Emisja Serji I 5% państwowej renty ziemskiej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU W POROZUMIENIU Z MINISTREM REFORM ROLNYCH
z dnia 30 grudnia 1927 r.
w sprawie emisji Serji I 5% państwowej renty ziemskiej.

Na mocy części 3 art. 34 ustawy z dnia 28 grudnia 1925 r. o wykonaniu reformy rolnej, ogłoszonej w dniu 9 stycznia 1926 r. (Dz. U. R. P. Nr. 1, poz. 1) zarządza się co następuje:
§  1.
Na cele wymienione w części 1 art. 34 ustawy o wykonaniu reformy rolnej (Dz. U. R. P. z 1926 r. Nr. 1, poz. 1) oraz w art. 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 30 kwietnia 1927 r. w sprawie wynagrodzenia za nieruchomości ziemskie, przejęte na własność Państwa (Dz. U. R. P. Nr. 42, poz. 374) wypuszcza się Serję I 5% państwowej renty ziemskiej w złotych w złocie na sumę 50.000.000 złotych w złocie.
§  2.
Obligacje Serji I 5% państwowej renty ziemskiej opiewać będą na okaziciela i będą wypuszczone w odcinkach po 100, 500, 1.000 i 5.000 złotych w złocie, każda obligacja zaopatrzona będzie w 20 półrocznych kuponów oraz w talon. Kupony płatne będą półrocznie zdołu, w dniach 1 czerwca i 1 grudnia każdego roku. Pierwszy kupon płatny będzie w dniu 1 czerwca 1928 r.
§  3.
Obligacje Serji I 5 % renty ziemskiej będą zaopatrzone w podpisy Ministra Skarbu i Ministra Reform Rolnych, członków Komisji Kontroli Długów Państwa oraz w pieczęć Ministerstwa Reform Rolnych.

Kupony oraz talony będą zaopatrzone w podpisy Ministra Skarbu i Ministra Reform Rolnych.

§  4.
Umorzenie obligacyj Serji I 5% państwowej renty ziemskiej nastąpi nie później niż po upływie 41 lat od daty ich wypuszczenia. Umorzenie odbywać się będzie półrocznie drogą losowań lub skupu z wolnej ręki, począwszy od dnia 1 czerwca 1928 r. według planu umorzenia, jak w załączniku. W razie jeśliby obligacje skupione celem ich amortyzacji nie dosięgły wysokości raty przypadającej do amortyzacji w danym terminie, brakująca reszta będzie zamortyzowana drogą losowania. Numery i wartość nominalna obligacyj wylosowanych będą ogłaszane każdorazowo w Monitorze Polskim.
§  5.
Jeżeli sumy przeznaczone na umorzenie obligacyj w myśl części 1 art. 35 ustawy o wykonaniu reformy rolnej i części 1 art. 4 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 30 kwietnia 1927 r. (Dz. U. R. P. Nr. 42, poz. 374) będą przewyższały normy ustalone w planie amortyzacyjnym, nadwyżka tych sum zużyta będzie na przedterminowe umorzenie obligacyj renty. Obligacje przedterminowo umorzone mogą być zaliczone na poczet wykonania planu amortyzacyjnego w następnych terminach, jeżeli faktyczne wpływy wymienionych sum z okresu poprzedniego będą niższe od kwot przeznaczonych na umorzenie obligacyj renty w planie amortyzacyjnym.
§  6.
Kupony z zapadłym terminem płatności oraz wylosowane obligacje Serji I 5% państwowej renty ziemskiej opłacane będą w Centralnej Kasie Państwowej, kasach skarbowych, Państwowego Banku Rolnego, Banku Gospodarstwa Krajowego, Pocztowej Kasie Oszczędności oraz ich oddziałach. Przy wypłacie kapitału wylosowanych obligacyj, wartość brakujących kuponów, których termin płatności przypada po dacie wylosowania, będzie potrącona od kapitału.
§  7.
Z dniem wylosowania obligacyj Serji I 5% państwowej renty ziemskiej ustanie jej oprocentowanie.

Obligacje 5% państwowej renty ziemskiej mogą być przedstawione do spłaty w ciągu lat 30 od dnia ich wylosowania, kupony zaś w ciągu lat 5 od dnia ich płatności. Obligacje 5% państwowej renty ziemskiej i kupony nieprzedstawione do spłaty w powyższych terminach ulegają przedawnieniu.

§  8.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  1

Plan umorzenia serji pierwszej 5% państwowej renty ziemskiej dla sumy 27.787.500 złotych w złocie.

L.p. raty Termin płatności Spłata kapitału Pozostało do umorzenia
15 1 czerwca 1935 r. 53.500 27.734.000
16 1 grudnia 1935 r. 164.000 27.570.000
17 1 czerwca 1936 r. 168.000 27.402.000
18 1 grudnia 1936 r. 172.000 27.230.000
19 1 czerwca 1937 r. 176.000 27.054.000
20 1 grudnia 1937 r. 181.000 26.873.000
21 1 czerwca 1938 r. 185.000 26.688.000
22 1 grudnia 1938 r. 190.000 26.498.000
23 1 czerwca 1939 r. 195.000 26.303.000
24 1 grudnia 1939 r. 199.000 26.104.000
25 1 czerwca 1940 r. 204.000 25.900.000
26 1 grudnia 1940 r. 210.000 25.690.000
27 1 czerwca 1941 r. 215.000 25.475.000
28 1 grudnia 1941 r. 220.000 25.255.000
29 1 czerwca 1942 r. 226.000 25.029.000
30 1 grudnia 1942 r. 231.000 24.798.000
31 1 czerwca 1943 r. 237.000 24.561.000
32 1 grudnia 1943 r. 243.000 24.318.000
33 1 czerwca 1944 r. 249.000 24.069.000
34 1 grudnia 1944 r. 255.000 23.814.000
35 1 czerwca 1945 r. 262.000 23.552.000
36 1 grudnia 1945 r. 268.000 23.284.000
37 1 czerwca 1946 r. 275.000 23.009.000
38 1 grudnia 1946 r. 282.000 22.727.000
39 1 czerwca 1947 r. 289.000 22.438.000
40 1 grudnia 1947 r. 297.000 22.141.000
41 1 czerwca 1948 r. 304.000 21.837.000
42 1 grudnia 1948 r. 312.000 21.525.000
43 1 czerwca 1949 r. 319.000 21.206.000
44 1 grudnia 1949 r. 327.000 20.879.000
45 1 czerwca 1950 r. 336.000 20.543.000
46 1 grudnia 1950 r. 344.000 20.199.000
47 1 czerwca 1951 r. 352.000 19.847.000
48 1 grudnia 1951 r. 361.000 19.486.000
49 1 czerwca 1952 r. 370.000 19.116.000
50 1 grudnia 1952 r. 380.000 18.736.000
51 1 czerwca 1953 r. 389.000 18.347.000
52 1 grudnia 1953 r. 399.000 17.948.000
53 1 czerwca 1954 r. 409.000 17.539.000
54 1 grudnia 1954 r. 419.000 17.120.000
55 1 czerwca 1955 r. 430.000 16.690.000
56 1 grudnia 1955 r. 440.000 16.250.000
57 1 czerwca 1956 r. 451.000 15.799.000
58 1 grudnia 1956 r. 463.000 15.336.000
59 1 czerwca 1957 r. 474.000 14.862.000
60 1 grudnia 1957 r. 480.000 14.382.000
61 1 czerwca 1958 r. 498.000 13.884.000
62 1 grudnia 1958 r. 511.000 13.373.000
63 1 czerwca 1959 r. 523.000 12.850.000
64 1 grudnia 1959 r. 537.000 12.313.000
65 1 czerwca 1960 r. 550.000 11.763.000
66 1 grudnia 1960 r. 564.000 11.199.000
67 1 czerwca 1961 r. 578.000 10.621.000
68 1 grudnia 1961 r. 592.000 10.029.000
69 1 czerwca 1962 r. 607.000 9.422.000
70 1 grudnia 1962 r. 622.000 8.800.000
71 1 czerwca 1963 r. 638.000 8.162.000
72 1 grudnia 1963 r. 654.000 7.508.000
73 1 czerwca 1964 r. 670.000 6.838.000
74 1 grudnia 1964 r. 687.000 6.151.000
75 1 czerwca 1965 r. 704.000 5.447.000
76 1 grudnia 1965 r. 721.000 4.726.000
77 1 czerwca 1966 r. 740.000 3.986.000
78 1 grudnia 1966 r. 758.000 3.228.000
79 1 czerwca 1967 r. 777.000 2.451.000
80 1 grudnia 1967 r. 797.000 1.654.000
81 1 czerwca 1968 r. 817.000 837.000
82 1 grudnia 1968 r. 837.000 -
27.787.500
1 Załącznik:

-zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 31 maja 1928 r. (Dz.U.28.61.566) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 1928 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 8 maja 1935 r. (Dz.U.35.37.261) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 maja 1935 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024