Prowadzenie wykazów stanu służby dla sędziów, prokuratorów, asesorów sądowych i aplikantów sądowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 24 grudnia 1928 r.
w sprawie prowadzenia wykazów stanu służby dla sędziów, prokuratorów, asesorów sądowych i aplikantów sądowych.

Na podstawie art. 101 § 2 i art. 241 § 2 prawa o ustroju sądów powszechnych z dnia 6 lutego 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 12, poz. 93) zarządzam co następuje:
§  1.
Wykazy stanu służby winny być prowadzone według załączonego wzoru:
a)
dla sędziów, asesorów sądowych i aplikantów sądowych - przez właściwych prezesów,
b)
dla prokuratorów - przez właściwych prokuratorów.
§  2.
Wykazy stanu służby prowadzą.:
a)
pierwszy prezes i pierwszy prokurator Sądu Najwyższego - dla sędziów i prokuratorów Sądu Najwyższego, ponadto pierwszy prezes Sądu Najwyższego - dla sędziów delegowanych do Biura Orzecznictwa;
b)
prezesi i prokuratorowie sądów apelacyjnych - dla sędziów i prokuratorów danego sądu apelacyjnego;
c)
prezesi i prokuratorowie sądów okręgowych - dla sędziów i prokuratorów sądów okręgowych, oraz dla sędziów grodzkich, asesorów sądowych i aplikantów sądowych, zajmujących stanowiska w okręgu danego sądu okręgowego.
§  3.
Wykazy stanu służby sporządzają:
a)
pierwszy prezes Sądu Najwyższego i prezesi sądów apelacyjnych, względnie prokuratorowie tych sądów - w dwóch równobrzmiących egzemplarzach, z których jeden, jako oryginał wykazu, pozostaje u prezesa sądu, względnie prokuratora, drugi zaś, jako wierzytelny odpis tego wykazu, należy przesłać Ministerstwu Sprawiedliwości;
b) 1
prezesi sądów okręgowych, względnie prokuratorowie sądów - w trzech równobrzmiących egzemplarzach, z których jeden, jako oryginał, pozostaje u prezesa, względnie prokuratora sądu okręgowego, dwa zaś egzemplarze, jako wierzytelne odpisy, przesyła się - prezesowi, względnie prokuratorowi sądu apelacyjnego i Ministerstwu Sprawiedliwości. Postanowienie to, o ile dotyczy sporządzania trzeciego egzemplarza i przesyłania go Ministerstwu Sprawiedliwości, nie ma zastosowania do aplikantów sądowych;
c)
prezesi sądów okręgowych przesyłają nadto naczelnikom sądów grodzkich, gdzie liczba sędziów przewyższa dziesięciu, odpisy wykazów stanu służby tych sędziów.
§  4.
Wykaz stanu służby winien być sporządzony zaraz po wstąpieniu do służby mianowanego.
§  5.
Rubryki wykazu od 1 do 14 włącznie wypełnia mianowany, przyczem obok każdego uczynionego wpisu należy dokładnie wymienić dokument, na którego podstawie wpis został uskuteczniony.

Prawdziwość tych oświadczeń poręcza mianowany własnoręcznym podpisem.

§  6.
Władza, do prowadzenia wykazów powołana, stwierdza zgodność danych, zamieszczonych w tych rubrykach wykazu, z okazanemi dokumentami, zaświadcza to swoim podpisem, oraz umieszcza datę i pieczęć.
§  7.
Dalsze rubryki wykazu od 15 do 18 włącznie wypełniają władze sądowe, u których znajdują się oryginały.
§  8.
W rubryce 15 pod nagłówkiem "Władza" - zapisać należy nazwę tej władzy, od której pochodzi zarządzenie, dotyczące danej osoby; obok oznacza się numer i datę zarządzenia tej władzy. Pod nagłówkiem "Zarządzenie" umieścić należy treść tegoż, np. mianowany, przeniesiony i t. p. Pod nagłówkiem "Charakter służbowy" umieścić należy stanowisko, jakie otrzymuje dana osoba, wskutek wspomnianego zarządzenia.
§  9.
Wszelkie zmiany zaszłe w danych objętych wykazem władza prowadząca wykaz (§ 2), wpisuje do niego, oraz podaje dosłowną treść wpisu do wiadomości władz, które w myśl § 3 posiadają odpisy, celem uwidocznienia tych zmian. Odmienny porządek określają przepisy szczególne.

O wszelkich zmianach w danych, objętych rubrykami wykazu od 1 do 14 włącznie, sędzia, prokurator, asesor sądowy i aplikant sądowy winni zawiadomić kierownika, który, jeżeli sam wykazu nie prowadzi, podaje dane te do wiadomości władzy prowadzącej wykaz (§ 2).

§  10.
Dokumenty lub wierzytelne odpisy, na podstawie których dokonano wpisów do wykazu, będą dołączone do wykazu, prowadzonego jako oryginał.

Dokumenty oryginalne można zastąpić wierzytelnemi odpisami.

§  11.
Wykazy stanu służby wraz z załącznikami mogą być przeglądane, tudzież treść ich komunikowana tylko władzom zarządu i wymiaru sprawiedliwości przy rozpoznawaniu spraw osobowych.

Innym władzom państwowym wykazy te wraz z załącznikami mogą być przez władze zarządu sprawiedliwości udzielane do przejrzenia lub treść ich komunikowana tylko przy rozpoznawaniu spraw osobowych danej osoby, a przekazywane w całości - tylko przez Ministerstwo Sprawiedliwości w związku z przejściem danej osoby do służby administracyjnej.

Sędziowie i prokuratorowie, asesorowie sądowi i aplikanci sądowi, mogą otrzymać odpisy swych wykazów stanu służby, jak również dokumentów i odpisów, dołączonych da tych wykazów.

§  12.
W razie przeniesienia oryginał i odpisy wykazu przesyła się władzom właściwym ze względu na nowe miejsce służbowe.
§  13.
Dotychczasowe wykazy stanu służby mogą być prowadzone nadal po uskutecznieniu odpowiednich zmian i uzupełnień.
§  14.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1929 r.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

1 § 3 lit. b) zmieniona przez § 1 rozporządzenia z dnia 30 kwietnia 1931 r. (Dz.U.31.43.386) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 maja 1931 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024