Rozciągnięcie na przewozy kolejami wąsko-torowemi zmian i uzupełnień taryfy towarowej polskich kolei żelaznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 27 czerwca 1924 r.
o rozciągnięciu na przewozy kolejami wąskotorowemi zmian i uzupełnień taryfy towarowej polskich kolei żelaznych. *

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza się co następuje:
§  1.
Na przewozy kolejami wąskotorowemi, stosującemi taryfę towarową polskich kolei żelaznych, wyszczególnionemi w rozporządzeniu Ministra Kolei Żelaznych, z dnia 28 grudnia 1923 r. (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137, poz. 1156), rozciąga się rozporządzenia Ministra Kolei Żelaznych o zmianach i uzupełnieniach taryfy towarowej polskich kolei żelaznych z dnia 4 czerwca 1924 r. (Dz. U. R. P. № 49, poz. 502) i z dnia 17 czerwca 1924 r. (Dz. U. R. P. № 52, poz. 531) z następującemi odstępstwami i wyjątkami:

A. W części I taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt "Przepisy przewozowe", rozciągniętej rozporządzeniem Ministra Kolei Żelaznych z dnia 26 lipca 1922 r. na przewozy kolejami wąskotorowemi (Dz. U. R. P. z 1922 r. № 60, poz. 545) wprowadza się zmiany następujące:

Do art. 72 dodaje się nowe II Postanowienie wykonawcze o brzmieniu następującem:

"(Post. Wyk.) II. Czasowo, przy przewozach bezpośredniej komunikacji kolei wąskotorowych: 1) Jędrzejów-Bogorja-Iwaniska-Staszów i 2) Miechów-Działoszyce z kolejami normalnotorowemi zaliczenia nie są dopuszczalne. W zależności od tego postanowienie wykonawcze do art. 72, ustalone rozporządzeniem z dnia 26 lipca 1922 r. (Dz. U. R. P. z 1922 r. № 60, poz. 545) otrzymuje numerację I."

Zmiana art. 75 o terminach dostawy dla kolei normalnotorowych (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 44, poz. 474) nie rozciąga się na koleje wąskotorowe.

B. W częściach II, III, IV i V taryfy towarowej polskich kolei żelaznych (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 136, poz. 1134), rozciągniętych rozporządzeniem Ministra Kolei Żelaznych z dnia 28 grudnia 1923 r. na przewozy kolejami wąskotorowemi (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137, poz. 1156) wprowadza się zmiany następujące:

W części II .Postanowienia taryfowe":

Punkt 5 otrzymuje brzmienie następujące:

"5. Za odległość przewozową kolei mniejszą, niż 3,11 mi., przewoźne oblicza się za 5 km. z wyjątkami, wskazanemi w taryfie niniejszej. Przewoźne i inne, opłaty zaokrągla się w sumie ostatecznej do pełnych groszy wzwyż."

W punk. 98 wszystkie opłaty I-go "Wykazu opłat miejscowych" przy stosowaniu ich na kolejach wąskotorowych zmniejsza się o 50%.

Punkt 99, ustalony rozporządzeniem z dnia 29 marca 1924 r. (Dz. U. R. P. № 30, poz. 305) pozostaje bez zmiany.

W "Wykazie opłat dodatkowych":

W punk. 7 zmiana terminów wolnych od postojowego dla kolei normalnotorowych (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 52, poz. 531) nie rozciąga się na koleje wąskotorowe.

W części IV "Tablice opłat przewozowych (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 30, poz. 303 i № 52, poz. 531), dział I." Opłaty za przewóz towarów, ustalony dla kolei wąskotorowych rozporządzeniem z dnia 29 marca 1924 roku (Dz. U. R. P. № 30, poz. 305) zmienia się na odległościach od 1 do 10 kilometrów w sposób następujący:

Za odległość kilometrów Opłaty w groszach za 100 kilogramów
Klasa przesyłek pośpiesznych Przy przesyłkach zwycz. drobnych Przy przesyłkach zwyczajnych pół- i całowagonowych
kl. I, II i III kl. III i IV kl. V i VI kl. VII i VIII kl. IX
z obliczeniem najmniej za:
wagę rzeczywistą przesyłki 3.000 kg. 5.000 kg. 3.000 kg. 5.000 kg. 3.000 kg. 5.000 kg. 3.000 kg. 5.000 kg.
a) b) a) b) a) b) a) b)
1 - 5 54 36 36 27 27 21 21 18 18 17
6 58 39 39 29 29 22 22 19 19 18
7 62 41 41 31 31 23 23 20 20 18
8 65 44 44 33 33 24 24 20 20 18
9 69 46 46 35 35 25 25 21 21 19
10 72 48 48 36 36 26 26 21 21 19

Część V "Taryfy wyjątkowe" (Dz. U. R. P. z 1924 r. 18, poz. 184, № 30, poz. 303, № 35, poz. 376, № 41. poz. 439, № 43, poz. 455, № 49, poz. 502 i № 52, poz. 531) w myśl rozporządzenia z dnia 28 grudnia 1923 r. (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137, poz. 1156) nie ma zastosowania na kolejach wąskotorowych.

§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1924 r.
* Z dniem 1 sierpnia 1924 r. nin. rozporządzenie rozciąga się na przewozy kolejami wąskotorowemi, stosującemi taryfę towarową polskich kolei żelaznych, wyszczególnioną w rozporządzeniu Ministra Kolei Żelaznych z dnia 28 grudnia 1923 r. (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137, poz. 1156), zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 25 lipca 1924 r. o rozciągnięciu na przewozy kolejami wąskotorowemi zmian i uzupełnień taryfy towarowej polskich kolei żelaznych. (Dz.U.24.66.649).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024