Zmiana taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 20 czerwca 1923 roku
z zmianach taryfy osobowej i bagażowej obowiązującej na polskich kolejach państwowych.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie podróżnych, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) zarządza się w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemyślu i Handlu co następuje:
§  1.
Bo obowiązującej od dnia 1 kwietnia 1923 roku "Taryfy na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych normalnotorowemi i szerokotorowerni polskiemi kolejami państwowemi, normalnotorowemi kolejami prywatnemi, zarządzanemi przez Państwo, oraz kolejami obszaru W. M. Gdańska, zarządzanemi przez Polskę, w komunikacjach bezpośrednich między Polską a W. M. Gdańskiem, oraz między W. M. Gdańskiem a Niemcami przez Polskę" (Dz. U. R. P. z r. 1923, № 31, poz. 193 i № 55, poz. 396 i 398) wprowadza się następujące zmiany:

CZĘŚĆ  I.

I.

Przepisy Przewozowe wraz z Postanowieniami Wykonawczemu.

1.
W art. 16 "Kontrola biletów i dopłaty do cen za przejazd":
a)
dopłaca 10.000 mk., przewidziana w ust. 2 i 3, zmienia się na 20.000 mk.;
b)
popłata 2.000 mk., przewidziana w Postanowieniu Wykonawczem III do ust. 3, zmienia się na 3.000 mk.;
c)
dopłata 5000 mk., przewidziana w ust. 6, zmienia się na 10.000 mk.
2.
W art. 24 "postoje" oplata 135.000 mk" przewidziana w ust. 3 i w Postanowieniu Wykonawczem do tegoż ustępu, zmienia się na 200.000 rak,
3.
W art. 30 "Określenie" dopłata 2.000 mk., przewidziana w ust. 3, zmienia się na 5000 mk.
4.
W art. 36 "Odpowiedzialność kolei za zaginięcie, brak lub uszkodzenie bagażu" norma odszkodowania 13.000 mk., przewidziana w Postanowieniu Wykonawczem I do ust. 1. zmienia się. na 30.000 mk.
5.
W art. 37 "Przekroczenie terminu dostawy norma 270 mk., przewidziana w ust. 2a, zmienia się na 500 mk. norma 108 mk., przewidziana w ust. 3a, zmienia się na 200 mk., a norma 162 mk., przewidziana w ust. 3b., zmienia się na 300 mk.

CZĘŚĆ  II.

II.

Postanowienia taryfowe.

6.
W rozdziale i "Przewóz osób", w dziale A "Zasady obliczania" punkt 3a otrzymuje brzmienie następujące:

a) w klasie IV (na kolejach obszaru województw: poznańskiego i pomorskiego) za kilometry od 1 do 200 po 100 mk.; za kilometry od 201 do 300 po 80 mk., doliczanych do ceny bilety 20.000 mk., przypadającej za pierwsze 200 km.; za każdy dalszy kilometr po 60 mk., doliczanych do ceny biletu 28.000 mk., przypadającej za pierwsze 300 km.".

7.
W tymże rozdziale I i w tymże dziale A punkt 3 - b otrzymuje brzmienie następujące:

"b) w klasie II! za kilometry od 1 do 200 po 150 mk.; za kilometry od 201 do 300 po 120 mk., doliczanych do ceny biletu 30.000 mk. za pierwsze 200 km.; za każdy dalszy kilometr po 90 mk., doliczanych do ceny biletu 42.000 mk., przypadającej za pierwsze 300 km;".

8.
W tymże rozdziale I i w tymże dziale A "Zasady obliczania" ceny biletów dodatkowych na miejsca numerowane zmienia się: w kl. III na 5.000 mk., w kl. II na 10.000 mk. i w kl. I na 15.000 mk.
9.
W tymże rozdziale I w dziale B "Dopłaty za przejście do klasy, wyższej lub do pociągu droższego opłata 2.000 mk., przewidziana w ust. 3 i 9, zmienia się na 3.000 mk.
10.
W rozdziale II "Bilety peronowe" ustęp 2 uzupełnia się. słowami: "z zaokrągleniem do pełnych 1.000 marek wzwyż".
11.
W rozdziale III "Przewóz psów" opłata 100 marek, wyszczególniona w ust. 2, zmienia się. na 500 mk.
12.
W rozdziale IV "Przewóz bagażu" punkt 3-a otrzymuje brzmienie następujące:

"a) w pociągach osobowych i mieszanych za kilometry od 1 do 200 po 20 mk.; za kilometry od 201 do 300 po 16 mk., doliczanych do stawki przewozowej 4.000 mk. za pierwsze 200 mk.; za każdy dalszy kilometr po 12 mk., doliczanych do stawki przewozowej 5.600 mk. za pierwsze 300 km.".

13.
W tymże rozdziale IV opłata 600 mk., przewidziana w ust. 7, zmienia się, na 1.000 mk.
14.
W rozdziale VI "Przewóz czasopism, broszur i książek" ustęp 5 otrzymuje brzmienie następujące:

"5) Opłata, za przewóz powinna być uiszczona przy nadaniu; oblicza się ją według zasad, ustalonych dla przewozu bagażu (p. 1 i 2 rozdziału IV), w wysokości następującej od każdych zaczętych 10 kg. i od każdego kilometra: za kilometry od 1 do 200 po 12 mk., za kilometry od 201 do 300 po 10 mk., doliczanych do stawki przewozowej 2.400 mk., przypadającej za pierwsze 200 kilometrów; za każdy dalszy kilometr po 8 mk., doliczanych do stawki przewozowej 3.400 mk., przypadającej za pierwsze 300 km. Przypadającą do pobierania należność zaokrągla się w ten sposób, że każde zaczęte 100 mk. liczy się za 100 mk.:.

15.
W rozdziale VII "Pociągi nadzwyczajne, wagony osobowe, dla chorych i bagażowe", w dziale A "Pociągi nadzwyczajne" zmienia się:

w ust. I (1) -a opłatę 6.600 mk. na 12.000 mk.; w ust. I (1) - b opłatą 2.200 mk. na 4.000 % mk.; w ust. I (1) - c opłatę 1.100 mk. na 2.000 mk.; opłaty najniższe 22.000 mk. i 1.100.000, wyszczególnione w końcu ust. I (1), odpowiednio na 40.000 i 2.000.000 mk.; w ust. II (1) opłatę 330 mk. na 600 mk.; w ust. III opłatę 1.100.000 mk. na 2.000.000 mk. w ust. IV (2) opłatę 330.000 mk. na 600.000 mk.

16.
W tymże rozdziale VII, w dziale B "Wagony osobowe, dla chorych, bagażowe i towarowe" zmienia się w ust. II (1) opłatę 2.200 mk. na 4.000 mk. i w ust. IV (1) opłatę 330 mk. na 600 mk.
§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1923 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024