Dodatki godzinowe i kilometrowe drużyn parowozowych za czas spędzony w służbie na parowozie.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 18 lutego 1924 r.
o dodatkach godzinowym i kilometrowym drużyn parowozowych za czas spędzony w służbie na parowozie.

Na mocy art. 10 ustawy z dnia 9 października 1923 r. o uposażeniu funkcjonarjuszów państwowych i wojska (Dz. U. R. P. № 116 poz. 924) zarządza się co następuje:
§  1.
Drużyny parowozowe otrzymują z uwagi na wydatki zwiększone podczas pełnienia służby na parowozie:
a)
dodatek godzinowy obliczony w stosunku do godzin rzeczywistej pracy.
b)
dodatek kilometrowy zależny od ilości przejechanych kilometrów.
§  2.
Dodatek godzinowy oznacza się w punktach jak następuje:
A. Za czas spędzony w drodze na parowozie:
od 1 października 1923 r. od 1 stycznia 1924 r.
dla maszynisty 1.5 punkt. za godz. 0.9 punkt, za godz.
" pom. masz. 1.2 " 0.7 "
" palacza 1.- " 0.6 "
B. Za czas przetaczania parowozem:
od 1 października 1923 r. od 1 stycznia 1924 r.
dla maszynisty 1.2 punkt. za godz. 1.2 punkt. za godz.
" pom. masz. i palacza 0.9 " 0.9 "
C. Za czas pogotowia i postoju na stacjach parowozowni głównych i zwrotnych:
od 1 października 1923 r. od 1 stycznia 1924 r.
dla maszynisty 1.- punkt. za godz. 0.6 punkt, za godz.
" pom. masz. i palacza 0.75 " 0.5 "

Kwotę dodatku godzinowego otrzymuje się przez pomnożenie mnożnej, ustalonej w mysi art. 3 ustawy z dnia 9 października 1923 r. o uposażeniu funkcjonarjuszów i wojska (Dz. U. R. P. № 116 poz. 924) na miesiąc, w którym ma miejsce wypłata należności przez odpowiednią liczbę punktów.

Należności, wymienione w punkcie A), wypłaca się za cały czas spędzony w drodze na parowozie, licząc od chwili objęcia parowozu przez drużynę, aż do oddania parowozu do parowozowni, względnie do chwili przybycia pociągu (parowozu) do stacji krańcowej.

Jako czas przyjmowania i zdawania parowozu w parowozowni głównej, za który wypłaca się należności godzinowe, uważa się całkowity czas faktycznej służby.

Drużyny, obsługujące czynne parowozy pomocnicze (podwójna trakcja), otrzymują dodatek godzinowy narówni z drużynami parowozów czołowych.

W tym samym wymiarze otrzymuj;-; dodatek go cizi no wy:

a)
drużyny parowozowe, obsługujące luźne parowozy kursujące w pojedynczej lub podwójnej trakcji,
b)
drużyny parowozowe za przetaczanie wykonane parowozem od pociągu niezależnie od stacji na jakiej przetaczanie się odbyło,
c)
drużyny jadące na parowozie lub wagonie ze stałego miejsca służbowego, celem objęcia służby w jakimbądź punkcie linji lub z powrotem po oddaniu służby, jednak tylko w połowie godzin rzeczywistej jazdy,
d)
drużyny za czas postoju w parowozowni zwrotnej do 3 godzin, licząc od chwili przybycia pociągu (parowozu).

Należności wymienione w punkcie B) wypłaca się za czas trwania przetaczania-, licząc od chwili przyjęcia, parowozu przez drużynę parowozową do chwili oddania parowozu do parowozowni, względnie zdania następnej drużynie.

Należności te zaliczać należy za przetaczanie dokonywane na stacji lub w obrąbie torów trakcyjnych, warsztatowych, magazynowych i t. p. jakoteż na stacjach sąsiednich, z wyjątkiem przetaczania na stacjach zamiejscowych co do których obowiązuje godzinowe wymienione w § 2 punkty A i B).

Należności wymienione w punkcie C), wypłaca się za czas spędzony w parowozowni zwrotnej powyżej 3 godzin aż do 24 godzin, licząc od chwili przyjazdu pociągu (parowozu) do stacji zwrotnej.

Po 24 godzinach pobytu w parowozowni zwrotnej otrzymują drużyny parowozowe, zamiast dodatku godzinowego, normalne djety.

Za czas służby przy pociągach gospodarczych otrzymują drużyny parowozowe, o ile pociąg pracuje na stacji lub między sąsiedniemi stacjami jednego węzła dodatek godzinowy według stawek pod B) o ile zaś pociąg gospodarczy pracuje na linji - według stawek pod A).

Przy obliczaniu dodatku godzinowego nie bierze się w rachubę, czasu pracy do 30 minut włącznie; czas pracy powyżej 30 minut liczy się za pełną godzinę.

§  3.
W razie delegacji poza okrąg siedziby służbowej trwającej dłużej niż 3 dni, drużyny parowozowe otrzymują oprócz przypadających należności godzinowych za czas pracy na parowozie, normalne djety zmniejszone o 25% za cały czas pobytu na innej stacji, licząc od dnia wyjazdu, aż do czasu powrotu do siedziby służbowej.
§  4.
Za czas służby na parowozach ponad 200 godzin pełnowartościowej pracy miesięcznie, drużyny parowozowe otrzymują za pierwsze 50 godzin, ponad normalny wymiar 200 godzin - dodatek godzinowy w wysokości 225% a za dalsze godziny w wysokości 250% dodatku godzinowego, określonego w § 2.
§  5.
Oprócz dodatku godzinowego za czas Spędzony w drodze na parowozie, wymienionego w § 2 pkt. A niniejszego rozporządzenia, drużyny parowozowe otrzymują począwszy od 1 stycznia 1924 r. dodatek kilometrowy, obliczony według ilości przejechanych pociągami kilometrów.
§  6.
Za podstawę obliczenia dodatku kilometrowego przyjmuje się przebieg (przejazd) kilometrów pociągami towarowemi, przyczem przebiegi km. pociągami towarowemi równa się przebiegowi 1.5 km. pociągami osobowemi lub pospiesznemi.

Pociągi mieszane, gospodarcze i wojskowe uważane są narówni z pociągami towarowemi, jazdy luźnym parowozem oblicza się według tego rodzaju pociągu, do jakiego jazda parowozem została przyrównana.

Na kolejach lokalnych, na których pociągi osobowe kursują z chyżością najwyższą do 30 km. na godzinę, uważa się pociągi osobowe narówni z pociągami towarowemi.

§  7.
Dodatek kilometrowy oznacza się w punktach za każde 10 kilometrów przebiegu pociągami towarowemi:
od 1 stycznia 1924 r.
dla maszynisty 1.2 punktu
" pom. maszynisty 0.95 "
" palacza 0.8 "

Kwotą dodatku kilometrowego otrzymuje się. W sposób podany w ustępie drugim § 2 niniejszego rozporządzenia.

§  8.
Za przebieg w jednym miesiącu kalendarzowym więcej niż 1.600 km. pociągami towarowemi lub 2.400 pociągami osobowemi, względnie pospiesznemi, otrzymują drużyny parowozowe za nadwyżkę kilometrów ponad tę ilość dodatek kilometrowy wymieniony w § 7 niniejszego rozporządzenia zwiększony o 25%. Za dalszy przebieg pociągami towarowemi ponad 2.000 km. lub pociągami osobowemi wzgl. pospiesznemi ponad 3.000. km. zwiększa się dodatek przewidziany w § 7 o 50%.
§  9.
Dodatek kilometrowy określony w § 7 niniejszego rozporządzenia otrzymują również drużyny parowozowe za czas służby przy pociągach gospodarczych na linji, oraz w wypadkach przewidzianych w § 2 pkt. A. i a), b), c) niniejszego rozporządzenia. W tym ostatnim wypadku (§ 2 pkt. A. i c.) wypłaca się tylko połowę dodatku kilometrowego.

Drużyny na parowozach popychających otrzymują dodatek kilometrowy wymieniony w § 7 niniejszego rozporządzenia w podwójnej wysokości.

Przebieg kilometrów przy przetaczaniu oblicza się w ten sposób, że 1 godzinę pracy przetokowej uważa się za 5 km. przebiegu pociągiem towarowym. W tensam sposób oblicza się przebieg kilometrów pociągami gospodarczemi, które pracują na stacji lub między sąsiedniemi stacjami jednego węzła.

Za czas przetaczania parowozem, z wyjątkiem wypadku wymienionego w § 2 pkt. A. i b) niniejszego rozporządzenia oraz za czas służby przy pociągach gospodarczych, za który przewidziane jest wynagrodzenie godzinowe, wymienione w § 2 pkt. B. niniejszego rozporządzenia, nie dolicza się dodatku kilometrowego.

§  10.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Równocześnie tracą móc obowiązującą rozporządzenia Rady Ministrów: z dnia 27 września 1923 r. w przedmiocie wynagrodzenia godzinowego drużyn parowozowych za czas spędzony w służbie na parowozie (Dz. U. R. P. № 113 poz. 906), z dnia 4 października 1923 r. (Dz. U. R. P. № 113 poz. 907) i z dnia 26 października 1923 r. (Dz. U. R. P. № 113 poz. 910).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024