Wykonanie ustawy z dnia 5 grudnia 1923 r. o uposażeniu sędziów w sądownictwie powszechnem i administracyjnem oraz prokuratorów.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW, I MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI I MINISTRA SKARBU
z dnia 16 lutego 1924 r.
o wykonaniu ustawy z dnia 5 grudnia 1923 r. o uposażeniu sędziów w sądownictwie powszechnem i administracyjnem oraz prokuratorów.

Na mocy art. 23 i 26 ustawy z dnia 5 grudnia; 1923 r. o uposażeniu sędziów w sądownictwie powszechnem i administracyjnem (Dz. U. R. P. № 134, poz. 1107) zarządza się co następuje:
§  1.
Władze asygnujące przystąpią niezwłocznie do ustalenia należnej poszczególnym sędziom i prokuratorom oraz kandydatom na stanowiska sędziowskie grupy i szczebla uposażenia jak również do ustalenia przypadającej każdemu z nich liczby punktów. Szczebel, należny poszczególnym sędziom i prokuratorom, ustala się za pomocą dołączonego zestawienia grup i szczebli.

Odnośnie do prezesów i sędziów Najwyższego Trybunału Administracyjnego czynności, określone ustępem pierwszym, przeprowadza Prezes Rady Ministrów.

O wyniku należy zawiadomić interesowanych sędziów i prokuratorów oraz aplikantów egzaminowanych (asesorów) za pomocą formularza № 1.

§  2.
Postanowienia art. 14 i 15 ustawy z dnia 5 grudnia 1923 r. (Dz. U. R. P. № 134, poz. 1107) nie mają zastosowania do sędziów w sądownictwie powszechnem i prokuratorów na Górnym Śląsku.

Sędziów i prokuratorów, którzy byli w czynnej służbie Górnośląskiej części Województwa Śląskiego w chwili wejścia w życie tej ustawy, należy zaliczać do grup uposażenia w myśl art. 2, 17, 18, 19 i 21 ustawy, zaś celem oznaczenia szczebla w danej grupie należy zastosować postanowienia art. 16 z tą zmianą, że z czasu, który będzie wynikiem obliczenia, dokonanego według art. 16, nie potrąca się niepełnych półroczy lecz cały czas (lata i miesiące), w ten sposób obliczony, uwzględnia się przy ustaleniu szczebla i określeniu terminu posunięcia do następnego szczebla w myśl zasady, wyrażonej w art. 15.

Sędziowie i prokuratorzy, którzy przed objęciem służby sędziowskiej na Górnym Śląsku zostali na mocy art. 26 lub 27 ustawy z dnia 13 lipca 1920 r. (Dz. U. R. P. № 65, poz. 436) zaliczeni do grupy II wzgl. III, a którzy na zasadzie art. 2, 18 i 19 powołanej ustawy z dnia 5 grudnia 1923 r. nie mogą uzyskać z dniem 1 października 1923 r. grupy wyższej niż ta, która im na mocy powołanej ustawy z dnia 13 lipca 1920 r. była w swoim czasie przyznaną, zostają zaliczeni do grupy B względnie C, a czas służby począwszy od dnia zaliczenia do grupy II względnie III liczy się im w celu oznaczenia szczebla uposażenia w całości, a nie w ułamku. To postanowienie ma zastosowanie także do tych sędziów i prokuratorów, którzy byliby uzyskali grupę II na mocy art. 26 powołanej ustawy z dnia 13 lipca 1920 r., gdyby byli podlegali postanowieniom wymienionej ustawy.

O oznaczeniu grupy i szczebla uposażenia należy zawiadomić interesowanych sędziów i prokura Borów na Górnym Śląsku za pomocą formularza № 2 przesyłając jednocześnie odpis zawiadomienia Ministerstwu Sprawiedliwości do wglądu.

Do aplikantów, asesorów, sędziów śledczych i prokuratorów pomocniczych na Górnym Śląsku k stosują się przepisy art. 12, 15 i 22 ustawy.

§  3.
Dla ustalenia terminu posunięcia aplikantów egzaminowanych (asesorów) do następnego i szczebla przy pierwszem zaliczeniu, o czem mowa w art. 15, miarodajny jest półroczny okres, w którym I aplikant egzaminowany (asesor) uzyskał uposażenie I aplikanta egzaminowanego (asesora).
§  4.
W wypadkach, przewidzianych w § 2 art. 6 pustawy, nadwyżka punktów, zatrzymana z grupy niższej, umarza się przy uzyskaniu najbliższych szczebli wyższych. Np. prezes sądu okręgowego mniejszego, pobierający 1.550 punktów (szczebel d 1.300 punktów: i dodatek z art. 8-250 punktów), w razie mianowania sędzią sądu apelacyjnego otrzyma w grupie C szczebel b czyli 1.400 punktów i zatrzymuje nadto 150 punktów jako nadwyżkę z grupy niższej. Część tej nadwyżki, mianowicie 100 punktów, podlega umorzeniu przy osiągnięciu po 3 latach szczebla c, zaś reszta nadwyżki zostanie pochłonięta przy osiągnięciu szczebla d po upływie dalszego trzechlecia.
§  5.
Sędziowie i prokuratorzy, o których mowa w § 2 art. 9, otrzymują na zasadzie postanowień art. 14 odpowiedni szczebel w posiadanej grupie wyższej, jednak suma całego ich uposażenia łącznie z dodatkiem art. 8 nie może przewyższać sumy uposażenia wedle najwyższego szczebla tej grupy, do; której powinniby być zaliczeni w myśl § 2 art. 2 [ ustawy. Np. prezes sądu okręgowego większego, pobierający na zasadzie art. 27 ust. 2 ustawy z dn.: 13 lipca 1920 r. (Dz. G. R. P. № 65 poz. 436) uposażenie III-ej grupy, składające się z płacy zasadniczej mk. 2.400 i dodatku starszeństwa mk. 3.600, powinienby otrzymać szczebel d grupy C (1.600 punktów i 400 punktów z art. 8), jednak w myśl art. 9 powołanej ustawy z dn. 5 grudnia 1923 r. przyznać mii można najwyżej szczebel f grupy B czyli 1500 punktów i 400 punktów z art. 8, oczywiście z zastrzeżeniem praw, płynących z art. 25 tejże ustawy.
§  6.
Zawodowi sędziowie pokoju nieprawnicy w b. zaborze rosyjskim otrzymują 6/g części uposażenia, ustanowionego dla grupy A, przyczem jednak w myśl § 2 art. 10 należy się im dodatek ekonomiczny (art. 5) w pełnym wymiarze (45 mnożnych na każdego członka rodziny).
§  7.
Przepis objęty art. 16, § 6 ustawy dotyczy także sędziów Najwyższego Trybunału Administracyjnego ze zmianą, wynikającą z art. 26 tej ustawy.
§  8.
Oznaczenie szczebla i terminu posunięcia do następnego szczebla dla prokuratorów i sędziów, których mowa w art. 19, 20 i 21 ustawy, następuje w sposób określony w ustępie 3 art. 7 i ustępie 2 art. 6 ustawy z dn. 9 października 1923 r. (Dz. U. R. P. № 116 poz. 924) § 1 art. 6 ustawy z dn. 5 grudnia 1923 r. (Dz. U. R. P. № 134 poz. 1107).
§  9.
Czas służby sądowej polskiej (art. 16 § 1 punkt 1) ma być policzony sędziemu lub prokuratorowi w całości tylko o tyle, o ile spędzony został na stanowisku równorzędnem lub wyższem od tej grupy, do której sędzia lub prokurator został zaliczony.

Za równorzędne stanowisko uważać należy stanowisko, uprawniające do zaliczenia do tej samej grupy w myśl art. 2 z zastrzeżeniem zawarłem w art. 18.

Form. № 1.

Oznaczenie grupy i szczebla uposażenia oraz wymiar uposażenia na dzień 1 października 1923 r. na zasadzie ustawy z dnia 5 grudnia 1923 r. - Dz. U. R. P. 134 poz. 1107.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Form. № 2.

Oznaczenie grupy i szczebla uposażenia oraz wymiar uposażenia na dzień 1 października 1923 r. na zasadzie ustawy z dnia 5 grudnia 1923 r. - Dz. U. R. P. № 134 poz. 1107.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024