Czechosłowacja-Polska. Kolejowa Umowa Taryfowa. Warszawa.1925.04.23.

KOLEJOWA UMOWA TARYFOWA
zawarta między Rządami Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Czechosłowackiej.

Ze względu na to, że w dniu dzisiejszym zawarty został Traktat Handlowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czechosłowacką, który w stosunku do taryf kolejowych postanawia, że obydwa państwa w celu ułatwienia obopólnej wymiany towarowej będą prowadzić w stosunkach wzajemnych przyjazną politykę taryfową,

ze wzglądu na zasadę wyrażoną w art. 4 powszechnej konwencji Barcelońskiej co do wolności tranzytu,

ze wzglądu na wyrażona, w art. 23 powszechnej Konwencji Genewskiej zasadę dotyczącą międzynarodowego ustroju kolejowego, wreszcie

ze względu na wypływającą z Traktatu Handlowego zasadę parytetu w stosunku do towarów przychodzących z terytorjum jednej układającej się Strony lub przeznaczonych dla jednej z układających się Stron a przewożonych kolejami drugiej układającej się Strony

obydwa Rządy zawarły w dniu dzisiejszym umowę, która ustala następujące zasady dla opracowania bezpośredniej taryfy kolejowej dla pewnych rodzajów towarów.

I.

Kierunek z Polski.

A.
Przy wwozie węgla kamiennego z Polski będą obniżane o połowę należności manipulacyjne, t. j. o 40 halerzy za 100 kg., stawki czechosłowackich kolei obowiązujące od polsko-czechosłowackich punktów granicznych i od Bogumina Č. S. D. (dla tej stacji jedynie dla przesyłek ze stacji nadawczych względnie ładowni: Anna Kopalnia, Blücher Szyby, Charlotte Kopalnia, Erbreich Szyb, Donnersmarck Kopalnia, Emma Kopalnia, Hojm Kopalnia, Römer Kopalnia) do stacji przeznaczenia.

Stawki taryfowe czechosłowackich kolei od wszystkich polsko-czechosłowackich punktów granicznych obliczone na podstawie powyższego postanowienia nie mogą jednak być niższe od obowiązujących stawek taryfowych obliczonych według baremu wewnętrznej taryfy towarowej dla węgla czechosłowackiego, nadanego na tę samą odległość. Oprócz tego powyższe stawki od Bogumina Č. S. D. i od Piotrowie przy Boguminie granica Państwa nie mogą być niższe od stawek obowiązujących dla węgla czechosłowackiego do tej samej stacji przeznaczenia ze stacji dąbrowskiego i karwińskiego zagłębia węglowego leżącej na linji przebiegu węgla polskiego lub z każdej innej stacji połączonej z wzmiankowaną stacją koleją dojazdową lub górniczą (nie wliczając w to opłat kolei górniczej).

Stawki taryfowe kolei polskich zostaną obliczone na zasadzie stawek wewnętrznej taryfy polskiej obniżonych o połowę opłat stacyjnych (zaokrągloną do 7 groszy za 100 kg.).

Co się tyczy stawek taryfowych do Bogumina Č. S. D. pozostawia się do uznania polskich kolei, odstąpić w całości lub w części od wyżej wymienionego obniżenia o 7 gr. za 100 kg.

B.
Przy tranzycie węgla kamiennego z Polski kolejami czechosłowackiemi zostaną obniżone obecnie obowiązujące stawki taryfowe (t. zn. stawki taryfy wyjątkowej 1a) jak następuje:

do Austrji:

a)
od Piotrowie przy Boguminie granica Państwa i od Czeskiego Cieszyna granica Państwa do każdego poszczególnego czecho-słowacko-austrjackiego punktu granicznego o 70 halerzy za 100 kg.,
b)
od Bogumina Č. S. D. dla przesyłek ze stacji nadawczych względnie ładowni: Anna Kopalnia, Blücher Szyby, Charlotte Kopalnia, Erbreich Szyb, Donnersmarck Kopalnia, Emma Kopalnia, Hojm Kopalnia, Römer Kopalnia

do Horni Dvořiště granica Państwa i Českè Velenice gr. Państwa - o 40 halerzy za 100 kg. (t. j. o połowę opłaty manipulacyjnej),

do wszystkich innych czechosłowacko-austrjackich punktów granicznych - o 60 halerzy za 100 kg.;

do Węgier:

od wszystkich polsko-czechosłowackich punktów granicznych za wyjątkiem stacji przejściowej w Boguminie Č. S. D. do każdego poszczególnego czechosłowacko-węgierskiego punktu granicznego-o 40 halerzy za 100 kg. (t. zn. o połową opłaty manipulacyjnej), od Bogumina Č. S. D. dla przesyłek ze stacji nadawczych względnie ładowni: Anna Kopalnia, Blücher Szyby, Charlotte Kopalnia, Erbreich Szyb, Donnersmarck Kopalnia, Emma Kopalnia, Hojm Kopalnia, Römer Kopalnia;

do Bratislava Petržalka granica Państwa przy Oroszvar - o 20 halerzy za 100 kg. (t. zn. o jedną czwartą opłaty manipulacyjnej);

do każdego innego czechosłowacko-węgierskiego punktu granicznego-o 40 halerzy za 100 kg. (t. zn. o połowę opłaty manipulacyjnej).

stawki taryfowe dla przesyłek przez Zwadroń/Skalité, obliczone na podstawie powyższego będą obowiązujące tylko dla przesyłek, które faktycznie przez tę stację przejściową zostaną przesłane.

B1.
Odnośnie do przesyłek polskiego węgla kamiennego do Jugosławji obowiązują analogicznie postanowienia dotyczące zniżek stawek taryfowych przewidziane w punkcie B dla przesyłek takich samych towarów do Austrji i Węgier.
C.
W taryfie bezpośredniej dla polskiego węgla kamiennego do Włoch i do Szwajcarji stawki czechosłowackich kolei tranzytowych obowiązujące od polsko-czechosłowackich punktów granicznych i od Bogumina Č. S. D. (co się tyczy tej stacji to tylko dla przesyłek ze stacji nadawczych względnie ładowni: Anna Kopalnia, Blücher Szyby, Charlotte Kopalnia, Erbreich Szyb, Donnersmarck Kopalnia, Emma Kopalnia, Hojm Kopalnia, Römer Kopalnia) do czechosłowackich wyjściowych stacji granicznych zostaną obniżone o całą opłatę manipulacyjną (t. zn. o 80 halerzy za 100 kg.) i prócz tego o dalsze 33 halerzy za 100 kg.

We wszystkich taryfach bezpośrednich dla przewozów omawianych w punktach B do C stawki taryfowe polskich kolei zostaną obliczone na zasadne. obecnie obowiązujących stawek taryfowych (taryfa wyjątkowa X polskich kolei państwowych i taryfa wyjątkowa I górnośląskiej komunikacji sąsiedzkiej-patrz przykłady w załączniku A) obniżonych o połowę opłaty stacyjnej (zaokrągloną do 7 groszy za 100 kg.). Co się tyczy stawek taryfowych do Bogumina Č. S. D. pozostawia się do uznania polskich kolei, odstąpić w całości lub w czyści od wyżej wymienionego obniżenia o 7 gr. za 100 kg.

Dalej pozostawia się polskim kolejom możność obniżenia polskich stawek taryfowych o dalszych 5 h. za 100 kg. do Piotrowie przy Boguminie granica Państwa oraz do Czeskiego Cieszyna granica Państwa. W ten sposób opracowane polskie stawki taryfowe nie będą zmienione w czasie ważności niniejszej umowy.

W razie gdyby stawki taryfy wyjątkowej I obowiązującej dla górnośląskiej komunikacji sąsiedzkiej między Boguminem Č. S. D. a wyżej wymienionemi stacjami nadawczemi względnie ładowniami zostały przez niemiecki zarząd kolejowy zniżone o więcej niż 7 groszy za 100 kg., wówczas czechosłowackie koleje mają prawo podwyższyć swe stawki taryfowe od Bogumina Č. S. D. w stosunku do różnicy ponad 7 groszy.

W czasie ważności niniejszej umowy przy wszelkich zmianach swoich taryf czechosłowackie koleje utrzymają bez zmiany dla tranzytu polskiego węgla kamiennego napięcie taryfowe (patrz załącznik B), powstałe przy wykonaniu niniejszej umowy, t. zn. napięcie pomiędzy stawkami taryfowemi, obowiązujące-mi dla tranzytu polskiego węgla kamiennego (taryfa wyjątkowa I a zmieniona zgodnie z niniejszą ustawą) z jednej strony, a stawkami taryfowemi obowiązującemi dla wywozu czechosłowackiego węgla (taryfa wyjątkowa 1 b obniżona według obowiązujących w dniu dzisiejszym zasad związkowych) na tę samą odległość linjami kolejowemi służącemi dla polsko-austrjackiego lub polsko-węgierskiego obrotu węglowego z drugiej strony.

Czechosłowackie koleje zobowiązują się, że przy udzielaniu ewentualnych czasowych ulg taryfowych, zaprowadzanych w drodze rozporządzeń w wyjątkowych, godnych uwzględnienia wypadkach - nie zostanie przekroczongo suma 50 tysięcy ton rocznie w ten sposób uprzywilejowanego węgla łącznie we wszystkich wypadkach.

D.
Stawki taryfy wyjątkowej 34 czechosłowackich kolei państwowych będą przy wwozie artykułów, w tej taryfie wymienionych, z Polski do stacji czechosłowackich, przy których są położone rafinerje, obniżane o połowę opłaty manipulacyjnej.
E.
Przy tranzycie z Polski wszelkich produktów naftowych czechosłowackie koleje tranzytowe będą stosowały aż do odwołania od polsko-czechosłowackich punktów granicznych stawki klasy B.
F.
Przy tranzycie niżej wymienionych towarów zarówno przy wywozie z Polski jak i przy wwozie do Polski - czechosłowackie koleje tranzytowe obniżą swe stawki taryfowe od polsko - czechosłowackich, względnie do czechosłowacko-polskich punktów granicznych o całą opłatę, manipulacyjną:
a)
przy wywozie blachy żelaznej, blachy cienkiej, stali szlachetnej, żelaza handlowego, azotniaku, soli, żywych zwierząt rzeźnych, pociągowych i narodowych w ładunkach wagonowych, cementu, blachy cynkowej, pyłku cynkowego i cynku surowego;
b)
przy wwozie wszelkiego rodzaju rudy, pirytów i fosforytów.

Wykaz tych towarów może być w miarę, potrzeby uzupełniany.

G.
Przy wwozie drzewa osikowego z Polski do Czechosłowacji polskie koleje obniżą stawki swojej taryfy wewnętrznej o połowę opłaty stacyjnej.
H.
Przy tranzycie z państwa trzeciego przez Polską do Czechosłowacji zboża, drzewa osikowego i żywych zwierząt polskie koleje żelazne obniżą stawki swej taryfy wewnętrznej o całą opłatę stacyjną.

II.

Kierunek z Czechosłowacji.

a)
przy wwozie węgla, koksu i niżej wymienionych towarów z Czechosłowacji do polskich stacyj wewnętrznych, oraz
b)
przy tranzycie węgla, koksu i niżej wymienionych towarów polskiemi linjami kolejowemi z Czechosłowacji do państwa trzeciego - polskie koleje żelazne obniżą swe wewnętrzne stawki taryfowe od czechosłowacko polskich punktów granicznych.

ad a) do polskich stacyj przeznaczenia o połowę opłaty stacyjnej,

ad b) do granicznych stacyj wyjściowych o całą opłatę stacyjny.

Powyższe postanowienie rozciąga się na następujące artykuły, których wykaz może być w miarę potrzeby uzupełniony:

wyroby gliniane, terrakotowe,

kamionkowe i szamotowe

kaolin

skóra wyprawiona

owoce

piwo

wyroby z porcelany, fajansu

i majoliki

szkło

słód

wino

żelazo i stal wszelkiego rodzaju oraz wszelkiego rodzaju wyroby z żelaza i stali, maszyny, instrumenty, artykuły przemysłu elektrotechnicznego i środki lokomocji.

Zgodzono się, iż na życzenie czechosłowackich kolei zarząd polskich kolei przystąpi do rokowań odnośnie do dalszego stosownego uregulowania tranzytowych stawek taryfowych dla czechosłowackich produktów zwłaszcza w dziedzinie przetwórczego przemysłu metalowego.

III.

Wzajemne zniżki taryfowe dla przewozów kolejowo-wodnych.

Zniżki taryfowe udzielone w obrocie wewnętrznym obydwu układających się Państw do i od stacyj przeładowczych rzecznych oraz od i do portu morskiego w Gdyni będą udzielane również towarom drugiej układającej się Strony przeznaczonym do wspomnianych stacyj przeładowczych, względnie wspomnianego portu morskiego lub też w tych miejscach nadanym do przewozu.

IV.

Taryfy bezpośrednie.

Zniżki taryfowe wyżej ustalone w rozdziałach I do III będą wprowadzone w życie w drodze bezpośrednich taryf sąsiedzkiej i tranzytowej.

Zniżki taryfowe ustalone w rozdz. I punkty B i C zostaną wprowadzone prowizorycznie w drodze obniżenia stawek taryfowych zawartych w czechosłowacko-austrjackiej taryfie węglowej, lub też przez ogłoszenie ich w formie rozporządzenia.

Zniżki taryfowe ustalone w rozdziałach i punkt F i II dla przewozów tranzytowych zostaną wprowadzone prowizorycznie w drodze obniżenia stawek taryfowych zawartych w czechosłowacko-polskiej taryfie związkowej, lub też przez ogłoszenie ich w formie rozporządzenia.

Obydwa prowizoryczne zarządzenia zostaną przeprowadzone jednocześnie.

Zarządy kolejowe obydwu układających się państw wdrożą bezzwłocznie rokowania z zarządami wszystkich interesowanych kolei dla ustalenia podziału ruchu i innych niezbędnych zasadniczych szczegółów w tym celu, aby natychmiast można było rozpocząć stopniowe opracowanie bezpośrednich taryf dla komunikacji sąsiedzkiej i tranzytowej we wszystkich kierunkach.

Przy opracowaniu bezpośrednich taryf dla towarów niewymienionych w niniejszym układzie, zarządy kolejowe obydwu układających się państw zastanowią się nad możliwością ogólnego zastosowania odnośnych wyżej omówionych zasad obniżenia o połowę opłaty manipulacyjnej (stacyjnej) względnie o całą opłatę manipulacyjną (stacyjną).

W celu zapobieżenia wzajemnej konkurencji taryfowej zarządy kolejowe obydwu układających się państw zobowiązują się podzielić między sobą sfery interesów i regulować ruch kolejowy na zasadach związkowych.

Umowa niniejsza wchodzi w życie tego samego dnia co i Traktat Handlowy.

Ważność niniejszej umowy jest uzależniona od terminu ważności Traktatu Handlowego.

Warszawa, dn. 23 kwietnia 1925 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  A.

STAWKI TARYFOWE DO PUNKTU STYCZNEGO

grafika

ZAŁĄCZNIK  B.

ZESTAWIENIE

grafika

Umowę niniejszą zatwierdzam i ratyfikują.

Warszawa, dnia 17 lipca 1926 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024