Zawieszenie i zmiana w stosunku do pewnych kategoryj robotników, niektórych przepisów art. 2 ustawy o zabezpieczeniu na wypadek bezrobocia.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 2 września 1924 r.
w sprawie zawieszenia i zmiany w stosunku do pewnych kategoryj robotników, niektórych przepisów art. 2 ustawy o zabezpieczeniu na wypadek bezrobocia.

Na mocy art. 38 ustawy z dnia 18 lipca 1924 r. o zabezpieczeniu na wypadek bezrobocia (Dz. U. R. P. № 67, poz. 650), zarządza się co następuje:
§  1.
Rozporządzenie niniejsze dotyczy następujących kategoryj robotników:
1)
robotników, podlegających obowiązkowi zabezpieczenia na wypadek bezrobocia, których stosunek najmu pracy został rozwiązany przed wyznaczonym przez Ministra Pracy i Opieki Społecznej i ogłoszonym w "Monitorze Polskim" dniem rozpoczęcia akcji zabezpieczeniowej na danym terenie, oraz
2) 1
robotników, którzy reemigrowali bądź będą reemigrować do Polski pomiędzy dniem 1 stycznia 1923 r., a dniem 31 sierpnia 1925 r. i nie należą do emigrantów sezonowych
§  2.
W stosunku do wymienionych w § 1 niniejszego rozporządzenia kategoryj robotników zawiesza się przepis art. 2 ustawy o zabezpieczeniu na wypadek bezrobocia, dotyczący obowiązku pozostawania zabezpieczonego w stosunku najmu pracy przez 20 tygodni w 12 miesiącach przed dniem zgłoszenia rozwiązania tego stosunku, oraz przedłuża się zgodnie z poniższemi przepisami termin zgłoszeń w Państwowych Urzędach Pośrednictwa Pracy przez wymienionych kategorji robotników swego prawa do świadczeń.
§  3.
Wymienieni w punkcie 1 § 1 niniejszego rozporządzenia robotnicy mają prawo do otrzymywania zasiłków, przewidzianych ustawą o zabezpieczeniu na wypadek bezrobocia, o ile
a)
w ciągu miesiąca od dnia rozpoczęcia akcji zabezpieczeniowej na danym terenie zostaną zarejestrowani przez odnośne Państwowe Urzędy Pośrednictwa Pracy, jako bezrobotni, oraz
b)
udowodnią, że pozostawali w stosunku najmu pracy w przedsiębiorstwach wymienionych w art. 1 ustawy co najmniej przez 20 tygodni w okresie czasu po 1 lipca 1923 r.
§  4.
Wymienieni w punkcie 2 § 1 niniejszego rozporządzenia robotnicy mają prawo do otrzymywania zasiłków, przewidzianych ustawą o zabezpieczeniu na wypadek bezrobocia, o ile
a) 2
zostaną zarejestrowani przez odnośny państwowy urząd pośrednictwa pracy, jako bezrobotni w ciągu miesiąca od jednego z następujących terminów: dnia ogłoszenia niniejszego rozporządzenia lub dnia przekroczenia granicy lub dnia rozwiązania stosunku najmu pracy, wykonywanej po powrocie do kraju, oraz
b)
udowodnią, że pozostawali w stosunku najmu pracy w kraju, zagranicą lub też w Kraju i zagranicą w przedsiębiorstwach, wymienionych w art. "i ustawy, co najmniej przez 20 tygodni w okresie czasu po 1 stycznia 1923 r. Jako dowody w tym względzie winny być przedstawiane bądź zaświadczenia właściwych zakładów pracy, bądź też potwierdzone przez polskie władze konsularne zaświadczenia zagranicznych robotniczych organizacyj zawodowych.
§  5.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 marca 1925 r. (Dz.U.25.38.267) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 kwietnia 1925 r.
2 § 4 lit. a) zmieniona przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 30 marca 1925 r. (Dz.U.25.38.267) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 kwietnia 1925 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024