Koszty sądowe i opłaty w górnośląskiej części okręgu sądu apelacyjnego w Katowicach.

USTAWA
z dnia 11 kwietnia 1924 r.
w przedmiocie kosztów sądowych i opłat w górnośląskiej części okręgu sądu apelacyjnego w Katowicach.

Na mocy art. 44 Konstytucji ogłaszam ustawą następującej treści:
Art.  1.

Uchyla się następujące ustawy i rozporządzenia:

1)
niemiecką ustawę o dodatkach wojennych do opłat adwokatów i komorników sądowych z dn. 1 kwietnia 1918 r. (Dz. Ust. Rzeszy str. 173) w brzmieniu art. 1 ustawy i obwieszczenia z dnia 18 grudnia 1919 r. (Dz. Ust. Rzeszy str. 2113 i 2115), niemiecką ustawą w przedmiocie opłat adwokatów i komorników z dnia 8 lipca 1921 r. (Dz. Ust. Rzeszy str. 910), rozporządzenie Rządu Rzeszy w przedmiocie opłat adwokatów z dnia 9 lutego 1922 r. (Dz. Ust. Rzeszy str. 205) oraz rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 grudnia 1922 r., zmieniające niektóre przepisy niemieckiej ordynacji o opłatach adwokatów w górnośląskiej części województwa śląskiego (Dz. U. R. P. № 112 poz. 1026):
2)
niemiecką ustawę w przedmiocie zmiany ustawy o kosztach sądowych z dn. 29 czerwca 1921 r. (Dz. Ust. Rzeszy str. 797);
3)
niemiecką ustawę w przedmiocie zmiany ustawy o opłatach świadków i znawców z dnia 10 marca 1922 r. (Dz. Ust. Rzeszy str. 241) i obwieszczenie z dnia 13 marca 1922 r. (Dz. Ust. Rzeszy str. 242) oraz rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 11 grudnia 1922 r. w przedmiocie zmian ustawy o opłatach świadków i znawców w górnośląskiej części województwa śląskiego (Dz. U. R. P. № 108 poz. 1004);
4)
pruską ustawę o dodatkach wojennych do opłat notarjuszów, adwokatów i komorników sądowych, oraz kosztów sądowych z dnia 6 lipca 1918 r. (Zb. Ustaw pruskich str. 128), pruską ustawę, w przedmiocie zmiany pruskiej ustawy o kosztach sądowych z dnia 4 lipca 1919 r. (Zb. Ustaw pruskich str. 139) oraz rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 grudnia 1922 r. w przedmiocie dodatków drożyźnianych do opłat notarjuszów-adwokatów i komorników sądowych tudzież do kosztów sądowych w górnośląskiej części województwa śląskiego (Dz. U. R. P. № 112 poz. 1027).
Art.  2.

Przywraca się uchylone powyższemi ustawami i rozporządzeniami pierwotne brzmienia następujących ustaw:

1)
niemieckiej ustawy o kosztach sądowych z dnia 18 czerwca 1878 r. (Dz. Ust. Rzeszy 1878 r. str. 141, 1381 r. str. 178, 1898 r. str. 659, 1909 r. str. 473, 1916 r. str. 1263);
2)
pruskiej ustawy o kosztach sądowych z dnia 25 lipca 1910 r. (Zb. Ustaw pruskich z 1910 r. str. 184. 1917 r. str. 17);
3)
pruskiej ordynacji w przedmiocie opłat notarjuszy z dnia 25 lipca 1910 r. (Zb. Ustaw pruskich z 1910 r. str. 2.33 i 1917 r. str. 17);
4)
niemieckiej ordynacji w przedmiocie opłat adwokatów z 7 dn. lipca 1879 r. (Dz. Ust. Rzeszy z 1879 r. str. 176, 1898 r. str. 692, 1909 r. str. 473 i 1916 r. str. 1263);
5)
pruskiej ustawy o opłatach adwokatów i komorników z dnia 21 marca 1910 r. (Zb. Ustaw pruskich z 1910 r. str. 261 i 1917 r. str. 17);
6)
niemieckiej ustawy o opłatach komorników z dnia 24 czerwca 1878 r. (Dz. Ust. Rzeszy z 1878 r. str. 166, 1881 r. str. 178, 1898 r. str. 683 i 1916 r. str. 1263);
7)
niemieckiej ustawy o opłatach świadków i znawców z dnia 30 czerwca 1878 r. (Dz. Ust. Rzeszy z 1878 r. str. 173, 1898 r. str. 689 i 19 i 4 r. str. 214);
Art.  3.

Na obszar górnośląskiej części okręgu sądu apelacyjnego w Katowicach rozciąga się:

1)
ustawę z dnia 21 stycznia 1921 r. w przedmiocie zmiany ustawy o opłatach świadków i znawców w b. dzielnicy pruskiej (Dz. U. R. P. № 13 poz. 74) i obwieszczenie Ministra b. Dzielnicy Pruskiej z dnia 9 lutego 1921 r. (Dz. Urz. Min. b. Dz. Pr. № 7 poz. 34);
2)
przepisy, zawarte w art. 1 do 7 ustawy z dn. 24 marca 1923 r. w przedmiocie kosztów sądowych i opłat w województwach: poznańskiem i pomorskiem (Dz. U. R. P. № 43 poz. 292).
Art.  4. 1

Do czasu ujednostajnienia ustawodawstwa w przedmiocie podatku przemysłowego w miejsce przepisów, wymienionych w §§ 72 i 73 pruskiej ustawy o kosztach sądowych w brzmieniu, ustalonem ustawą z dnia 24 marca 1923 r. (Dz. U. R. P. № 43 poz. 292), będą zastosowane następujące przepisy:

"§ 72. Za wpisy do rejestru handlowego pobierane będą następujące opłaty:

1. przy firmach handlowych pojedynczych:

a)
za wciągnięcie firmy (pierwszy wpis) w miarę zaliczenia przedsiębiorstwa w myśl § 6 do 8, 24, 34 ustawy o podatku przemysłowym z dnia 24 czerwca 1891 r. (Zb. ust. prusk. str. 205), do:
I klasy podatku przemysłowego 60 zł.
II " " 30 " "
III " " 12 " "
IV " " 6 " "

Przedsiębiorstwa, które z powodu małego dochodu i kapitału są wolne od podatku przemysłowego 1 zł. 20 gr.

b)
za każdy następny wpis, z wyjątkiem wymienionych pod lit. c) i d) ustępu niniejszego oraz w ustępach 5 i 6- połowę opłaty, określonej w ustępie a);
c)
za wpis o zmianie siedziby i wpis zakładu filjalnego do rejestru zakładu głównego-2/10 tej opłaty;
d)
za wykreślenie firmy 3/10 tej opłaty;

2. Przy spółkach jawnych handlowych, spółkach komandytowych, spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością oraz osobach prawniczych, podlegających obowiązkowi zarejestrowania ze wzglądu im przedmiot lub rodzaj przedsiębiorstwa oraz jego rozmiar:

a)
za pierwszy wpis przy kapitale zakładowym do 50.000 zł. włącznie - podwójną opłatę określoną w ustępie 1 a) stosownie do klasy podatku przemysłowego, przy kapitale zaś powyżej 50.000 zł. po 10 zł. od każdych następnych 10.000 zł. przyczem niepełne 10.000 zł. uważa się za pełne;
b)
za każdy następny wpis, z wyjątkiem wymienionych pod lit. c) i d) niniejszego ustępu oraz w ustępach 5 i 6-6/10 opłaty, określonej w ustępie 1 a);
c)
wpis o zmianie siedziby i wpis zakładu filjalnego do rejestru zakładu głównego-2/10 tej opłaty;
d)
za wykreślenie firmy-4/10 tej opłaty;

3. Przy spółkach akcyjnych i akcyjno-komandytowych:

a)
za pierwszy wpis przy kapitale zakładowym do 50.000 zł. potrójną opłatę, określone] w ustępie 1 a) dla pierwszej klasy podatku przemysłowego, przy kapitale zakładowym powyżej 50.000 zł. po 25 zł. od każdych następnych 20.000 zł., licząc niepełne 20.000 zł. za pełne;
b)
za wpis o powiększenie kapitału zakładowego-opłatę, określoną pod lit. a), od sumy, o którą kapitał zakładowy zostaje powiększony; przy zmniejszeniu kapitału-połowę opłaty, określonej pod lit. a), od sumy, o którą kapitał zakładowy zostaje zmniejszony; w razie powiększenia kapitału zakładowego drogą przeszacowania książkowej wartości majątku: połowa opłaty, określonej w ustępie 1 a), od sumy, o którą kapitał zakładowy zostaje, powiększony;
c)
za wszelkie inne wpisy, z wyjątkiem wymienionych w ustępie 5 i 6, połowę opłaty, przewidzianej w ustępie 1 a) dla pierwszej klasy podatku przemysłowego;

4. Przy spółdzielniach:

a)
za pierwszy wpis 4 zł.
b)
za wpis o zmianę statutu 2 zł.
c)
za każdy inny wpis 1 zł
5.
Za wciągnięcie do rejestru handlowego firmy zakładu filjalnego, jeżeli zakład główny znajduje się w kraju, pobiera się następujące opłaty:
a)
od firm handlowych pojedynczych - opłatę, określoną w ustępie 1 a);
b)
od spółek jawnych handlowych, spółek komandytowych, spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, oraz osób prawnych, wymienionych w ustępie 2-11/2 opłaty, określonej w ustąpię la);
c)
od spółek akcyjnych i akcyjno-komandytowych - podwójną opłatę, określoną w ustępie 1 a) dla pierwszej klasy podatku przemysłowego;
d)
od spółdzielni-opłatę, określoną w ustąpię 4a);
e)
za każdy następny wpis do rejestru zakładu filjalnego-opłaty, określone za takież wpisy do zakładu głównego.

Jeżeli zakład filjalny należy do innej klasy podatku przemysłowego niż zakład główny, to opluły powyższe oblicza sit; według klasy zakładu filjalnego;

6. za pierwszy wpis zakładu filjalnego, jeżeli zakład główny znajduje się zagranicą, pobiera się o ile konwencje międzypaństwowe nie zawierają postanowień odmiennych:

a)
od firm handlowych pojedynczych-podwójną opłatę, określoną w ustąpię 1 a);
b)
od spółek jawnych handlowych, spółek komandytowych, spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, oraz osób prawnych, wymienionych w ustąpię 2, potrójną opłatę, określoną w ustępie 1 a);
c)
od spółek akcyjnych i akcyjno - komandytowych-poczwórną opłatą, określoną w ustąpię 1 a) dla pierwszej klasy podatku przemysłowego.

Za następne wpisy pobiera się opłaty, przewidziane za takież wpisy dla przedsiębiorstw krajowych.

§ 73. Jeżeli pewne przedsiębiorstwo w myśl ustawy z dnia 24 czerwca 1891 r. jest zwolnione od opłacenia podatku przemysłowego, zaliczenie do odpowiedniej klasy podatku przemysłowego celem wymiaru opłaty następuje według uznania sądu".

Art.  5.

O ile przepisy innych ustaw powołują się na postanowienia, które w myśl artykułów 1 do 4 niniejszej ustawy uległy zmianie, wstępują w ich miejsce odpowiednie \. stanowienia w brzmieniu powyższych artykułów.

Art.  6.

Stawki opłat, unormowane niniejszą ustawą, opiewają w= markach polskich.

Art.  7.

Rada Ministrów może zarządzać podwyższenie lub obniżenie kwot, przewidzianych w niniejszej ustawie, odpowiednio do stosunków walutowych.

Art.  8.

Ustawa niniejsza obowiązuje na obszarze górnośląskiej części okręgu sadu apelacyjnego w Katowicach i wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Przepisy jej stosują się także do wszystkich choćby dawniejszych czynności, spraw sądowych i wydatków, o ile wymiar według dotychczasowych ustaw jeszcze nie jest dokonany.

Art.  9.

Wykonanie niniejszej ustawy powierza się Ministrowi Sprawiedliwości i Skarbu.

1 Art. 4 zmieniony przez § 2 rozporządzenia z dnia 9 maja 1924 r. o zastosowaniu złotego do kosztów i opłat sądowych w górnośląskiej części sądu apelacyjnego w Katowicach. (Dz.U.24.43.452) z dniem 26 maja 1924 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024