Waloryzacja taksy opłat za roboty fizyczne, pobieranych przez ajencje celne polskich kolei państwowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 31 grudnia 1923 r.
o waloryzacji taksy opłat za roboty fizyczne, pobieranych przez ajencje celne polskich kolei państwowych.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu i towarów, oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) oraz w związku z ustawą z dnia 6 grudnia 1923 r. (Dz. U. R. P. № 127, poz. 1044) zarządza się w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu co następuje:
§  1.
Przepisy ogólne, zawarte w dziale d) rozporządzenia w sprawie przepisów kolejowych ajencji celnych (taksa opłat za roboty fizyczne - Dz. U. R. P. z r. 1920, № 12, poz. 67) w brzmieniu obecnie obowiązującem zmienia się, w ten sposób, iż uwaga do punktu b) otrzymuje następujące brzmienie: "Należność za robocizną przy każdej odprawie celnej nie może wynosić mniej niż 25 jednostek taryfowych, przyczem za przesyłkę celną należy Uważać całkowitą ilość towaru, objętą jedną deklaracją celną".
§  2. 1
Taksa opłat za roboty fizyczne, pobieranych przez ajencje celne polskich kolei państwowych zawarta w dziale d) rozporządzenia w sprawie przepisów kolejowych ajencji celnych (Dz. U. R. P. z r. 1920, № 12, poz. 67, str. 128-155) otrzymuje następujące brzmienie:

A.

Towary przywozowe.

1 2 3 4
Pozycja taryfy celnej Za wyładowanie z wagonów, złożenie do magazynu celnego, pracę przy rewizji, sporządzanie wykazów wagi brutto, ważenie przy rewizji wewnętrznej zawartości sztuk (określenie wagi netto), zapakowanie towaru po rewizji, złożenie do właściwego magazynu, przeniesienie towaru na piętro wyższe, niższe lub do piwnic i wydanie do magazynu. Za rewizję pełnych ładunków wagonowych z wyładowaniem nie więcej niż połowy towaru, za naładowanie tej części towaru z powrotem do wagonu i ważenie na wadze setnej. Za rewizję pełnych ładunków wagonowych bez wyładowania części tychże, z przeważeniem lub przeważenia towaru na wadze setnej.
Franków złotych
1 0,10 0,05 0,02
2 0,20 0,10 0,04
3 0,20 0,10 0,04
4 0,24 0,12 0,05
5 p. 1a 0,12 0,06 0,03
5 p. 1b, 3, 4, 5 0,18 0,09 0,04
6 0,24 0,12 0,05
7 0,24 0,12 0,05
8 0,20 0,10 0,04
9 0,35 0,18 0,05
10 0,35 0,18 0,05
11 0,35 0,18 0,05
12 p. 1 0,24 0,12 0,05
12 p. 2 0,35 0,18 0,08
13 0,50 0,25 0,10
14 p, 1 0,35 0,18 0,06
14 p. 2 0,60 0,30 0,10
15 p. 1 1,20 0,60 0,20
15 p. 2, 3 0,50 0,25 0,10
16 0,50 0,25 0,10
17 0,35 0,18 0,06
18 0,35 0,18 0,06
19 0,35 0,18 0,06
20 0,60 0,30 0,10
21 p. 1 0,50 0,25 0,10
21 p. 2, 3, 4, 5, 6 1,00 0,50 0,15
22 0,24 0,12 0,05
23 0,24 0,12 0,05
24 0,50 0,30 0,10
25 0,35 0,18 0,06
26 p. 1 0,24 0,12 0,05
26 p. 2 0,50 0,25 0,10
27 p. 1, 2 w beczkach 0,50 0,25 0,10
27 p. 1, 2 w butelkach 0,75 0,40 0,15
27 p. 3 0,24 0,12 0,05
28 p. 1 0,50 0,25 0,10
28 uw. 1 w cysternach 0,25 od 100 kg. wagi celnej
28 p. 2 0,75 0,40 0,15
29 p. 1 0,40 0,20 0,10
29 p. 2 0,50 0,25 0,10
30 p. 1 0,30 0,15 0,05
30 p. 2' 0,50 0,25 0,10
32 0,24 0,12 0,05
33 0,10 0,05 0,02
34 p. 1 0,20 0,10 0,04
34 p. 2, 3, 4 0,24 0,12 0,05
35 0,05 0,18 0,06
36 0,24 0,12 0,05
37 p. 1 0,18 0,09 0,04
37 p. 2, 3 0,35 0,18 0,06
37 p. 4 0,12 0,06 0,03
37 p, 5 0,75 0,40 0,15
38 0,75 0,40 0,15
39 p. 1 0,24 0,12 0,05
39 p. 2 0,08 0,04 0,02
40 od przesyłki wagonowej 8,00 4,00 2,00
40 od przesyłki drobnej 0,30 od sztuki lub colis
41 0,10 0,05 0,02
42 0,20 0,10 0,04
43 p. 1 0,50 0,25 0,10
43 p. 2 0,24 0,12 0,05
44 p. 1 0,12 0,06 0,03
44 p. 2 0,60 0,30 0,10
45 p. 1. 0,75 0,40 0,15
45 p. 2, 3 0,24 0,12 0,03
46 0,75 0,40 0,15
47 0,50 0,25 0,10
48 0,75 0,40 0,15
49 p. 1 0,25 0,13 0,05
49 p. 2, 3 0,50 0,25 0,10
50 0,50 0,25 0,10
51 0,20 0,10 0,04
52 0,20 0,10 0,04
53 0,35 0,18 0,06
54 0,30 0,15 0,05
55 0,60 0,30 0,10
56 p. 1 0,60 0,30 0,10
56 p. 2-7 1,80 0,90 0,20
57 p. 1-3 1,20 0,60 0,15
57 p. 4, 5 0,35 0,18 0,06
58 p. 1 0,10 0,05 0,02
58 p. 2, 3 0,15 0,08 0,03
58 p. 4 0,24 0,12 0,05
58 p. 5 0,18 0,09 0,04
59 0,18 0,09 0,04
60 0,30 0,15 0,05
61 p. 1 0,24 0,12 0,05
61 p, 2-5 0,50 0,25 0,10
62 p. 1 0,10 0,05 0,02
62 p. 2 0,18 0,09 0,04
62 p. 3 i uwaga 0,24 0,12 0,05
62 p. 4, 5 0,35 0,18 0,05
62 p. 6 0,60 0,30 0,10
63 0,20 0,10 0,04
64 p. 1 0,30 0,15 0,05
64 p. 2, 3, 4 0,50 0,25 0,08
64 p. 5 0,24 0,12 0,05
64 Uwaga 1 i 2 2,00 1,00 0.25
65 p, 1, 2 0,10 0,05 0,02
65 p. 3, 4 0,12 0,06 0,03
66 p. 1, 2, 3 0,12 0,05 0,03
66 p. 4-8 0,25 0,13 0,05
67 5,00 - -
68 p. 1 i 3 1,20 0,60 0,15
68 p. 2 0,60 0,30 0,10
68 p. 4 0,25 0,13 0,05
69 p. 1 0,25 0,13 0,05
69 p. 2, 3 0,35 0,18 0,05
69 p. 4 0,50 0,25 0,10
70 p. 1 0,35 0,18 0,03
70 p. 2 0,20 0,10 0,04
71 p. 1, 2, 3 0,25 0,13 0,05
71 p. 4, 5 0,35 0,18 0,05
71 p. 6 1,00 0,50 0,15
72 p. 1, 2 0,15 0,03 0,03
72 p. 3 0,20 0,10 0,04
73 0,30 0,15 0,06
74 p. 1, 2 0,20 0,10 0,04
74 p. 3 0,60 0,30 0,10
74 p. 4 0,30 0,15 0,06
75 p. 1, 2 0,60 0,30 0,10
75 p. 3 0,80 0,40 0,12
76 p. 1, 2 0,80 0,40 0,12
76 p. 3 1,50 0,75 0,20
76 p, 4 0,60 0,30 0,10
77 p. 1, 6, 7 i uwaga 1 0,35 0,18 0,06
77 p. 2,3, 4, 5 1,00 0,50 0,15
78 1,00 0,50 0,15
79 0,10 0,05 0,01
80 0,12 0,06 0,02
81 0,20 0,10 0,04
82 0,20 0,10 0,04
83 p. 1, 2 0,12 0,06 0,03
83 p. 3 0,15 0,08 0,03
84 0,15 0,08 0,03
85 0,20 0,10 0,04
86 0,20 0,10 0,04
87 p. 1, 2 0,35 0,18 0,06
87 p. 3-5 0,60 0,30 0,10
88 0,80 0,40 0,15
89 0,10 0,05 0,02
90 0,15 0,08 0,03
91 p. 1 0,15 0,08 0,03
91 p. 2 0,20 0,10 0,04
92 0,20 0,10 0,04
93 p. 1 0,12 0,06 0,03
93 p. 2 0,18 0,09 0,04
93 p. 3, 4 0,35 0,18 0,06
94 p. 1 0,12 0,06 0,03
94 p. 2 0,20 0,10 0,04
95 p. 1 0,15 0,08 0,03
95 p. 2 0,20 0,10 0,04
96 p. 1 0,12 0,06 0,03
96 p. 2, 3 0,20 0,10 0,04
97 0,18 0,09 0,04
98 0,35 0,18 0,05
99 0,35 0,18 0,05
100 0,30 0,15 0,05
101 0,20 0,10 0,04
102 0,30 0,15 0,05
103 p. 1 0,10 0,05 0,02
103 p. 2, 3 0,15 0,08 0,03
104 0,20 0,10 0,04
105 0,20 0,10 0,04
106 0,18 0,09 0,04
107 0,24 0,12 0,05
108 0,30 0,15 0,05
109 0,18 0,09 0,04
110 1,00 0,50 0,15
111 0,35 0,18 0,06
112*) 0,60 0,30 0,10
113 1,00 0,50 0,15
114 0,50 0,25 0,08
115 1,00 0,50 0,15
116 1,00 0,50 0,15
117 0,35 0,18 0,06
118 1,20 0,60 0,20
119 1,50 0,75 0,25
120 p. 1 1,20 0,60 0,20
120 p. 2 0,35 0,18 0,06
121 0,35 0,18 0,06
122 0,30 0,15 0,06
123 0,30 0,15 0,06
124 p. 1 0,15 0,08 0,03
124 p. 2 0,30 0,15 0,05
125 0,18 0,09 0,04
126 p. 1 0,18 0,09 0,04
126 p. 2 0,24 0,12 0,05
127 0,30 0,15 0,05
129 p. 1 0,35 0,18 0,06
129 p. 2 0,50 0,25 0,08
130 0,35 0,18 0,06
131 0,30 0,15 0,05
132 0,35 0,18 0,06
133 0,35 0,18 0,06
134 0,35 0,18 0,06
135 0,40 0,20 0,10
136 0,80 0,40 0,12
137 0,40 0,20 0,10
138 0,10 0,05 0,02
139 0,12 0,06 0,03
140 p. 1, 2, 3 prócz blachy 0,18 0,09 0,04
140 p. 4 i z p. 3 blacha żel. i stal. 0,24 0,12 0,05
141 0,25 0,13 0,05
142 0,12 0,06 0,03
143 0,30 0,15 0,05
144 p. 1 0,20 0,10 0,04
144 p. 2 0,25 0,13 0,05
145 0,35 0,18 0,06
146 0,20 0,10 0,04
147 p. 1, 2 0,20 0,10 0,04
147 p. 3 0,25 0,13 0,05
148 p. 1 2,50 1,25 -
148 p. 2-7 5,00 - -
149 p. 1, 2 0,35 0,18 0,06
149 p. 3, 4, 5 0,75 0,40 0,12
150 bez opak. 0,20 0,10 0,04
150 w opakowaniu 0,35 0,18 0,06
151 bez opakowania 0,20 0,10 0,04
151 w opakowaniu 0,35 0,18 0,06
152 bez opakowania 0,20 0,10 0,04
152 w opakowaniu 0,35 0,18 0,06
153 bez opakowania 0,30 0,15 0,05
153 w opakowaniu 0,45 0,23 0,08
154 p. 1 a, b, 2,
bez opakowania 0,35 0,18 0,06
w opakowaniu 0,45 0,23 0,08
154 p. 1 b II, 3 0,60 0,30 0,10
155 p. 1 0,20 0,10 0,04
155 p. 2, 3 0,30 0,15 0,05
156 0,45 0,23 0,08
157 p. 1, 2 0,60 0,30 0,10
157 p. 3 0,45 0,23 0,08
158 0,80 0,40 0,15
159 1,00 0,50 0,20
160 0,20 0,10 0,04
161 0,30 0,15 0,05
162 0,40 0,20 0,08
163 p. 1, 2, 3 a, b 0,45 0,23 0,06
163 p. 3 c 0,80 0,40 0,15
164 0,45 0,23 0,08
165 0,75 0,40 0,12
166 0,35 0,18 0,06
167
a) Parowozy, elektrowozy, wagony parowe, spalinowe i elektryczne na swoich osiach 5,00 od sztuki
b) maszyny do szycia 0,40 0,20 0,06
c) wszelkie inne maszyny i ich części:
bez opakowania 0,24 0,12 0,05
w opakowaniu 0,35 0,18 0,08
168 0,35 0,18 0,06
169 0,75 0,40 0,12
170 1,00 - -
171 p. 1, 3, 4, 5 0,75 0,40 0,15
171 p. 1 a, b, c 3,00 - -
171 p. 1 c, d 1,50 - -
172 p. 1, 2, 3 0,50 0,25 0,08
172 p. 4, 5 0,75 0,40 0,12
* 173 p. 1 a ) 5,00 2,50 1,50
* 173 p. 1 b ) 3,00 1,50 1,00
* 173 p. 2 } od sztuki 3,50 1,75 1,00
* 173 p. 3 ) 0,30 0,15 0,08
* 173 p. 4 ) 0,30 0,15 0,10
* 173 p. 5 ) 1,50 0,75 0,50
173 p. 6, 7 0,45 0,23 0,08
*173 p. 8 ) 6,00 3,00 1,50
* 173 p. 9 } od sztuki 5,00 2,50 1,25
* 173 p. 10 ) 0,60 0,30 0,15
173 p. 11 0,35 0,18 0,10
174 A p. 1, 2, 3 1,00 od osi
174 A p. 4 1,50 " "
174 A p. 5 2,00 " "
174 B od sztuki 10,00 5,00 2,50
174 C wagonetki w stanie zmontowanym- od sztuki 1,50 0,75 0,20
w stanie zdemontowanym 0,20 0,10 0,04
175 0,20 0,10 0,04
176 p. 1, 3 0,12 0,06 0,03
176 p. 2, 4 0,18 0,09 0,04
177 p. 1 a-e 0/25 0,13 0,05
177 p. 1, f 0,50 0,25 0,10
177 p. 2 a, b, c 0,25 0,13 0,05
177 p. 2 I, II 0,18 0,09 0,04
177 p. 2 d-l 0,50 0,25 0,10
177 p. 3 a, b, p. 5 0,75 0,40 0,12
177 p. 3 c 1,50 0,75 0,20
177 p. 4 0,30 0,15 0,06
178 0,45 0,23 0,08
179 0,15 0,08 0,03
180 p. 1, 2 0,25 0,13 0,04
180 p. 3 0,45 0,23 0,08
180 p. 4 0,60 0,30 0,10
181 0,25 0,13 0,05
182 0,35 0,18 0,06
183 0,40 0,20 0,08
184 0,40 0,20 0,08
185 0,75 0,40 0,12
186 0,40 0,20 0,06
187 1,50 0,75 0,20
188 1,50 0,75 0,20
189 1,50 0,75 0,20
190 p. 1 0,25 0,13 0,05
190 p. 2 0,35 0,18 0,06
191 0,35 0,18 0,06
192 1,00 0,50 0,15
193 1,50 0,75 0,20
194 0,50 0,25 0,10
195 2,50 1,25 0,25
196 2,50 1,25 0,25
197 2,50 1,25 0,25
198 1,20 0,60 0,15
199 2,50 1,25 0,25
200 2,00 1,00 0,25
201 2,50 1,25 0,25
202 1,00 0,50 0,15
203 1,20 0,60 0,20
205 p. 1 a, b. p. 2-a 2,50 1,25 0,25
205 p. 1 c, d. p. 2-b 2,00 1,00 0,20
206 2,00 1,00 0,20
207 2,50 1,25 0,25
209 2,50 1,25 0,25
210 2,00 1,00 0,20
211 p. 1, 2 1,50 0,75 0,20
211 p. 3 0,45 0,23 0,08
212 1,00 0,50 0,15
213 2,50 1,25 0,25
214 0,80 0,40 0,15
215 p. 1 2,50 1,25 0,25
215 p. 2, 3, 4 1,50 0,75 0,15
216 1,50 0,75 0,15
217 p. 1 0,80 0,40 0,20
217 p. 2 1,20 0,60 0,30
217 p. 3 1,00 0,50 0,25
*) Uwaga do poz. 112.
Przy wagonowych przesyłkach jednolitych chemikalji opłatę pobiera się w połowie norm zasadniczych.
* w skrzyniach lub w kratach o 50% drożej.

B.

Towary wywozowe.

Kości nieobrobione wszelkie 0,12 0,06 0,03
Szmaty i gałgany wszelkie 0,18 0,09 0,04
Rudy wszelkiej żużle z hut 0,12 0,06 0,03
Odpadki kauczukowe 0,18 0,09 0,04
Cukier 0,25 0,13 0,05
Nafta i ropa naftowa 0,18 0,09 0,04
Spirytus 0,25 0,13 0,05
Wszelkie inne towary podług stawek dla towarów przywozowych
Uwaga: Za przepompowanie każdej beczki spirytusu pobiera się dodatkowo po 0,30 c.

C.

Roboty, nieprzewidziane w poprzednich pozycjach.

1. Za wyładunek sztuk ciężkich, ponad 1200 kg. w sztuce (z wyjątkiem przedmiotów, od których opłata pobiera się od sztuki), dolicza się do stawek taryfowych, niezależnie od ewentualn. opłat za korzystanie z dźwigu lub innych środków pomocniczych - po 10 c. od 100 kg.

2. Za wyładunek z wagonu bagażu pasażerskiego i dostarczenie na salę rewizyjną po 15 c. od sztuki.

3. Za przeładowanie towarów tranzytowych z wagonu do wagonu po 10 c. od 100 kg.

4. Za naładowanie towarów z ramp i magazynów celnych do wagonu po 10 c. od 100 kg.

Uwaga. Za naładowanie sztuk ciężkich (ponad 1200 kg. w sztuce) opłaty pobiera się według każdorazowej umowy z właścicielem towaru.

5. Za osznurowanie sztuk towarowych lub bagażowych po 20 c. od sztuki plus rzeczywisty koszt materjału.

6. Za obszycie sztuk towarowych lub bagażowych rogoża, płótnem i t. p. po 50 c. od sztuki plus rzeczywisty koszt materjału.

7. Za powtórne sprawdzenie wagi brutto towaru na żądanie właściciela:

za ważenie na wagach magazynowych po 10 c. od każdych rozpoczętych 100 kg.

za ważenie na wadze wagonowej po fr. 3.00 od wagonu.

8. Za sprawdzenie na żądanie odbiorcy, zawartości sztuk towarowych przez porównanie z listem przewozowym wraz z przeważeniem brutto, 50% od przewidzianych w niniejszej taksie (rubr. 3) norm zasadniczych.

9. Za szczegółowe sprawdzenie zawartości sztuk towarowych na podstawie faktur lub specyfikacji, dokonane na żądanie odbiorcy przy wydaniu towaru, pobiera się opłata według norm zasadniczych niniejszej taksy (rubr. 3), podwyższonych o 100%.

10. Za roboty przy bagażu pasażerskim, zwalnianym od cła na zasadzie paszportu bez szczegółowej rewizji, pobiera się po 50 c. od sztuki.

Uwaga. Za bagaż, rewidowany podług pozycji taryfy celnej, oplata pobiera się na ogólnych zasadach.

11. Za roboty przy domowych rzeczach przesiedleńczych odprawianych bez cła na zasadzie zwolnień władz celnych pobiera się:

a)
przy przewozie w wagonie kolejowym luzem: przy odprawie na wagonie chociażby z częściowym odładunkiem po 10 c. od 100 kg., przy odprawie z wyładunkiem po 20 c. od 100 kg.,
b)
przy przewozie w wagonach meblowych: przy odprawie na wagonie po 5 c. od 100 kg. wagi wraz z wozem meblowym, przy odprawie z wyładowaniem wozu meblowego po 10 c. od 100 kg. wagi wraz z wozem meblowym.

Uwaga. Jeżeli podlegający wyładowaniu wóz meblowy z rzeczami domowemi ma zdjęte koła, za wyładunek takiego wozu pobiera się niezależnie od powyższych opłat fr. 5 od wozu.

§  3.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. Jednocześnie traci moc obowiązującą rozporządzenie Ministra Kolei Żelaznych z dnia 20 listopada 1923 r. (Dz. U. R. P. № 119, poz. 966).
1 § 2 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 17 lipca 1924 r. (Dz.U.24.63.625) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 lipca 1924 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024