Wyrób, obrót i przechowywanie eteru etylowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI W POROZUMIENIU Z MINISTREM PRZEMYSŁU I HANDLU I Z MINISTREM SKARBU
z dnia 22 lutego 1928 r.
o wyrobie, obrocie i przechowywaniu eteru etylowego.

Na podstawie art. 3 ustęp 2 i art. 11 ustawy Z dn. 22 czerwca 1923 roku w przedmiocie substancyj i przetworów odurzających (Dz. U. R. P. Nr. 72, poz. 559), art. 1 ustawy z dn. 28 listopada 1923 roku w przedmiocie zniesienia Ministerstwa Zdrowia Publicznego (Dz. U. R. P. Nr. 131, poz. 1060) i § 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dn. 18 stycznia 1924 r. w przedmiocie rozdziału kompetencyj Ministra Zdrowia Publicznego (Dz. U. R. P. Nr. 9, poz. 86) zarządza się co następuje:
§  1. 1
Wyrób eteru etylowego i zawierających ten eter mieszanin może się odbywać nieinaczej, jak po uprzedniem zawiadomieniu przez osoby zainteresowane właściwej wojewódzkiej władzy administracji ogólnej, a w m. st. Warszawie Komisarza Rządu, o zamierzonem rozpoczęciu produkcji. W zawiadomieniu tem należy podać: a) firmę przedsiębiorstwa, b) jego adres, c) adres zakładu, w którym produkty te mają być wyrabiane, d) gatunek eteru i rodzaj mieszanin i e) przypuszczalną wysokość rocznej produkcji.

Postanowienia powyższe nie dotyczą: a) zakładów naukowych, o ile zakłady te wyrabiają eter etylowy i zawierające ten eter mieszaniny dla własnych celów i b) aptek, o ile one wyrabiają mieszaniny eteru etylowego dla celów leczniczych.

§  2.
Hurtowa sprzedaż eteru etylowego i zawierających ten eter mieszanin jest dozwolona wyłącznie: a) osobom, które złożyły przewidziane, w § 1 zawiadomienie, b) zakładom handlowym, które na to uzyskają osobną koncesję i c) aptekom publicznym normalnym własnemi jednak tylko wyrobami.

Przez handel hurtowy rozumie się zbyt eteru etylowego i zawierających ten eter mieszanin innym kupcom lub przemysłowcom celem dalszej odprzedaży lub przeróbki, oraz zbyt przez zakłady wyżej w p. b, wymienione tych substancyj zakładom naukowym w ilościach nie mniejszych niż 3 litry jednorazowo.

§  3.
Koncesji, przewidzianych w p. b. § 2 udzielają wojewódzkie władze administracji ogólnej, a w m. st. Warszawie Komisarz Rządu.

Koncesje te będą udzielane tylko takim osobom, które są uprawnione do prowadzenia handlu truciznami.

§  4.
Przewidziane w p. b. § 2 koncesje mogą być przez władzę, która koncesji udzieliła, cofnięte w przypadku, kiedy koncesjonarjusz lub osoba, działająca w jego imieniu zostaną prawomocnym wyrokiem sądowym ukarani na podstawie postanowień ustawy z dn. 22 czerwca 1923 r. w przedmiocie substancyj i przetworów odurzających (Dz. U. R. P. Nr. 72, poz. 559).
§  5.
Zakłady wymienione w § 2 mogą zbywać eter etylowy i zawierające ten eter mieszaniny wyłącznie: zakładom uprawnionym do wyrobu bądź przeróbki lub sprzedaży tak hurtowej jak i detalicznej tych produktów, oraz zakładom przemysłowym na potrzeby ich wytwórczości.

Ponadto zakłady wymienione w p. b. § 2 mogą sprzedawać eter etylowy i zawierające ten eter mieszaniny zakładom naukowym.

§  6.
Eter etylowy i zawierające ten eter mieszaniny mogą być wydawane uprawnionym w myśl § 5 do ich nabycia osobom tylko na podstawie pisemnego zapotrzebowania. Zapotrzebowanie to winno być podpisane przez nabywcę, zaopatrzone w datę i winno zawierać oznaczenie firmy i adres nabywcy.
§  7.
O ile sprzedawca hurtowy (§ 2) nie ma dostatecznych podstaw do zupełnej pewności, że nabywca istotnie jest uprawniony do nabycia eteru etylowego lub zawierających ten eter mieszanin, winien on zażądać złożenia zaświadczenia właściwej powiatowej władzy administracji ogólnej.

Zaświadczenie to winno zawierać nazwisko osoby względnie nazwę firmy, której zostaje udzielone, jej adres, ilość eteru lub zawierających eter mieszanin, dozwoloną do nabycia, cel do którego te produkty mają być przeznaczone oraz termin, w którym udzielone zaświadczenie wygasa.

§  8.
Przewidziane w § 7 zaświadczenia będą udzielane na jednorazowe nabycie eteru etylowego lub zawierających ten eter mieszanin, albo na zakup określonej w zaświadczeniu ilości tych produktów w ciągu jednego roku kalendarzowego.

Zaświadczenia te winne być przechowywane przez osoby, którym zostały udzielone, w sposób zabezpieczający od możliwych nadużyć.

Sprzedawca winien notować na przedstawionem zaświadczeniu ilość wydanego eteru etylowego lub zawierających ten eter mieszanin.

§  9.
Osoby nabywające w wytwórniach lub innych uprawnionych do hurtowej sprzedaży zakładach eter etylowy lub jego mieszaniny z alkoholem etylowym, winne składać pisemne pokwitowania z odbioru ich, zaopatrzone własnoręcznym podpisem osoby uprawnionej do nabycia lub przez nią do odbioru upoważnionej oraz datą odbioru; wydawanie eteru etylowego lub jego mieszanin ze spirytusem etylowym z wytwórni lub hurtowni bez takiego pokwitowania jest wzbronione.

W przypadkach kiedy eter etylowy lub jego mieszaniny z alkoholem etylowym są wysyłane pocztą, pokwitowanie z odbioru może być zastąpione pokwitowaniem urzędu pocztowego z przyjęcia nadanej przesyłki, a przy transportach kolejowych lub wodnych może ono być zastąpione przez wpisanie do księgi przychodu i rozchodu daty i numeru listu przewozowego.

§  10.
Do sprzedaży detalicznej eteru etylowego i zawierających ten eter mieszanin, przeznaczonych do celów technicznych i naukowych, uprawnione są wyłącznie drogerje (składy materjałów aptecznych detaliczne), mające prawo detalicznego handlu truciznami.

Do detalicznej sprzedaży przeznaczonego do celów leczniczych eteru etylowego i mieszanin, zawierających ten eter, upoważnione są wyłącznie apteki.

§  11.
Eter etylowy i zawierające ten eter mieszaniny mogą być wydawane z drogeryj w handlu detalicznym (ust. 1 § 10) nieinaczej, jak na podstawie zaświadczenia właściwej powiatowej władzy administracji ogólnej.

Do zaświadczeń tych mają zastosowania postanowienia § 7, ust. 2 i § 8.

§  12.
Eter etylowy i zawierające ten eter mieszaniny mogą być wydawane z aptek jedynie na podstawie recepty lekarza, lekarza weterynarji lub lekarza dentysty.

Wyjątek od powyższego przepisu stanowią następujące przetwory, które mogą być wydawane z aptek również bez przepisu lekarza:

Guttae Inozemcowi

Tincturae Cajeputi composita

Tincturae Ferri acetici aetherea

Tincturae (Solutio) Ferri chlorati aetherea

Tincturae Rusci aetherea

Tincturae Valerianae aetherea.

Przetwory: Guttae Inozemcowi i Tincturae Valerianae aetherea mogą być bez przepisu lekarza wydawane jednorazowo w ilości nieprzekraczającej 20 gramów.

§  13.
Wszystkie zakłady uprawnione do sprzedaży eteru etylowego i mieszanin zawierających ten eter (§ 2 i 10) obowiązane są prowadzić osobno księgi przychodu i rozchodu według załączonego wzoru; księgi te winne być przesznurowane z kolejno numerowanemi stronami i zaopatrzone w pieczęć właściwej powiatowej władzy administracji ogólnej.

W księgach przychodu i rozchodu należy prowadzić rachunek osobno dla eteru etylowego, a osobno dla każdej mieszaniny zawierającej ten eter i wyszczególniać: a) datę otrzymania każdego produktu, jego ilość, nazwisko osoby względnie nazwę firmy, od której produkt został otrzymany i jej adres, b) datę każdej sprzedaży eteru etylowego i poszczególnych, zawierających ten eter mieszanin, sprzedane ilości, nazwisko osoby względnie nazwę firmy, której substancje wydano oraz ich adres, a w przypadku kiedy eter etylowy lub zawierającą ten eter mieszaninę sprzedano na podstawie urzędowego zaświadczenia, w księgach tych należy ponadto oznaczyć jego datę, numer oraz władzę, przez którą zaświadczenie zostało wydane.

Wpisywanie poszczególnych pozycyj do księgi przychodu i. rozchodu powinno się odbywać bezpośrednio po każdem otrzymaniu lub wydaniu produktu.

§  14.
Od prowadzenia osobnej księgi przychodu i rozchodu eteru etylowego i zawierających ten eter mieszanin (§ 13) są zwolnione te zakłady, które prowadzą inne księgi, umożliwiające sprawdzenie każdej chwili zapasu tych produktów oraz stwierdzenie szczegółów wymienionych w § 13 niniejszego rozporządzenia.

W aptekach do księgi przychodu i rozchodu eteru etylowego i zawierających ten eter mieszanin, ilości substancyj wydanych mogą być wpisywane raz na miesiąc; w rachunku wydanego w ciągu miesiąca eteru etylowego w stanie czystym i jego mieszanin z alkoholem etylowym, winny być wymienione numery recept, na których podstawie zostały one wydane.

§  15.
Zaświadczenie uprawniające do jednorazowego nabycia eteru etylowego lub zawierającej ten eter mieszaniny sprzedający obowiązany jest zatrzymać, oznaczając na niem stronę księgi przychodu i rozchodu (§ 13), na której odpowiednia pozycja została wpisana.

Zapotrzebowania, zaświadczenia i pokwitowania z odbioru, wymienione w §§ 6, 7, 9 i 11 niniejszego rozporządzenia sprzedawca obowiązany jest przechowywać w ciągu lat 2 od daty wpisania do nich ostatniej pozycji.

§  16.
Przechowywanie eteru etylowego i jego mieszanin jest dozwolone: a) osobom i zakładem, które na podstawie postanowień niniejszego rozporządzenia są uprawnione do wyrobu, przeróbki lub handlu temi środkami i b) osobom, które środki te nabyły zgodnie z obowiązującemi w tej mierze przepisami dla własnych potrzeb i tylko w ilościach dla tych potrzeb niezbędnych.

Nieprawnie posiadane ilości eteru etylowego i zawierających ten eter mieszanin ulegają konfiskacie, którą w przypadkach przewidzianych w art. art. 7 i 8 ustawy z dnia 22 czerwca 1923 roku (Dz. U. R. P. Nr. 72, poz. 559) orzeka właściwy sąd; do czasu uprawomocnienia się wyroku sądowego podlegają one zajęciu.

§  17.
Przywóz z. zagranicy eteru etylowego i jego mieszanin ze spirytusem etylowym do celów leczniczych może się odbywać nieinaczej, jak za każdorazowem zezwoleniem Ministra Skarbu wydanem w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych, a do innych celów; Ministra Skarbu wydanem w porozumieniu z Ministrem Przemysłu i Handlu.
§  18.
Sprzedaż i przechowywanie kollodium i dozwolonych do obrotu jako środki do usuwania odcisków roztworów kwasów salicylowego lub mlekowego w kollodium oraz lakierów zawierających eter etylowy nie podlegają postanowieniom niniejszego rozporządzenia.
§  19.
Wszystkie osoby fizyczne i prawne, posiadające bądź przechowywujące przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia eter etylowy i zawierające tan eter mieszaniny, o ile na podstawie tego rozporządzenia nie uzyskają uprawnień do dalszego ich posiadania lub przechowywania, obowiązane są zbyć te środki osobom uprawnionym do ich nabycia nie później jak w ciągu dni 30 od wejścia w życie tego rozporządzenia.
§  20.
Winni naruszenia przepisów niniejszego rozporządzenia ulegną karze stosownie do przepisów ustawy z dnia 22 czerwca 1923 roku w przedmiocie substancyj i przetworów odurzających (Dz. U. R. P. Nr. 72, poz. 559).
§  21.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie w 2 miesiące po jego ogłoszeniu.

ZAŁĄCZNIK 

Książka kontroli obrotu eteru etylowego i jego mieszanin

w .........................................................

(firma i jej adres)

.............................................................................

(nazwa substancji)

PRZYCHÓD ROZCHÓD
Data otrzymania Ilość Gdzie nabyto? (wymienić dostawcę i jego adres) Data zbycia Ilość Komu zbyto (wymienić odbiorcę i jego adres) Jaka władza wydała zaświadczenie.

Nr. i data zaświadczenia

Uwagi
1 § 1:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministrów: Zdrowia i Sprawiedliwości z dnia 3 grudnia 1946 r. (Dz.U.46.71.392) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 1946 r.

- zmieniony przez § 8 pkt 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 3 stycznia 1952 r. w sprawie kontroli seryjnej niektórych środków farmaceutycznych (Dz.U.52.2.12) z dniem 17 lutego 1952 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024