Organizacja i zakres działania Dyrekcji Ceł na obszarze b. zaboru rosyjskiego i austrjackiego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 24 marca 1923 r.
w przedmiocie organizacji i zakresu działania Dyrekcji Cel na obszarze b. zaboru rosyjskiego i austriackiego.

Na zasadzie art. 14 i 15 ustawy z dnia 31 lipca 1919 r. o tymczasowej organizacji władz i urzędów skarbowych (Dz. P. P. P. № 65, poz. 391) i § 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 października 1922 r. (Dz. U. R. P. № 91, poz. 846) w przedmiocie ustanowienia Dyrekcji Ceł, jako okręgowych władz II instancji na obszarze b. zaboru rosyjskiego i austrjackiego-zarządza się co następuje:
§  1.
Na czele Dyrekcji Ceł stoi Dyrektor. Dyrektor jest przełożonym wszystkich urzędników i niższych funkcjonarjuszy celnych i straży celnej w okręgu administracyjnym Dyrekcji Ceł, jest odpowiedzialny za prawidłowy bieg czynności urzędowych z zakresu zarządu celnego w tymże okręgu Dyrekcji Cel, sprawuje ogólne kierownictwo wszystkich spraw podległych Dyrekcji Ceł, czuwa bezpośrednio i za pośrednictwem wyznaczonych do tego urzędników nad czynnościami Dyrekcji Ceł, urzędów celnych i organów straży celnej, pilnuje ścisłego przestrzegania ustaw i rozporządzeń oraz dokonywa lustracji podległych mu urzędów celnych i organów straży celnej.

Zastępcę Dyrektora wyznacza Ministerstwo Skarbu na wniosek Dyrektora.

§  2.
Stosownie do charakteru spraw, należących do kompetencji Dyrekcji Cel, dzieli się ona na wydziały: administracyjny, postępowania celnego, rachunkowy i kontroli fachowej.
§  3.
Do wydziału administracyjnego należą:
1)
sprawy osobowe urzędników i niższych funkcjonarjuszy Dyrekcji Ceł, urzędów celnych i organów straży celnej,
2)
wymiar emerytur wymienionych w p. 1) funkcjonariuszy, tudzież wymiar zaopatrzeń wdów i sierot po tychże,
3)
sprawy gospodarcze,
4)
sprawy ochrony granic,
5)
sprawy zawodowego wyszkolenia funkcjonariuszy celnych i straży celnej,
6)
nadzór nad czynnościami straży celnej,
7)
nadzór nad kancelarją, archiwum i bibljoteką Dyrekcji Ceł.
§  4.
Do wydziału postępowania celnego należą:
1)
sprawy związane z odprawą celną towarów i osób,
2)
nadzór nad czynnościami urzędów celnych w zakresie szczegółowemi przepisami ustalonym,
3)
wszelkie inne sprawy, pozostające w bezpośredniej łączności z postępowaniem celnem, z wyjątkiem rozstrzygania o należytem stosowaniu taryfy celnej (orzecznictwo taryfowo-celne) pozostającego w wyłącznej kompetencji Ministra Skarbu.
§  5.
Do wydziału rachunkowego należy:
1)
prowadzenie rachunkowości wydatków Dyrekcji Ceł i ogólnej rachunkowości obrotów uskutecznianych przez podległe jej urzędy i organa,
2)
kontrola rachunkowości i kasowości urzędów celnych,
3)
otwieranie urzędom celnym przyzwolonych kredytów,
4)
sporządzanie preliminarza dochodu i wydatków Dyrekcji Ceł i podległych jej urzędów i organów,
5)
dokonywanie niespodziewanych rewizji kas i rachunkowości urzędów celnych przynajmniej cztery razy w roku,
6)
spełnianie wszelkich innych czynności urzędowych, należących według instrukcji rachunkowo-kasowej do zakresu działania władz II instancji.
§  6.
Do wydziału kontroli fachowej należy, rachunkowa i merytoryczna kontrola dokumentów celnych, dodatkowy wymiar i ściąganie należności celnych.
§  7.
Czynności manipulacyjne i archiwalne Dyrekcji Ceł pełni Kancelarją Dyrekcji w trybie szczegółowemi przepisami unormowanym.
§  8.
Kasą wpłat i wypłat Dyrekcji Ceł jest kasa urzędu celnego, istniejącego w siedzibie Dyrekcji Ceł.
§  9.
Ilość zatrudnionych w Dyrekcji urzędników (praktykantów) i niższych funkcjonarjuszy państwowych stosuje się do każdoczesnego zatwierdzonego etatu osobowego poszczególnych Dyrekcji.
§  10.
Uprawnienia zastrzeżone Ministerstwu Skarbu w § 8 i 10 rozporządzenia z dnia 13 grudnia 1920 r. o postępowaniu celnem (Dz. U. R. P. z r. 1921 № 11, poz. 64) przechodzą na obszarze b. zaboru rosyjskiego na Dyrekcje Ceł w Warszawie i Wilnie, zaś uprawnienia zastrzeżone w tych paragrafach izbom skarbowym we Lwowie i Krakowie - przechodzą na obszarze administracyjnym tychże izb na Dyrekcją Cel we Lwowie.
§  11.
Wyłącza się z pod kompetencji izb skarbowych, natomiast włącza do zakresu działania Dyrekcji Ceł wymiar emerytur urzędników i niższych funkcjonarjuszy celnych i straży celnej, tudzież wymiar zaopatrzeń wdów i sierot po tychże pracownikach.

Wymiar ten uskutecznia Dyrekcja Ceł w Warszawie i Wilnie w porozumieniu z izbą skarbową w Warszawie, zaś Dyrekcja Ceł we Lwowie w porozumieniu z izbą skarbową we Lwowie, przyczem przypis i zarządzenie wypłaty emerytury należy do iżby skarbowej.

§  12.
Do czasu utworzenia Komisji dyscyplinarnej przy Dyrekcjach Ceł orzecznictwo dyscyplinarne, przysługujące tymże Dyrekcjom, jako władzom podlegającym bezpośrednio władzy naczelnej, przekazuje się Komisjom dyscyplinarnym ustanowionym przy izbach skarbowych istniejących w siedzibach Dyrekcji Ceł.
§  13.
We wszelkich innych sprawach nieobjętych niniejszem rozporządzeniem zakres działania Dyrekcji Ceł stosuje się:
a)
w sprawach celnych i ochrony granic do szczegółowych przepisów, wydanych dla władz celnych II instancji,
b)
w sprawach osobowych i gospodarczych do przepisów wydanych dla izb skarbowych.
§  14.
Dotychczasowe rozporządzenia, o ile są niezgodne z postanowieniami niniejszego rozporządzenia, uchyla się.
§  15.
Termin uruchomienia poszczególnych Dyrekcji Ceł wyznacza Ministerstwo Skarbu osobnem rozporządzeniem.
§  16.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024