Niektóre zmiany w przepisach o państwowym podatku dochodowym, obowiązujących w b. dzielnicy pruskiej na mocy pruskiej ustawy z dnia 19 czerwca 1906 r. (Zb. Pr. prusk. str. 219 ), ustawy z dnia 19 grudnia 1919 r. oraz ustawy z dnia 6 kwietnia 1922 r.

USTAWA
z dnia 15 czerwca 1923 r.
w przedmiocie niektórych zmian w przepisach o państwowym podatku dochodowym, obowiązujących w b. dzielnicy pruskiej na mocy pruskiej ustawy z dnia 19 czerwca 1906 r. (Zb. Pr. prusk. str. 259), ustawy z dnia 19 grudnia 1919 r. (Dz. U. R. P. № 98, poz. 520), oraz ustawy z dnia 6 kwietnia 1922 r. (Dz. U. R. P. № 33, poz. 266).

Na mocy art. 44 Konstytucji ogłaszam ustawę następującej treści:

Dział  I.

Art.  1.

Kwotę dochodu, oznaczoną § 4 prusk. ustawy z dnia 19 czerwca 1906 r. (Zb. Pr. prusk. str. 259), podwyższa się do 2.000.000 mk.

Art.  2.

Uposażenia służbowe, emerytury i wynagrodzenia za najemną pracę, o których mowa w §§ 2 i 14 pruskiej ustawy z 19 czerwca 1906 r., podlegają podatkowi dochodowemu na podstawie działu Ii niniejszej ustawy.

Tego rodzaju dochodów nie włącza się do ogólnego dochodu, podlegającego opodatkowaniu w myśl przepisów ustawy pruskiej z dnia 19 czerwca 1906 r., oraz przepisów działu 1 niniejszej ustawy.

Art.  3.

§ 5 ustawy pruskiej z dnia 19 czerwca 1906 r. uzupełnia się ustępem ósmym o brzmieniu następujące:

"8) w spółdzielniach (ustawa z dnia 29 października 1920 r. Dz. U. R. P. № 111, poz. 733) kwoty, przelane do funduszów spółdzielni, nie podlegających statutowo podziałowi między członków".

Art.  4.

Kwoty, określone w § 8 część II p. p. 3 i 4 pruskiej ustawy z dnia 19 czerwca 1906 r., podwyższa się czerdziestokrotnie.

Art.  5.

Ustęp drugi § 9 ustawy pruskiej z dnia 79 czerwca 1906 r. otrzymuje brzmienie następujące:

"Opodatkowaniu podlegają dochody osób fizycznych oraz osób niefizycznych, wymienionych w ustępie 6 § 9, osiągnięte w ostatnim roku kalendarzowym lub w ostatnim roku operacyjnym, względnie gospodarczym, poprzedzającym rok podatkowy. Jeżeli dochody z danego źródła nie płynęły przez cały rok, wówczas opodatkowanie następuje według przypuszczalnego dochodu rocznego".

Uchyla się postanowienia ustępów 3, 4 i 6 § 9, dotyczące podstaw opodatkowania z. przecięcia trzech lat.

Art.  6.

Art. 12 ustawy pruskiej z dnia 19 czerwca 1906 r. uzupełnia się następującym ustępem ósmym:

"Przy obliczeniu ogólnego dochodu z gospodarstw rolnych poniżej 15 ha, położonych w odległości ponad 5 kim. od granicy miast z ludnością wyżej 100.000 mieszkańców - przyjmuje się dochód w wysokości, nie przekraczającej wartości czterech centnarów metrycznych żyta z 1 ha gruntu po cenach przeciętnych w r. 1922".

Art.  7.

Taryfy, podane w §§ 17 i 18 pruskiej ustawy z dn. 19 czerwca 1906 r., zastępuje się skalą następującą:

Liczba porz.

Wysokość dochodów w tysiącach marek

ponad - do

Sierpa procentowa

Podatek w tysiącach marek

1

2.000 - 2.600

2

52

2

2.600 - 3.200

2,2

70,4

3

3.200 - 3.800

2,4

91,2

4

3.800 - 4.400

2,6

114,4

5

4.400 - 5.000

2,8

140

6

5.000 - 5.800

3

174

7

5.800 - 6.600

3,2

21,20

8

6.600 - 7.400

3,4

251,60

9

7.400 - 8.200

3,6

295,20

10

8.200 - 9.000

3,8

342

11

9.000 - 10.000

4,1

410

12

10.000 - 11.000

4,5

495

13

11.000 - 12.000

4,9

588

14

12.000 - 13.000

5,3

689

15

13.000 - 14.000

5,7

798

16

14.000 - 15.500

6,2

961

17

15.500 - 17.000

6,7

1.139

18

17.000 - 18.500

7,2

1.332

19

18.500 - 20.000

7,7

1.540

20

20.000 - 22.000

8,3

1.826

21

22.000 - 24.000

8,9

2.136

22

24.000 - 26.000

9,5

2.470

23

26.000 - 28.000

9,9

2.772

24

28.000 - 30.000

10,3

3.090

25

30.000 - 32.000

10,7

3.424

26

32.000 - 34.000

11,1

3.774

27

34.000 - 36.000

11,5

4.140

28

36.000 - 38.000

11,9

4.522

29

38.000 - 40.000

12,3

4.920

30

40.000 - 43.000

12,8

5.504

31

43.000 - 46.000

13,3

6.113

32

46.000 - 49.000

13,8

6.762

33

49.000 - 52.000

14,4

7.488

34

52.000 - 55.000

15

8.250

35

55.000 - 58.000

15,6

9.048

36

58.000 - 62.000

16,3

10.106

£7

62.000 - 66.000

17

11.220

38

66.000 - 70.000

17,7

12.390

39

70.000 - 75.000

18,5

13.875

40

75.000 - 80.000

19,3

15.440

41

80.000 - 85.000

20,1

17.085

42

85.000 - 90.000

20,8

18.720

43

90.000 - 95.000

21,5

20.425

44

95.000 - 100.000

22,2

22.200

45

100.000 - 105.000

22,9

24.045

46

105.000 - 110.000

23,6

25.960

47

110.000 - 115.000

24,3

27.945

48

115.000 - 120.000

25

30.000

Przy dochodzie ponad 120.000.000 mk. podatek wynosi 30.000.000 mk. i oprócz tego 1.250.000 mk. od każdych pełnych 5.000.000 mk. ponad 120.000.000 mk.

Do podatku dolicza się ponadto, o ile chodzi o dochód osób fizycznych i spadków nieobjętych:

ponad

120.000.000

mk.

do

180.000.000

mk.

1.5%

"

180.000.000

"

"

240.000.000

"

2.5%

"

240.000.000

"

"

300.000.000

"

4%

"

300.000.000

"

"

360.000.000

"

5.5%

"

360.000.000

"

"

450.000.000

"

7%

"

450.000.000

"

"

720.000.000

"

9%

"

720.000.000

"

"

900.000.000

"

11%

"

900.000.000

"

"

1.200.000.000

"

13%

"

1.200.000.000

"

"

"

15%

od całego podlegającego podatkowi dochodu.

Art.  8.

Granice dochodu, określone w §§ 19 i 20 pruskiej ustawy z dnia 19 czerwca 1906 r. w brzmieniu, ustalonem pruską ustawą z dnia 26 maja 1909 r. (Zb. Pr. prusk. str. 349), uzasadniające ulgi podatkowe, podwyższa się z kwoty 6500 mk. do kwoty 10.000.000 mk., z kwoty zaś 9500 mk. do kwoty 15.000.000 mk.

Art.  9.

Kwotę 3.000 mk., wyszczególnioną w ustąpię 1 § 25 i w ustępie 2 § 36, podwyższa się do 600.000 mk., kwotę zaś 3000 mk., wyszczególnioną w § 33, w ustępie 2 § 42, w punkcie 1 i 2 części II § 43 pruskiej ustawy z 19 czerwca 1906 r., podwyższa się do 6.600.000 mk.

Art.  10.

Postanowienie, zawarte w ustępie 1 § 72 pruskiej ustawy z 19 czerwca 1906 r. i dotyczące najniższej grzywny w kwocie stu marek, uchyla się. Ustęp 1 § 72 uzupełnia się następującem przepisem: "W wyjątkowych wypadkach obok kary pieniężnej może być wymierzona kara więzienia do jednego roku".

Kwotę grzywny, przewidzianą w ustępie - 2 § 72, podwyższa się z 20 do 100 mk. na 10.000 do 100.000 mk.

Art.  11.

Kwotą grzywny, przewidzianą w ustąpię i § 74 pruskiej ustawy z 19 czerwca 1906 r., podwyższa się z 300 mk. na 300.000 mk., kwotą zaś, przewidzianą w drugim ustępie tegoż paragrafu, podwyższa się z 20 mk. na 10.000 mk., wreszcie kwotą, przewidzianą w § 75 powyższej ustawy, podwyższa, z 1.500 mk. na 1.500.000 mk.

Art.  12.

Postanowienia §§ 81 i 82 pruskiej ustawy z 19 czerwca 1906 r. będą stosowana ze zmianami, wynikającemi z postanowień ustawy niniejszej.

Art.  13.

Dodatki do państwowego podatku dochodowego na rzecz gmin i związków komunalnych nie mogą przewyższać przy dochodzie podatkowem:

ponad

2.000.000

mk.

do

30.000.000

mk.

4%

"

30.000.000

"

"

100.000.000

"

4,5%

"

100.000.000

"

"

"

5%

dochodu podatkowego

Art.  14.

Opodatkowaniu na rzecz gmin i związków komunalnych w myśl art. 13 niniejszej ustawy podlegają dochody ze wszystkich źródeł z wyjątkiem dochodów z uposażeń służbowych, emerytur i wynagrodzeń za najemną pracę (art. 25).

Dział  II.

Zmiany w opodatkowaniu dochodów z uposażeń służbowych, emerytur i wynagrodzeń za najemną pracą.

Art.  15.

Wszelkie dochody z uposażeń służbowych, emerytur i wynagrodzeń za najemna pracą (art. 2 niniejszej ustawy), przewyższające 7.200.000 mk. podlegają podatkowi dochodowemu na zasadzie niniejszego działu II.

Art.  16.

Za podstawę podatku przyjmuje się wysokość uposażeń, względnie wynagrodzeń bieżących, otrzymywanych zarówno w pieniądzach, jak i w naturze, obliczoną w stosunku rocznym.

Dochody te opodatkowują się w całości i nie stosuje się do nich odliczeń, tudzież zniżek podatkowych, przewidzianych w §§ 8, 19 i 20 pruskiej ustawy z dnia 19 czerwca 1906 r.

Wartość pieniężna dochodów w naturze oblicza się podług cen w dniu 1 stycznia roku kalendarzowego 1923.

Art.  17.

Podatek pobiera się drogą potrącenia przy każdej wypłacie, a mianowicie: od wynagrodzeń, których wysokość, obliczona w stosunku rocznym, wynosi w tysiącach marek:

ponad

7.200

mk.

do

9.600

mk.

potrąca się

1,1%

"

9.600

"

"

12.000

"

"

1,4%

"

12.000

"

"

15.600

"

"

1,7%

"

15.600

"

"

19.200

"

"

2%

"

19.200

"

"

22.800

"

"

2,5%

"

22.800

"

"

26.400

"

"

3%

"

26.400

"

"

30.000

"

"

3,5%

"

30.000

"

"

34.000

"

"

4,5%

"

34.000

"

"

38.000

"

"

5,5%

"

38.000

"

"

42.000

"

"

7%

"

42.000

"

"

46.000

"

"

8,5%

"

46.000

"

"

50.000

"

"

10%

"

50.000

"

"

52.000

"

"

11,5%

Do uposażeń, przekraczających 52.000.000 mk., stosuje się podaną w skali w art. 7 niniejszej ustawy stopę procentową obniżoną o 2%.

Stopę procentową podatku ustala się przy każdorazowej powtarzającej się wypłacie, przyjmując tę wypłatę za podstawę do obliczenia rocznej cyfry dochodu.

W celu ustalenia stopy procentowej przy wpłacie jednorazowych wynagrodzeń dolicza się je do sumy ostatniego perjodycznego wynagrodzenia, obliczonej w stosu liku rocznym.

Art.  18.

Obowiązek potrącania podatku ciąży na władzach, urzędach, jakoteż na instytucjach i przedsiębiorstwach i wogóle na służbodawcach, wypłacających wszelkiego rodzaju wynagrodzenia.

Potrącona w ciągu miesiąca kwoty należy w terminie do dni 14 po upływie tegoż miesiąca wpłacić do właściwej kasy skarbowej z załączeniem wykazu potrąceń, sporządzonego według przepisanego wzoru, lub z załączeniem odpisu listy płacy, zawierającej dane, niezbędne do sprawdzenia prawidłowości dokonanych potrąceń.

Art.  19. 1

Wymiar podatku przez władzę podatkową z reguły nie ma miejsca. Wyjątek zachodzi wówczas, gdy służbodawca albo nie wpłacił podatków wcale, albo wpłaci! za mało. W tych, wypadkach władza podatkowi I instancji uskutecznia wymiar podatku. Od wymiaru służbodawca może odwołać się; do izby skarbowej w ciągu dni trzydziestu od dnia doręczania mu wezwania.

Odwołanie nie wstrzymuje egzekucji.

Kwoty nie wpłaconego w terminie podatku będą przymusowo ściągnięte od osób, wymienionych w części pierwszej art. 18 niniejszej ustawy, wraz z karami za zwlokę w wysokości 10% miesięcznie i z kosztami egzekucyjnemi.

Art.  20.

Dla stwierdzenia obowiązku potrącania podatku oraz dla sprawdzenia, czy potrącenia podatku są uskutecznione prawidłowo i we właściwym czasie, władzom skarbowym przysługuje prawo delegowania urzędników do instytucji i osób, wymienionych w art. 18 część pierwsza niniejszej ustawy, celem przejrzenia i sporządzenia wyciągów z list płacy, umów i innych dokumentów, odnoszących się do najmu pracowników, względnie celem zbadania dokonanych wypłat.

Art.  21.

Na nieprawidłowe potrącania podatku przez służbodawców pracownicy mogą wnosić zażalenia w terminie dni trzydziestu od daty potrącenia do właściwej władzy podatkowej I instancji.

Od decyzji władzy podatkowej i instancji służy pracownikowi odwołanie w trybie, określonym w art. 19 niniejszej ustawy.

Art.  22.

Służbodawca, który nie spełni obowiązku wpłacenia podatku w myśl art. 18 niniejszej ustawy, ulegnie karze grzywny w myśl przepisów § 74 ustawy pruskiej z 19 czerwca 1906 r. i art. 11 niniejszej ustawy.

W razie świadomego podania nieprawdziwych okoliczności w listach płacy lub w wyjaśnieniach, stosuje się analogicznie § 72 pruskiej ustawy z 19 czerwca 1906 r. i art. 10 niniejszej ustawy.

Art.  23.

Kto nie dopuści urzędnika, delegowanego przez władze skarbowe na podstawie art. 20 niniejszej ustawy, do wykonania czynności, przewidzianych w tym artykule, ulegnie w drodze sadowej karze pieniężnej od 10.000 do 500.000 mk., lub karze pozbawienia wolności do jednego roku, o ile nie podlega surowszemu ukaraniu wedle obowiązującej ustawy karnej.

Art.  24.

Kary pieniężne, nałożone na podstawie art. 23 niniejszej ustawy, wpływają na rzecz Skarbu Państwa.

Art.  25.

Do państwowego podatku dochodowego, pobieranego od dochodów z uposażeń służbowych, emerytur i wynagrodzeń za najemną pracę na zasadach, wyłuszczonych w niniejszym dziale II, ustanawia się dodatki na rzecz gmin miejskich i powiatowych związków komunalnych w wysokości 3% od wypłaconego wynagrodzenia, podlegającego państwowemu podatkowi dochodowemu. Dodatki te będą potrącone przez służbodawców równocześnie z podatkiem państwowym, przyczem stosuje się przepisy artykułów 18 do 23 włącznie niniejszej ustawy.

Dział  III.

Postanowienia ogólne.

Art.  26.

Jeżeli przeciętne ceny hurtowe w Państwie w pierwszej połowie roku kalendarzowego 1923 będą wyższe od przeciętnych cen hurtowych z roku 1922, wówczas część państwowego podatku dochodowego wraz z dodatkami na rzecz związków samorządnych, wymierzona wedle skali art. 7 niniejszej ustawy, a przypadająca do zapłaty w kwartale trzecim i czwartym roku kalendarzowego 1923, winna być zapłacona w takiej wysokości, jaka wypadnie z pomnożenia tej części podatku wraz z dodatkami na rzecz związków samorządnych przez wykładnik, wyrażający wzrost przeciętnych cen hurtowych w pierwszej połowie roku 1923 w porównaniu z przeciętnemi cenami hurtowemi w roku 1922.

Wykładnik, o którym mowa w części pierwszej niniejszego artykułu, ustala Minister Skarbu w miesiącu lipcu roku podatkowego na podstawie danych, dostarczonych przez Główny Urząd Statystyczny. Wykładnik winien być wyrażony w liczbie całej lub co-najwyżej z jednym znakiem dziesiętnym.

Jeżeli podatnik, korzystając z prawa, przysługującego w myśl § 67 ustęp 2 pruskiej ustawy z 19 czerwca 1906 roku, wpłaci zgóry przed końcem czerwca 1923 r. drugą i trzecią ratę podatku dochodowego na rok podatkowy 1923 w całości lub w części, to do wpłaconych zgóry kwot podatku nie będzie stosowany wykładnik, o którym mowa w poprzednich częściach niniejszego artykułu.

Art.  27.

W sposób, wskazany w art. 26 niniejszej ustawy, Minister Skarbu ustały na każdy kwartał kalendarzowy, poczynając od drugiego kwartału, wykładnik, wynikający z porównania przeciętnych cen drugiego miesiąca poprzedniego kwartału kalendarzowego z przeciętnemi cenami w styczniu ]923 r. Przez tak ustalony wykładnik winny być pomnożone - na każdy następny kwartał kalendarzowy - kwoty, zakreślające granice dochodu dla oznaczenia stopy procentowej podatku od uposażeń służbowych, emerytur i wynagrodzeń za najemną pracę zarówno w skali art. 17, jak w skali sit. 7 niniejszej ustawy. Równocześnie ulega odpowiedniemu powiększeniu kwota 7.200.000 mk., oznaczona w art. 15.

Tak powiększone kwoty będą w każdym poszczególnym kwartale roku podatkowego 1923 miarodajne do ustalenia potrąceń w myśl art. 17 i 25 niniejszej ustawy.

Art.  28.

Uchyla się mcc obowiązującą ustawy o podatku uzupełniającym (Ergänzungssteuer) z dnia 19 czerwca 1906 r. (Zb. pr. pruskich str. 241) oraz ustawy o podatku od przyrostu majątku (Besitzsteuer) z dnia 3 lipca 1913 r. (Dz. Ustaw Rzeszy str. 524).

Art.  29.

Z wpływów państwowego podatku dochodowego pobierają gminy i związki komunalne 30%.

Art.  30.

Uchyla się postanowienia trzeciego ustępu części pierwszej § 15 pruskiej ustawy z dnia 19 czerwca 1905 r., dotyczące potrącania z podstawy opodatkowania 3 i 1/2%.) kapitału zakładowego (akcyjnego). Tem samem uchyla się postanowienia przedostatniego ustępu tegoż paragrafu 15.

Nadto uchyla się postanowienia, zawarte w ustępie pierwszym § 3 pp. 1 i 2 oraz w §§ 18, 70, 79 i 80 prusk. ustawy z dnia 19 czerwca 1906 r.

Art.  31.

Punkt 3 ustępu pierwszego § 3 ustawy pruskiej z dnia 19 czerwca 1906 r. otrzymuje brzmienie następujące:

"Uwierzytelnieni przy Rządzie Rzeczypospolitej Polskiej zastępcy obcych państw oraz przydani im urzędnicy i osoby pozostające u nich w służbie, o ile są cudzoziemcami".

Art.  32.

Ustawa niniejsza wchodzi w życie 7. dniem jej ogłoszenia i obowiązuje od 1 kwietnia do 31 grudnia 1923 r.

Podatek dochodowy na ten okres czasu będzie wymierzony i pobrany w wysokości trzech czwartych części całorocznej należności podatkowej, przypadającej według działu I i III niniejszej ustawy.

Art.  33.

Wykonanie niniejszej ustawy powierza się Ministrowi Skarbu.

1 Z dniem 8 listopada 1923 r. normę 10% podwyższa się do 5% za każdy dzień, z tym że powyższą karę stosuje się do kwot podatków już zaległych oraz płatnych do końca r. 1923 i w roku 1924, zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 24 października 1923 r. w przedmiocie podwyższenia kar za zwłokę (Dz.U.23.112.891).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1923.67.521

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Niektóre zmiany w przepisach o państwowym podatku dochodowym, obowiązujących w b. dzielnicy pruskiej na mocy pruskiej ustawy z dnia 19 czerwca 1906 r. (Zb. Pr. prusk. str. 219 ), ustawy z dnia 19 grudnia 1919 r. oraz ustawy z dnia 6 kwietnia 1922 r.
Data aktu: 15/06/1923
Data ogłoszenia: 11/07/1923
Data wejścia w życie: 11/07/1923, 01/04/1923