Regulamin komisyj dyscyplinarnych dla mierniczych przysięgłych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROBÓT PUBLICZNYCH
z dnia 30 września 1927 r.
w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości i Ministrem Reform Rolnych w sprawie regulaminu komisyj dyscyplinarnych dla mierniczych przysięgłych.

Na podstawie art. 16 ustawy z dnia 15 lipca 1925 r. o mierniczych przysięgłych (Dz. U. R. P. № 97, poz. 682) zarządza się co następuje:

Władze dyscyplinarne i strony.

§  1.
Dla orzekania o pozbawieniu mierniczego przysięgłego prawa używania tytułu mierniczego przysięgłego i wykonywania zawodu tworzy się przy urzędach wojewódzkich oraz przy Komisarjacie Rządu na m. st. Warszawę wojewódzkie komisje dyscyplinarne, zaś przy Ministerstwie Robót Publicznych Ministerjalną Komisję Dyscyplinarną.

W skład wojewódzkiej komisji dyscyplinarnej wchodzi, jako przewodniczący, sędzia, delegowany przez prezesa sądu okręgowego, urzędnik urzędu wojewódzkiego, delegowany przez wojewodę, oraz urzędnik okręgowego urzędu ziemskiego, delegowany przez prezesa tego urzędu.

Właściwymi do delegowania są prezesi tych sądów okręgowych i okręgowych urzędów ziemskich, które znajdują się w siedzibie odnośnego urzędu wojewódzkiego, względnie tych, w których okręgu leży siedziba odnośnego urzędu wojewódzkiego.

W skład Ministerjalnej Komisji Dyscyplinarnej wchodzi sędzia Sądu Najwyższego, delegowany przez Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, jako przewodniczący, jeden urzędnik Ministerstwa Robót Publicznych i jeden urzędnik Ministerstwa Reform Rolnych, delegowani przez właściwych ministrów.

Władze, powołane do delegowania członków komisyj dyscyplinarnych tak wojewódzkich, jak i Ministerjalnej, wyznaczają prócz przewodniczącego i członków komisyj również po jednym zastępcy każdego z nich. Zastępcy korzystają przy wykonywaniu swych obowiązków ze wszystkich praw osób, które zastępują.

Przewodniczący i członkowie komisyj dyscyplinarnych tak wojewódzkich, jak i Ministerialnej oraz ich zastępcy mianowani są na okres trzyletni.

§  2.
Wojewódzka komisja dyscyplinarna rozpatruje wszystkie sprawy dyscyplinarne, przekazane jej przez wojewodę w razie popełnienia przez mierniczego przysięgłego przestępstwa, pociągającego za sobą pozbawienie prawa wykonywania zawodu.

Do wydania orzeczenia właściwą jest komisja dyscyplinarna tego województwa, w którego obrębie mierniczy przysięgły ma swoją siedzibę. Ministerjalna Komisja przy Ministerstwie Robót Publicznych właściwą jest do rozstrzygania odwołań przeciw orzeczeniom komisyj wojewódzkich.

§  3.
Komisje dyscyplinarne orzekają w składzie określonym w § 1.

Przewodniczących i członków komisyj dyscyplinarnych można wyłączyć od udziału w sprawie w wypadkach i na zasadach przewidzianych odnośnie do wyłączania sędziów w ustawie postępowania karnego, obowiązującej w miejscu siedziby komisji.

W razie wyłączenia przewodniczącego lub członka komisji lub niemożności wzięcia przez którego z nich udziału w rozprawie na jego miejsce wchodzi zastępca.

§  4.
W komisjach dyscyplinarnych uchwały zapadają większością głosów. Przewodniczący oddaje swój głos na końcu.
§  5.
Władze, przy których komisje istnieją, dostarczają komisjom dyscyplinarnym potrzebnych akt oraz danych, jak również załatwiają wszelkie czynności kancelaryjne komisji.

Naczelnicy tych władz wyznaczają także protokólantów do rozpraw dyscyplinarnych.

§  6.
Naczelnicy władz, przy których istnieją komisje dyscyplinarne, wyznaczają do rozprawy jednego z podległych sobie urzędników do popierania oskarżenia.
§  7.
Mierniczemu przysięgłemu, pociągniętemu do odpowiedzialności dyscyplinarnej, wolno przybrać sobie obrońcę z pośród mierniczych przysięgłych lub adwokatów, jako też urzędników państwowych. Na jego żądanie wyznacza mu się obrońcę z urzędu z pośród urzędników państwowych. Obrońcą z urzędu może być wyznaczony również mierniczy przysięgły.
§  8.
Obrońca ma obowiązek przytoczyć w obronie wszystkie okoliczności, które uważa w tym celu za konieczne i przydatne i zastosować przewidziane w ustawie środki obrony. Obrońca winien zachować w tajemnicy wszystkie poufne informacje udzielone mu z tytułu obrony.

Postępowanie.

§  9.
Postępowanie dyscyplinarne jest tajne.

Uchwały i orzeczenia komisyj dyscyplinarnych można ogłaszać jedynie za zezwoleniem Ministra Robót Publicznych.

§  10.
Wojewoda w razie dostrzeżenia lub otrzymania wiadomości o popełnieniu przez mierniczego przysięgłego czynów, względnie zaniedbań, pociągających za sobą pozbawienie prawa wykonywania zawodu, zarządza w razie potrzeby dochodzenie celem wyjaśnienia sprawy, poczem przesłuchawszy, o ile to jest możliwem, obwinionego mierniczego przysięgłego, odsyła doniesienie właściwej komisji dyscyplinarnej z wnioskiem o wydanie orzeczenia, pozbawiającego mierniczego przysięgłego prawa wykonywania zawodu.

Doniesienie winno zawierać dokładne wskazanie faktów, w których wojewoda dopatruje się naruszenia przez mierniczego przysięgłego jego obowiązków.

§  11.
Komisja dyscyplinarna po otrzymaniu doniesienia orzeka, czy dostarczone akta i dane wymagają uzupełnienia, czy też nie.

Gdy komisja uzna dostarczone akta i dane za niedostateczne, zwraca je wojewodzie z żądaniem uzupełnienia ich we wskazanym przez siebie kierunku. W przeciwnym razie komisja poweźmie uchwałę o przekazaniu sprawy bezpośrednio do rozprawy dyscyplinarnej. Odpis tej uchwały należy doręczyć obwinionemu, jak również i odnośnemu wojewodzie, który go przekazuje urzędnikowi, wyznaczonemu dla popierania oskarżenia.

§  12.
Po doręczeniu odpisu uchwały przekazującej, obwiniony lub jego obrońca ma prawo przeglądać akta sprawy, z wyjątkiem protokółów obrad i sporządzać z akt potrzebne odpisy. Prócz tego zarówno obwiniony, jak władza popierająca oskarżenie mogą w ciągu ośmiu dni po doręczeniu im uchwały stawiać dalsze wnioski, które rozstrzyga komisja dyscyplinarna. Decyzje takie podlegają odrębnemu zaskarżeniu.
§  13.
Jeżeli naruszenie obowiązku służbowego ma cechy czynu karygodnego, zagrożonego ustawami karnemi, władza lub komisja dyscyplinarna czyni doniesienie karne. O ile doniesienie karne wystosuje wojewoda, zawiadamia o tem równocześnie właściwą komisją dyscyplinarną.

Aż do ostatecznego zakończenia postępowania sądowo-karnego postępowanie dyscyplinarne może być zawieszone.

§  14.
Po prawomocnem ukończeniu postępowania karnego, wdrożonego przeciwko mierniczemu przysięgłemu, sąd w wypadkach zasądzenia zawiadamia wojewodę o treści wyroku i na żądanie właściwej komisji przesyła jej akta sprawy.
§  15.
Dzień rozprawy dyscyplinarnej wyznacza przewodniczący komisji dyscyplinarnej. Do rozprawy wzywa się obwinionego z równoczesnem doręczeniem mu uchwały przekazującej i udzieleniem listy członków kompletu orzekającego oraz ich zastępców.

Jeśli obwiniony przybrał sobie obrońcę lub ustanowiono go z urzędu, wzywa się również obrońcę na rozprawę.

§  16.
Komisja dyscyplinarna może wzywać do rozprawy dyscyplinarnej także świadków i znawców.
§  17.
Rozprawa dyscyplinarna odbywa się wyłącznie przy udziale osób, uprawnionych do udziału w sprawie.
§  18.
Rozprawę dyscyplinarną należy w miarę możności przeprowadzić w jednym ciągu z uwzględnieniem koniecznych przerw, można jednak uchwałą komisji z ważnych powodów rozprawę odroczyć.

W razie odroczenia rozprawy dyscyplinarnej, o ile w składzie komisji orzekającej zajdzie zmiana, postępowanie dowodowe przeprowadza się ponownie.

§  19.
Rozprawą kieruje przewodniczący, który przestrzega porządku wyjaśnień, replik i uwag, oraz czuwa nad formalnym i rzeczowym biegiem postępowania.
§  20.
Rozprawę dyscyplinarną rozpoczyna się odczytaniem uchwały przekazującej oraz doniesienia wojewody, potem następuje przesłuchanie obwinionego, wezwanych świadków i znawców oraz, w miarę potrzeby, odczytanie protokółów dochodzeń, jak również innych ważnych dla sprawy akt i dokumentów. Obwinionemu, jego obrońcy i urzędnikowi, popierającemu oskarżenie, służy prawo wypowiedzenia się co do poszczególnych środków dowodowych i odwodowych oraz stawiania pytań świadkom i znawcom za zezwoleniem przewodniczącego.
§  21.
Po zamknięciu postępowania dowodowego następują wywody i wnioski urzędnika popierającego oskarżenie, tudzież obwinionego i jego obrońcy. Stronie obwinionej w każdym wypadku służy ostatni głos.
§  22.
Komisja dyscyplinarna może przy rozstrzyganiu sprawy opierać się tylko na tych faktach i okolicznościach, które ujawniono na rozprawie dyscyplinarnej, i na ich podstawie wydaje orzeczenie według swego przekonania.
§  23.
Komisja dyscyplinarna wydaje orzeczenie, w którem albo uwalnia mierniczego przysięgłego od zarzutów oskarżenia, albo orzeka o pozbawieniu mierniczego przysięgłego prawa wykonywania zawodu.
§  24.
Narada i głosowanie przy rozstrzyganiu sprawy są tajne. Sentencję (tenor) orzeczenia sporządza się na piśmie, które podpisują przewodniczący i członkowie komisji. Sentencję tę ogłasza stronom przewodniczący zaraz po naradzie i głosowaniu. Odpis orzeczenia, które powinno być przygotowane w ciągu ośmiu dni po ogłoszeniu sentencji, doręcza się wojewodzie i obwinionemu.

Orzeczenie powinno zawierać:

1)
dzień wydania orzeczenia;
2)
wymienienie komisji dyscyplinarnej, oraz nazwisk członków komisji i protokólanta;
3)
imię i nazwisko, oraz siedzibę urzędową obwinionego;
4)
przedmiot obwinienia;
5)
uzasadnienie orzeczenia;
6)
sentencję orzeczenia.
§  25.
Z przebiegu rozprawy dyscyplinarnej sporządza się protokół w którym zapisać należy datę, miejsce rozprawy, nazwiska członków komisji oraz protokólanta, stron i ich zastępców, w końcu dokładnie streścić przebieg rozprawy.

Protokół podpisują przewodniczący i protokólant.

Środki odwoławcze i postępowanie odwoławcze.

§  26.
Od orzeczeń komisji dyscyplinarnej, wydanych w pierwszej instancji, może zarówno obwiniony jak i wojewoda odwołać się do Ministerjalnej Komisji Dyscyplinarnej z powodu orzeczenia o winie lub naruszenia przez komisję przepisów ustawy o mierniczych przysięgłych lub też przepisów niniejszego rozporządzenia.
§  27.
Odwołanie wnieść należy w ciągu czternastu dni po dniu doręczenia odpisu orzeczenia na ręce przewodniczącego komisji dyscyplinarnej, który przesyła je wraz z właściwemi aktami do Ministerialnej Komisji Dyscyplinarnej.
§  28.
Instancja odwoławcza rozstrzyga bez udziału stron w wypadkach:
1)
gdy odwołanie jest niedopuszczalne, opóźnione lub wniesione przez osobę nieuprawnioną;
2)
gdy uzna za potrzebne uzupełnienie śledztwa.

W pierwszym wypadku instancja odwoławcza odwołanie odrzuca, a w drugim przesyła sprawę instancji pierwszej celem przeprowadzenia uzupełnienia dochodzeń.

We wszystkich innych wypadkach instancja odwoławcza przeprowadza rozprawę dyscyplinarną i wydaje orzeczenie, stosując analogicznie postanowienia o rozprawie dyscyplinarnej i orzekaniu w pierwszej instancji.

Prawomocność i wykonanie orzeczeń.

§  29.
Orzeczenia komisji dyscyplinarnej, wydane w I instancji, a nie zaskarżone w terminie przepisanym, stają się prawomocne z upływem tego terminu, zaś orzeczenia Ministerjalnej Komisji Dyscyplinarnej niezwłocznie po ich ogłoszeniu.
§  30.
Prawomocne orzeczenia dyscyplinarne podlegają wykonaniu przez wojewodę; w tym celu przewodniczący komisji dyscyplinarnej przesyła właściwemu wojewodzie odpis orzeczenia dyscyplinarnego, stwierdzając prawomocność orzeczenia.

Odpis orzeczenia dyscyplinarnego dołącza się do akt osobowych i wpisuje się do rejestru mierniczych.

Wznowienie postępowania.

§  31.
Na żądanie mierniczego przysięgłego, skazanego prawomocnie na karę dyscyplinarną, lub na żądanie jego ustawowych spadkobierców, można wznowić postępowanie, o ile osoby te przedstawią takie nowe fakty lub środki dowodowe, nieznane w poprzedniem postępowaniu, które same przez się lub w związku z faktami poprzednio ustalonemi lub dowodami poprzednio zebranemi, mogą spowodować uwolnienie od zarzutu.
§  32.
Żądanie wznowienia postępowania wnieść należy do komisji dyscyplinarnej, która rozstrzygnęła sprawę w I instancji. Komisja ta rozstrzyga o dopuszczalności wznowienia bez udziału stron. Przeciwko rozstrzygnięciu komisji dyscyplinarnej I instancji można wnieść zażalenie do instancji odwoławczej w ciągu czternastu dni po doręczeniu odpisu uchwały.
§  33.
Dopuszczenie wznowienia postępowania wstrzymuje wykonanie kary. Komisja dyscyplinarna I instancji zarządza w razie potrzeby uzupełnienie lub przeprowadzenie nowych dochodzeń, poczerń przekazuje sprawę do rozprawy dyscyplinarnej.
§  34.
O ile rozporządzenie niniejsze inaczej nie stanowi, należy w postępowaniu stosować analogicznie przepisy ustawy postępowania karnego, obowiązującej w miejscu urzędowania komisji.
§  35.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024