Zasady dotyczące starszeństwa przy awansach, sposób przeprowadzania wyboru, oraz kwalifikowanie oficerów.

ROZPORZĄDZENIE
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
z dnia 12 maja 1923 r.
o zasadach, dotyczących starszeństwa przy awansach, sposobu przeprowadzania wyboru, oraz kwalifikowania oficerów.

Na zasadzie art. 30 ustawy o podstawowych obowiązkach i prawach oficerów wojsk polskich z dn. 23 marca 1922 r. (Dz. U. R. P. № 32 poz. 256) zarządzam co następuje:
§  1.
Minister Spraw Wojskowych ustala w każdym stopniu i korpusie osobowym listę oficerów, mających awansować według starszeństwa.
§  2.
Podstawą do awansu według starszeństwa jest- kolejność umieszczenia na ustalonej w myśl ustawy z dnia 2 sierpnia 1919 r. o ustaleniu starszeństwa i nadaniu stopni oficerskich w wojsku polskiem (Dz. P. P. P. № 65 poz. 399) liście starszeństwa oficerów zawodowych, która to lista ma być w dalszym ciągu prowadzona wedle zasad, wymienionych w niniejszem rozporządzeniu.
§  2a. 1
Przed każdym terminem awansowym, Minister Spraw Wojskowych ogłasza w rozporządzeniu nakazującem przeprowadzenie awansów:
1)
Ilość wakansów w każdym korpusie osobowym i w każdym stopniu na które zostaną awansowani oficerowie, oraz granice których wybór będzie musiał być przeprowadzony.
2)
Data, do której kandydatom do awansu należy obliczać czas ich służby w poprzednim stopniu.
3)
Datę, awansowania, jednakową dla wszystkich stopni i korpusów osobowych.
§  3.
Po awansowaniu na wyższy stopień otrzymują oficerowie starszeństwo kolejne po oficerze ostatnim w starszeństwie w danym stopniu i korpusie osobowym, przyczem naprzód zostają umieszczeni oficerowie, awansowani według starszeństwa, następnie zaś oficerowie, awansowani z wyboru. Kolejność starszeństwa awansowanych oficerów pomiędzy sobą opiera się na porządku, w jakim oni są wymienieni w listach, ustalonych przez Ministra Spraw Wojskowych (§§ 1 i 9).
§  4.
Jako datę starszeństwa oficerów we wszystkich stopniach, za wyjątkiem poruczników, ustala się dzień, z którym nastąpiło ich awansowanie.

Jako datę starszeństwa poruczników, ustala się dzień, w którym upłynęło dwa lata od daty mianowania ich podporucznikami, względnie datę wcześniejszą, lub późniejszą, a to zależnie od obliczenia czasu służby w stopniu podporucznika.

§  5.
Oficerowie, którzy mając inne warunki do awansu, nie mogli w swoim czasie awansować według starszeństwa z powodu przeniesienia ich w stan nieczynny, a czas przebywania w stanie nieczynnym zostanie im następnie wliczony do czasu służby wojskowej, albo z przyczyn, wymienionych w 1 ustępie art. 47 ustawy o podstawowych obowiązkach i prawach oficerów wojsk polskich, a następnie zajdą okoliczności, przewidziane w ustępie 2 tegoż artykułu, albo z powodu otrzymania pierwszej ujemnej rocznej kwalifikacji, która jednak następnie zostanie określona (pkt. b. art. 76 tejże ustawy), otrzymują przy awansie według starszeństwa datę starszeństwa i jego kolejność, któreby byli otrzymali, gdyby byli awansowali w swoim czasie.
§  5a. 2
Poza granicami na podstawie § 2 a ustalonemi należy podawać do awansu tych oficerów, posiadających pozatem wszystkie wymagane ustawą warunki formalna do awansu, którzy:
a)
w myśl rozporządzenia Rady Obrony Państwa z dnia 14 lipca 1920 r. (art. 4) (Dz. U. R. P. № 83, poz. 555) byli co najmniej 3 razy ranni w w. p., lub w formacjach wojskowych polskich, uznanych przez Rzeczpospolitą i którym prawo do naszywki z 3 gwiazdkami zostało przyznane,
b)
po 1 czerwca 1919 r. ukończyli wyższy zakład naukowy i którym wskutek tego na zasadzie art. 117 ustawy z dnia 23 marca 1922 r. o podstawowych obowiązkach i prawach oficerów wojsk polskich (Dz. U. R. P. № 32, poz. 256) wymagany okres czasu służby do awansu w poszczególnych stopniach skraca się jeszcze o rok.
§  6.
Wnioski na awans z wyboru, przedkładane Ministrowi Spraw Wojskowych, wychodzą:
a)
od dowódców pułków, lub przełożonych, posiadających uprawnienia conajmniej dowódców pułków - na stopnie kapitana i majora,
b)
od dowódców dywizji (brygad jazdy), lub przełożonych, posiadających uprawnienia conajmniej dowódcy dywizji (brygady jazdy) - na stopnie podpułkownika i pułkownika.

Wnioski na awans z wyboru co do oficerów, którzy pełnią służbę., podlegającą pozatem specjalnej fachowej opinji, są stawiane przez przełożonych, wymienionych w punktach a) i b) niniejszego paragrafu, po wysłuchaniu opinji szefów odnośnych rodzajów służby wojskowej.

§  7.
Każdy, przełożony, sporządzający wnioski na awans z wyboru, ustala w nich, według rodzajów służby wojskowej, kolejność kandydatów, według której, ze względu na nadawanie się do awansu, kandydatom tym, zdaniem jego, przysługuje pierwszeństwo przy awansie.
§  8.
Wnioski na awans z wyboru sporządzone przez przełożonych, uprawnionych do tego w myśl punktów a) i b) § 6 niniejszego rozporządzenia przechodzą kolejno do wszystkich następnych bezpośrednich wyższych przełożonych, z których każdy sporządza z wniosków, otrzymanych od wszystkich podległych sobie oddziałów, zakładów lub urzędów dla każdego poszczególnego korpusu osobowego i stopnia swój wniosek, ustalając w nim kolejność wszystkich kandydatów do awansu na podstawie swej własnej oceny i porównania ich wartości.
§  9.
Po otrzymaniu wniosków awansowych Minister Spraw Wojskowych dokonywa wyboru i Ustala w każdym stopniu i korpusie osobowym listę oficerów, mających awansować z wyboru.
§  10.
Zastrzegając wydanie osobnego rozporządzenia o zasadach, dotyczących kwalifikowania oficerów, pozostawia się tymczasowo w zastosowaniu wydane -w tej mierze przez Ministra Spraw Wojskowych przepisy.
§  11.
Ustalone przez siebie listy oficerów awansujących (§§ 1 i 9), przedstawia Minister Spraw Wojskowych z wnioskiem o nadanie im odpowiednich stopni, według przepisu art. 11 ustawy o podstawowych obowiązkach i prawach oficerów wojsk polskich.
§  12.
Sposób awansowania na stopnie generalskie zostanie ustalony osobnem rozporządzeniem.
§  13.
Rozporządzenie niniejsze nie ma zastosowania do oficerów korpusu kontrolerów i oficerów korpusu kontrolerów, awansowanych na generałów.
§  14.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 marca 1923 r.
§  15.
Wykonanie niniejszego rozporządzenia powierza się Ministrowi Spraw Wojskowych.
1 § 2a dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 1925 r. (Dz.U.25.81.555) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 sierpnia 1925 r.
2 § 5a dodany przez § 2 rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 1925 r. (Dz.U.25.81.555) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 sierpnia 1925 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024