Przerachowanie zobowiązań związków samorządowych oraz obligacyj opartych na takich zobowiązaniach.

ROZPORZĄDZENIA
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
z dnia 27 grudnia 1924 r.
o przerachowaniu zobowiązań związków samorządowych oraz obligacyj opartych na takich zobowiązaniach.

Na zasadzie art. 1 lit. F punkt 1 i art. 2 ustawy z dnia 31 lipca 1924 r. o naprawie Skarbu Państwa i poprawie gospodarstwa społecznego (Dz. U. R. P. № 71, poz. 687) oraz zgodnie ż uchwałą Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1924 r. stanowią co następuje:

Postanowienia wstępne.

§  1.
Zobowiązania terytorjalnych związków samorządowych oraz obligacje oparte na takich zobowiązaniach, określone w §§ 1 i 42 ust. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 14 maja 1924 r. o przerachowaniu zobowiązań prywatno-prawnych, ulegają przerachowaniu w sposób podany w niniejszem rozporządzeniu.

Obligacje emitowane przez terytorialne związki samorządowe.

§  2.
1)
Emitowane przez terytorjalne związki samorządowe obligacje (częściowe zapisy długu) zarówno zabezpieczone jak niezabezpieczona hipotecznie będą przerachowane według miary, przewidzianej w § 5 ust. 1 rozporządzania Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 14 maja 1924 r. o przerachowaniu zobowiązań prywatnoprawnych, przyczem będzie stosowana miara przerachowania obowiązującą w miejscu, gdzie ma siedzibą zarząd związku, który emitował obligacje.
2)
Należność przypadająca za kupony zarówno Zaległe, jak i te, których płatność nastąpi przed terminem, od którego biec będzie oprocentowanie prze-rachowanego długu, nie będzie dochodzona, jako uwzględniona w mierze przerachowania długu głównego (kapitalnego).
3)
Obligacje wylosowane do r. 1913 włącznie wraz z kuponami będą przerachowane według relacji wskazanej w § 41 powołanego wyżej rozporządzenia z dnia 14 maja 1924 r. Obligacje wylosowane po roku 1913, lecz nie przedstawione do zapłaty będą traktowane narówni z niewylosowanemi.
§  3.
1) 1
Do wysokości przerachowanej sumy, obliczonej dla każdej emisji obligacyj oddzielnie, terytorjalny związek samorządowy wypuści nowe obligacje konwersyjne; może być jednak zarządzona jedna emisja obligacyj konwersyjnych dla kilku emisyj obligacyj dawnych o analogicznych warunkach pożyczkowych. Emisja obligacyj konwersyjnych terytorialnego związku samorządowego może być zastąpiona przez emisję obligacyj konwersyjnych instytucji kredytu długoterminowego na podstawie zobowiązań dłużnych terytorjalnego związku samorządowego. Oprocentowanie obligacyj konwersyjnych winno odpowiadać oprocentowaniu obligacyj dawnych, zaś ich okres umorzenia nie może być dłuższy niż lat 50. Termin, od którego biec będzie oprocentowanie oraz okres umorzenia obligacyj konwersyjnych, oznaczony będzie w planie konwersji, nie może być jednak późniejszy, niż dzień 1 lipca 1925 r.
2)
Przy konwersji, o jakiej mowa w poprzednim ustępie, stosowany będzie odpowiednio § 12 ust. 2 powołanego wyżej rozporządzenia.
3) 2
Podstawą przerachowania poszczególnych emisyj będzie ich wartość w urzędowo podanej dacie zamknięcia subskrypcji, a w przypadkach, gdy publiczna subskrypcja nie była ogłoszoną, w dacie ogłoszenia o emisji obligacji. W wypadku, gdy nie było ogłoszenia o emisji obligacyj ani urzędowego zamknięcia subskrypcji lub gdy zastosowanie powyższych dat sprzeciwiałoby się względom słuszności, Minister Skarbu oznaczy inną datę jako podstawę dla przerachowania, odpowiadającą okolicznościom faktycznym zaciągnięcia danej pożyczki.
§  4. 3
Plan konwersji winien być przedstawiony do zatwierdzenia Ministrowi Skarbu lub wyznaczonemu przez niego komisarzowi. Minister Skarbu mocen jest wydać szczegółowe postanowienia co do wykonania konwersji i nadzoru nad nią.

W razie niezastosowania się terytorialnego związku samorządowego do powyższych postanowień szczegółowych plan konwersji będzie ustalony przez Ministra Skarbu w porozumieniu z Ministrami: Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych i kwoty, wynikające z planu konwersji na oprocentowanie i umorzenie pożyczki, jak również na pokrycie kosztów konwersji, wstawione będą z urzędu do budżetu danego związku samorządowego przez właściwą władzę nadzorczą, przyczem władza nadzorcza w miarę potrzeby uprawniona jest do wydania niezbędnych zarządzeń, zabezpieczających należyte wykonanie tej części budżetu.

Obligacja emitowana na podstawia zobowiązań związków samorządowych.

§  5.
1)
Pożyczki zaciągnięte przez związki samorządowe w instytucjach kredytowych i będące podkładem emitowanych przez te instytucje obligacyj będą przerachowane-bez względu na to, czy są zabezpieczone hipotecznie, czy też nie-według miary przewidzianej w § 5 ust. 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 14 maja 1924 r. o przerachowaniu zobowiązań prywatno - prawnych, przyczem. będzie stosowana miara przerachowania obowiązującą w miejscu, gdzie ma siedzibę zarząd związku, który zaciągnął pożyczkę.
2).
Odsetki zaległe, a nie przedawnione za czas aż do terminu, od którego biec będzie oprocentowanie przerachowanego ciągu, dolicza się do kapitału i przerachowuje się z nim razem.
§  6.
Przepisy § 7 ust. 1, 3 i 4 oraz § 8 powołanego wyżej rozporządzenia z dnia 14 maja 1924 r. stosuje się odpowiednio do pożyczek, o których mowa w § 5.
§  7.
Przerachowanie obligacyj, ciążących na powyższych pożyczkach względnie zabezpieczających je hipotekach, nastąpi odpowiednio do postanowień §§ 12-15 powołanego wyżej rozporządzenia z dnia 14 maja 1924 r.-bez względu na to, czy są, czynie są gwarantowane przez Skarb Państwa.

Wzajemność i odwet.

§  8.
Obligacje, o których mowa w niniejszem rozporządzeniu, ostemplowane stemplem zagranicznym, stwierdzającym ich należność do obywateli państw obcych, których dotyczą postanowienia § 43 rozporządzenia, z dnia 14 maja 1924 r., będą przerachowane w takim stosunku, jaki wynika z zastosowania tych postanowień.

Inne zobowiązania terytorialnych związków samorządowych.

§  9.
Inne zobowiązania terytorjalnych związków samorządowych, nie wyłączając zobowiązań, wynikających z operacyj kredytowych, będą przerachowane według ogólnych zasad rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 14 maja 1924 r. z szczególnem uwzględnieniem przepisu § 36.

Postanowienia końcowe.

§  10.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
§  11.
Wykonanie niniejszego rozporządzenia powierza się Ministrowi Skarbu, Ministrowi Sprawiewiedliwoścl i Ministrowi Spraw Wewnętrznych.
1 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozp. z mocą ustawy z dnia 6 marca 1928 r. (Dz.U.28.29.270) zmieniającej nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 1928 r.
2 § 3 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozp. z mocą ustawy z dnia 6 marca 1928 r. (Dz.U.28.29.270) zmieniającej nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 1928 r.
3 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozp. z mocą ustawy z dnia 6 marca 1928 r. (Dz.U.28.29.270) zmieniającej nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 1928 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024