Opłaty stemplowe od pełnomocnictw.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU W POROZUMIENIU Z MINISTREM SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 24 kwietnia 1923 r.
w przedmiocie opłat stemplowych od pełnomocnictw.

Na podstawie art. 6 i 7 ustawy z dnia 7 kwietnia 1922 r. w przedmiocie podwyższenia i zrównania stawek przy niektórych opłatach stemplowych (należytościach) (Dz. U. R. P. № 38, poz. 315) oraz art. 27 ustawy z dnia 24 marca 1923 r. w przedmiocie wyrównania opłat stemplowych oraz podatków: spadkowego i od darowizn (Dz. U. R. P. № 44 poz. 296) zarządza się co następuje:
€I.[] 

Przez wyrażenie "w sądach ogólnych", użyte w ustąpię drugim art. 2 ustawy z dnia 24 marca 1923 r. w przedmiocie wyrównania opłat stemplowych oraz podatków: spadkowego i od darowizn (Dz. U. R. P. № 44 poz. 296) należy zgodnie z terminologją rosyjskiej ustawy postępowania sądowego cywilnego rozumieć: sądy okręgowe, sądy apelacyjne i Sąd Najwyższy.

€II.[] 

Ustala się następujący tekst jednolity postanowień w przedmiocie i wysokości opłaty stemplowej od pełnomocnictw.

§  1. 1
(Poz. 111 austr. taryfy należytościowej; art. 2 ustawy z dnia 24 marca 1923 r. Dz. U. R. P. № 44 poz. 296).

Dokument stwierdzający pełnomocnictwo podlega zasadniczo opłacie w wysokości 15.000 mk. Opłacie w wysokości 5.000 marek podlegają:

a)
pełnomocnictwa, upoważniające jedynie do zastępstwa w postępowaniu sądowo-cywilnem, należącem w pierwszej instancji do zakresu sądu powiatowego lub sądu pokoju, bez względu na to, czy pełnomocnictwo takie dotyczy jednej sprawy lub kilku spraw określonych lub czy upoważnia w ogóle do zastępstwa w postępowaniu, wyżej wymienionem;
b)
pełnomocnictwa, upoważniające do zastępstwa w jednej określonej sprawie cywilnej należącej w pierwszej instancji do zakresu sądu okręgowego.

Jeśli dokument pełnomocnictwa zawiera zarazem umowę o wynagrodzenie, to podlega opłacie stemplowej, przewidzianej dla umów o najem usług.

§  2.
(§ 45 austr. ces. rozp. z dnia 15 września 1915 r. austr. Dz. U. P. № 279).

Opłacie w myśl ustępu pierwszego § 1 podlegają również pełnomocnictwa, upoważniające do działania w imieniu oskarżyciela lub obwinionego w postępowaniu sądowo-karnem, o ile chodzi o sprawy z oskarżenia prywatnego.

§  3.
(Ustęp 6 pozycji 73 pruskiej taryfy stemplowej; § 45 austr. ces. rozp. z dnia 13 września 1915 r. austr. Dz. u. p. № 279).

Pełnomocnictwo, podpisane przez dwu lub więcej mocodawców, podlega opłacie stemplowej zasadniczo tyle razy, ilu jest mocodawców.

Opłata jednokrotna wystarcza tylko w takim razie, jeśli mocodawcy udzielili pełnomocnictwa jako współwłaściciela co do majaku wspólnego lub wogóle w sprawie, opartej na jednym i tym samym tytule prawnym.

Również wystarcza opłata jednokrotna przy pełnomocnictwach wymienionych w § 2, podpisanych przez dwu lub więcej oskarżycieli lub obwinionych, a dotyczących jednej i tej samej sprawy.

§  4.
(Do ustępu §: zdanie ostatnie artykułu 1 ustawy z Atu 7 kwietnia 1922 r. Dz. U. R. P. № 38, poz. 315);

do ustępu b: § 34 ustęp c austr. ustawy należytościowej z dn. 9 lutego 1850 r., austr. Dz. u. p. № 50;

do ustępu c: § 330 austr. procedury karnej;

do ustępu d: punkt 9 art. 16 ustawy z dnia ł sierpnia 1919 r., Dz. P. P. P. № 65, poz. 394).

do ustępów e, f: art. 2 ustawy z dnia 24 marca 1923 r. Dz. U. R. P. № 44 poz. 296).

Nie podlegają opłacie;

a)
pełnomocnictwo, wystawione przez osobę, które pozostaje lub pozostawała w stosunku służbowym, a upoważniające do podjęcia w jej imieniu poborów służbowych lub należytości emerytalnej;
b)
oświadczenie pisemne, umieszczone na dokumencie pełnomocnictwa, wydanym adwokatowi lub innej osobie uprawnionej do bronienia spraw cudzych w sądach lub wobec władz administracyjnych - zawierające ustanowienie dalszego pełnomocnika (substytuta) w tej samej sprawie; '
c)
pełnomocnictwo, upoważniające do działania w sprawie sądowo-karnej poza przypadkami, przewidzianemi w § 2;
d)
pełnomocnictwa, składane Komisji Rozjemczej dla załatwiania zatargów zbiorowych pomiędzy pracodawcami a pracownikami rolnymi;
e)
pełnomocnictwa, udzielane sekretarzom pracowniczych związków zawodowych, upoważniające do zastępstwa wobec sądów przemysłowych, powiatowych lub sądów pokoju;
f)
pełnomocnictwa, upoważniające do odbioru przesyłek pocztowych lub telegramów.

€III.[] 

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie na całym obszarze Rzeczypospolitej, z wyjątkiem górnośląskiej części województwa śląskiego, w dwa tygodnie po ogłoszeniu ustawy z dnia 24 marca 1923 r. w przedmiocie wyrównania opłat stemplowych oraz podatków: spadkowego i od darowizn (Dz. U. R. P. Na 44 poz. 296).

Równocześnie przestaje obowiązywać tekst jednolity podany w ustępie II rozporządzenia z dnia 8 maja 1922 r. (Dz. U. R. P. № 38 poz. 320).

1 Z dniem 1 stycznia 1924 r.opłatę stemplową od pełnomocnictw zmienia się z kwoty 120.000 mk. na 1.400.000 mk., zgodnie z § 2 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1923 r. w sprawie zmiany stawek opłat stemplowych (Dz.U.23.134.1113).

Z dniem 1 lutego 1924 r. opłatę stemplową od pełnomocnictw zmienia się z kwoty 1.400.000 mk. na kwotę 2.700.000 mk., zgodnie z § 2 rozporządzenia z dnia 17 stycznia 1924 r. w sprawie zmiany stawek opłat stemplowych (Dz.U.24.8.81).

Z dniem 1 marca 1924 r. opłatę stemplową od pełnomocnictw zmienia się z kwoty 2.700.000 mk. na kwotę 3.800.000 mk., zgodnie z § 2 rozporządzenia z dnia 18 lutego 1924 r. w sprawie zmiany stawek opłat stemplowych (Dz.U.24.19.194).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024