Zalesienie gruntów, podlegających obowiązkowi parcelacyjnemu.

ROZPORZĄDZENIE
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
z dnia 24 lutego 1928 r.
o zalesieniu gruntów, podlegających obowiązkowi parcelacyjnemu.

Na podstawie art. 44 ust. 6 Konstytucji i ustawy z dnia 2 sierpnia 1926 r. o upoważnieniu Prezydenta Rzeczypospolitej do wydawania rozporządzeń z mocą ustawy (Dz. U. R. P. Nr. 78, poz. 443) postanawiam co następuje:
Art.  1.
1.
Grunty podlegające obowiązkowi parcelacyjnemu na podstawie punktu e art. 2 oraz art. 4 ustawy z dnia 28 grudnia 1925 r. o wykonaniu reformy rolnej (Dz. U. R. P. z 1926 r. Nr. 1, poz. 1) mogą być zalesione wyłącznie za zezwoleniem właściwej władzy.
2)
Zezwolenie na zalesienie może być udzielone:
a)
gdy grunty, których zalesienie jest zamierzone, nadają się bardziej do uprawy leśnej niż rolnej;
b)
gdy stanowią one enklawy lub półenklawy wśród lasów tegoż właściciela;
c)
gdy zalesienie jest niezbędne dla wyrównania granic leśnych;
d)
gdy zalesienia wymaga interes publiczny.
Art.  2.
1)
Grunty, co do których udzielono zezwolenia na zalesienie, nie podlegają obowiązkowi parcelacyjnemu. Do gruntów, co do których udzielono zezwolenia na zalesienie na podstawie p. a cz. 2 art. 1 przepis niniejszy tylko wówczas ma zastosowanie, gdy przekraczają inne normy, oznaczone w ust. A art. 4 lub odpowiadają wymogom ustępu końcowego cz. 2 art. 4 ustawy o wykonaniu reformy rolnej.
2)
Jeżeli jednak właściciel nie dokona zalesienia w terminie wskazanym w zezwoleniu na zalesienie, to niezalesione grunty będą uznawane za grunty leśne w rozumieniu rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 czerwca 1927 r. o zagospodarowaniu lasów niestanowiących własności Państwa (Dz. U. R. P. Nr. 57, poz. 504).
Art.  3.

Do gruntów, na których zalesienie zostało udzielone zezwolenie w mysi art. 1 mają zastosowanie postanowienia art. 7 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 26 czerwca 1927 r. o zagospodarowaniu lasów, niestanowiących własności Państwa (Dz. U. R. P. Nr. 57, poz. 504).

Art.  4.

Jeżeli grunty, podlegające obowiązkowi parcelacyjnemu, zostaną zalesione po wejściu w życie rozporządzenia niniejszego bez zezwolenia właściwej władzy (art. 1), to grunty te nie będą uznawane za grunty leśne w rozumieniu art. 2 i 4 ustawy o wykonaniu reformy rolnej.

Art.  5. 1

1)
Oznaczone w art. 1 zezwolenia wydawane będą przez powiatowe władze administracji ogólnej w porozumieniu z powiatowemi urzędami ziemskiemi w drodze orzeczeń, od których służą zwykłe środki prawne.
2)
Orzeczenie winno zawierać termin, w ciągu którego zalesienie ma być dokonane. Termin ten winien być niekrótszy niż lat dwa i niedłuższy niż lat pięć.
Art.  6.

Wykonanie rozporządzenia niniejszego porucza się Ministrowi Reform Rolnych i Rolnictwa w porozumieniu z Ministrem Skarbu oraz Sprawiedliwości.

Art.  7.

Rozporządzenie niniejsze obowiązuje na całym obszarze Rzeczypospolitej z wyjątkiem górnośląskiej części województwa śląskiego i wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

1 Art. 5 zmieniony przez art. 24 rozp. z mocą ustawy z dnia 11 lipca 1932 r. o unormowaniu właściwości władz i trybu postępowania w zakresie administracji rolnictwa i reform rolnych (Dz.U.32.67.622) z dniem 20 sierpnia 1932 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024