Zmiany i uzupełnienia taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt.

zm.: Dz.U.23.73.579 - 1923.08.01

ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH

z dnia 20 lipca 1923 r.

o zmianach i uzupełnieniach Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt.

(Dz. U. z dnia 27 lipca 1923 r.)

Na mocy dekretu z dn. 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawo wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu 1 towarów, oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz P. P. P. № 14, poz. 152) oraz w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza się co następuje:

§  1. 1
W części I Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt: "Przepisy Przewozowe" (Dz. U. R. P. z 1922 r. № 65, poz. 414) wprowadza się następujące zmiany i uzupełnienia:

W art. 60 w ust. 1 a) i b) opłaty 1.000, 300, 100 i 500 mk. (Dz. U. R. P. z r. 1923 № 42, poz. 289) zmienia się odpowiednio na 2.000, 600, 1.200 i 1.000 mk.

W art. 65 ust. 1 skreśla się zdanie ostatnie od słów: "równocześnie nadawca ......" aż do końca.

Do ust. 2 tegoż art. 65 dodaje się postanowienie wykonawcze treści następującej:

"P. W. Na dokonanie, czynności celnych, podatkowych lub policyjnych tak podczas przewozu, jak i przy wydaniu przesyłki ustala się termin, wolny od składowego, względnie postojowego, stanowiący: dla towarów, wyładowywanych z wagonu - 2 doby i dla towarów, pozostających podczas tych czynności w wagonie-1 dobę. Do terminów powyższych nie wilcza się dnia wyładowania towaru, względnie podstawienia wagonu do wykonania odnośnych czynności, oraz dni świątecznych i niedzielnych".

W art. 80 ust 5 w wierszu 2-m po słowach "lub policyjnych", dodaje się w nawiasach "(art. 65 ust 2)".

§  2.
W części II Taryfy Ogólnej "Postanowienia taryfowe i "Wykaz opłat dodatkowych" (Dz. U. R. P. № 43, poz. 428) wprowadza się następujące zmiany i uzupełnienia:

W p. 14 po słowach "wyszczególnionych w p. 17" dodają się "załadowano do wagonów o ładowności 115.000 kg. i więcej. W końcu tegoż p. 14 dodaje się zdania: "Za przesyłki załadowano do wagonów o ładowności niniejszej niż 15.000 kg. przewoźne oblicza się zawsze według odpowiedniej klasy wagonowej c) za całkowitą ładowność wagonu".

W p. 17 wstawia się na początku lit. "A", W końcu pierwszego ustępu po słowach: "ładowność podstawionego wagonu" dodają się "według odpowiedniej klasy Wagonowej c). Pozatem z wykazu towarów skreśla się pozycji;: b) "buraki cukrowe i pastewne", poz. n) "Wytłoki buraczane i ziemniaczane, oraz poz. p) "ziemniaki". W zależności od tego skreśla się odnośne uwagi przy gr. 3, 4, 17 i 18. Pozatem w poz. e) po słowie "gips" dodaje się "dolomit i magnezyt palony", a w poz. m) dodają się "miał węglowy".

Do tegoż p. 17 dodaje się nowy ustęp "B" treści następującej:

"B. Przewoźne za przesyłki niżej wyszczególnionych towarów lekkich, a małocennych, oblicza się przy przesyłkach wagonowych według odpowiedniej klasy wagonowej c) za wagę rzeczywistą przesyłki, najmniej za 10.000 kg:

a) siano i słotna (z gr. 5);

b) drzewo opałowe miękkie, a więc oprócz dębowego, grabowego, bukowego i klonowego (z gr. 42);

c) wyroby koszykarskie i inne wyroby plecione z wikliny, łubu, łyka, trzciny i sitowia (z gr. 43);

d) kora drzewna garbarska (z gr. 72);

e) len i konopie niemiędlone (słoma lniana i konopna) (z gr. 84).

Tytuł rozdziału III "Przewóz towarów w wagonach niekrytych" uzupełnia się słowami:

"krytych lub niekrytych pod oponą:" Odnośne zaś punkty otrzymują nowe brzmienie następujące:

"27. O tem czy przewóz towarów ma być dokonany w wagonach niekrytych, krytych lub niekrytych pod oponą decydują:

a) wymaganie Przepisów przewozowych (część I Taryfy) wymaganie policyjne albo istotne potrzeby eksploatacji;

b) wymagania władz celnych i podatkowych;

c) żądanie nadawcy.

We wszystkich innych wypadkach przesyłki drobne oraz półwagonowe są przewożone w wagonach krytych-o ile mogą być dla swych wymiarów do wagonu takiego załadowane, przesyłki zaś" całowagonowe-w wagonach niekrytych.

28. Opon własnych do przykrycia wagonów niekrytych udziela kolej nadawcy tylko w miarę możności i w razie pewności, iż rodzaj towaru nie grozi uszkodzeniem opon. Za wynajem opon pobiera się opłaty, przewidziane w wykazie opłat dodatkowych (część II Taryfy). Okrycia przesyłki oponą dokonywa ten, kto ładuje.

29. Jeżeli przewóz towaru dokonywa się w wagonie krytym na skutek wymagań Przepisów przewozowych, zarządzeń władz policyjnych, celnych lub podatkowych, albo w przesyłkach wagonowych na żądanie nadawcy, przewoźne za taką przesyłkę podwyższa się o 10%. Powyższy sposób obliczania przewoźnego stosuje się także do przesyłek, przybywających z zagranicy w wagonach krytych, o ile w liście przewozowym nie zamieszczono żądania przeładowania na granicy przesyłki do wagonu niekrytego.

30. Podwyżka przewoźnego o 10% nie stosuje się do przewozów, dokonywanych w wagonach krytych prywatnych właściciela oraz w wagonach-kotłach (cysternach).

31. Żądanie nadawcy podstawienia wagonu niekrytego dla przesyłek drobnych lub półwagonowych, nie mogących być z powodów swoich wymiarów załadowanemi do wagonu krytego (p. 27), powinno być zamieszczone w liście przewozowym (art. 86 ust. 1 części I Taryfy).

Żądanie nadawcy podstawienia wagonu krytego dla przesyłek całowagonowych, przewożonych w myśl p. 27 w wagonach niekrytych, jak również żądanie otrzymania od kolei opon, powinno być zamieszczone w liście przewozowym. O ile nadawca sam takiego żądania w liście przewozowym nie zamieścił, powinna stacja nadawcza zażądać zamieszczenia go przed przyjęciem przesyłki do przewozu".

W p. 32 ust. b) i 33 ust. 4 termin 30 dni zmienia się na 90 dni.

W p. 36 skreśla się słowa "o wadze nieprzenoszącej 500 kg. Wszystkie opłaty, wyrażone w markach w pp. 32," 70, 71, 81, 91, 92, 93 i 95, podwyższa się o 100%.

W "Wykazie opłat dodatkowych" wszystkie opłaty, wyrażone w markach, podwyższa się o 100%. Pozatem uwaga do p. 1 otrzymuje brzmienie następujące: "Uwaga. Każdy list przewozowy oraz arkusze dodatkowe do listu przewozowego podlegają opłacie stemplowej w wysokości ustalonej przez Ministerstwo Skarbu".

§  3.
W części III Taryfy Ogólnej "Nomenklatura i klasyfikacja towarów" (Dz. U. R. P. z 1922 r. № 48, poz. 428) wprowadza się zmiany i uzupełnienia następujące:

W gr. 3 "Ziemniaki" pozycja "ziemniaki świeże" wyodrębnia się i otrzymuje przy przesyłkach drobnych-kl. III, a wagonowych, kl. VI.

Uwagę d) do gr. 5 "Siano, słomę, i t. d." uzupełnia się zdaniem: "Przy przesyłkach wagonowych siano i słomy przewoźne oblicza się według rubryki c) kl. V za wagę rzeczywistą, najmniej za 10.000 kg."

W gr. 14. "Otręby i t. d." pozycję "wszystkie przedmioty tej grupy" uzupełnia się słowami "oprócz niżej wymienionych" i wprowadza nową pozycję:

"Otręby, plewy i osep ...... II - W

W gr. 15. "Krochmal i t. d." pozycja "Dekstryna" wyodrębnia się z klasyfikacją I - III.

W gr. 16. "Oleje i t. d." pozycja "wytłoczyny z nasion oleistych (makuchy) " otrzymuje klasę wagonową V.

W gr. 22. "Zwierzęta domowe żywe" wszystkie opłaty, wyrażone w markach, podwyższa się o 100%.

W gr. 41. "Materjały drzewne w uwadze c) po słowach "do przetarcia na tartaku" (Dz. U. R. P. z 1922 r. Na 113 p. 1028) dodaje się: "lub do przeróbki na wyroby z drzewa".

W gr. 42. "Drzewo opałowe i t. d." uwagę, opatrzoną odsyłaczem x), uzupełnia się zdaniem: "Przy przesyłkach wagonowych drzewa opałowego miękkiego (a więc oprócz dębowego, grabowego, bukowego i klonowego) przewoźne oblicza się według rubryki c) kl. VI za wagę rzeczywistą, najmniej za 10.000 kg.".

W gr. 43. "Wyroby z drzewa i t. d." pozycję "Wyroby koszykarskie" uzupełnia się nazwą: "meble koszykarskie". W związku z tem z pozycji" Meble drewniane gięte" skreśla się słowo "i plecione".

W uwadze f) do tej że gr. 43 skreśla się słowa "i plecione", natomiast po słowach "wyroby" dodaje się "i meble". Uwagę te uzupełnia się ponadto zdaniem: "Przy przesyłkach wagonowych wyrobów i mebli koszykarskich przewoźne oblicza się według rubryki c) kl. IV za wagę rzeczywistą, najmniej za 10.000 kg.".

W gr. 47. "Węgiel kamienny i t. d." w uwadze a) po słowach "i brunatny" wstawia się "miał węglowy". Uwagę tę uzupełnia się nadto zdaniem:

"Za miał węglowy o grubości ziarna od 1 do 15 mm., nadawany bezpośrednio od imienia kopalń krajowych, przewoźne przy przesyłkach wagonowych oblicza się według kl. VI.".

W gr. 52. "Gips palony i t. d." w tytule dodaje się słowa: "dolomit i magnezyt palony".

W gr. 55. "Kamienie i t. d." w uwadze m) wymiar zniżki zmienia się z 25% na 50%.

W gr. 56. "Piasek i t. d." w uwadze n) wymiar zniżki zmienia się z 25% na 50%.

W gr. 60. "Wyroby garncarskie i t. d. w pozycji "Masa kamienna" dodaje się słowa: "i łupek palony".

W gr. 69. "Pierwiastki chemiczne i t. d." wyodrębnia się pozycję "kwas siarkowy (siarczany) "z taryfikacją ...... I - V".

W gr. 72. "Garbniki i t. d." pozycja "kora dębowa, świerkowa, wierzbowa i t. d." otrzymuje w rubryce klasy dla przesyłek wagonowych odsyłacz d), w rubryce zaś uwag wstawia się nową uwagę:

"d) przy przesyłkach wagonowych kory drzewnej, służącej do garbowania, przewoźne oblicza się według rubryki c) kl. V za wagę rzeczywistą, najmniej za 10.000 kg.".

W gr. 73. "Nawozy sztuczne i t. d." w pozycji "Gnój, kompost i t. d." po słowach: "wapno do nawożenia (Dz. U. R. P. № poz. 112 i Ne 37, poz. 247) dodaje się słowa: "i wapno defakacyjne do cukrowni". Dla przesyłek drobnych nawozów wszelkich ustala się kl. III.

W gr. 95. "Szmaty i t. d." dodaje się nową pozycją "szmaty stare" z taryfikacją: I - V.

§  4.
W części IV Taryfy Ogólnej "Tablice opłat przewozowych" (Dz. U. R. P. z 1922 roku № 91, poz. 847 i z 1923 r. № 37 poz. 247) wszystkie opłaty, w tej liczbie i opłaty stacyjne podwyższa się o 100%, z wyjątkiem opłat b) i c) w kl. V, które na odległościach powyżej 400 km. zmienia się w sposób następujący:

Opłaty kl. V za 100 kg.

Za odległość

km.

Z obliczeniem najmniej za Za odległość km. Z obliczeniem najmniej za Za odległość km. Z obliczeniem najmniej za
10.000 kg. 15.000 kg. 10.000 kg. 15.000 kg. 10.000 kg. 15.000 kg.
b) c) b) c) b) c)
401 - 410 16.150 11.820 701 - 710 20.650 13.620 1.001 - 1.010 25.136 15.392
411 - 420 16.300 11.880 711 - 720 20.800 13.680 1.011 - 1.020 25.312 15.504
421 - 430 16.450 11.940 721 - 730 20.950 13.740 1.021 - 1.030 25.488 15.616
431 - 440 16.600 12.000 731 - 740 21.100 13.300 1.031 - 1.040 25.664 15.728
441 - 450 16.750 12.050 741 - 750 21.250 13.360 1.041 - 1.050 25.840 15.840
451 - 460 16.900 12.120 751 - 760 21.400 13.920 1.051 - 1.060 26.016 15.952
461 - 470 17.050 12.180 761 - 770 21.550 13.980 1.061 - 1.070 26.192 16.064
471 - 480 17.200 12.240 771 - 780 21.700 14.040 1.071 - 1.030 26.358 16.176
481 - 490 17.350 12.300 781 - 790 21.850 14.100 1.081 - 1.090 26.544 16.288
491 - 500 17.500 12.360 791 - 800 22.000 14.160 1.091 - 1.100 26.720 16.400
501 - 510 17.650 12.420 801 - 810 22.150 14.220 1.101 - 1.110 26.896 16.512
511 - 520 17.800 12.480 811 - 820 22.300 14.280 1.111 - 1.120 27.072 16.624
521 - 530 17.950 12.540 821 - 830 22.450 14.340 1.121 - 1.130 27.248 16.736
531 - 540 18.100 12.600 831 - 840 22.600 14.400 1.131 - 1.140 27.424 16.848
541 - 550 18.250 12.660 341 - 850 22.750 14.450 1.141 - 1.150 27.600 16.960
551 - 560 18.400 12.720 851 - 860 22.900 14.520 1.151 - 1.160 27.776 17.072
561 - 570 18.550 12.780 861 - 870 23.050 14.580 1.161 - 1.170 27.952 17.184
571 - 580 18.700 12.840 871 - 880 23.200 14.640 1.171 - 1.180 28.128 17.295
581 - 590 18.850 12.900 881 - 890 23.350 14.700 1.181 - 1.190 28.104 17.408
591 - 600 19.000 12.960 891 - 900 23.500 14.760 1.191 - 1.200 28.480 17.520
601 - 610 19.150 13.020 901 - 910 23.650 14.820
611 - 620 19.300 13.080 911 - 920 23.800 14.880
621 - 630 19.450 13.140 921 - 930 23.950 14.940
631 - 640 19.600 13.200 931 - 940 24.100 15.000
€41 - 650 19.750 13.260 941 - 950 24.250 15.060
651 - 660 19.900 13.320 951 - 960 24.400 15.120
661 - 670 20.050 13.380 961 - 970 24.550 15.180
671 - 680 20.200 13.440 971 - 980 24.700 15.240
681 - 690 20.350 13.500 981 - 990 24.850 15.300
691 - 700 20.500 13.560 991 -1.000 25.000 15.360
§  5.
W części V Taryfy Ogólnej "Taryfy wyjątkowe" (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 17; poz. 112; № 37, poz. 24 i Na 46, poz. 315) wprowadza się zmiany i uzupełnienia następujące:

Opłaty przewozowe w taryfach wyjątkowych: № 1-B i № 2-A (tak stacyjnej, jak i ogólnej tablicy opłat) podwyższa się o 75% z zaokrągleniem każdej opłaty do pełnych marek wzwyż.

Opłaty stacyjne, wskazane w odsyłaczach w wysokości 90 i 180 mk. podnosi się do 160 i 320 mk. za każde 100 kg.

W taryfie wyjątkowej Na 1-B do tablicy opłat za przewóz ropy włącza się jako stację odbiorczą Panewnik z opłatami:

od stacji Borysław-Tustsnowice 17.310
" Jedlicze 9.330
" Krosno 9.610
" Nadworna 18.250
" Olszanka 11.190
" Rożniatów-Krechowice 15.860
" Rymanów 10.800
" Sanok 10.350
" Skołyszyn 8.560

W taryfach wyjątkowych № 2-A nomenklatura pozycji b) i c) zmienia się w sposób następujący:

"b) na wywóz nafty oczyszczonej, olejów smarowych i tłuszczów technicznych oraz oleju parafinowego,

c) na wywóz olejów: gazowego, motorowego i solarowego, mieszania opałowej, smół naftowych: asfaltu, gudionu i mazutu oraz koksu naftowego i ropału niskoprocentowego".

W zależności od tego skreśla się "Uwaga" W taryfie wyjątkowej № 2-A.

W tablicy opłat przewozowych do taryfy wyjątkowej № 2-A skreśla się opłaty za odległość od 1 do 50 klm.

W tar. wyj. № 2-B norma zwrotu z przewoźnego podnosi się z 30% na 50%.

W tar. wyj. № 2-C w p. 2) Opłaty" skreśla się w poz. b) zdanie ostatnie od słów: "Obliczenie według taryfy normalnej ......" aż do końca (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 54, poz. 335).

Opłaty przewozowe oraz opłaty stacyjne w tejże tar. wyj. 2-C podwyższa się o 100%.

Taryfę wyjątkową № 3 na wywóz budulca drzewnego zastępuje się nową w redakcji następującej:

"Taryfa № 3.

Na wywóz zagranicą budulca drzewnego Obrobionego (2 gr. 41), a mianowicie budulca: piłowanego (tartego), ciosanego, struganego, szpuntowanego lub heblowanego, również fugowanego lub falcowanego, jako też i deski bale, belki, dyle, listwy, krokwie, łaty i t. p. w przesyłkach cdowagonowych.

1) Obszar ważności:

Od wszystkich stacji polskich kolei państwowych lub prywatnych, zarządzanych przez Państwo, do których budulec drzewny był dowieziony końmi, wodą lub kolejką dojazdową na wywóz do Gdańska przez Tczew lub poza granice państwa przez stacje: Chojnice, Kaczory, Drawski Młyn, Zbąszyn, Leszno, Rawicz, Zduny, Łąka, Zebrzydowice i Goleszów-Cieszyn, a w kierunku przez polską część Śląska Górnego przez stacje: Chebzie (Morgenroth), Strzybnicę (Fridrichschütte), Chorzów, Lubliniec, Górzyce Śl., Suminę, Pawanków, Wolfgang (Wolfgangsweiche), Radzionków i Rudą.

2) Opłaty:

Za wszystkie towary, wymienione wyżej, przewoźne oblicza się według stawek kl. IV-C ze zniżką 25%.

3) Warunki stosowania:

a) Opłaty według p. 2) stosuje się dc przesyłek, wysyłanych za bezpośredniemi listami przewozowemi do Gdańska lub zagranicę, z obliczeniem przewoźnego do granicy państwa, względnie do punktów przejściowych na polską część Śląska Górnego;

b) Przy przesyłkach do wyżej wymienionych stacji granicznych (oprócz Tczewa) za listami przewozowemi wewnętrznemu przewoźne oblicza się według taryfy normalnej i dopiero po złożeniu w terminie 4-miesięcznym dowodu o dokonanym wywozie przesyłki zagranicę (przez okazanie wtórnika nowego listu przewozowego lub zaświadczeń urzędu celnego) oraz przy jednoczesnem przedłożeniu pierwotnego listu przewozowego, będzie zwracana różnica opłat pomiędzy opłatą, pobraną według taryfy normalnej, a należną według taryfy wyjątkowej".

§  6.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 1923 r.
1 § 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 23 lipca 1923 r. (Dz.U.23.73.579) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 1923 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024