Normy szacunku i ceny wykupu krajowego surowca tytoniowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 20 lutego 1937 r.
o normach szacunku i cenach wykupu krajowego surowca tytoniowego.

Na podstawie art. 9 ustawy z dnia 18 marca 1932 r. o utworzeniu państwowego przedsiębiorstwa "Polski Monopol Tytoniowy" (Dz. U. R. P. Nr 26, poz. 240) zarządzam co następuje:
§  1.
Ustanawia się dołączoną do niniejszego rozporządzenia taryfę wykupu tytoniu krajowego, określającą zasady klasyfikowania i ustalania cen liści tytoniowych, odstępowanych przez plantatorów w myśl obowiązujących przepisów przedsiębiorstwu "Polski Monopol Tytoniowy".

Przy stosowaniu dołączonej taryfy dla ustalenia szacunku i obliczenia należności, przypadającej plantatorowi za dostarczone liście tytoniowe, należy uwzględniać postanowienia §§ 2 -13 niniejszego rozporządzenia.

§  2.
Taryfa wykupu tytoniu obejmuje liście tytoniowe użyteczne, tj. nadające się do fabrykacji wyrobów tytoniowych.

Liście i części liści tytoniowych, zanieczyszczone obcymi domieszkami, niedojrzałe, nie suszone, zniszczone przez choroby, zmarznięte, rażone pleśnią lub w inny sposób zepsute, klasyfikuje się jako materiał nieużyteczny (nieużytek tytoniowy).

Wiązki liści tytoniowych, w których obok użytecznych liści znajduje się nieużytek, klasyfikuje się jako materiał nieużyteczny (nieużytek tytoniowy).

§  3.
Uszkodzenia mechaniczne liści tytoniowych powodują następujące skutki dla klasyfikacji tych liści:
a)
uszkodzenia mechaniczne więcej niż połowy blaszki listnej, w liściach wszystkich uprawianych w kraju odmian i gatunków tytoniu, powodują klasyfikację takich liści w najniższej klasie danej odmiany czy gatunku tytoniu,
b)
uszkodzenia mechaniczne więcej niż 1/10 część blaszki listnej, lecz nie przekraczające połowy blaszki listnej, w liściach tytoniu: Trapezund Tyk-Kułak, Hercegowina, Węgierski-Ogrodowy i Virginia, powodują obniżenie klasyfikacji tych liści o jedną klasę niżej od tej, do której liście te kwalifikowałyby się w stanie nieuszkodzonym,
c)
uszkodzenia mechaniczne liści tytoni cygarowych I klasy i tytoniu Kentucky I klasy, uniemożliwiające zużycie tych liści na pokrywy, powodują obniżenie klasyfikacji tych liści o jedną klasę niżej.
§  4.
Uszkodzenia chorobowe liści tytoniowych powodują następujące skutki dla klasyfikacji tych liści:
a)
uszkodzenia chorobowe większej od połowy części blaszki listnej, w liściach wszystkich uprawianych w kraju odmian i gatunków tytoniu, powodują klasyfikację takich liści jako nieużytek tytoniowy,
b)
uszkodzenia chorobowe większej niż 1/3 części blaszki listnej, lecz mniejszej od połowy blaszki listnej, w liściach wszystkich uprawianych w kraju odmian i gatunków tytoniu, powodują klasyfikację takich liści w najniższej klasie danej odmiany czy gatunku,
c)
uszkodzenia chorobowe nie większej niż 1/3 części blaszki listnej w liściach tytoni: Trapezund, Tyk-Kułak, Hercegowina, Węgierski-Ogródowy, Virginia, cygarowych i Kentucky - powodują obniżenie klasyfikacji takich liści o jedną klasę niżej od tej, do której liście te kwalifikowałyby się w stanie zdrowym, z tym, że mogą one być zakwalifikowane najwyżej w klasie III.

Uszkodzenia chorobowe nie większej niż 1/3 części blaszki listnej w liściach machorki nie wpływają na klasyfikacje tych liści.

§  5.
Liście zaparzone i zepsute przy suszeniu, klasyfikuje się jak liście uszkodzone przez choroby.
§  6.
Wilgotność liści tytoniowych, w zależności od jej stanu, powoduje następujące skutki dla klasyfikacji tych liści:
a)
liście zawierające do 19% wilgoci klasyfikuje się jako liście normalne,
b)
liście zawierające od 19% do 25% wilgoci klasyfikuje się jako liście wilgotne w klasach, do których kwalifikowałyby się w stanie należytego wysuszenia, z potrąceniem jednak wagi nadmiaru wilgoci od ogólnego ciężaru liści,
c)
liście zawierające powyżej 25% wilgoci klasyfikuje się jako liście mokre.

Liście mokre oraz liście o niedostatecznie wysuszonych ogonkach i nerwach głównych, lecz przydatne do użytku, klasyfikuje się:

a)
przy tytoniu Trapezund, Tyk-Kułak, Hercegowina, Węgierski-Ogrodowy i Virginia, - najwyżej w klasie IV,
b)
przy tytoniu cygarowym i Kentucky - najwyżej w klasie III,
c)
przy machorce - w klasach do których kwalifikowałyby się w stanie należytego wysuszenia.

We wszystkich tych przypadkach potrąca się ponadto od wagi ogólnej ilości, wagę nadmiaru wilgoci.

§  7.
(1)
Liście tytoniowe dostarczone przez plantatorów do wykupu powinny odpowiadać następującym wymogom:
a)
powinny być posortowane według jednakowych gatunków i odmian tytoniu oraz wymogów klasyfikacyjnych i powiązane w wiązki za ogonki w połowie ogonków, a u odmian i gatunków tytoniu skrytoogonkowych - u nasady blaszki listnej,
b)
wiązanie powinno być dokonane sznurkiem konopnym lub lnianym albo łykiem kukurydzianym; wiązki liści tytoniu Virginia i Kentucky mogą być wiązane liśćmi tychże tytoni, pod warunkiem użycia do wiązania liści zupełnie zdrowych oraz pozostawienia przy wiązaniu końców ogonków liści w wiązce, nie zakrytych paskiem liścia wiążącego,
c)
ilość liści w jednej wiązce powinna wynosić około 20 liści niezależnie od odmiany i gatunku tytoniu.
(2)
Brak wymogów przewidzianych w ustępie pierwszym paragrafu niniejszego powoduje dla liści tytoniowych dostarczonych do wykupu z pominięciem tych wymogów, następujące skutki dla klasyfikacji tych liści:
a)
wiązki liści, zawierające liście kwalifikujące się do rozmaitych klas tej samej odmiany czy gatunku tytoniu klasyfikuje się według liści najniższej klasy, znajdujących się w wiązce,
b)
wiązki liści, zawierające liście tytoniowe różnych gatunków i odmian, klasyfikuje się jako liście mieszane i wykupuje po cenie 25 gr za kilogram,
c)
liście powiązane w wiązki w sposób inny lub przy użyciu innego materiału niż to zostało przewidziane w ustępie pierwszym paragrafu niniejszego, wykupuje się po cenie o 5 gr na 1 kg niższej od tej, którą należałoby zapłacić gdyby były powiązane w sposób prawidłowy.
§  8.
Liście tytoniu Kentucky klasy I, II i III nie wędzone odbiera się po cenie o 10 gr niższej od ceny taryfowej za 1 kg. Liście tytoni cygarowych klasy I, II i III, tytoniu Kentucky klasy I oraz Machorki klasy I powiązana w wiązki lecz nie prostowane, odbiera się po cenie o 10 gr na 1 kg niższej od tej, którą należałoby zapłacić za takie liście prostowane.
§  9.
Przyznaje się plantatorom tytoniu 10% dodatek do cen wykupu tytoniu:
a)
przy tytoniu Trapezund i Tyk-Kułak w klasie doborowej, I, II i III za staranne i dbałe rozsortowanie liści w wiązkach i belikach według zbiorów, treści i kolorów,
b)
przy tytoniu Hercegowina w klasie I, II i III - za staranne i dbałe rozsortowanie liści w wiązkach i belikach według zbiorów i kolorów,
c)
przy tytoniu Węgierski-Ogrodowy w klasie I, II i III - za staranne i dbałe rozsortowanie liści w wiązkach według zbiorów i kolorów,
d)
przy tytoniu Virginia w klasie I i II - za staranne i dbałe rozsortowanie liści w wiązkach i belikach według treści i kolorów,
e)
przy tytoniu cygarowym i Kentucky w klasie I - za staranne i dbałe rozsortowanie liści w wiązkach według treści, wielkości i koloru,
f)
przy Machorce w klasie I - za staranne i dbałe wysortowanie liści dużych i treściwych w oddzielne wiązki.
§  10.
Liście wszystkich uprawianych w kraju odmian i gatunków tytoniu z częściami łodyg przy ogonkach odbiera się po cenie o 10 gr niższej od ceny taryfowej za 1 kg.

Niezależnie od obniżenia ceny wykupu potrąca się z wagi odbieranych liści wagę łodyg w wiązkach.

§  11.
Plantator otrzymuje należność za liście odrostowe, uznane za użyteczne tylko wtedy, gdy zostały one wyprodukowane za osobnym zezwoleniem.

Liście odrostowe uważa się za materiał użyteczny, o ile są dojrzałe, zdrowe, wysuszone, sortowane i wiązane w wiązki.

Liście odrostowe, nie odpowiadające wyżej wskazanym wymogom, oraz liście odrostowe, wyprodukowane bez zezwolenia, klasyfikuje się jako nieużytek tytoniowy.

Liście odrostowe, wyprodukowane za osobnym zezwoleniem oraz uznane za materiał użyteczny odbiera się niezależnie od odmiany i gatunku tytoniu po cenie 25 gr za 1 kg.

§  12.
Cenę za 1 kg nasienia tytoniowego dojrzałego, czystego, zdrowego, wyprodukowanego na zasadzie osobnego zezwolenia, o sile kiełkowania nie mniejszej niż 85% ustala się: dla tytoniu Trapezund, Tyk-Kułak, Hercegowina, Węgierski-Ogrodowy i tytoni cygarowych na 10 zł, dla tytoniu Virginia i Kentucky na 12.50 zł, dla Machorki na 8 zł.

Cenę za nasiona tytoniowe dojrzałe, zdrowe i czyste o sile kiełkowania od 60 do 85 % oblicza się w stosunku do wartości nasienia o 85% siły kiełkowania.

Nasiona tytoniowe o sile kiełkowania niższej niż 60% klasyfikuje się jako nieużytek tytoniowy.

§  13.
Tytoń Amerykan i jego nasiona wykupuje się według wymogów i taryfy tytoniu Trapezund.
§  14.
Surowiec tytoniowy, dostarczony przez plantatorów, którym Dyrekcja Polskiego Monopolu Tytoniowego zleciła dokonanie prób przygotowania surowca z pominięciem wymogów, dotyczących prostowania, wędzenia i wiązania liści, będzie odbierany tak, jakby tym wymogom zadośćuczyniono.
§  15.
Rozporządzenie niniejsze stanowi podstawę do wydawania orzeczeń szacunkowych i obliczania należności przypadającej plantatorom od przedsiębiorstwa "Polski Monopol Tytoniowy" za tytoń wyprodukowany w okresie kampanii uprawy tytoniu roku 1937.
§  16.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

Taryfa wykupu tytoniu krajowego.

1. Trapezund
Klasa Wymogi Cena za

1 kg zł gr

Zbiór Kolor Treściwość
Doborowa Liście wierzchołkowe i podwierzchołkowe złocistożółte, cytrynowożółte i czerwonożółte treściwe prostowane i wiązane w wiązki 5,70
I Liście wierzchołkowe i pod wierzchołkowe zielonawożółte treściwe 4,60
Liście środkowe i nadspodaki złocistożółte, cytrynowożółte i czerwonożółte
II Liście wierzchołkowe i podwierzchołkowe żółtobrunatne treściwe 3,00
Liście środkowe i nadspodaki zielonawożółte
Liście wierzchołkowe i podwierzchołkowe złocistożółte, cytrynowożółte, czerwonożółte i zielonawożółte mniej treściwe
III Liście wierzchołkowe i podwierzchołkowe żółtobrunatne mniej treściwe 1,60
Liście środkowe i nadspodaki złocistożółte, cytrynowożółte, czerwonożółte i zielonawożółte
Liście wierzchołkowe, podwierzchołkowe, środkowe i nadspodaki żółtozielone, brunatne i czerwonobrunatne bez względu na treściwość
IV Liście wierzchołkowe, podwierzchołkowe, środkowe i nadspodaki ciemnobrunatne i zielonawobrunatne bez względu na treściwość 0,60
V Liście wiązane, które ze względu na stan uszkodzeń i stan dojrzałości nie mogą być zaliczone do klas wyższych oraz nie odpowiadają wymogom ustalonym dla klas od Doborowej do IV włącznie 0,25
Liście nie wiązane i części liści bez obcych domieszek, przydatne do wyrobów
Spodaki bez względu na kolor i treściwość
2 Tyk - Kułak
Klasa Wymogi Cena za

1 kg zł gr

Zbiór Kolor Treściwość
Doborowa Liście wierzchołkowe i podwierzchołkowe złocistożółte, cytrynowożółte i czerwonożółte treściwe prostowane i wiązane w wiązki 5,50
I Liście wierzchołkowe i podwierzchołkowe zielonawożółte treściwe 4,50
Liście środkowe i nadspodaki złocistożółte, cytrynowożółte i czerwonożółte
II Liście wierzchołkowe i podwierzchołkowe żółtobrunatne treściwe 3,00
Liście środkowe i nadspodaki zielonawożółte
Liście wierzchołkowe i podwierzchołkowe złocistożółte, cytrynowożółte, czerwonożółte i zielonawożółte mniej treściwe
III Liście wierzchołkowe i podwierzchołkowe żółtobrunatne mniej treściwe 1,60
Liście środkowe i nadspodaki złocistożółte, cytrynowożółte, czerwonożółte i zielonawożółte
Liście wierzchołkowe, podwierzchołkowe, środkowe i. nadspodaki żółtozielone, brunatne i czerwono-brunatne bez względu na treściwość
IV Liście wierzchołkowe, podwierzchołkowe, środkowe i nadspodaki ciemnobrunatne i zielonawobrunatne bez względu na treściwość 0,60
V Liście wiązane, które ze względu na stan uszkodzeń i stan dojrzałości nie mogą być zaliczone do klas wyższych oraz nie odpowiadają wymogom ustalonym dla klas od Doborowej do IV włącznie 0,25
Liście nie wiązane i części liści bez obcych domieszek przydatne do wyrobów
Spodaki bez względu na kolor i treściwość
3. Hercegowina
Klasa Wymogi Cena za 1 kg zł gr
Zbiór Kolor
I Liście wierzchołkowe i podwierzchołkowe żółte i zielonawożółte prostowane i wiązane w wiązki 3,00
II Liście środkowe i nadspodaki żółte i zielonawożółte 2,50
III Liście wierzchołkowe, podwierzchołkowe, środkowe i nadspodaki brunatne i żółtozielone 1,30
IV Liście wierzchołkowe, podwierzchołkowe, środkowe i nadspodaki zielonawobrunatne 0,60
V Liście wiązane, które ze względu na stan uszkodzeń i stan dojrzałości nie mogą być zaliczone do klas wyższych oraz nie odpowiadają wymogom ustalonym dla klas od I do IV włącznie 0,25
Liście nie wiązane i części liści bez obcych domieszek, przydatne do wyrobów
Spodaki bez względu na kolor i treściwość
4. Węgierski - Ogrodowy
Klasa Wymogi Cena za 1 kg zł gr
Zbiór Kolor
I Liście wierzchołkowe i podwierzchołkowe żółte i zielonawożółte prostowane i wiązane w wiązki 2,50
II Liście środkowe i nadspodaki żółte i zielonawożółte 2,00
III Liście wierzchołkowe, podwierzchołkowe, środkowe i nadspodaki brunatne i żółtozielone 1,10
IV Liście wierzchołkowe, podwierzchołkowe, środkowe i nadspodaki zielonawobrunatne 0,60
V Liście wiązane, które ze względu na stan uszkodzeń i stan dojrzałości nie mogą być zaliczone do klas wyższych oraz nie odpowiadają wymogom ustalonym dla klas od I do IV włącznie 0.25
Liście nie wiązane i części liści bez obcych domieszek, przydatne do wyrobów
Spodaki bez względu na kolor i treściwość
5. Virginia
Klasa Wymogi Cena za 1 kg zł gr
Kolor Treściwość
I Liście żółte treściwe prostowane i wiązane w wiązki 2,20
II Liście czerwonożółte, zielonawożółte i jasnobrunatne treściwe 1,50
Liście żółte i zielonawożółte mniej treściwe
III Liście czerwonobrunatne i żółtozielone treściwe 1,10
Liście jasnobrunatne, czerwonożółte, żółtozielone i czerwonobrunatne mniej treściwe
IV Liście ciemnobrunatne i zielonawobrunatne bez względu na treściwość 0,60
V Liście wiązane, które ze względu na stan uszkodzeń i stan dojrzałości nie mogą być zaliczone do klas wyższych oraz nie odpowiadają wymogom ustalonym dla klas od I do IV włącznie 0,25
Liście nie wiązane i części liści bez obcych domieszek, przydatna do wyrobów
Spodaki bez względu na kolor i treściwość
6. Tytonie cygarowe
Klasa Wymogi Cena za 1 kg zł gr
I Liście duże, średniotreściwe, nieuszkodzone, jednolicie zabarwione, koloru jasnobrunatnego i brunatnego prostowane i wiązane w wiązki 1,40
II Liście treściwe 1,10
III Liście małotreściwe, cienkie 0,60
IV Liście wiązane, które ze względu na stan uszkodzeń i stan dojrzałości nie mogą być zaliczone do klas wyższych 0,25
Liście nie wiązane i części liści bez obcych domieszek, przydatne do wyrobów
Spodaki bez względu na treściwość
7. Kentucky
Klasa Wymogi Cena za 1 kg zł gr
I Liście duże o szerokości nie mniej 22 cm, średniotreściwe jednolicie zabarwione, koloru jasnobrunatnego i brunatnego, wędzone, prostowane i wiązane w wiązki 1,40
II Liście treściwe Wędzone, nie prostowane wiązane w wiązki 1,10
III Liście małotreściwe, cienkie 0,60
IV Liście wiązane, które ze względu na stan uszkodzeń i stan dojrzałości nie mogą być zaliczone do klas wyższych 0,25
Liście nie wiązane i części liści bez obcych domieszek, przydatne do wyrobu
Spodaki bez względu na treściwość
8. Machorka
Klasa Wymogi Cena za 1 kg zł gr
I Liście duże i średnie, prostowane i wiązane w wiązki 0,80
II Liście drobne długości do 15 cm od nasady blaszki listnej do wierzchołka liścia 0,25
Liście wiązane, które ze względu na stan uszkodzeń i stan dojrzałości nie mogą być zaliczone do klasy wyższej
Liście nie wiązane i części liści bez obcych domieszek, przydatne do wyrobów
Spodaki bez względu na treściwość

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024