Wykonanie ustawy z dnia 21 września 1922 r. w przedmiocie uchylenia podatków (opłat) od przyrostu wartości oraz pobieranie przez ciała samorządne opłat od umów o przejście własności nieruchomości.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW: SKARBU, SPRAW WEWNĘTRZNYCH I SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 20 stycznia 1923 r.
celem wykonania ustawy z dnia 21 września 1922 r. w przedmiocie uchylenia podatków (opłat) od przyrostu wartości oraz o pobieraniu przez ciała samorządne opłat od umów o przejście własności nieruchomości.

Na podstawie art. 5 ustawy z dnia 21 września 1922 r. w przedmiocie uchylenia podatków (opłat) od przyrostu wartości oraz o pobieraniu przez ciała samorządne opłat od umów o przejście własności nieruchomości (Dz. U. R. P. № 88, poz. 785) zarządza się co następuje:
Do art. 2 ustawy.
§  1.
Państwowemi opłatami stemplowemi w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 21 września 1922 r. (Dz. U. R. P. № 88, poz. 785) są: a) opłaty wymienione w art. 4, art. 6 ustęp a) i art. 11 ustawy z dn. 16 lipca 1920 r. o podwyższeniu i zrównaniu stawek przy niektórych opłatach stemplowych (należytościach bezpośrednich i stemplowych) na obszarach b. zaboru rosyjskiego i austrjackiego (Dz. U. R. P. № 73, poz. 498), b) opłaty wymienione w §§ 2 i 3 rozporządzenia Ministerstwa Skarbu z dn. 14 października 1922 r. w przedmiocie zmiany niektórych postanowień ustaw stemplowych, pruskiej i niemieckiej (Dz. U. R. P. № 90, poz. 845), c) podatek stemplowy w myśl art. 11 dekretu Na 446 Prezesa Tymczasowej Komisji Rządzącej Litwy Środkowej z dnia 27 grudnia 1921 r. (Dz. U. T. K. R. L Ś. z 1922 r. № 1).
§  2.
Uchwały ciał samorządnych, wymienionych w art. 2 ustawy z dnia 21 września 1922 r. (Dz. U. R. P. № 88, poz. 785) w przedmiocie pobierania opłat samorządowych od umów o przeniesienie własności nieruchomości pod tytułem odpłatnym, winny określać stawkę opłaty, a pozatem winny być zgodne z postanowieniami zawarterni w §§ 3-9 niniejszego rozporządzenia; w przeciwnym razie uchwały te nie będą zatwierdzane.
§  3.
Opłaty samorządowe od wspomnianych w § 2 umów mogą być ustanowione tylko na rzecz ciał samorządnych, na których obszarze znajdują się nieruchomości, będące przedmiotem przeniesienia własności.
§  4.
Samorządowe opłaty od umów, w § 2 wspomnianych, będą z reguły zatwierdzane:
a)
na rzecz gmin miejskich wydzielonych z powiatu według stawki 4%, względnie 3%-wej, na rzecz gmin miejskich niewydzielonych z powiatu i gmin wiejskich według stawki 2%, względnie 1%-wej od sumy, przyjętej za podstawę wymiaru państwowej opłaty stemplowej, zależnie od tego, czy dana gmina pobierała już podatek od przyrostu wartości lub podatek (opłatę) od obrotu nieruchomościami, czy z takich podatków nie korzystała;
b)
na rzecz powiatowych związków komunalnych według stawki 4%-wej od wspomnianej sumy. Powiatowe związki komunalne obowiązane będą wypłacić gminom, należącym do związku powiatowego, z wpływów z tych opłat, w ciągu dni 14 po wpłynięciu, sumą, równającą się opłatom, do których gminy te na podstawie swych zatwierdzonych uchwal są uprawnione. Dopóki te gminy nie korzystają z prawa ustanowienia opłat od umów, w § 2 wspomnianych, właściwy' powiatowy związek komunalny zatrzyma w całości pobrane sumy, pod warunkiem, że o zatwierdzeniu opłat na jego rzecz zawiadomił gminy, należące do związku powiatowego.
§  5.
Opłaty samorządowe od wspomnianych w § 2 umów będą wymierzane w postaci dodatku do państwowej opłaty stemplowej, przypadającej od tychże umów, a pobierane i ściągane łącznie z państwową opłatą.
§  6.
Przepisy odnoszące się do wymiaru, poboru i ściągania państwowej opłaty stemplowej, a w szczególności dotyczące podstawy i sposobu wymiaru, obowiązku uiszczania, wolności od opłaty, odpowiedzialności za nią osobistej i rzeczowej, sposobu zawiadomienia o wymiarze, terminu płatności, obowiązku opłacania odsetek (kar) za zwłokę, sposobu przymusowego ściągania, odpisywania z powodu niemożności ściągnięcia, zwrotu, przedawnienia prawa wymiaru lub prawa ściągania, albo prawa pierwszeństwa zastawnego państwowej opłaty stemplowej, stosują się odpowiednio do opłaty samorządowej.
§  7.
Uskutecznione przez właściwe państwowe władze skarbowe podwyższenie, zniżenie, uchylenie i zwrot państwowej. opłaty stemplowej wskutek odwołania oraz całkowite lub częściowe jej odpisanie z powodu niemożności ściągnięcia, powoduje automatycznie odpowiednie podwyższenie, zniżenie, uchylenie, zwrot lub odpisanie opłaty samorządowej. Tak samo udzielone przez właściwe władze skarbowe zezwolenie na ulgi w uiszczeniu państwowej opłaty stemplowej odnosi się automatycznie do odpowiedniej opłaty samorządowej.
§  8.
Opłaty samorządowe winny być uiszczone łącznie z państwową opłatą stemplową. Sumy z tego tytułu wpłacone, po pokryciu kosztów egzekucji, przypadających w całości Skarbowi Państwa, rozkładają się proporcjonalnie przedewszystkiem na odsetki (kary) za zwłokę od obydwóch opłat, a następnie na same opłaty. Wypłata sum, pobranych na opłaty samorządowe z odsetkami (karami) za zwłokę, uprawnionym ciałom samorządnym nastąpi w sposób w § 14, 16-18 wskazany.
§  9.
Zwrot opłaty samorządowej płatnikowi (§ 7) zarządza właściwa władza skarbowa z funduszów Skarbu Państwa, a zwrócona suma będzie potrącona przy najbliższej wypłacie samorządowych opłat lub dodatków do podatków uprawnionemu ciału samorządnemu. O ile suma ta nie będzie z tego źródła pokrytą w ciągu trzech miesięcy, winna być zwrócona Skarbowi Państwa w ciągu miesiąca po wezwaniu.
§  10.
Gala samorządne winny swe uchwały, w przedmiocie pobierania o, łat od umów o odpłatne przeniesienie własności nieruchomości, przedstawić Ministrowi Spraw Wewnętrznych za pośrednictwem swych bezpośrednio przełożonych władz nadzorczcych. Władze te, przesyłając wspomniane uchwały, wyrażają jednocześnie swoje zdanie w przedmiocie ich zatwierdzenia, a w wypadkach, gdy także drugie dato samorządne jest uprawnione do opłaty od tych samych umów (§ 4), zaświadczą, czy i według jakiej stopy została już zatwierdzoną opłata na rzecz drugiego ciała samorządnego.
§  11.
Zatwierdzone stawki opłat samorządowych oraz dzień, od którego one obowiązują, winny być ogłoszone w gazecie rządowej, a nadto w sposób praktykowany w siedzibie uprawnionego ciała samorządnego.

Do art. 3 ustawy.

§  12.
Notarjusze i sądy powołane do wymiaru i poboru państwowej opłaty stemplowej mają jednocześnie z tą opłatą wymierzyć i pobrać przypadającą opłata samorządową. W razie uiszczenia państwowej opłaty stemplami, opłata samorządowa zostanie uiszczona gotówką do rąk notarjusza, względnie do kasy sądowej.
§  13.
Notarjusze i sądy winni wpłacić pobrane opłaty samorządowe zarządom uprawnionych ciał samorządnych (§ 4) najpóźniej do dni 14 po upływie miesiąca, w którym opłaty zostały uiszczone, przy wykazie pobranych opłat według wzoru A (załącznik).

Jeżeli siedziba uprawnionego ciała samorządnego nie znajduje się w miejscu urzędowania notarjusza, wolno przy wpłacie używać pośrednictwa, albo Pocztowej Kasy Oszczędności, albo miejscowej kasy skarbowej.

W pierwszym wypadku notarjusz prześle uprawnionemu ciału samorządnemu bezpośrednio wykaz opłat wypłaconych za pośrednictwem Pocztowej Kasy Oszczędności według wzoru A.

W drugim wypadku notarjusz złoży w miejscowej kasie skarbowej łączną sumę opłat, pobranych dla wszystkich ciał samorządnych, mających siedzibą poza miejscem jego urzędowania, wraz z ogólnym wykazem tych opłat podług wzoru A. Miejscowa kasa skarbowa sporządzi na formularzach wzór A wyciągi z ogólnego wykazu tych opłat, oddzielne dla każdego zarządu ciał samorządnych, i zarachuje:

a)
kwoty, należne ciałom samorządnym, znajdującym się w okręgu tej kasy - na sumy komunalne do dyspozycji zarządów tych ciał,
b)
kwoty, przypadające ciałom samorządnym, znajdującym się w okręgach innych kas skarbowych - na sumy obrotowe, jako wpływy, przyjęte za inne kasy na rachunek zarządów tych ciał i prześle odnośnym kasom skarbowym zawiadomienia (wzór N° 9 do § 52 instrukcji dla kas skarbowych), dołączając do zawiadomień sporządzone przez siebie wyciągi z ogólnego wykazu notarjusza, o których wyżej mowa.

Kasy, które otrzymają powyższe zawiadomienia, zapiszą wymienione w nich kwoty na sumy komunalna do dyspozycji właściwych zarządów ciał samorządnych. Dołączone do zawiadomień wyciągi winny być przesłane tym zarządom wraz z wykazami szczegółowymi (§ 85 przepisów rach.-kas.).

§  14.
Powiatowy związek komunalny jest obowiązany w terminie, określonym w § 4, przekazać gminom, należącym do związku powiatowego, z otrzymanych wpłat sumy, do których mają w myśl § 4 prawo.

W tym samym terminie powiatowy związek komunalny prześle wspomnianym gminom - celem spełnienia obowiązków, określonych w § 19, - wyciąg z otrzymanego wykazu pobranych opłat, obejmujący opłaty z nieruchomości położonych w odnośnych gminach.

§  15.
Notarjusze są uprawnieni pobierać od ciał samorządnych wynagrodzenie za czynności, przewidziane w §§ 13 i 14, w wysokości 4% sum wypłaconych ciałom samorządnym.
§  16.
Państwowe władze skarbowe, powołane do wymiaru państwowej opłaty stemplowej, winny jednocześnie z jej wymiarem wymierzyć przypadającą opłatę samorządową.

Przepis ten ma również zastosowanie wtedy, gdy państwowe władze skarbowe, prostując wymiar państwowej opłaty stemplowej, dokonany przez notarjuszów lub sądy, opłaty te podwyższają lub zniżają, względnie zwracają.

O orzeczeniach i zarządzeniach przewidzianych w poprzednich ustępach, państwowe władze skarbowe zawiadomią uprawnione ciała samorządne celem spełnienia obowiązków, określonych § 19 niniejszego rozporządzenia.

§  17.
Kasy skarbowe winny pobrać opłatą samorządową wraz z odsetkami (karami) za zwlokę, jednocześnie z opłatą państwową i odsetkami (karami) za zwłoką od opłaty państwowej, stosując przepis § 8.

Kasy skarbowe przekażą sumy przypadające uprawnionym ciałom samorządnym w ciągu miesiąca po upływie kwartału kalendarzowego, w którym wpłacone zostały.

§  18.
Ciała samorządne zbadają po otrzymaniu wymienionych w § 13 i 15 wykazów i zawiadomień określonych w §§ 13 i 14, czy cena zbytej nieruchomości przyjęta za podstawę wymiaru opłaty z doliczeniem wartości świadczeń ubocznych przyjętych przez nabywcę, odpowiada rzeczywistej wartości nieruchomości w danem miejscu i czasie.

Gdy zachodzi podejrzenie zatajenia ceny nieruchomości lub wartości świadczeń ubocznych, ciała samorządne wdrożą dochodzenia, a stwierdziwszy zatajenie lub znaczną dysproporcję między podaną w umowie ceną (wraz ze świadczeniami ubocznemi) a wartością rzeczywistą zbytej nieruchomości, prześlą akta dochodzeń właściwej państwowe władzy skarbowej celem dodatkowego wymiaru uszczuplonej opłaty samorządowej (§ 15).

Do art. 4 ustawy.

§  19.
O ile obciążenie jednej i tej samej umowy opłatami, wymienionemi w art. 4, na rzecz gmin i powiatowych związków komunalnych, przekracza łącznie 4% sumy, służącej za podstawę wymiaru państwowej opłaty stemplowej (art. 2 ustęp drugi ustawy), stawki tych opłat ulegają z dniem 1 stycznia 1923 r. automatycznie proporcjonalnemu obniżeniu do łącznej wysokości 4%.

Aż do dnia wejścia w życie uchwał powziętych na podstawie art. 2 ustawy wymiar, pobór i ściąganie tych opłat będą dokonywane przez organy, dotychczas do tego powołane na zasadach dotychczasowych.

ZAŁĄCZNIK 

Wzór A.

Sąd ............. w ...............

Notarjusz ....... w ...............

Do

Zarządu gminy ................

(Wydziału powiatowego)

w ..............

Na poczet pobranych samorządowych opłat od umów o odpłatna

przeniesienie nieruchomości, położonych w gminie .............

(powiecie ...................) na rzecz wspomnianej gminy

(wspomnianego powiatowego związku komunalnego) za miesiąc

................... wpłaca notarjusz .........................

W ....................... (sąd ............... w ............)

Niniejszem łączną sumą mk ........... fen. ........... słowami

..............................................................

(Podpis) ......................

(Pieczęć)

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1923.13.85

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wykonanie ustawy z dnia 21 września 1922 r. w przedmiocie uchylenia podatków (opłat) od przyrostu wartości oraz pobieranie przez ciała samorządne opłat od umów o przejście własności nieruchomości.
Data aktu: 20/01/1923
Data ogłoszenia: 09/02/1923
Data wejścia w życie: 24/02/1923