Wprowadzenie zniżki taryfowej dla węgla kamiennego w komunikacji pomiędzy stacjami kolei polskich z jednej a stacjami kolei włoskich Trieste i Fiume z drugiej strony.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 14 października 1926 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami: Skarbu, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa i Dóbr Państwowych o wprowadzeniu zniżki taryfowej dla węgla kamiennego w komunikacji pomiędzy stacjami kolei polskich z jednej a stacjami kolei włoskich Trieste i Fiume z drugiej strony.

Na mocy artykułu 4, punkt 9 ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. № 57 poz. 580) oraz art. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. w sprawie ustanowienia urzędu Ministra Komunikacji (Dz. U. R. P. № 97, poz. 567) zarządza się co następuje:
§  1.
W komunikacji pomiędzy stacjami polskich kolei z jednej a stacjami kolei włoskich Trieste i Fiume z drugiej strony wprowadza się od wszystkich ładowni, względnie stacyj kopalnianych krajowych dla węgla kamiennego, miału z węgla kamiennego oraz brykietów z węgla kamiennego bezpośrednie zniżone stawki przewozowe, wynoszące:
groszy austr. za 100 kg
a) b)
do wszystkich ekspedycyj towarowych w Trieste z wyjątkiem Trieste scalo legnami 364 330
do Fiume łącznie z ekspedycjami Rive i Punto Franco oraz Fiume rione industriale 398 330

Waruki stosowania. Do a) i b). Przesyłki powinny być nadawane jako zwyczajne w ilości naraz najmniej 700 tonn netto, dla tworzenia pociągów całych (zwartych) do jednej z wyżej wymienionych stacyj przeznaczenia. Przewoźne należy uiścić najmniej za ładowność użytego wagonu (za list przewozowy i wagon). Zniżone stawki przewozowe ważne są tylko dla przesyłek, nadanych na ładowniach, względnie stacjach kopalnianych krajowych do Trieste lub Fiume. Przesyłki te muszą być w obrabia tych stacyj wyładowane oraz wywiezione drogą kołowa, okrętami, bocznicami albo odstawione na tory magazynowe, przemysłowe albo składowiska.

Droga przewozu. Przesyłki kieruje się:

do Trieste przez granicę Państwa pod Zebrzydowicami - Petrovice u Bohumina státni hranice - Staatsgrenze bei Bernhardsthal - Staatsgrenze bei Rosenbach-Jesenice-Piedicolle;

do Fiume przez granicę Państwa pod Zebrzydowicami-Patrovice u Bohumina státni hranice - Staatsgrenze bei Bernhardsthal - Staatsgrenze bei Spielfeld-Strass-St. Ilj. Postumia.

Wskazanie w liście przewozowym granicznych punktów przejścia nie jest wymagane.

Pozatem obowiązują odnośne przepisy przewozowe dla komunikacji łamanej pomiędzy Polską a Włochami, jak też odnośne postanowienia taryfowe kolei uczestniczących w przewozie:

Do a). Wymienione powyżej pod a) zniżone stawki przewozowe stosuje się bezpośrednio (w drodze kartowania) w czasie od 15 października 1926 r. aż do odwołania, najdalej jednak do 31 sierpnia 1927 r.

Do b). Wymienione powyżej pod b) zniżone stawki przewozowe stosuje się w drodze zwrotu (reklamacji) w czasie od 15 października 1926 r. do 31 sierpnia 1927 r. po udowodnieniu nadania przez jednego nadawcę co najmniej 12.000 tonn do obu wspomnianych stacyj razem w ciągu każdego miesiąca kalendarzowego w okresie ważności niniejszej zniżki taryfowej.

1)
Reklamacje o zwrot różnicy przewoźnego należy wnosić do Dyrekcji Kolei Państwowych w Katowicach najpóźniej w trzy miesiące po miesiącu, w którym odnośne przesyłki nadano, dołączając wtórniki listów przewozowych, opiewających- na firmą reklamującą, jako nadawcę oraz wykazy tych wtórników. Z ogólnej ilości przedłożonych wtórników listów przewozowych na przesyłki, nadane w pewnym miesiącu kalendarzowym, musi wynikać, że wymagana najmniejsza ilość tonn została osiągnięta.
2)
Zniżone stawki przewozowe, wymienione pod b), można stosować bezpośrednio (w drodze kartowania), o ile nadawca złoży odpowiednie zabezpieczenie (gwarancję), odnoszące się do wszystkich przesyłek nadać się mających w jednym miesiącu kalendarzowym. Zabezpieczenie (gwarancję) należy złożyć Dyrekcji Kolei Państwowych w Katowicach według norm przez tę Dyrekcję ustalonych. W tym wypadku należy również w terminie powyżej określonym udowodnić przez złożenie wtórników listów przewozowych na przesyłki, nadane w pewnym miesiącu kalendarzowym, wraz z odnośnemi wykazami, że wymagana najmniejsza ilość tonn została nadaną.

W razie nieosiągnięcia tej najmniejszej ilości powinien gwarantujący na żądanie Dyrekcji Kolei Państwowych w Katowicach bezzwłocznie zapłacić w gotówce różnicą po 34 groszy austrjackich przy przesyłkach do Trieste, a po 68 groszy austrjackich przy przesyłkach do Fiume za wszystkie przesyłki, nadane w odnośnym miesiącu kalendarzowym na podstawie zniżonych stawek przewozowych. Kwoty te oprocentowuje się po l od sta miesięcznie. Obowiązek uiszczenia procentów rozpoczyna się z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym odnośne przesyłki nadano.

§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 15 października 1926 r.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1926.102.594

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wprowadzenie zniżki taryfowej dla węgla kamiennego w komunikacji pomiędzy stacjami kolei polskich z jednej a stacjami kolei włoskich Trieste i Fiume z drugiej strony.
Data aktu: 14/10/1926
Data ogłoszenia: 15/10/1926
Data wejścia w życie: 15/10/1926