Przepisy o komunalnem pośrednictwie pracy na terenie górnośląskiej części województwa śląskiego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I OPIEKI I SPOŁECZNEJ
z dnia 4 grudnia 1923 r.
w przedmiocie przepisów o komunalnem pośrednictwie pracy na terenie górnośląskiej części województwa śląskiego.

Na podstawie § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dn. 29 marca 1923 r. w przedmiocie przekazania Ministrowi Pracy i Opieki Społecznej kompetencji b. ministrów pruskich w zakresie pośrednictwa pracy na terenie górnośląskiej części województwa śląskiego (Dz. U. R. P. № 38, poz. 255) zarządza się co następuje:
§  1.
Przepisy wykonawcze do rozporządzenia b. pruskich ministrów przemyski i handlu, spraw wewnętrznych, rolnictwa i dóbr państwowych z dnia 12 września 1919 r. w przedmiocie pośrednictwa pracy (Ausführungen zu der Verordnung über Arbeitsnachweise - Min. Bl. f. Landwirtschaft, Domänen u. Forsten № 10) w przekładzie na język polski oraz po wprowadzeniu do nich zmian, wymaganych przez polski ustrój administracyjny, - obowiązują, z dniem ogłoszenia niniejszego rozporządzenia, na terenie górnośląskiej części województwa śląskiego w brzmieniu podanem w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

ZAŁĄCZNIK 

§ 1.
Każdy powiat, zarówno miejski, jak wiejski, jest obowiązany zgodnie z przepisami §§ 2 i 3 niniejszego rozporządzenia utrzymywać komunalny urząd pośrednictwa pracy. O ile tego rodzaju urząd dotąd nie istnieje, winien być w ciągu trzech miesięcy utworzony i uruchomiony.
§  2.
Większe gminy powiatu wiejskiego są uprawnione do utworzenia i utrzymywania samodzielnych komunalnych urzędów pośrednictwa pracy za zgodą wojewody.
§  3.
Miejskie i wiejskie powiaty oraz aminy mogą się łączyć za zgodą wojewody w celu utworzenia wspólnego komunalnego urzędu pośrednictwa pracy. Granice obwodów poszczególnych urzędów pośrednictwa pracy winny być określone z punktu widzenia potrzeb gospodarczych.

W poszczególnych okręgach gospodarczych, w których istnieje kilka komunalnych urzędów pośrednictwa pracy, mogą powstawać na tej samej zasadzie okręgowe urzędy pośrednictwa pracy, mające na celu skoordynowanie i uzupełnienie działalności lokalnych urzędów pośrednictwa pracy.

§  4.
Utworzenie urzędu pośrednictwa pracy następuje na mocy uchwały przedstawicielstwa gminy lub związku komunalnego, zaś w stosunku do urzędów pośrednictwa pracy, których obwód przekracza granice gminy lub związku komunalnego - na mocy jednobrzmiących uchwał ciał przedstawicielskich zainteresowanych gmin lub związków komunalnych.

Powyższe uchwały oraz ich zmiany winny być publikowane w organach prasy, przeznaczonych na publikacje odnośnych gmin i związków komunalnych.

Skład i działalność komunalnego urzędu pośrednictwa pracy reguluje statut, który jest zatwierdzany przez przedstawicielstwo gminy lub związku komunalnego lub w jego zastępstwie przez zarząd gminy lub związku komunalnego.

§  5.
O ile wbrew wezwaniu wojewody, skierowanemu do odnośnej gminy lub związku komunalnego, w ciągu określonego terminu nie zostanie utworzony komunalny urząd pośrednictwa pracy w sposób, przewidziany w powyższych §§ 1 - 4, wówczas wojewoda może nakazać utworzenie komunalnego urzędu pośrednictwa pracy.

W powyższym wypadku również w drodze zarządzenia wojewody następują wszelkie postanowienia, które zgodnie z niniejszem rozporządzeniem należą do kompetencji dal samorządowych, utrzymujących urzędy pośrednictwa pracy, lub też stanowią część składowej statutu tychże urzędów.

§  6.
Wojewoda jest władny znosić sprzeczne z prawem lub niewłaściwe postanowienia statutu lub uchwał ciał urzędowych, utrzymujących urzędy pośredniej: w a pracy.

Jeżeli powyższe za postanowienia w terminie, wskazanym przez wojewodę, nie zostaną zastąpione przez postanowienia właściwe i zgodne z prawem, wojewoda może wydać te ostatnie w drodze własnych zarządzeń.

§  7.
Koszty utworzenia i utrzymywania komunalnego urzędu pośrednictwa pracy, o ile nie są pokryte przez opłaty klijentów, ponoszone są przez te gminy lub związki komunalne, które obejmuje obwód danego urzędu pośrednictwa pracy.

W razie, gdy obwód urzędu pośrednictwa pracy obejmuje kilka gmin lub związków komunalnych lub ich części, w uchwałach, przewidzianych w powyższym § 4, należy określić, jakie części kosztów pokrywają poszczególne gminy lub związki komunalne.

§  8.
Komunalnym urzędem pośrednictwa pracy zarządza komisja zarządzająca, która się składa z przewodniczącego, jego zastępcy i conajmniej ogółem 4 członków. Do komisji zarządzającej wchodzą w równej liczbie pracodawcy i pracownicy.
§  9.
Sposób powołania przewodniczącego, jego zastępcy i członków komisji zarządzającej reguluje statut komunalnego urzędu pośrednictwa pracy (§ 4 ust. 3). Wśród pracodawców i pracowników - członków komisji zarządzającej winni być przedstawiciele zawodów, przeważnie uprawianych w danym obwodzie komunalnego urzędu pośrednictwa pracy.
§  10.
Kierownik i fcnkcjonarjusze komunalnego urzędu pośrednictwa pracy są powoływani przez terytorialnie właściwy zarząd gminy, względnie-przewodniczącego wydziału powiatowego, o ile statut nieustanawia innego sposobu powołania. Organ powołujący winien przed wydaniem decyzji zasięgnąć opinji przedstawicieli zainteresowanych pracodawców i pracowników.

W większych komunalnych urzędach pośrednictwa pracy kierownikami urzędu i pośrednikami pracy winni być stali urzędnicy, wykonywujący czynności te jako swe główne zajęcie. Do pomocy tego rodzaju urzędnikom mogą być przyjmowani pośrednicy, którzy czynności te wykonywać będą honorowo, lub jako poboczne zajęcie, zwłaszcza zaś osoby, pochodzące z kół pracodawców i pracowników.

O zaliczaniu komunalnych urzędów pośrednictwa pracy do kategorji urzędów większych, w myśl ustępu 2 nin. § decyduje wojewoda.

§  11.
W razie potrzeby, komunalny urząd pośrednictwa pracy może posiadać oddziały zawodowe, któremi zarządzają komisje zawodowe, złożone parytetowo z przedstawicieli pracodawców i pracowników odnośnych zawodów. Przed powołaniem komisji zawodowych należy dać zainteresowanym kołom pracodawców i pracowników sposobność przedstawienia swych kandydatów. Ma posiedzenia komisji zawodowych winien być zapraszany przewodniczący komisji zarządzającej.
§  12.
O ile w obwodzie komunalnego urzędu pośrednictwa pracy lub okręgowego urzędu pośrednictwa pracy istnieją jeszcze inne niezarobkowe biura pośrednictwa pracy, winny na żądanie wojewody wszystkie niezarobkowe biura pośrednictwa pracy utworzyć związek niezarobkowych biur pośrednictwa pracy.
§  13.
Jeżeli jakiekolwiek niezarobkowe biuro pośrednictwa pracy nie uczyni w ciągu jednego miesiąca zadość żądaniu wojewody, wymienionemu w powyższym § 12, wojewoda władny jest zamknąć wzmiankowane biuro pośrednictwa pracy.
§  14.
W kierownictwie związku niezarobkowych biur pośrednictwa pracy poszczególne biura pośrednictwa pracy winny mieć udział stosownie do swego znaczenia. Zarząd gminy lub związku komunalnego, w którego siedzibie znajdujduje się związek niezarobkowych biur pośrednictwa pracy, powołuje, po wysłuchaniu złączonych w związki biur pośrednictwa pracy, przewodniczącego i asesorów, wśród których pracodawcy i pracownicy winni być w równej liczbie.
§  15.
Do zadań związku niezarobkowych biur pośrednictwa pracy należy:
1)
lokalne wyrównywanie popytu i podaży pracy (clearing pracy);
2)
ustalanie zasad współdziałania poszczególnych biur pośrednictwa pracy pomiędzy sobą oraz nadzór nad przestrzeganiem powyższych zasad;
3)
przeprowadzanie przymusu zgłaszania się do urzędów lub biur pośrednictwa pracy i korzystania z ich usług;
4)
stałe czuwanie nad lokalnym rynkiem pracy.

Wojewoda może nadać związkowi niezarobkowych biur pośrednictwa pracy dalsze kompetencje z zakresu pośrednictwa pracy. W sprawach skarg na zarządzenie! związku niezarobkowych biur pośrednictwa pracy rozstrzyga wojewoda.

§  16.
Zakres kompetencji oraz sposób pokrycia kosztów utrzymania związku niezarobkowych biur pośrednictwa pracy ustanawia się na zasadzie porozumienia pomiędzy zainteresowanemi biurami pośrednictwa pracy; w razie zaś, ody porozumienie nie może być osiągnięte - na mocy rozporządzenia zarządu gminy lub związku komunalnego, w którego siedzibie znajduje się kierownictwo związku niezarobkowych biur pośrednictwa pracy.
§  17.
Działalność komunalnych urzędów pośrednictwa pracy w górnośląskiej części województwa śląskiego koordynuje, nadzoruje i normuje urząd wojewódzki z ramienia wojewody.

W szczególności do zadań urzędu wojewódzkiego należy:

1)
rozwijanie pośrednictwa pracy oraz dążenie do stworzenia zwartej sieci wydajnie obsługujących rynek pracy biur i urzędów pośrednictwa pracy;
2)
wyrównywanie pomiędzy poszczególnemi miejscowościami popytu i podaży pracy na terenie województwa śląskiego, czyli wyrównywanie na terenie województwa pracy (wojewódzki clearing pracy);
3)
wyrównywanie popytu i podaży pracy pomiędzy województwem śląskiem, a resztą ziem Rzeczypospolitej, czyli udział w wyrównywaniu popytu i podaży pracy na terenie Rzeczypospolitej (w ogólnopaństwowym clearing pracy).

W pewnych wypadkach urząd wojewódzki z upoważnienia wojewody może bezpośrednio wykonywać akcję pośrednictwa pracy.

§  18.
W związku z powyższemi zadaniami (§ 17) wojewodzie przysługuje prawo:
1)
wymagania od urzędów i biur pośrednictwa pracy, istniejących na terenie województwa, wszelkiego rodzaju informacji, między innemi również dla celów statycznych;
2)
wglądanie w czynności wspomnianych urzędów i biur;
3)
przedsiębrania, w ramach przepisów niniejszych, środków, zmierzających do wzmożenia i ulepszenia działalności urzędów i biur pośrednictwa pracy.
§  19.
Zgodnie z art. 137 krajowej ustawy administracyjnej (Landesverwaltungsgesetz) z dnia 30 lipca 1883 r., wojewoda władny jest wydawać w drodze własnych rozporządzeń przepisy w zakresie pośrednictwa pracy.

W szczególności w drodze powyższej może być zarządzone, że:

1)
pracodawcy obowiązani są zgłaszać wolne miejsca w określonych terminach do wyznaczonych urzędów lub biur pośrednictwa pracy;
2)
bezrobotni lub pracownicy, którym wymówiono pracę, obowiązani są zgłaszać się w określonych terminach do wyznaczonych urzędów lub biur pośrednictwa pracy;
3)
należy powiadamiać w określonych terminach wyznaczone urzędy lub biura pośrednictwa pracy o każdej zmianie miejsca pracy lub o każdem obsadzeniu miejsca pracy;
4)
uprawianie pośrednictwa pracy przez ogłoszenia w gazetach i czasopismach jest dozwolone jedynie w razie zadośćuczynienia specjalnym warunkom.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024