Opłaty za czynności urzędowe, dokonywane na zasadzie ustawy elektrycznej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW: ROBÓT PUBLICZNYCH I SKARBU
z dnia 28 września 1927 r.
o opłatach za czynności urzędowe, dokonywane na zasadzie ustawy elektrycznej.

Na mocy art. 18 i 22 ustawy elektrycznej z dnia 21 marca 1922 r. (Dz. U. R. P. № 34, poz. 277) w związku z art. 141 (p. 11) ustawy z dnia 1 lipca 1926 r. o opłatach stemplowych (Dz. U. R. P. № 98, poz. 570) zarządza się co następuje:
§  1.
1)
Za postępowanie w sprawie nadania uprawnienia rządowego, przewidziane w art. 5 ustawy elektrycznej i w paragrafach 6 do 16 rozporządzenia Ministra Robót Publicznych z dnia 20 maja 1923 r., wydanego w porozumieniu z Ministrami: Spraw Wewnętrznych, Przemysłu i Handlu oraz Kolei Żelaznych w sprawie udzielania, uprawnień rządowych na wytwarzanie, przetwarzanie, przesyłanie i rozdzielanie energji elektrycznej (Dz. U. R. P. № 60, poz. 441), będzie pobierana opłata w wysokości 50 zł.
2)
Za postępowanie w sprawie nadania uprawnienia rządowego, przewidziane w rozporządzeniu Ministra Robót Publicznych z dnia 14 lipca 1925 r. w sprawie udzielania uprawnień rządowych na wytwarzanie, przetwarzanie i rozdzielanie energji elektrycznej przez drobne zakłady elektryczne (Dz. U. R. P. № 75, poz. 529), będzie pobierana opłata w wysokości 30 zł.
3)
Za nadanie uprawnienia rządowego (art. 1 ustawy elektrycznej z dnia 21 marca 1922 r. Dz. U. R. P. № 34, poz. 277), będzie pobierana opłata w wysokości, zależnej od kosztu zakładu elektrycznego, a mianowicie:

przy koszcie do 25.000 złotych opłata wynosi 300 złotych;

przy koszcie ponad 25.000 złotych do 100.000 złotych opłata wynosi 600 złotych;

przy koszcie ponad 100.000 złotych do 250.000 złotych opłata wynosi 950 złotych;

przy koszcie ponad 250.000 złotych do 1.000.000 złotych opłata wynosi 1.250 złotych;

przy koszcie ponad 1.000.000 złotych do 1.750.000 złotych opłata wynosi 1.700 złotych;

przy koszcie ponad 1.750.000 złotych do 2.500.000 złotych opłata wynosi 2.200 złotych;

przy koszcie ponad 2.500.000 złotych do 4.000.000 złotych opłata wynosi 3.000 złotych;

przy koszcie ponad 4.000.000 złotych do 6.000.000 złotych opłata wynosi 3.750 złotych;

za każde dalsze 2.000.000 złotych opłata wynosi 250 złotych.

4)
O zaliczeniu zakładu elektrycznego do odpowiedniej kategorji w stopniowemu powyższem decyduje Minister Robót Publicznych po rozpatrzeniu danych co do kosztu zakładu, dostarczonych przez ubiegającego się o uprawnienie. Za podstawę do obliczenia kosztu zakładu elektrycznego bierze się rozmiary, jakie - ze względu na przewidywaną moc zakładu przy pełnej jego rozbudowie w myśl warunków uprawnienia - winien posiadać zakład elektryczny w najbliższem stadjum swej działalności.
§  2.
1)
Za postępowanie w sprawie przeniesienia uprawnienia na inną osobę (art. 2 i 5 ustawy elektrycznej) będzie pobierana opłata w wysokości 10 zł.
2)
Za udzielenie zezwolenia na przeniesienie uprawnienia na inną osobę (art. 2 i 5 ustawy elektrycznej) będzie pobierana opłata w wysokości 1/3 kwoty, obliczonej przy odpowiedniem zastosowaniu § 1 ustępów 3 i 4 rozporządzenia niniejszego.
§  3.
Za postępowanie w sprawie zatwierdzenia przez Ministra Robót Publicznych planów w wypadkach, przewidzianych w art. 8 ust. 1 ustawy elektrycznej, będzie pobierana opłata w wysokości 50 zł.
§  4.
1)
Za postępowanie w sprawie zezwolenia, przewidzianego w art. 8 ust. 2 ustawy elektrycznej, na korzystanie z dróg, ulic i placów publicznych, zarządzanych przez władze rządowe, będzie pobierana opłata w wysokości 30 zł.
2)
Za udzielenie zezwolenia na korzystanie z dróg publicznych (art. 8 ust. 2 ustawy), zarządzanych przez władze rządowe, będzie pobierana opłata w wysokości oznaczonej według § 1 ustępu 3 rozporządzenia niniejszego, na podstawie przewidzianego kosztu urządzenia, mającego zajmować drogę, z tą różnicą, że przy koszcie urządzenia, nie przekraczającym 2.000 złotych, opłata wynosi 30 złotych, a przy koszcie ponad 2.000 złotych, lecz nie przekraczającym 10.000 złotych, opłata wynosi 100 złotych. Koszt urządzenia określa po rozpatrzeniu danych, dostarczonych przez ubiegającego się o pozwolenie, władza udzielająca pozwolenia.
§  5.
Opłaty, przewidziane w paragrafach 1-4 niniejszego rozporządzenia, uiszcza się gotówką w kasach skarbowych na dochód budżetu Ministerstwa Robót Publicznych.

Kwit kasy skarbowej z uiszczenia opłaty za postępowanie (§ 1, ustępy 1 i 2; § 2, ustęp 1; § 3; § 4, ustęp 1) należy dołączyć do odnośnego podania. Od dostarczenia tego dowodu zależy wdrożenie postępowania.

Wydanie aktu nadania uprawnienia rządowego (§ 1, ustęp 3), zezwolenia na przeniesienie uprawnienia rządowego (§ 2, ustęp 1 2), oraz zezwolenia na korzystania z dróg publicznych (§ 4, ustęp 2) następuje po uprzedniem uiszczeniu należnej opłaty i przedłożeniu właściwej władzy kwitu kasy skarbowej.

§  6.
Wszelkie wydatki rzeczywiste, związane z czynnościami, dokonywanemi na zasadzie ustawy elektrycznej, w szczególności zaś wydatki, związane z przeprowadzeniem dochodzeń przy nadawaniu uprawnień rządowych (art. 5 ustawy), przy zatwierdzaniu planów przez Ministra Robót Publicznych (art. 8, ust 1 ustawy), przy udzielaniu zezwoleń drogowych (art. 8, ust. 2 ustawy), zarówno jak i wydatki, związane z przeprowadzaniem dochodzeń przy udzielaniu pozwoleń na budowę i uruchomienie zakładów elektrycznych (art. 16 ustawy) oraz przy wydawaniu przez wojewodę orzeczeń o wywłaszczenia, względnie czasowem zajęciu nieruchomości (art. 10 ustawy), jak np.: wydatki na ogłoszenia w pismach, na diety i podróże urzędników, na wynagrodzenie rzeczoznawców i t. p., opłacają interesowani przedsiębiorcy bez względu na to, czy otrzymali żądane uprawnienie, zatwierdzenie planów, zezwolenie drogowe, względnie pozwolenie na budowę i uruchomienie zakładów lub odnośne orzeczenie wojewody.
§  7.
Tytułem zaliczek na poczet opłat, przewidzianych w § 6, wpłaca się:
a)
przy złożeniu podania o nadanie uprawnienia - 300 zł., a gdy chodzi o drobniejsze zakłady elektryczne, mające zbywać energję w poszczególnych osiedlach o zaludnieniu nie przekraczającem 8.000 mieszkańców - 100 zł.;
b)
przed rozpoczęciem dochodzenia na miejscu - sumę, którą oznaczy władza, prowadząca dochodzenie;
c)
przy złożeniu podania o zezwolenie na przeniesienie uprawnienia na inną osobę - 100 zł.;

a gdy chodzi o drobniejsze zakłady elektryczne, wskazane pod lit. a) -50 złotych.

Zaliczki, wymienione pod lit. a) i c), wpłaca się do kas skarbowych na rachunek Ministerstwa Robót Publicznych, wymienione zaś pod lit. b) - do depozytu władzy, przeprowadzającej dochodzenie.

Władza, załatwiająca podanie względnie prowadząca dochodzenie, może w poszczególnych przypadkach żądać wpłacenia tytułem zaliczek większych kwot, niż wyżej przewidziane, a nadto w razie, gdyby zaliczki wpłacone okazały się niewystarczające, - żądać ich uzupełnienia.

§  8.
Podania, wnoszone do urzędów państwowych w postępowaniach, wymienionych w §§ 1, 2, 3 i 4 rozporządzenia niniejszego, jak również świadectwa urzędowe, wydawane w tych postępowaniach, nie podlegają opłatom stemplowym.
§  9.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. Z dniem tym traci moc obowiązującą rozporządzenie Ministrów: Robót Publicznych oraz Skarbu z dnia 24 sierpnia 1925 r. o opłatach za czynności urzędowe, dokonywane na zasadzie ustawy elektrycznej (Dz. U. R. P. № 95, poz. 676).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024