cukrownie zakontraktować odpowiednią ilość buraków i zawiadomić o tym Ministerstwo Skarbu do dnia 31 marca w sposób przewidziany w § 5.
§  9.
Części kontyngentu wewnętrznego, utracone przez cukrownie w myśl art. 6 ust. 1, będą rozdzielane pomiędzy inne cukrownie przez Ministra Skarbu w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa i Reform Rolnych oraz Ministrem Przemysłu i Handlu według swobodnego uznania.

Do art. 8.

§  10.
Zapas cukru określany w myśl art. 8 może być pokryty bądź cukrem z produkcji danego okresu kampanijnego, bądź cukrem pozakontyngentowym z poprzednich okresów kampanijnych. W tym drugim przypadku cukrownia obowiązana jest złożyć urzędowi skarbowemu przed 1 marca deklarację o przeznaczeniu z zapasów cukru pozakontyngentowego odpowiedniej ilości na pokrycie zapasu cukru przyszłego okresu oraz uczynić o tym odpowiednią wzmiankę w składanym Ministerstwu Skarbu zawiadomieniu o zakontraktowaniu buraków (§ 5). Zadeklarowaną ilość cukru obowiązana jest cukrownia przechowywać w swych magazynach na pokrycie przepisowego zapasu przyszłego okresu kampanijnego.
§  11.
Obowiązek zatrzymywania zapasu cukru w magazynach cukrowni wygasa z upływem tego okresu kampanijnego, na który zapas został wyznaczony.

Do art. 10.

§  12.
1)
Kontyngent wewnętrzny, na poczet którego cukrownia wyrobiła odpowiednią ilość cukru w danym okresie, może być wykorzystany bądź w okresie kampanijnym, na który został wyznaczony, bądź w następnych okresach.
2)
Kontyngent wewnętrzny, dla którego cukrownia nie posiada pokrycia w cukrze produkcji danego okresu, ulega skreśleniu.
3)
O skreśleniu kontyngentu wewnętrznego orzeka izba skarbowa.

Do art. 12.

§  13.
1)
Na pokrycie kontyngentu wewnętrznego cukrownie obowiązane są wyrabiać cukier biały. Jedynie cukrownie, produkujące wyłącznie lub przeważnie cukier surowy, mogą pokrywać swój kontyngent wewnętrzny, cukrem surowym I lub II rzutu, jednakże tylko na czas do 1 kwietnia; po tym terminie cała ilość cukru surowego, pozostająca w kontyngencie wewnętrznym, powinna być przebielona w ciągu miesiąca.
2)
Przepisowy zapas cukru może być przechowywany zarówno w cukrze białym, jak i surowym I lub II rzutu. Jednakże w razie przeniesienia zapasu cukru do kontyngentu wewnętrznego przedsiębiorca cukrowni obowiązany jest całą przeniesioną ilość cukru przebielić w ciągu miesiąca.
3)
Cukier surowy będzie zaliczany na kontyngent wewnętrzny i zapas w następującym stosunku do swojej wagi; a) cukier surowy I rzutu - 90%, b) cukier surowy II rzutu - 80%.
4)
Cukier surowy III rzutu, cukrzyce, syropy, odcieki, zmiotki itp. nie mogą być zaliczane do kontyngentu wewnętrznego ani zapasu.
§  14.
1)
Na rynek wewnętrzny do bezpośredniego spożycia może być wprowadzany wyłącznie cukier biały, należycie wysuszony, wolny od jakichkolwiek zanieczyszczeń oraz umieszczony w szczelnych i czystych opakowaniach.
2)
Na cele przemysłu przetwórczego może być wydawany z cukrowni za zezwoleniem Ministra Skarbu na poczet kontyngentu wewnętrznego cukier surowy I lub II rzutu. Jednakże wprowadzenie takiego cukru w stanie nieprzerobionym do dalszego obrotu handlowego jest zabronione.

Do art. 15.

§  15.
1)
Cukier, nie objęty kontyngentem wewnętrznym, ani zapasem (cukier pozakontyngentowy), może być wydany na rynek wewnętrzny do spożycia za opłatą podatku spożywczego według stawki obowiązującej dla cukru, wprowadzonego do wolnego obrotu poza ilością określoną kontyngentem - dopiero po wyczerpaniu przypadającego w danym okresie kampanijnym kontyngentu wewnętrznego wszystkich cukrowni.
2)
Cukier pozakontyngentowy może być wywożony na rynek wewnętrzny, na cele nie podlegające podatkowi spożywczemu i za granicę z zachowaniem warunków ustalonych w przepisach o opodatkowaniu cukru oraz art. 14 dekretu.

Do art. 13.

§  16.
1)
Przedsiębiorcy cukrowni obowiązani są prowadzić księgę obrotu cukrem według załączonego wzoru Nr 1.
2)
Księga obrotu cukrem powinna być oparafowana i opatrzona pieczęcią właściwego urzędu skarbowego. W tym celu przedsiębiorca cukrowni obowiązany jest złożyć księgę obrotu cukrem w urzędzie skarbowym przed rozpoczęciem okresu kampanijnego, najpóźniej do dnia 1 lipca.
3)
Wpisów do księgi obrotu cukrem należy dokonywać atramentem, w sposób wyraźny, bezzwłocznie po powstaniu zmian w ilości posiadanego cukru, kontyngentów lub zapasu cukru; poprawki wpisów powinny być dokładnie i w przepisowy sposób omówione.
4)
Wpisy uskutecznione na każdej stronie księgi powinny być podsumowane i dodane do poprzedniego przeniesienia.
5)
W końcu miesiąca przedsiębiorca cukrowni obowiązany jest sporządzić obrachunek miesięczny i odpis księgi za ubiegły miesiąc przesłać do piątego dnia następnego miesiąca do izby skarbowej; odpis powinien być podpisany przez przedsiębiorcę cukrowni i poświadczony przez urzędnika sprawującego stały nadzór skarbowy nad cukrownią.
6)
W końcu okresu kampanijnego należy zamknąć księgę obrotu cukrem, przenieść pozostałość do takiejże księgi następnego okresu kampanijnego, a zamkniętą księgę przechowywać w przedsiębiorstwie w ciągu dziesięciu lat.
7)
Księga obrotu cukrem oraz dokumenty służące za podstawę wpisów powinny być okazywane urzędnikom skarbowym na ich żądanie do rewizji.
§  17.
1)
Ponadto przedsiębiorca cukrowni obowiązany jest przesyłać Ministerstwu Skarbu wykaz przerobu buraków i produkcji cukru oraz miesięczny wykaz obrotu cukrem.
2)
Wykaz przerobu buraków i produkcji cukru powinien być sporządzony według załączonego wzoru Nr 2 z zachowaniem podanych na tym wzorze przepisów bezzwłocznie po ukończeniu przerobu buraków i produkcji cukru w danej kampanii i przesłany w ciągu pięciu dni Ministerstwu Skarbu.
3)
Miesięczny wykaz obrotu cukrem należy sporządzać według załączonego wzoru Nr 3 za każdy ubiegły miesiąc pierwszego powszedniego dnia następnego miesiąca i przesłać Ministerstwu Skarbu.
4)
Wykazy przerobu buraków i produkcji cukru oraz miesięczne wykazy obrotu cukrem powinny być sporządzane przez przedsiębiorcę cukrowni i na jego koszt oraz poświadczane przez urzędnika sprawującego stały nadzór skarbowy nad cukrownią.
§  18.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

KSIĘGA OBROTU CUKREM

Wzór Nr 1

do § 16.

Cukrowni .......................... znajdującej się w powiecie

................................................. województwie

na okres kamp. ...................

Objaśnienia:

1)
Księgę obrotu cukrem prowadzi cukrownia (przedsiębiorstwo).
2)
Zapisów w księdze dokonywa się w cukrze białym, przeliczając cukry surowe na biały w stosunku: 1 q cukru surowego I rzutu = 0,9 q cukru białego i 1 q cukru surowego II rzutu = 0,8 q cukru białego.
3)
Jeżeli po ukończeniu przerobu buraków i produkcji cukru kontyngent wewnętrzny danego okresu kampanijnego nie znajdzie całkowitego pokrycia w cukrze produkcji tego okresu kampanijnego, należy uczynić o tym odpowiednią wzmiankę w rubryce "Uwagi".
4)
W razie przeniesienia obowiązkowego zapasu cukru w całości lub w części do kontyngentu wewnętrznego lub w razie jego zwolnienia, należy przeniesioną lub zwolnioną ilość zapisać na rozchód w rubryce 25 oraz na przychód w rubryce 4 lub 10.
5)
Stwierdzone nadwyżki cukru zapisuje się do rubryki 10, a wszelkie stwierdzone ubytki cukru do rubryki 27.
6)
Dokumenty, na podstawie których dokonano wpisów do księgi obrotu cukrem, powinny być opatrzone numerami odnośnych pozycji, ułożone w porządku chronologicznym wpisu i przechowywane w oddzielnej teczce.
7)
Organa władz skarbowych sprawdzają wpisy w księdze i odnośne dokumenty; wyniki rewizji zapisuje się przez całą szerokość księgi.

(Str. 2.)

PRZYCHÓD
Pozycja Data Podstawa wpisu Kontyngent wewnętrzny Zapas cukru Cukier posiad.

ponad kont. wewn. i zapas.

Kontyngent wywozowy Uwagi
własny przyjęty z tyt. wywozu cukru na rk kontr. wewn. innej cukrowni razem od początku okresu własny zatrzymany za inną cukrownię razem od początku okresu z własnej produkcji z innych cukrowni uzyskany w skutek przekazania kont. wewn. lub zapasu innej cukrowni razem od początku okresu własny przejęty z tyt. wywozu cukru za granicę na rach. kont. cukrow. razem od początku okresu
Kwintale
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

(Str. 3.)

R0ZCHÓD
Pozycja Data Podstawa wpisu Kontyngent wewnętrzny Zapas cukru Cukier posiadany ponad wewn. i zapas. Kontyngent Uwagi
wywiez. cukru na rk. kont. wewn. przekazano innej cukrowni razem rozchód od początku okresu przekazano innej cukrowni przen. do kontyngentu wewn. lub zwolniono razem rozchód od pocz ątku okresu wywieziono na rynek wenętrzny wywiez. za granicę wywiez do eksportow. wolnych składów wywiez. do innych składów lub cukrowni zmniejsza się w skutek przej. kont. wewn. lub zapasu innej cukrowni razem rozchód od początku okresu wyw. cukru za granicę na poczet kont. wywoz. przekazano innej cukrowni razem rozchód od początku okresu
Kwintale
18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36

Wzór Nr 2 do § 17.

(Str. 1.)

WYKAZ

przerobu buraków i produkcji cukru.

grafika

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024