Przenoszenie oficerów do korpusu oficerów kontrolerów, oraz zasady dotyczące starszeństwa przy awansach, sposób przeprowadzania wyboru oraz kwalifikowanie oficerów korpusu kontrolerów i oficerów tegoż korpusu, awansowanych na generałów.

ROZPORZĄDZENIE
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
z dnia 21 lipca 1923 r.
o przenoszeniu oficerów do korpusu oficerów kontrolerów, oraz o zasadach, dotyczących starszeństwa przy awansach, sposobu przeprowadzania wyboru oraz kwalifikowania oficerów korpusu kontrolerów i oficerów tegoż korpusu, awansowanych na generałów.

Na zasadzie art. art. 8 i 30 ustawy o podstawowych obowiązkach i prawach oficerów wojsk polskich z dnia 23 marca 1922 r. (Dz. U. R. P. № 32, poz. 256) zarządzam dla oficerów korpusu kontrolerów i oficerów tegoż korpusu, awansowanych na generałów, co następuje:
§  1.
Do korpusu oficerów kontrolerów mogą. być przenoszeni z innych korpusów osobowych oficerowie w stopniu majora na własną prośbą, po zdaniu egzaminu konkursowego, na podstawie wniosku komisji egzaminacyjnej i decyzji Ministra Spraw Wojskowych.
§  2.
Oficerowie innych korpusów osobowych w stopniu kapitana (rotmistrza) tylko wtedy mogą być dopuszczeni do egzaminu konkursowego, jeżeli posiadają warunki, obowiązujące w ich korpusie osobowym do awansu na majora.

Gdy zapadnie decyzja Ministra Spraw Wojskowych o przeniesieniu ich do korpusu oficerów kontrolerów, awansują oni w swoim korpusie osobowym na majorów.

§  3.
Warunki egzaminu i skład komisji egzaminacyjnej, do której należeć mogą tylko oficerowie korpusu kontrolerów (oficerowie korpusu kontrolerów, awansowani na generałów) pod przewodnictwem Szefa Wojskowej Kontroli Generalnej ustala Minister Spraw Wojskowych.
§  4.
Do korpusu oficerów kontrolerów mogą też być przenoszeni na własną prośbą, bez konkursu, podpułkownicy lub pułkownicy innych korpusów osobowych, jednakże tylko w stosunku 1/5 wolnych wakansów.

O przyjęciu tych oficerów do korpusu kontrolerów decyduje Minister Spraw Wojskowych na podstawie wniosku komisji kwalifikacyjnej, złożonej ze wszystkich w danej chwili pełniących służbą oficerów korpusu kontrolerów, awansowanych na generałów, pod przewodnictwem Szefa Wojskowej Kontroli Generalnej.

Uchwały tej komisji zapadają większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga przewodniczący.

§  5.
Kandydat, uznany przez komisją egzaminacyjną (§ 3) lub kwalifikacyjną (§ 4) za nienadającego się, nie może być przeniesiony do korpusu oficerów kontrolerów, - Ministrowi Spraw Wojskowych przysługuje natomiast prawo nieprzyjęcia do korpusu oficerów kontrolerów kandydata, uznanego przez komisję egzaminacyjną lufa kwalifikacyjną za nadającego się do przeniesienia, jeżeli uważa przyjęcie tego oficera do korpusu oficerów kontrolerów za niepożądane.
§  6.
Przez przeciąg pierwszych dwóch lat po przeniesieniu do korpusu oficerów kontrolerów, majorowie korpusu kontrolerów nie będą samodzielnie pełnili funkcji kontrolnych.
§  7.
Po przeniesieniu z innego korpusu osobowego do korpusu oficerów kontrolerów, oficerowie korpusu kontrolerów zostają umieszczeni na liście starszeństwa po oficerze ostatnim w danym stopniu.

Data starszeństwa, którą oficerowie przeniesieni do korpusu kontrolerów posiadali w dawnym korpusie osobowym, jest miarodajną przy obliczeniu czasu służby w danym stopniu, wymaganego do awansu i zostaje uwidoczniona w liście starszeństwa oficerów korpusu kontrolerów obok nazwiska danego oficera.

Kolejność starszeństwa między sobą oficerów, przeniesionych do korpusu kontrolerów w myśl paragrafu 1 niniejszego rozporządzenia, opiera się na porządku, ustalonym przez komisję egzaminacyjną, na podstawie wyników egzaminu.

Kolejność starszeństwa między sobą oficerów, przeniesionych do korpusu kontrolerów w myśl paragrafu 4 niniejszego rozporządzenia, opiera się na porządku, ustalonym przez komisję kwalifikacyjną wymienioną w tymże paragrafie.

§  8.
Po awansowaniu na wyższy stopień oficerowie korpusu kontrolerów, względnie oficerowie tegoż korpusu, awansowani na generałów, zostają umieszczeni na liście starszeństwa po oficerze ostatnim w danym stopniu.

Kolejność starszeństwa awansowanych oficerów między sobą opiera się na porządku, w jakim oni są wymienieni w listach awansów (ustępy 3 i 4 paragrafu 10 i par. 11).

§  9.
Jako datą starszeństwa oficerów awansowanych ustala się dzień, z którym nastąpiło ich awansowanie.
§  10.
O posiadaniu kwalifikacji do awansu na stopnie podpułkownika, pułkownika i generała brygady, decyduje corocznie komisja kwalifikacyjna (Par. 4) pod przewodnictwem Szefa Wojskowej Kontroli Generalnej.

Komisja ta ustala na podstawie wyników głosowania dla każdego stopnia listą kwalifikacyjną, na której posiadający ustawowe warunki do awansu oficerowie korpusu kontrolerów, zakwalifikowani do awansu przez komisje, zostają wymienieni w porządku, w jakim są umieszczeni na liście starszeństwa oficerów korpusu kontrolerów.

Komisja kwalifikacyjna zbiera się następnie po raz drugi pod przewodnictwem Ministra Spraw Wojskowych i biorąc za podstawą ustaloną już przez siebie pod przewodnictwem Szefa Wojskowej Kontroli Generalnej lisię kwalifikacyjną, sporządza listę kolejności oficerów, według której, ze wzglądu na nadawanie się do awansu, oficerom tym, zdaniem komisji, przysługuje pierwszeństwo przy awansie.

Uchwały komisji kwalifikacyjnej zapadają większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga przewodniczący.

Lisia awansów, zatwierdzona przez Ministra Spraw Wojskowych, jest każdorazowo podstawą do awansowania oficerów korpusu kontrolerów w porządku umieszczenia na liście.

Czas zebrania się komisji kwalifikacyjnej celem ustalenia listy kwalifikacyjnej i listy awansów oznacza Minister Spraw Wojskowych w rozporządzeniu, zarządzającem przeprowadzenie awansów.

§  11.
Awans generałów brygady na stopień generała dywizji następuje na podstawie wyboru, dokonanego przez Ministra Spraw Wojskowych, który w liście awansów usiała kolejność tych generałów według swej własnej oceny.
§  12.
Listy oficerów, mających awansować, przedstawia Minister Spraw Wojskowych z wnioskiem o nadaniu im odpowiednich stopni według przepisu art. 11 ustawy o podstawowych obowiązkach i prawach oficerów wojsk polskich.
§  13.
Zastrzegając wydanie osobnego rozporządzenia o zasadach, dotyczących kwalifikowania oficerów, pozostawia się tymczasowo w zastosowaniu wydane w tej mierze przez Ministra Spraw Wojskowych przepisy.
§  14.
Postanowienie paragrafu 6 niniejszego rozporządzenia nie ma zastosowania do majorów, przeniesionych do korpusu kontrolerów przed 1 stycznia 1924 r.
§  15.
Do czasu, gdy ilość oficerów korpusu kontrolerów, awansowanych na generałów, będących w stanie czynnym, nie osiągnie liczby 7, wejdą w skład komisji kwalifikacyjnej, wymienionej w paragrafach 4 i 10 niniejszego rozporządzenia, prócz generałów będących w stanie czynnym, wszyscy pułkownicy korpusu kontrolerów, zajmujący etatowe stanowiska generałów.
§  16.
Do czasu, gdy ilość oficerów korpusu kontrolerów, awansowanych na generałów, będących w stanie czynnym, nie osiągnie liczby 7, przepis paragrafu 11 niniejszego rozporządzenia będzie miał zastosowanie także do awansu pułkowników korpusu kontrolerów na generałów brygady.
§  17.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
§  18.
Wykonanie niniejszego rozporządzenia powierza się Ministrowi Spraw Wojskowych.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1923.76.596

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Przenoszenie oficerów do korpusu oficerów kontrolerów, oraz zasady dotyczące starszeństwa przy awansach, sposób przeprowadzania wyboru oraz kwalifikowanie oficerów korpusu kontrolerów i oficerów tegoż korpusu, awansowanych na generałów.
Data aktu: 21/07/1923
Data ogłoszenia: 03/08/1923
Data wejścia w życie: 03/08/1923