Zmiany i uzupełnienia ujednostajnionych postanowień dodatkowych do Konwencji Międzynarodowej o przewozie towarów kolejami żelaznemi z dnia 14 października 1890 roku.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 18 kwietnia 1924 r.
o zmianach i uzupełnieniach ujednostajnionych postanowień dodatkowych do Konwencji Międzynarodowej o przewozie towarów kolejami żelaznemi z dn. 14 października 1890 r.

Na mocy dekretu z dn. 7 lutego 1919 r. o tym czosowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawą wydawania przepisów o przewozie osób, bagażu i towarów, oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemyślu i Handlu zarządza się co następuje:
§  1.
W ujednostajnionych postanowieniach dodatkowych do Konwencji Międzynarodowej o przewozie towarów kolejami żelaznemi z 14 października 1890 r. (Dz. U. R. P. z 1922 r. № 76, poz. 686) wprowadza się zmiany i uzupełnienia według załącznika do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życia z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

(Zmiany i uzupełnienia drukowane są kursywą).
a)
W Postanowieniu dodatkowem 2 do art. 3 Konwencji międzynarodowej po słowie: "franków" dodać", "francuskie".
b)
Zamieścić przytoczone niżej nowe postanowienie dodatkowe do art. 9 Konwencji międzynarodowej:

"3. Nadawca jest obowiązany zaopatrzyć każdą nadaną przez niego przesyłkę drobną oraz każdy załadowany przez niego wagon w nalepkę, zawierającą stację przeznaczenia".

c)
Postanowienie dodatkowe do art. 12 Konwencji międzynarodowej uzupełnić w p. 3-cim jak następuje:

"Zamiast oznaczenia pewnej sumy do uiszczania zgóry, nadawca może oświadczyć, że opłaci przewoźne zgóry, do granicy kraju wystania lub do stacji granicznej poza obrębem tegoż kraju, o ile istnieje taryfa bezpośrednia między tą stacją graniczną i stacją nadania przesyłki. W tym wypadku, wszelkie inne opłaty ponosi odbiorca".

d)
Postanowienie dodatkowe 2 do art. 12 Konwencji międzynarodowej uzupełnić następującym nowym ustępem:

"Przy przesyłkach, opłacanych zgóry pobiera się. przy ich nadaniu opłaty przewozowe do granicy kraju wysłania, lub do stacji granicznej poza obrębem tegoż kraju, o ile pomiędzy stacją ta i stacją nadania przesyłki istnieje taryfa bezpośrednia, jako też przypadające stacji nadawczej opłaty dodatkowe; wszelkie inne opłaty uiszczane są po zwrocie rachunku frankatarowego".

e)
Postanowienie dodatkowe 3 do art. 12 Konwencji międzynarodowej otrzymuje brzmienie następujące;

"3. Reklamacje o zwrot przewyżki opłat przewozowych winny, być zgłaszane zawsze piśmiennie.

Prawo do zgłaszania roszczeń o zwrot niesłusznie pobranych opłat przewozowych służy nadawcy lub odbiorcy zależnie od tego, kto uiścił kolei żądaną z powrotem przewyżkę opłaty. Reklamacje najeży zawsze zgłaszać do tej kolei, której uiszczono należność. W razie uiszczenia przez nadawcą zgóry Części przewoźnego, należy zgłaszać reklamacje zawsze do Zarządu, któremu podlega stacja przeznaczenia. Reklamacje o zwrot przewyżki opłat, zgłaszane przez osoby trzecie są rozpatrywana tylko wtedy, jeżeli dołączono do nich oświadczenie na osobnym blankiecie, że osoba uprawniona zgadza się na wypłatę przewyżki osobie, zgłaszającej reklamacją. Oświadczenie to, na którem podpis, na żądanie kolei, winien być uwierzytelniony, kolej zatrzymuje u siebie.

Reklamacje powinny być należycie uzasadnione z dołączeniem listowe przewozowych, lub przy przesyłkach, opłaconych zgóry, wtórników listów przewozowych, raz wszelkich innych dowodów uzasadniających reklamację".

f)
Zamieścić następujące nowe postanowienie dodatkowe do art. 12 Konwencji międzynarodowej:

"4. Jeżeli opłaty przewozowe i inne należności, wyrażone w obcej walucie mają być pobrane w walucie krajowej, wówczas przeliczanie odbywa się według kursu, ustalanego przez kolej żelazną i ogłaszanego w obwieszczeniach lub też innym sposobem".

g)
Nowe postanowienia dodatkowe do art. 13 Konwencji międzynarodowej:

"4. Kolej żelazna wysyłająca ma prawo zaliczenia, wyrażone w obcej walucie, wypłacać w walucie krajowej, jeżeli prawa krajowe nic sprzeciwiają się temu".

"5. Jeżeli zaliczenia, wyrażone w obcej walucie, mają być pobrana w walucie krajowej, to przeliczanie odbywa nią według kursu ustalanego przez kolej żelazną i ogłaszanego w obwieszczeniach lub też innym sposobem".

h)
Nowe postanowienie dodatkowe do art. 14 Konwencji międzynarodowej:

"3. Terminy dostawy oblicza się na podstawie kilometrów taryfowych, o ile taryfy nie zawierają innych, postanowień".

i)
Postanowienie dodatkowe 3 art. 26 Konwencji międzynarodowej otrzymuje brzmienie następujące:

"3. Roszczenia o odszkodowanie, zgłaszane przez osoby trzecie, nie będą rozpatrywane, jeżeli nie załączono do nich oświadczenia na osobnym blankiecie, że osoba uprawniona zgadza się na wypłatę odszkodowania osobie, zgłaszającej roszczenie. Oświadczenia to, na którem podpis, na żądanie kolei, winien być uwierzytelniony, kolej zatrzymuje u siebie".

k)
Postanowienie dodatkowe do paragrafu 11 Postanowień wykonawczych do Konwencji międzynarodowej (Art. 61):

"Ujednostajnione postanowienie dodatkowe.

Jeżeli w Postanowieniach wykonawczych do Konwencji międzynarodowej wymienione są kwoty we frankach, to należy rozumieć je jako franki francuskie".

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1924.37.398

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiany i uzupełnienia ujednostajnionych postanowień dodatkowych do Konwencji Międzynarodowej o przewozie towarów kolejami żelaznemi z dnia 14 października 1890 roku.
Data aktu: 18/04/1924
Data ogłoszenia: 30/04/1924
Data wejścia w życie: 30/04/1924