Ustanowienie Generalnej Dyrekcji Poczt i Telegrafów.

ROZPORZĄDZENIE
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
z dnia 18 stycznia 1924 r.
w przedmiocie ustanowienia Generalnej Dyrekcji Poczt i Telegrafów. *

Na zasadzie art. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 1923 r. w przedmiocie zniesienia Ministerstwa Poczt i Telegrafów (Dz. U. R. P. № 131, poz. 1061) i zgodnie z uchwałą Rady Ministrów z dnia 14 stycznia 1924 r. zarządzam co następuje:
§  1.
Ustanawia się Generalną Dyrekcję Poczt i Telegrafów dla wykonywania zarządu poczt i telegrafów, przekazanego ustawą z dnia 5 grudnia 1923 r. w przedmiocie zniesienia Ministerstwa Poczt i Telegrafów (Dz. U. R. P. № 131, poz. 1061) Ministrowi Przemysłu i Handlu, pod naczelnym jego kierownictwem.
§  2.
Ministrowi Przemysłu i Handlu zastrzeżone pozostaje załatwianie:
1)
spraw, wynikających ze stosunku do Prezydenta Rzeczypospolitej, ciał ustawodawczych, Prezesa Rady Ministrów i Ministrów;
2)
wnoszenia projektów ustaw i rozporządzeń ogólnie obowiązujących, a ogłaszanych w Dzienniku Ustaw i wniosków na Radę Ministrów;
3)
zawierania umów międzynarodowych, podlegających ratyfikacji;
4)
spraw budżetu i zamknięć rachunkowych Zarządu Poczt i Telegrafów;
3)
oznaczania taryf pocztowych, telegraficznych i telefonicznych;
6)
obsadzania stanowisk służbowych w ramach ustawy z dnia 17 lutego 1922 r. o państwowej służbie cywilnej (Dz. U. R. P. № 21, poz. 164);
7)
udzielania przewidzianych ustawami koncesji;
8)
zezwalania na zakupy, uskuteczniane zagranicą od 10.000 fr. złotych wzwyż;
9)
innego rodzaju sprawy, których załatwienie Minister Przemysłu i Handlu wyłączy z zakresu działania Generalnej Dyrekcji Poczt i Telegrafów.
§  3.
Zakres działania Generalnej Dyrekcji Poczt i Telegrafów obejmuje wszystkie władze, urzędy i urządzenia pocztowe, telegraficzne, telefoniczne i radiotelegraficzne.

Stanowi ona w ramach Ministerstwa Przemysłu i Handlu odrębną jednostkę; administracyjną i porozumiewa się, bezpośrednio z innemi Ministerstwami i władzami centralnemi, oraz z zagranicznemi zarządami pocztowemi i telegraficznemi w sprawach, wchodzących w zakres zarządu Poczt i Telegrafów oraz wykonania rozporządzeń Ministra Przemysłu i Handlu.

§  4.
Na czele Generalnej Dyrekcji Poczt i Telegrafów stoi Generalny Dyrektor Poczt i Telegrafów, któremu przydziela się do pomocy dwóch Wicedyrektorów i który rozstrzyga ostatecznie we wszystkich sprawach zarządu Poczt i Telegrafów, niezastrzeżonych Ministrowi, Przemysłu i Handlu.
§  5.
Generalna Dyrekcja Poczt i Telegrafów dzieli się na 11 Wydziałów, a mianowicie:
1)
administracyjny,
2)
osobowy,
3)
budżetowe-rachunkowy,
4)
ogólno-gospodarczy,
5)
organizacyjny,
6)
pocztowo-krajowy,
7)
pocztowo-zagraniczny,
8)
komunikacyjny,
9)
eksploatacji telegrafów i telefonów,
10)
budowy i konserwacji,
11)
radiotelegraficzny.

Zakres działania poszczególnych wydziałów określi Minister Przemysłu i Handlu.

§  6.
Wykonanie niniejszego rozporządzenia powierza się Ministrowi Przemysłu i Handlu.
§  7.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
* Z dniem 28 września 1926 r. prawa i obowiązki Ministra Przemysłu, i Handlu dotyczące państwowego zarządu poczt i telegrafów określone niniejszym rozporządzeniem, przechodzą na Ministra Komunikacji, zgodnie z art. 3 rozp. z mocą ustawy z dnia 24 września 1926 r. w sprawie ustanowienia urzędu Ministra Komunikacji (Dz.U.26.97.567).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024