Zakres działania Ministra Kolei Żelaznych i organizacja urzędów kolejowych.

USTAWA
z dnia 12 czerwca 1924 r.
o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych. *

Na mocy art. 44 Konstytucji ogłaszam ustawę następującej treści:
Art.  1.

.Zmienia się nazwę. "Minister (Ministerstwo) Kolei Żelaznych" na nazwą! "Minister (Ministerstwo) Kolei".

Art.  2.

Do zakresu działania Ministra Kolei należy naczelny zarząd kolei państwowych i innych w zarządzie państwowym pozostających, jakoteż zwierzchni nadzór nad kolejami prywatnemi, poruszanemi siła. mechaniczną, nie wyłączając tramwajów, oraz nad lotnictwem cywilnem.

Art.  3.

Minister Kolei zarządza polskiemi kolejami państwowemi, jako przedsiębiorstwem państwowem, na podstawie samodzielnego budżetu.

Art.  4. 1

W szczególności do zakresu działania Ministra Kolei należy;

1)
ustalenie organizacji, zakresu działania i odpowiedzialności dyrekcji i innych podległych organów kolejowych w ramach statutu o państwowym zarządzie kolei, wydanego rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej na podstawie uchwały Rady Ministrów;
2)
regulowanie stosunku służbowego personelu kolejowego na zasadach pragmatyki, uchwalonej przez władzę ustawodawczą;
3)
naczelne kierownictwo budową, względnie przebudową kolei państwowych, oraz wszelkiemi budownictwem, dla potrzeb tych kolei, współudział w koncesjonowaniu kolei na podstawie obowiązujących ustaw, oraz zwierzchni nadzór nad budową kolei prywatnych;
4)
nabywanie dla potrzeb kolejowych nieruchomości i przeprowadzanie wpisania ich własności na rzecz Skarbu Państwa;
5)
naczelne kierownictwo budowy i utrzymanie kolejowej sieci telegraficznej, telefonicznej i sygnałowej, oraz innych środków łączności, z uwzględnieniem obowiązujących ustaw;
6)
ustalanie typów i normalnych konstrukcji budowli, taboru, urządzeń kolejowych, telegrafu, telefonów, sygnałów i innych środków łączności dla kolei państwowych, zatwierdzanie ich dla kolei prywatnych, z uwzględnieniem obowiązujących ustaw;
7) 2
wydawanie w drodze rozporządzeń, do czasu uchwalenia odpowiedniej ustawy;przepisów, dotyczących prowadzenia i bezpieczeństwa ruchu, utrzymania kolei i porządku na kolejach, oraz postanowień i przepisów, obowiązujących pod tym względem tak publiczność, jak i zarząd kolejowy w ich stosunkach wzajemnych;
8) 3
wydawanie w drodze rozporządzeń regulaminów przewozowych na kolejach w porozumieniu z Ministrami Sprawiedliwości, Przemyślu i Handlu oraz Rolnictwa i Dóbr, Państwowych, w granicach obowiązujących ustaw. Odchylenia od obowiązujących ustaw dopuszczalne są dla uzgodnienia regulaminów przewozowych z postanowieniami obowiązujących konwencyj międzynarodowych o przewozie osób, bagażu i towarów kolejami;
9)
wydawanie taryf dla przewozu osób, bagażu i ładunków (przepisów określających warunki stosowania i wysokość opłat) kolejami państwowemi oraz zatwierdzanie taryf dla innych kolei użyteczności publicznej w drodze rozporządzeń, ogłaszanych w Dzienniku Taryf i Zarządzeń kolejowych;
10)
ustalanie w porozumienia z odnośnymi ministrami warunków i przepisów przewozu kolejami poczty, transportów wojskowych i policyjnych oraz organów bezpieczeństwa publicznego wogóle;
11)
współudział w wydawaniu na podstawie obowiązujących ustaw rozporządzeń, dotyczących służby sanitarnej, weterynaryjnej i policyjnej na kolejach państwowych i prywatnych;
12)
ustalanie organizacji i koncesjonowanie lotnictwa cywilnego w porozumieniu z Ministrami Spraw Wewnętrznych, Spraw Wojskowych oraz Przemyślu i Handlu;
13)
wszelkie inne sprawy, przekazane Ministrowi Kolei Żelaznych w drodze ustawodawczej.

Uprawnienia przewidziane w pkt. 4) może Minister Komunikacji przekazywać urzędom podległym w regulaminach, określających ich zakres działania

Taryfy, które mają być przedmiotem rozporządzeń Ministra Komunikacji w myśl punktu 9) będą przed ich wydaniem uzgadniane z Ministrami Skarbu, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa.

Art.  5.

Minister Kolei wykonywa swą władzę przy pomocy organów Ministerstwa przez Dyrekcje Kolei Państwowych oraz urzędy i inne kolejowe jednostki administracyjne.

Art.  6.

Dyrekcje Kolei Państwowych sprawują w swych okręgach, pod jednolitem, zwierzchniem kierownictwem i nadzorem Ministra Kolei, bezpośredni zarząd wszystkich kolei państwowych, jakoteż prywatnych, przez Państwo zarządzanych, i załatwiają ostatecznie wszelkie zażalenia i odwołania przeciw zarządzeniom i orzeczeniom, wydanym przez podległe im urzędy i organa, z wyjątkiem spraw, dla których odnośne ustawy, przepisy i rozporządzenia wyraźnie dopuszczają odwołanie do decyzji Ministra. Ilość, siedziby i granice okręgów Dyrekcji Kolei Państwowych wyznacza Minister Kolei, przyczem granice te winny być możliwie uzgodnione z zasadniczym podziałem administracyjnym Państwa.

Art.  7.

Minister Kolei ustanawia w miarę potrzeby i na czas jej trwania Zarządy budowy kolei państwowych celem przeprowadzenia studiów wstępnych, opracowywania projektów oraz prowadzenia budowy przez Państwo nowych linji lub znaczniejszych budowli na linjach istniejących.

Art.  8.

Minister Kolei obowiązany jest przedkładać ciałom ustawodawczym każdego roku, nie później, niż 1 października, szczegółowe sprawozdanie i gospodarki kolejowej w roku ubiegłym.

Art.  9.

Wykonanie ustawy niniejszej powierza się Ministrowi Kolei w porozumieniu z właściwymi ministrami.

Art.  10.

Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.

Postanowienia ustaw, dekretów, rozporządzeń i przepisów, dotychczas obowiązujących, z wyłączeniem postanowień przepisów, normujących stosunek kolei ze względu na wojną i na czas wojny, tracą swą moc prawną, o ile ustawa niniejsza, względnie wydane na jej podstawie rozporządzenia i przepisy zmieniają postanowienia ustaw, dekretów, rozporządzeń i przepisów, dotychczas obowiązujących.

* Z dniem 28 września 1926 r. prawa i obowiązki Ministra Kolei określone niniejszą ustawą przechodzą na Ministra Komunikacji, zgodnie z art. 2 rozp. z mocą ustawy z dnia 24 września 1926 r. w sprawie ustanowienia urzędu Ministra Komunikacji (Dz.U.26.97.567).
1 Art. 4:

- zmieniony przez art. 1 rozp. z mocą ustawy z dnia 29 lutego 1928 r. (Dz.U.28.25.214) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 lipca 1928 r.

- zmieniony przez art. 89 rozp. z mocą ustawy z dnia 28 grudnia 1934 r. o unormowaniu właściwości władz i trybu postępowania w niektórych działach administracji państwowej (Dz.U.34.110.976) z dniem 31 stycznia 1935 r.

2 Art. 4 pkt 7:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozp. z mocą ustawy z dnia 30 października 1930 r. (Dz.U.30.76.599) zmieniającej nin. ustawę z dniem 7 listopada 1930 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozp. z mocą ustawy z dnia 30 października 1930 r. (Dz.U.30.76.599) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 kwietnia 1934 r.

- uchylony odnośnie do postanowień i przepisów, obowiązujących pod względem bezpieczeństwa ruchu i porządku na kolejach publiczność i zarząd kolejowy w ich stosunkach wzajemnych, zgodnie z art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 13 marca 1934 r. o ochronie porządku na kolejach użytku publicznego. (Dz.U.34.32.285) z dniem 14 lipca 1934 r.

3 Art. 4 pkt 8:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozp. z mocą ustawy z dnia 30 października 1930 r. (Dz.U.30.76.599) zmieniającej nin. ustawę z dniem 7 listopada 1930 r.

- zmieniony przez art. 1 ustawy z dnia 9 kwietnia 1938 r. (Dz.U.38.29.257) zmieniającej nin. ustawę z dniem 28 kwietnia 1938 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024