Nadanie statutu Państwowym Zakładom Przemysłowo-Szkolnym dla inwalidów w Piotrkowie.

ROZPORZĄDZENIE
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
z dnia 26 czerwca 1924 r.
o nadaniu statutu Państwowym Zakładom Przemysłowo-Szkolnym dla inwalidów w Piotrkowie.

Na mocy art. 1 punktu 7 oraz art. 2 ustawy z dnia 11 stycznia 1924 roku o naprawie Skarbu Państwa i reformie walutowej (Dz. U. R. P. № 4, poz. 28) oraz zgodnie z uchwałą Rady Ministrów z dnia 16 czerwca 1924 r. stanowię co następuje:
§  1.
Nadaję przedsiębiorstwu państwowemu "Państwowe Zakłady Przemysłowo-Szkolne dla inwalidów w Piotrkowie przy Ministerstwie Pracy i Opieki Społecznej" załączony statut, stanowiący integralną część niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Wykonanie niniejszego rozporządzenia powierzam Ministrowi Pracy i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
§  3.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

Państwowych Zakładów Przemysłowo - Szkolnych dla inwalidów w Piotrkowie przy Ministerstwie Pracy i Opieki Społecznej.
§ 1.
Państwowe Zakłady Przemysłowo - Szkolne dla inwalidów w Piotrkowie przy Ministerstwie Pracy i Opieki Społecznej zatrudniają zarobkowo inwalidów wojennych Rzeczypospolitej Polskiej w takiej ilości, na jaką pozwalają względy wytwórczości i kalkulacji przemysłowej, oraz ześrodkowują w sobie reedukację i kształcenie inwalidów Rzeczypospolitej Polskiej.

Zakłady podlegają Ministerstwu Pracy i Opiekł Społecznej jako przedsiębiorstwo państwowe, -stanowiące odrębną, samodzielną jednostkę gospodarczą, za której zobowiązania, poza całym majątkiem oddanym jej pod wyłączny zarząd i do wyłącznego używania, odpowiada posiłkowo Skarb Państwa.

§  2.
Państwowe Zakłady Przemysłowo - Szkolne dla inwalidów w Piotrkowie mają pod swoim wyłącznym zarządem i w wyłącznem używaniu majątek nieruchomy i ruchomy, wyznaczony im przez Skarb Państwa na zasadzie osobnego inwentarza i wykazu finansowego.

Plan gospodarczy Zakładów ustala na każdy okres budżetowy Minister Pracy i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Skarbu.

Zakłady posiadają własną kasę poborowo-płatniczą, w której mogą przechowywać gotówkę, do wysokości ustalonej przez Ministra Pracy i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Skarbu, wszelkie zaś fundusze rezerwowe winny być lokowane na rachunek i do dyspozycji Zakładów w Banku Polskim lub w Banku Gospodarstwa Krajowego.

Zakładom przysługuje prawo rozporządzania powyższemi funduszami w ramach budżetu względnie planu gospodarczego i postanowień niniejszego Statutu, przyczem bilansowanie i odłożenie czystego zysku do Kasy Skarbowej odbywa się po zakończeniu roku budżetowego. Termin odkładania czystego zysku do Kasy Skarbowej może być odmiennie ustalony na zasadzie zarządzenia Ministra Pracy i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Skarbu.

Koszty szkolenia inwalidów oraz internatu szkolnego dla tychże, tudzież utrzymania odnośnego personelu są pokrywana z budżetu Ministerstwa Pracy i Opieki Społecznej. Ministerstwo Pracy i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministerstwem Skarbu może powyższemi kosztami obciążyć budżet Zakładów.

§  3.
Państwowe Zakłady Przemysłowo-Szkolne dla inwalidów w Piotrkowie dzielą się na dwa zasadnicze działy: a) przemysłowo-handlowy, b) reedukacyjno-szkolny,-te zaś dzielą się na poddziały,

Szczegółowe rozczłonkowanie wymienionych powyżej działów zasadniczych na poddziały oraz regulamin służbowy dla Zakładów ustali rozporządzeniem Minister Pracy i Opieki Społecznej, a w zakresie szkolenia zawodowego inwalidów Minister Pracy i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Przemysłu i Handlu oraz Ministrem Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego.

§  4.
Zarząd Zakładów sprawuje Dyrektor Zakładów przy pomocy kierowników zasadniczych działów Zakładów w ramach zatwierdzonego planu gospodarczego.

Dyrektora i kierowników zasadniczych działów Zakładów i głównego buchaltera tychże powołuje Minister Pracy i Opieki Społecznej przez zawarcie z nimi umowy służbowej.

Płace pozostałego personelu administracyjnego, technicznego i służby ustala się na zasadzie umów, zawartych z nimi przez Dyrektora Zakładów w granicach etatu, przewidzianego w planie gospodarczym Zakładów.

§  5.
Do zakresu działania Dyrektora Zakładów należy ogólne kierownictwo Zakładów i nadzór nad nimi, a w szczególności:
1)
reprezentowanie Zakładów nazewnątrz we wszystkich ich sprawach,
2)
zaciąganie - łącznie' z pełniącym funkcje Głównego Buchaltera Zakładów - wszelkiego rodzaju zobowiązań (w szczególności podpisywanie weksli i czeków) z wyjątkiem tych" które w rozporządzeniu Ministra Pracy i Opieki Społecznej zostaną zastrzeżone decyzji Ministra Pracy i Opieki Społecznej - rozporządzenie to będzie ogłoszone w Monitorze Polskim,
3)
załatwianie wszelkich spraw, związanych t prowadzeniem Zakładów, z wyjątkiem tych, które Minister Pracy i Opieki Społecznej zastrzeże swojej decyzji.
§  6.
Dla kontroli' Zakładów oraz dla opinjowania spraw, związanych z działalnością tychże, Minister Pracy i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Skarbu powołuje Rade. Nadzorczą, złożoną z 3 do 5 członków.

Zakres i sposób działanie. Rady Nadzorczej określi instrukcja wydana przez Ministra Pracy i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Skarbu.

§  7.
Rada Ministrów będzie władna zarządzić likwidację Zakładów oraz określić sposób jej przeprowadzenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024