Komisje kwalifikacyjne.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 lipca 1923 r.
o komisjach kwalifikacyjnych.

Na mocy art. 20 ustawy z dnia 17 lutego 1922 r. o państwowej służbie cywilnej (Dz. U. R. P. № 21, poz. 164) zarządza się co następuje:
§  1.
Zarządza się utworzenia komisji kwalifikacyjnych przy władzach naczelnych i władzach podlegających bezpośrednio władzom naczelnym.
§  2.
Komisje kwalifikacyjne są następujące:
1)
Komisje kwalifikacyjne czynne przy władzach naczelnych, dla wszystkich urzędników należących do personelu władzy naczelnej od XII do VI stopnia służbowego włącznie.
2)
Komisje kwalifikacyjne czynne przy władzach, podlegających bezpośrednio władzy naczelnej, dla wszystkich urzędników odnośnej władzy od XII do VI stopnia służbowego włącznie oraz dla wszystkich urzędników od XII do Vi stopnia służbowego włącznie, pełniących służbą przy władzach lub urzędach jej podległych.
§  3.
Jeżeli przy władzy podlegającej bezpośrednio władzy naczelnej nie da się utworzyć komisji kwalifikacyjnej, szef władzy naczelnej poruczy innej komisji kwalifikacyjnej wydanie opinji co do kwalifikacji urzędników pełniących służbę w okręgu służbowym tej władzy.

W razie potrzeby może naczelnik władzy, przy której ma być utworzona komisja kwalifikacyjna, utworzyć kilka komisji

§  4.
Komisje kwalifikacyjne są powołane do wydawania opinji o kwalifikacjach urzędników od XII do VI stopnia służbowego włącznie, praktykantów oraz osób ubiegających się o stanowiska urzędnicze.
§  5.
Komisja kwalifikacyjna składa się z pięciu członków.

Członków komisji, jako też potrzebną ilość zastępców, ustanawia na okres dwuletni szef właściwej władzy naczelnej, przyczem, o ile chodzi o komisje kwalifikacyjne czynne przy władzach podlegających bezpośrednio władzom naczelnym, ustanowienie następuje na wniosek szefa tej władzy.

W komisji przewodniczy najstarszy służbowo (art. 18 ustawy z dnia 17 lutego 1922 r. - Dz. U. R. P. №21, poz. 164) członek.

Ochwaty komisji zapadają bezwzględną większością głosów.

Jeżeli chodzi o wydanie opinji o urzędniku fachowym, wówczas, o ile dla urzędników jego gałęzi służby nie utworzono osobnej komisji kwalifikacyjnej wstępuje do komisji w miejsce najmłodszego służbowo członka referent fachowy albo inny wyższy urzędnik fachowy, jako członek nadzwyczajny.

W wypadku przewidzianym w ustępie pierwszym § 3 niniejszego rozporządzenia może szef władzy naczelnej zarządzić, aby jeden urzędnik tej władzy, przy której nie utworzono komisji kwalifikacyjnej, wszedł w skład komisji, jako nadzwyczajny członek, w miejsce najmłodszego służbowo członka z prawem głosu przy wydawaniu opinji co do kwalifikacji urzędników jego władzy.

Członkami komisji należy ustanawiać urzędników starszych służbowo od tych urzędników, którzy mają być kwalifikowani.

§  8.
Do obrad komisji należy z reguły powoływać z głosem doradczym referenta spraw personalnych, jako też ewentualnie urzędnika, któremu poruczono regularne przeprowadzanie inspekcji urzędowych, o ile oni nie należą już do komisji.

Jeżeli komisja uzna potrzebę uzupełniających wyjaśnień, wówczas można powołać także innego urzędnika w celu udzielenia informacji,

§  7.
Komisja kwalifikacyjna wydaje opinję o kwalifikacjach urzędnika na podstawie danych zawartych w opisaniu, kwalifikacyjnem oraz danych znanych jej osobiście lub udzielonych przez osoby wymienione w § 6.
§  8.
Opisanie kwalifikacyjne ma sporządzić osobiście-według dołączonego wzoru (załącznik № 1) - przełożony urzędnika, sprawujący nad nim bezpośredni nadzór służbowy.

We władzach, których ustrój służbowy jest tego rodzaju, że, oprócz bezpośrednio przełożonego, powołany jest jeszcze kto inny do wykonywania pośredniego nadzoru nad urzędnikiem, ma powołany do tego nadzoru oświadczyć się co do opisania kwalifikacyjnego, sporządzonego przez bezpośredniego przełożonego.

O ile oświadczenie to nie zgadza się z opisaniem, ma być uzasadnione.

Oświadczenie ma być zanotowane w odpowiedniej rubryce opisania kwalifikacyjnego.

Opisanie należy przedłożyć komisji kwalifikacyjnej poufnie w drodze służbowej.

§  9.
Jeżeli zajdzie zmiana w osobie bezpośrednio przełożonego powołanego do sporządzenia opisania kwalifikacyjnego, wówczas ma dotychczasowy przełożony podać do wiadomości nowego przełożonego wszystkie okoliczności mające znaczenie dla kwalifikacji za ubiegłą część czasu. Gdyby to już było niemożliwe, ma nowy przełożony postarać się o potrzebne informacje w odpowiedniej drodze i w razie potrzeby przy sporządzaniu opisania kwalifikacyjnego zaznaczyć wyraźnie, że nie ocenia na podstawie własnego spostrzeżenia i doświadczenia.
§  10.
Komisja kwalifikacyjna wpisuje swoją opinję do tabeli kwalifikacyjnej, sporządzonej według dołączonego wzoru (załącznik № 2), wypełniając wszystkie jej rubryki.

Ogólna ocena kwalifikacji ma opiewać: "znakomicie", "bardzo dobrze", "dobrze", "dostatecznie" lub "nieodpowiednio".

Wypełnioną tabelę kwalifikacyjną przesyła komisja kwalifikacyjna władzy służbowej urzędnika poufnie w drodze służbowej.

§  11.
Władza służbowa przechowuje tabele. kwalifikacyjne przy wykazie stanu służby, jako jego załączniki.
§  12.
Urzędnika należy zawiadomić o ogólnej ocenie jego kwalifikacji.

Jeżeli ogólna ocena opiewa "nieodpowiednio", może urzędnik w ciągu dwóch tygodni po zawiadomieniu go o niej prosić władzę służbową o poddanie jego kwalifikacji ponownemu rozpatrzeniu przez tę samą komisję kwalifikacyjną.

Urzędnik ma prawo domagać się okazania mu jego tabeli kwalifikacyjnej.

§  13.
Wszyscy urzędnicy powołani do współ" działania przy ocenianiu kwalifikacji mają przestrzegać ściśle sumienności i bezstronności oraz zachować tajemnicę odnośnie do przebiegu obrad i co do źródeł, na których opartą została kwalifikacja.
§  14.
Oceniania kwalifikacji urzędnika ma mieć miejsce z początkiem każdego drugiego roku za ubiegły dwuletni okres kalendarzowy.

Poza tem normalnem ocenianiem kwalifikacji może nastąpić skwalifikowanie urzędnika w razie potrzeby według uznania władzy naczelnej lub władzy bezpośrednio jej podległej.

§  15.
Pierwszego skwalifikowania urzędników według niniejszego rozporządzenia należy dokonać możliwie bezzwłocznie najpóźniej do 30 września 1923 r.
§  16.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

Wzór № 1.

OPISANIE KWALIFIKACYJNE

Imię I nazwisko ..............................................

Tytuł i stopień służbowy .....................................

Użycie w służbie (kierownik władzy, urzędu, naczelnik

wydziału, oddziału, przydzielony do służby I t. d.) ..........

..............................................................

Władza (urząd) i miejsce urzędowania .........................

..............................................................

za lata 19.......... i 19 .......

L. p. Poszczególne punkty OPISANIE KWALIFIKACYJNE (z uzasadnieniem) Oświadczenie powołanego do pośredniego nadzoru nad urzędnikiem, ewent. z uzasadnieniem (§ 8 ustęp 2 i 3 rozporządzenia Rady Ministrów o komisjach kwalifikac.)
1 Zawodowe wykształcenia (znajomość przepisów potrzebnych do sprawowania urzędu)
2 Zdolność, pojętość i bystrość. Inicjatywa
3 Pilność, sumienność i dokładność, możność polegania na urzędniku v* wykonywaniu służby.
4 Uzdatnienie do obcowania ze stronami i do służby zewnętrznej
5 Znajomość języków
6 Wynik użycia w służbie
7 Zachowanie się
8 Co do urzędników, którzy zajmują kierownicze stanowiska służbowe lub z których powołaniem na takie stanowisko należy się liczyć, uzdatnienie do tego
9 Ważniejsze sprawy lub akcje, które urzędnik prowadził w ubiegłych dwóch latach;

inne okoliczności, mające znaczenie dla kwalifikacji

10 Czy jest uzdatniony do pełnienia służby przy Ministerstwach i Władzach centralnych
Podpis przełożonego, który sporządził opisanie kwalifikacyjne: Podpis organu nadzorującego:

ZAŁĄCZNIK  2

Wzór № 2

(Strona 2).

Tabela kwalifikacyjna ...............

Ustalanie kwalifikacji za lata Zawodowe wykształcenie, znajomość przepisów potrzebnych do sprawowania urzędu Zdolności, pojętność i bystrość. Inicjatywa Pilność, sumienność i dokładność; możność polegania na urzędniku w wykonywaniu służby Uzdatnienie do obcowania ze stronami i do służby zewnętrznej Znajomość języków
1 2 3 4 5

(Strona 3).

....................

Wynik użycia w służbie Zachowanie się Co do urzędników" którzy zajmują kierownicze stanowiska służbowe lub z których powołaniem na takie stanowisko należy się liczyć; uzdatnienie do tego Ważniejsze sprawy lub akcje, które urzędnik prowadził w ubiegłych dwóch. latach; inne okoliczności, mające znaczenie dla kwalifikacji Czy jest uzdatniony do pełnienia służby przy Ministerstwach i Władzach centralnych Ogólna ocena
6 7 8 9 10 11

Przewodniczący Komisji Kwalifikacyjnej (podpis):

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024