Morskie opłaty portowe.

USTAWA
z dnia 25 lipca- 1924 r.
o morskich opłatach portowych.

Na mocy art. 44 Konstytucji ogłaszam ustawę następującej treści:
Art.  1.

Ustanawia się opłaty portowe:

a)
za zawiniecie do portu i wyjście;
b)
za korzystanie z urządzeń portowych, jak: przysłani, nadbrzeży, kanałów, składów, terenów portowych, 'holowników portowych;
c)
za świadczenia rządowe, jak: pilotaż, korzystanie z latarń morskich i innych świateł, znaków i sygnetów;
d)
za przewiezienie pasażera lub jednostki towaru.
Art.  2.

Opłaty pobiera się w portach, zarówno całkowicie lub częściowo do użytku oddanych.

Art.  3. 1

I.

Opłaty portowe.

Od statków, przychodzących do portu lub wychodzących z portu pobiera się za każdy m2 pojemności netto:

a) od statków próżnych, z balastem, lub załadowanych do 10% pojemności netto, przy wejściu i wyjściu po zł 0.02

b)
od statków załadowanych powyżej 10% pojemności zł. 0.04

II.

Opłaty od ładunku.

a)
Za wyładowany lub naładowany ładunek węgla lub rudy za każde 1.000 kg. pobiera się zł. 0.20
b)
Za wyładowany lub naładowany ładunek drzewa tartego lub nietartego, cementu, nawozów sztucznych, łomu żelaznego, surówki i stali nieobrobionej, cynku surowego, blachy, drutu, sztab i prętów, taśmy z miękkiego żelaza, cyny, bawełny, ryżu, zboża, mąki lub pochodnego ze zbóż, roślin strączkowych, soli, wytłoczyny z nasion oleistych (makuchy), wytłoki buraczane (wysłodziny), wytłoki ziemniaczane, mąka ziemniaczana i krochmal ziemniaczany, dekstryna i kleje wyrabiane z krochmalu, mąka kostna, miedź surowa nieobrobiona w sztabach i blokach - za każde 1.000 kg. pobiera się zł. 0.40
c)
Za wyładowany lub naładowany ładunek pozostałych towarów, niewymienionych w pkt. a) i b) za każde 1.000 kg, pobiera się zł. 0.73

III.

Opłaty pasażerskie.

Za wylądowanie lub przyjęcie pasażerów każdorazowo pobiera się od osoby:
a)
w żegludze przybrzeżnej na wodach polskich i do punktu wybrzeża na terenie w. m. Gdańska - 0,05 zł.;
b)
w żegludze zagranicznej:
1) od pasażerów III klasy - 0,10 zł.,
2) " " II " - 0,30 "
3) " " I " - 0,50 "

IV.

Opłaty ryczałtowe,

a) roczne.
1.
Od parowców osobowych i holowników, używanych w obrębie portu do wyjazdu na morze lub do miejscowości, położonych na wybrzeżu polskiem lub gdańskiem, za każdą jednostką iloczynu, otrzymanego z pomnożenia największej długości przez największą szerokość i powierzchnię ogrzewalną kotła, przyczem wszystkie rozmiary bierze się w metrach - 0,02 zł.
2.
Od łodzi motorowych za ma iloczynu największej długości w metrach, pomnożonej przez największą szerokość w metrach - 0,35 zł.
3.
Od kutrów i łodzi rybackich motorowych i motorowe-żaglowych za m2 iloczynu, największej długości w metrach i największej szerokości w metrach - 0,25 zł.
4.
Od lodzi rybackich żaglowych - po 5,00 zł.
5.
Od łodzi spacerowych i jachtów, zarówno żaglowych, jak i wiosłowych, o ile nie służą dla celów zarobkowych - po 6,00 zł.
6.
Gd łodzi spacerowych, zarówno żaglowych, jak i wiosłowych, wynajmowanych za opłatą-po 8 zł.

b) Opłaty sezonowe.

Od kutrów i łodzi rybackich, nie zapisanych do portu, z których podczas sezonu wychodzą na połów ryb, pobiera się opłatę jednorazową, za sezon do trzech miesięcy, za każdy m2 iloczynu największej długości w metrach i największej szerokości w metrach -0,10 zł.

V.

Opłaty postojowe.

Od wszelkich statków, przebywających w porcie dłużej niż 2 tygodnie - o ile nie uiszcza się od nich opłat ryczałtowych rocznych - pobiera się za każdy rozpoczęty miesiąc stania w porcie (ponad dwa tygodnie), za każdy m3 pojemności netto zł. 0.02

VI.

Opłaty przystaniowe.

Za korzystanie z przystani pobiera się od statków bezpośrednio leżących u przystani, za każdy metr długości przystani, zajętej przez statek, za każdą rozpoczętą dobę - 0,05 zł.

Od statków, stojących obok wyżej wymienionych, pobiera się za każdy metr długości statku, za każdą rozpoczętą dobę - 0,02 zł.

VII.

Opłaty pilotowe.

1. Od statków o pojemności do 1.000 m3 za wejście i wyjście zł. 20.00

2. Od statków o pojemności netto ponad 1.000 m3 do 2.000 m3 włącznie, za wejście i wyjście zł. 40.00

3. Od statków ponad pojemność netto 2.000 m3 za wejście i wyjście:

a)
za pierwsze 2.000 m3 pojemności netto zł. 40.00
b)
za każcie następne 500 m3 pojemności netto zł. 10.00

4. (uchylony).

Korzystanie z usług pilota dla statków ponad 1.000 tonn rej. netto, z wyjątkiem statków wojennych i polskich państwowych, jest obowiązkowe.

Za niewykorzystanie pilota w czasie zamówionym, pobiera się opłatę za każde rozpoczęte pół godziny opóźnienia. zł. 5.00

VIII.

Opłaty za światła i boje.

1.
Od statków o pojemności do 200 m3 netto - 1,00 zł.
2.
Od statków o pojemności do 2.000 m3 netto:
a)
za pierwsze 200 m3 - 1,00 zł.;
b)
za każde następne 100 m3 - 0,50 zł.
3.
Od statków ponad 2.000 m3 netto:
a)
za pierwsze 2.000 m3 -10,00 zł.;
b)
za każde następne 500 m3 - 2,50 zł.

Od opłat za światła i boje są zwolnione:

a)
okręty wojenne;
b)
wszelkie statki polskie i gdańskie, uprawiające żeglugę przybrzeżną;
c)
statki, przychodzące dla zasięgnięcia informacji lub dla otrzymania dyspozycji i które wychodzą z portu w przeciągu 48 godzin, nie wykonywając żadnych handlowych operacji;
d)
statki, które szukają schronienia przed niepogodą i nie wykonywają żadnych czynności handlowych.

IX.

Podstawy wymiaru opłat.

1.
Za każde niepełne 1.000 kg. ładunku pobiera się, jak za pełne (poz. II).
2.
Ładunki o wadze mniejszej niż 1.000 kg. na jednym statku są zwolnione od opłat (poz. II).
3.
Przywozu z połowu ryb do portu i wyładowania ich nie uważa się za czynność handlową; czynności te są wolne od opłaty, natomiast przewóz ryb z portu, jako ładunek, podlega opłacie podług poz. II.
4.
Wszelkie opłaty według niniejszej taryfy winny być uiszczane przez kapitanów odnośnych statków lub ich właścicieli, względnie agentów.

X.

Zwolnienia.

1.
Od opłat są zwolnione:
a)
okręty wojenne;
b)
wszelkie statki, będące własnością Rzplitej Polskiej i W. M. Gdańska, o ile nie są użyte dla celów zarobkowych.
2.
Od opłat według poz. 1 zwolnione są:
a)
statki, przychodzące dla zasięgnięcia informacji lub otrzymania dyspozycji i które wychodzą z portów w przeciągu 48 godzin, nie wykonywając żadnych handlowych czynności;
b)
statki, które zachodzą do portu V celach remontu, lub uzupełnienia zapasów paliwa lub żywności i niezbędnych materjałów wyekwipowania, pobyt ograniczają do czasu niezbędnego dla wykonania te] czynności i nie wykonywają czynności handlowych;
c)
statki, które szukają schronienia przed niepogodą i nie wykonywają żadnych handlowych czynności;
d)
statki, uiszczająca opłaty według poz. IV a) roczne.
3.
Od opłat według poz. II zwolnione są ładunki, przeznaczone dla budowy i remontów portów I wybrzeża.
4.
Od opłat, według poz. III, zwolnione są statki, wykonywające wycieczki morskie, urządzane staraniem organizacji akademickich, szkolnych, kulturalno-oświatowych, sportowych i .dobroczynnych.
5.
Od wszelkich opłat zwolnione są statki nie dłuższe, niż 6 metrów.
6.
Od opłat w poz. V zwolnione są statki, będące w remoncie.
Art.  4.

Wysokość opłat portowych może Minister Przemysłu i Handlu w porozumieniu z Ministrem Skarbu zmieniać w drodze rozporządzenia, co do opłat, dotyczących rybaków, również w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa i Dóbr Państwowych.

Minister Przemysłu i Handlu może w porozumieniu z Ministrem Skarbu w drodze rozporządzenia wyznaczyć wysokość opłat portowych, przewidzianych w art. 1, a nie wyszczególnionych w art. 3.

Art.  5.

Sposób ściągania opłat portowych ustali Minister Przemysłu i Handlu.

Art.  6.

Taryfy dla portów, stanowiących własność prywatną albo gminną, każdorazowo zatwierdza Minister Przemysłu i Handlu.

Art.  7.

W portach, stanowiących własność prywatną albo gminna, opłaty, wymienione w art. 1 lit. a), c), d), zaś w art. 3 p. I, II, III, IV, VIII, pobiera Skarb Państwa, opłaty, wymienione w art. 1 pod lit. b), zaś w art. 3 p. V i VI właściciel tych urządzeń oraz w wypadkach uiszczania opłat pilotowych w myśl art. 3 p. VII władza, która utrzymuje pilotaż swoim kosztem.

Art.  8.

Częściowe lub całkowite zwolnienie od powyższych opłat statków, żeglujących pod banderą polską. w myśl art. 3 ustawy o polskich statkach handlowych morskich z dnia 23 maja 1920 r. (Dz. U. R. P. № 47 poz. 285), należy do Ministra Przemysłu i Handlu.

Art.  9.

Wykonanie niniejszej ustawy powierza się Ministrowi Przemysłu i Handlu.

Art.  10.

Ustawa niniejsza wchodzi w życie w miesiąc po jej ogłoszeniu. Jednocześnie tracą moc obowiązującą wszelkie sprzeczne z ustawą niniejszą rozporządzenia i przepisy.

1 Art. 3:

- zmieniony przez § 2 rozporządzenia Ministra Przemysłu i Handlu w Porozumieniu z Ministrem Skarbu z dnia 27 lutego 1926 r. w sprawie pobierania opłat na utrzymanie morskich stacyj ratowniczych i zmiany morskich opłat pilotowych (Dz.U.26.22.137) z dniem 21 marca 1926 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Przemysłu i Handlu w Porozumieniu z Ministrem Skarbu z dnia 29 lutego 1928 r. w sprawie ustalenia wysokości morskich opłat: portowych, od ładunku, postojowych i pilotowych (Dz.U.28.28.264) z dniem 28 marca 1928 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Przemysłu i Handlu w Porozumieniu z Ministrem Skarbu z dnia 29 lutego 1928 r. w sprawie ustalenia wysokości morskich opłat: portowych, od ładunku, postojowych i pilotowych (Dz.U.28.28.264) z dniem 24 maja 1928 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Przemysłu i Handlu w Porozumieniu z Ministrem Skarbu z dnia 29 lutego 1928 r. w sprawie ustalenia wysokości morskich opłat: portowych, od ładunku, postojowych i pilotowych (Dz.U.28.28.264) z dniem 28 kwietnia 1930 r.

- zmieniony przez art. 12 rozp. z mocą ustawy Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 21 października 1932 r. o warunkach uprawnień do holowania statków w polskich portach morskich (Dz.U.32.91.783) z dniem 26 października 1932 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024