Zm.: rozporządzenie z dnia 19 listopada 1925 r. w sprawie wykonania ustawy z dnia 3 czerwca 1924 r. o poczcie, telegrafie i telefonie - w zakresie przewozu poczty kolejami.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW: KOMUNIKACJI I POCZT I TELEGRAFÓW
z dnia 27 kwietnia 1928 r.
zmieniające rozporządzenie Ministrów: Kolei i Przemysłu i Handlu z dnia 19 listopada 1925 r. w sprawie wykonania ustawy z dnia 3 czerwca 1924 r. o poczcie, telegrafie i telefonie - w zakresie przewozu poczty kolejami.

Na mocy art. 41 ustawy z dnia 3 czerwca 1924 r. o poczcie, telegrafie i telefonie (Dz. U. R. P. Nr. 58, poz. 584), art. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. w sprawie ustanowienia urzędu Ministra Komunikacji (Dz. U. R. P. Nr. 97, poz. 567) i art. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 19 stycznia 1927 r. w sprawie ustanowienia urzędu Ministra Poczt i Telegrafów (Dz. U. R. P. Nr. 5, poz. 26) zmienia się rozporządzenie Ministrów: Kolei i Przemysłu i Handlu z dnia 19 listopada 1925 r. w sprawie wykonania ustawy z dnia 3 czerwca 1924 r. o poczcie, telegrafie i telefonie w zakresie przewozu poczty kolejami (Dz. U. R. P. Nr. 121, poz. 870) jak następuje:
§  1.
Do paragrafu 11 dodaje się jako ustęp 8 następujące postanowienie:

"W sprawie udzielania bezpłatnych biletów na przejazd kolejami dla urzędników Ministerstwa Poczt i Telegrafów i podwładnych mu organów wyda Minister Komunikacji osobne zarządzenie na podstawie zapotrzebowania Ministerstwa Poczt i Telegrafów."

§  2.
Paragraf 12 otrzymuje brzmienie następujące:

"Należność, przypadająca zarządowi kolejowemu za regularne przewozy poczty na kolejach państwowych i prywatnych zarządzanych przez Polskie Koleje Państwowe obejmuje opłaty, liczone według własnych kosztów zarządu kolejowego:

1) za przewóz, ogrzewanie, oświetlenie i zwykłą konserwację wagonów pocztowych,

2) za używanie, ogrzewanie i oświetlenie przedziałów pocztowych i nieurządzonych oddzielnych przedziałów wagonów kolejowych,

3) za przewóz zamkniętych odsyłek listowych przez konduktorów kolejowych.

Opłaty te oblicza się w jednostkach:

a) za świadczenia pod 1) i 2) według osiokilometrów, licząc przytem za przedział pocztowy i oddzielny przedział kolejowy jedną oś,

b) za świadczenia pod 3) według kilometrów.

Za podstawę obliczeń przyjmuje się przewozy objęte planem komunikacji pocztowej, który uzgadnia się z zarządem kolejowym każdego roku na okres roczny.

Obliczenie opiera się na kilometrach taryfowych.

Opłaty za świadczenia pod 1) i 2) obejmują również opłaty za dodatkowe ogrzewanie i oświetlanie oraz za odpowiedzialność przyjętą przez zarząd kolejowy za przesyłki w wagonach i przedziałach pocztowych, przewidzianą w § 17 niniejszego rozporządzenia.

Jednostki opłat za regularne przewozy pod 1) i 2) oblicza się przy układaniu budżetu na następny rok budżetowy, na podstawie kosztów eksploatacyjnych przypadających na ruch osobowy według ostatniego rocznego sprawozdania budżetowego.

Jako koszta eksploatacyjne mające służyć za podstawę powyższego obliczenia uważa się tylko:

a) 85% kosztów służby drogowej,

b) koszta służby stacyjnej,

c) koszta służby handlowej dla opłat za świadczenia pod 1) i 2) nie będą liczone, a dla opłat za przewozy w wagonach towarowych (§ 13) zalicza się 10% kosztów służby handlowej przypadających na ruch towarowy,

d) koszta służby konduktorskiej,

e) koszta zarządu i ogólnej służby trakcji,

f) koszta służby parowozowej,

g) koszta służby wagonowej z tem ograniczeniem, że koszta czyszczenia wagonów osobowych będą policzone tylko w połowie, a towarowych opuszczone zupełnie,

h) z kosztów służby warsztatowej tylko wydatki na naprawę parowozów osobowych, zwiększone o proporcjonalną do tych wydatków część poborów i ogólnych kosztów warsztatowych,

i) koszta służby elektrotechnicznej i zabezpieczenia ruchu pociągów, obejmujące tylko wydatki na zabezpieczenie ruchu pociągów i na telegraf i telefony,

k) z wydatków wspólnych - tylko pozycje następujące: różne wydatki osobowe, koszta utrzymania kursów przygotowawczych, opłaty za używanie obcych urządzeń i za wykonywanie służby przez obcy personel, koszta badań i rewizyj, koszta kolejowej służby pożarnej, wydatki z powodu wypadków nadzwyczajnych, wydatki na instrukcje, pisma urzędowe i na rozkłady jazdy, odszkodowania za okaleczenie lub zabicie osób i za uszkodzenie rzeczy, odszkodowania za szkody przyjętego do transportu towaru, 50% wydatków na odpisywanie usterek rachunkowych i nie-ściągalnych pretensyj jako też strat na ma-terjale i inwentarzu, 70% należności skarbowych i samorządowych, wreszcie koszta rejestracji przewozów.

W powyższy sposób oblicza się również koszt jednostki opłat na kolejach wąskotorowych.

Jednostkę opłat za przewozy pod 3) bez względu na ilość worków ustala się w kwocie 1,5 grosza za kilometr.

Suma: z iloczynu osiokilometrów wagonów pocztowych, przedziałów pocztowych oraz przedziałów kolejowych przeznaczonych do przewozu poczty, ustalonych planem komunikacji pocztowej i obliczonej w powyższy sposób opłaty jednostkowej, tudzież z iloczynu kilometrów przewozów poczty listowej przez organa kolejowe ustalonych tym planem i jednostki opłat ustalonych dla tych przewozów, stanowi należność ryczałtową kolei za przewozy pod 1), 2) i 3) na najbliższy okres budżetowy. Ryczałt ten płatny jest w równych ratach miesięcznych i nie może ulec zmianie w ciągu roku budżetowego, na który został ustalony.

Raty ryczałtowe Ministerstwo Poczt i Telegrafów przekazuje bezpośrednio Ministerstwu Komunikacji.

Przewóz próżnych wagonów pocztowych odbywa się bezpłatnie".

§  3.
Ostatnie zdanie w paragrafie 13 otrzymuje brzmienie następujące:

"Jako koszta eksploatacyjne uważa się koszta wymienione w § 12, przyczem koszta służby warsztatowej będą liczone odpowiednio za naprawę parowozów towarowych".

§  4.
Paragraf 16 otrzymuje brzmienie następujące:

"Jednostkę opłaty za przewóz poczty na kolejach prywatnych o własnym zarządzie, jak również na kolejach państwowych oddanych w zarząd prywatny, ustala Ministerstwo Komunikacji w porozumieniu z Ministerstwem Poczt i Telegrafów zależnie od warunków przewozu poczty na danej kolei.

Przy obliczaniu jednostki opłaty obowiązują zasady określone w §§ 12 i 13 niniejszego rozporządzenia.

Należności przypadające kolejom prywatnym o własnym zarządzie i kolejom państwowym oddanym w zarząd prywatny za wykonany przewóz poczty - płaci zarząd pocztowy miesięcznie na podstawie przedstawianych rachunków.

Zarząd pocztowy i zainteresowany prywatny zarząd kolejowy mogą przyjąć inne zasady obliczenia kosztów przewozu poczty i terminów płatności, jeśli zasady te, ustalone w drodze zgodnego porozumienia, zostaną zatwierdzone przez Ministra Komunikacji po porozumieniu się z Ministrem Poczt i Telegrafów".

§  5.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1928.56.530

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie z dnia 19 listopada 1925 r. w sprawie wykonania ustawy z dnia 3 czerwca 1924 r. o poczcie, telegrafie i telefonie - w zakresie przewozu poczty kolejami.
Data aktu: 27/04/1928
Data ogłoszenia: 24/05/1928
Data wejścia w życie: 24/05/1928