Rozporządzenie do ustawy z dn. 28 października 1925 r. o nadzorze państwowym nad buhajami.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA
z dnia 3 sierpnia 1927 r.
do ustawy z dn. 28 października 1925 r. o nadzorze państwowym nad buhajami.

Na mocy art. 13 ustawy z dn. 28 października 1925 r. o nadzorze państwowym nad buhajami (Dz. U. R. P. № 121, poz. 868) zarządzam co następuje:
Do art. 1.
§  1. 1
Do wydawania opinij, przewidzianych w art. 1, 6, 10 i 11 ustawy z dnia 28 października 1925 r. o nadzorze państwowym nad buhajami (Dz. U. R. P. Nr. 121, poz. 868), powołuje się dla obszarów nieobjętych działalnością izb rolniczych następujące społeczne organizacje rolnicze:
Nazwa organizacji dla obszaru województw
Centralne Towarzystwo Organizacyj i Kółek Rolniczych w Warszawie białostockiego, kieleckiego, lubelskiego, łódzkiego i warszawskiego
Wojewódzkie Towarzystwo Organizacyj i Kółek Rolniczych w Nowogródku nowogródzkiego
Radę Wojewódzką Okręgowych Towarzystw Rolniczych Województwa Poleskiego w Brześciu n/B. poleskiego
Poleski Wojewódzki Związek Kółek Rolniczych w Brześciu n/B.
Wileńskie Towarzystwo Organizacyj i Kółek Rolniczych w Wilnie wileńskiego
Wojewódzkie Towarzystwo Organizacyj i Kółek Rolniczych w Łucku wołyńskiego
Małopolskie Towarzystwo Rolnicze krakowskiego, lwowskiego, stanisławowskiego i tarnopolskiego.

Do art. 2 i 3.

§  2. 2
Do uznawania buhajów za odpowiednie do celów hodowlanych powołuje się komisje kwalifikacyjne. Obszar działania komisji określa wojewoda.

Komisja kwalifikacyjna składa się z powoływanych na lat trzy przewodniczącego i dwóch członków. Przewodniczącym komisji jest przedstawiciel powiatowego związku samorządu terytorialnego, wybrany przez organ wykonawczy tego związku z pośród osób obeznanych dokładnie z hodowlą bydła. Członkami komisji są: przedstawiciel izby rolniczej, a na obszarach nieobjętych działalnością izb rolniczych - przedstawiciel społecznych organizacyj rolniczych, powołanych, stosownie do § 1 niniejszego rozporządzenia, do wydawania opinij na obszarze odnośnych województw, wyznaczony wspólnie przez te organizacje oraz samorządowy lub prywatny lekarz weterynaryjny, powołany przez przewodniczącego organu wykonawczego powiatowego związku samorządu terytorjalnego lub w razie braku lekarza takiego, państwowy lekarz weterynaryjny, powołany przez władze administracyjne I-ej instancji.

Powołani będą również w sposób ustalony w ustępie poprzednim niniejszego paragrafu na lat trzy zastępca przewodniczącego oraz zastępcy członków komisji.

W razie nieobecności przedstawiciela izby rolniczej lub społecznych organizacyj rolniczych albo jego zastępcy, przewodniczący komisji może powołać zastępczo jednego członka komisji z pośród miejscowej ludności, a w razie nieobecności lekarza weterynaryjnego lub jego zastępcy-innego lekarza weterynaryjnego.

Do ważności orzeczeń komisyj kwalifikacyjnych potrzebna jest obecność wszystkich członków komisji.

Orzeczenia komisji zapadają większością głosów.

Okrąg działania komisji kwalifikacyjnej nie może przekraczać obszaru powiatu.

§  3.
Uznawanie buhajów za odpowiednie do celów hodowlanych odbywać się będzie na podstawie oględzin buhajów, przedsiębranych na przeglądach. Przewodniczący organu wykonawczego powiatowego związku samorządu terytorjalnego podzieli, w porozumieniu z przewodniczącym komisji, okręgi działania komisji na okręgi przeglądowe oraz oznaczać będzie miejsce i termin odbywania przeglądu w poszczególnych okręgach przeglądowych.

Uznawanie buhajów odbywać się będzie raz do roku i powinno być ukończone do końca kwietnia. W razie potrzeby przewodniczący organu wykonawczego powiatowego związku samorządu terytorjalnego może, w porozumieniu z przewodniczącym komisji, zarządzić w poszczególnych okręgach przeglądowych dodatkowy przegląd buhajów, które nie mogły być doprowadzone do przeglądu głównego, odbytego w terminie do końca kwietnia.

§  4.
Przewodniczący organu wykonawczego powiatowego związku samorządu terytorjalnego podawać będzie ogłoszenie o miejscu i dniu odbywania przeglądu do powszechnej wiadomości w każdej miejscowości w sposób przyjęty w danej miejscowości przynajmniej na 15 dni przed terminem przeglądu.
§  5.
Świadectwo uznania buhaja za odpowiedniego do celów hodowlanych winno być wystawione według wzoru załączonego do niniejszego rozporządzenia (załącznik № 1) i podpisane przez przewodniczącego komisji oraz zaopatrzone pieczęcią komisji.
§  6.
Orzeczenie komisji kwalifikacyjnej winno być wydane i zakomunikowane właścicielom lub ich zastępcom bezpośrednio po dokonaniu oględzin buhaja.

Od orzeczeń komisyj kwalifikacyjnych można się odwołać do komisji kwalifikacyjnej odwoławczej.

Odwołanie winno być wniesione do właściwej komisji kwalifikacyjnej odwoławczej w ciągu dni 14 od dnia wydania orzeczenia.

§  7. 3
Do rozstrzygania odwołań od orzeczeń komisyj kwalifikacyjnych powołuje się w siedzibie urzędów wojewódzkich komisje kwalifikacyjne odwoławcze po jednej na każde województwo.

Komisja kwalifikacyjna odwoławcza składa się z powoływanych na lat trzy przewodniczącego i dwóch członków. Przewodniczącym komisji jest przedstawiciel wojewódzkiego związku samorządu terytorjalnego, wybrany przez organ wykonawczy tego związku z pośród osób, obeznanych dokładnie z hodowlą bydła. Członkami komisji są: przedstawiciel izby rolniczej, a na obszarach nieobjętych działalnością izb rolniczych-przedstawiciel społecznych organizacyj rolniczych, powołanych stosownie do § 1 niniejszego rozporządzenia do wydawania opinij na obszarze odnośnych województw, wyznaczony wspólnie przez te organizacje oraz lekarz weterynaryjny wyznaczony przez wojewodę.

Aż do czasu wprowadzenia samorządu wojewódzkiego na zasadach ustalonych ustawą z dnia 26 września 1922 r. (Dz. U. R. P. Nr. 90, poz. 829) przewodniczącego wyznacza wojewoda z pośród osób obeznanych dokładnie z hodowlą bydła.

Do komisyj kwalifikacyjnych odwoławczych mają analogiczne zastosowanie postanowienia ustępów 3-6 § 2 niniejszego rozporządzenia.

Orzeczenia komisji kwalifikacyjnej odwoławczej są ostateczne i powinny być wydane i doręczone osobom zainteresowanym przed upływem 2 miesięcy od dnia wniesienia odwołania.

§  8.
O dniu i miejscu przeglądu buhajów przez komisję kwalifikacyjną odwoławczą wojewoda poda do wiadomości powszechnej na 15 dni przed przeglądem.
§  9.
Komisja kwalifikacyjna winna w ciągu dwóch miesięcy od dnia ukończenia przeglądu przedstawić organowi wykonawczemu powiatowego związku samorządu terytorjalnego sprawozdanie ze swych czynności oraz wykaz buhajów uznanych, sporządzony według wzoru, załączonego do niniejszego rozporządzenia (załącznik № 2).

Do art. 4.

§  10.
Koszty uznawania buhajów za odpowiednie do celów hodowlanych obejmują wydatki związane z działalnością komisyj kwalifikacyjnych (§§ 2-9), a w szczególności zwrot przewodniczącemu i członkom komisji za ich udział w czynnościach komisji, kosztów podróży i diet.

Koszty podróży i diety oblicza się dla przewodniczącego komisji według VII grupy uposażenia, a dla członków komisji według VIII grupy uposażenia urzędników państwowych. W wypadku, gdy w instytucji delegującej obowiązują wyższe normy, przewodniczący i członkowie komisji otrzymują zwrot kosztów podróży i diet według tych wyższych norm.

Do art. 6 i 7.

§  11.
Zarządy gmin, na obszarze których działania zostanie wprowadzona w życie ustawa o nadzorze państwowym nad buhajami, obowiązane są przedstawiać organowi wykonawczemu powiatowego związku samorządu terytorjalnego corocznie do dnia 15 stycznia następnego roku wykaz stanu bydła rogatego i buhajów, znajdujących się w dniu 1 grudnia poprzedniego roku na terenie gminy (załącznik № 3 i 4).
§  12.
Na podstawie wykazów stanu bydła rogatego (§ 11), sprawozdań z działalności komisji (§ 9) oraz opinji izby rolniczej, a na obszarach nieobjętych działalnością izb rolniczych, opinij organizacyj rolniczych, powołanych stosownie do § 1 niniejszego rozporządzenia do wydawania opinij na obszarze odnośnych województw, organ wykonawczy powiatowego związku samorządu terytorjalnego ustala ilość buhajów potrzebną dla poszczególnych gmin.

O ile na obszarze gminy ilość buhajów uznanych za odpowiednie do celów hodowlanych, a stanowiących własność prywatną lub związków publicznych będzie mniejsza od ilości buhajów ustalonych dla gmin, stosownie do ustępu poprzedniego niniejszego paragrafu, organ wykonawczy powiatowego związku samorządu terytorjalnego oznaczy ilość buhajów, które gmina winna w danym roku budżetowym zakupić lub wynająć w takim terminie, aby zarząd gminy mógł wstawić do budżetu potrzebną kwotę na zakup lub wynajęcie buhajów.

Zarząd gminy obowiązany jest na podstawie decyzji organu wykonawczego powiatowego związku samorządu terytorjalnego, wydanej stosownie do ustępu poprzedniego niniejszego paragrafu, wstawić odpowiednią sumę do budżetu gminy na zakup lub wynajęcie buhajów i ich utrzymanie.

Do art. 11.

§  13.
Wnioski powiatowych związków samorządu terytorjalnego o wprowadzenie w życie postanowień ustawy o nadzorze państwowym nad buhajami winny być przedstawiane Ministerstwu Rolnictwa za pośrednictwem właściwego wojewody.

Wniosek taki powinien zawierać:

a)
projektowany termin wprowadzenia w życie ustawy;
b)
wyszczególnienie obszaru, na którym projektuje się wprowadzić ustawę;
c) 4
(skreślona).

Do wniosku należy załączyć:

a)
uchwałę organu uchwalającego powiatowego związku samorządu terytorjalnego o wprowadzenie w życie ustawy;
b) 5
uchwałę organu wykonawczego powiatowego związku samorządu terytorjalnego o ilości buhajów potrzebnej w pierwszym roku dla poszczególnych gmin;
c) 6
preliminarz kosztów na pokrycie wydatków wynikających z art. 7 ustawy o nadzorze państwowym nad buhajami na pierwszy rok budżetowy.
§  14.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  № 1

ŚWIADECTWO UZNANIA BUHAJA.

ZAŁĄCZNIK  № 2

Wykaz Buhajów

grafika

ZAŁĄCZNIK  № 3

Wykaz stanu bydła rogatego

ZAŁĄCZNIK  № 4

Wykaz szczegółowy

1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 16 kwietnia 1930 r. (Dz.U.30.34.283) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 maja 1930 r.
2 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych z dnia 30 września 1932 r. (Dz.U.32.89.753) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 1932 r.
3 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 16 kwietnia 1930 r. (Dz.U.30.34.283) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 maja 1930 r.
4 § 13 lit. c) skreślona przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych z dnia 30 września 1932 r. (Dz.U.32.89.753) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 1932 r.
5 § 13 lit. b) według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych z dnia 30 września 1932 r. (Dz.U.32.89.753) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 1932 r.
6 § 13 lit. c) według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych z dnia 30 września 1932 r. (Dz.U.32.89.753) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 1932 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024