Podwyższenie opłat przewozowych i postojowych na budujących się linjach Kutno-Płock i Kutno-Zgierz.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 23 lipca 1923 r.
o podwyższeniu opłat przewozowych i postojowych na budujących się linjach Kutno-Płock i Kutno-Zgierz.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) zarządza się w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu co następuje:
§  1.
Opłatą za przewóz wagonu ładownego lub próżnego do miejsca wyładowania lub naładowania i z powrotem na budującej się linji Kutno-Płock, ustanowioną, w punk. 5 par. 1 rozporządzenia Ministra Kolei Żelaznych z dnia 15 grudnia 1921 r. w sprawie taryfy na przewóz towarów w ruchu tymczasowym na budującej się linji Kutno-Płock (Dz. U. R. P. № 108, poz. 791), podwyższoną rozporządzeniem z dnia 28 marca 1923 r. (Dz. U. R. P. № 35, poz. 229), podwyższa się do wysokości 456.000 mk.; opłatę zaś za przetrzymanie wagonu, ustanowioną w punkcie 8 par. 1 rozporządzenia z dnia 15 grudnia 1921 r. (Dz. U. R. P. № 108, poz. 791), zmienioną rozporządzeniem z dnia 28 marca 1923 r. (Dz. U. R. P. № 35, poz. 229), zastępuje się opłatą w wysokości 64.000 mk. za każdą rozpoczętą dobę (24 godziny) po upływie terminu wolnego od postojowego i za jeden wagon.
§  2.
Opłatę za przewóz wagonu ładownego lub próżnego do miejsca wyładowania lub naładowania, i z powrotem na budującej się linji Kutno Zgierz, ustanowioną w punkcie. 5 par. 1 rozporządzenia Ministra Kolei Żelaznych z dnia 23 grudnia 1922 r. w sprawie taryfy na przewóz towarów w ruchu tymczasowym na budującej się linji Kutno-Zgierz (Dz. U. R. P. № 116, poz. 1065), podwyższoną rozporządzeniem z dnia 28 marca 1923 r. (Dz. U. R. P. № 35, poz. 229), podwyższa się do wysokości 600.000 mk.; opłatę zaś za przetrzymacie wagonu, ustanowioną w punkcie 8 par. 1 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 1922 r. (Dz. U. R. P. № 116, por. 1065), zmienioną rozporządzeniem z dnia 28 marca 1923 r. (Dz. U. R. P. № 35, poz. 229), zastępuje się opłatą w wysokości 64.000 mk. za każdą rozpoczętą dobę; (24 godziny) po upływie terminu wolnego od postojowego i za jeden wagon.
§  3.
Rozporządzenie niniejsze zyskuje moc obowiązującą z dniem 1 sierpnia 1923 r. Jednocześnie tracą moc obowiązującą §§ 2 i 3 rozporządzenia Ministra Kolei Żelaznych z dnia 28 marca 1923 r. o podwyższeniu opłat przewozowych i postojowych na budujących się linjach Kutno - Płock i Kutno - Zgierz (Dz. U. R. P. № 35, poz. 229).

Sprostowanie.

W Dz. U. R. P. № 44, poz. 298 w przepisach w przedmiocie opłat stemplowych od podań oraz od świadectw urzędowych, załączonych do rozporządzenia Ministra Skarbu w porozumieniu z Ministrami Spraw Wewnętrznych oraz Poczt i Telegrafów z dn. 24 kwietnia 1923 prostuje się następujące błędy:

1)
w § 6 ustępie 27 wierszu drugim zamiast "§ 21" ma być "§ 23".
2)
w § 24 wierszu drugim zamiast "art. 23" ma być "§ 23".
3)
w części pierwszej taryfy opłat stemplowych od podań, załączników do podań oraz od świadectw urzędowych, w uwadze 2 do pozycji 3, wierszu przedostatnim zamiast "uiszczenie" ma być "uiszczeniem".

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024