Służba przygotowawcza i egzamin praktyczny kandydatów na stanowiska urzędników rachunkowych i kasowych w służbie państwowej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 listopada 1923 r.
w przedmiocie służby przygotowawczej i egzaminu praktycznego kandydatów na stanowiska urzędników rachunkowych i kasowych w służbie państwowej.

Na podstawie art. 11 i art. 116 ustawy o. państwowej służbie cywilnej z dnia 17 lutego 1922 r. (Dz. U. R. P. № 21 poz. 164) zarządza się. co następuje:
§  1.
Kandydaci na stanowiska urzędników rachunkowych i kasowych w służbie państwowej winni odbyć służbę przygotowawczą (praktykę), przewidzianą w art. 12 ustawy o państwowej służbie cywilnej oraz złożyć egzamin praktyczny.
§  2.
Podania o dopuszczenie do służby przygotowawczej należy wnosić do władzy powołanej do mianowania urzędników rachunkowych i kasowych.

Do podania mają być dołączone: metryka urodzenia, dowód obywatelstwa polskiego, dowód posiadania wykształcenia średniego, świadectwo zdrowia oraz dokładny życiorys.

§  3.
W wypadkach wyjątkowych, zasługujących na szczególne uwzględnienie, będą mogli być dopuszczeni do służby przygotowawczej w zastosowaniu postanowień zawartych w ustępie ostatnim art. 11 i ustępie pierwszym art. 115 ustawy o państwowej służbie cywilnej - kandydaci nieposiadający pełnego wykształcenia średniego.
§  4.
Służba przygotowawcza trwa zasadniczo rok i odbywa się ją kolejno możliwie we wszystkich działach rachunkowości, względnie kasowości.

O ile kandydat wykaże, że posiada przynajmniej trzyletnią praktykę rachunkowo-kasową w instytucji publicznej lub prywatnej, może władza naczelna w razie bardzo dobrej kwalifikacji skrócić czas służby przygotowawczej, ewentualnie także zwolnić od złożenia egzaminu praktycznego.

O wyniku służby przygotowawczej wydaje opinje właściwa, komisja kwalifikacyjna na podstawie sprawozdania władzy służbowej kandydata. W sprawozdaniu winna władza służbowa podać obok oceny pilności i uzdolnienia kandydata także opinję o zachowaniu się jego w służbie i poza służbą.

W razie ujemnego wyniku służby przygotowawczej może władza, która przyjęła kandydata na służbą przygotowawczą, zwolnić go ze służby lub orzec przedłużenie służby przygotowawczej, jednak najwyżej na przeciąg jednego roku. Jeżeli ponowna ocena wypadnie ujemnie, należy kandydata zwolnić ze służby.

§  5.
Po ukończeniu służby przygotowawczej z dodatnim wynikiem winien kandydat poddać się egzaminowi praktycznemu.

W razie niezłożenia egzaminu w ciągu dwóch lat od wstąpienia do służby należy kandydata zwolnić ze służby.

Podania o dopuszczenie do egzaminu należy wnosić w drodze służbowej do władzy powołanej do mianowania. Władza służbowa dołącza do podania opinją komisji kwalifikacyjnej o wyniku służby przygotowawczej. Władza powołana do mianowania przesyła decyzję o dopuszczeniu kandydata do egzaminu właściwej komisji egzaminacyjnej, która wyznacza termin egzaminu i zawiadamia o tem kandydata.

§  6.
Przedmiotem egzaminu są:
1)
znajomość ogólnych zasad ekonomji społecznej i skarbowości, które pozostają w związku z nauką rachunkowości i kasowości państwowej oraz ułatwiają jej zrozumienie (rodzaje gospodarstwa i organa zarządzające niem, pojęcie majątku, kapitału, dochodu, czynszu, renty, wartości, ceny, waluty, pieniądza, kredytu, weksla, banknotu, czeku i t. p.);
2)
znajomość ogólnych zasad rachunkowości i kasowości państwowej (zasady sporządzania inwentarza i preliminarza budżetowego, prowadzenia rachunków i ksiąg, zestawiania zamknięć rachunków, względnie bilansów, wykonywania cenzury i t. p.);
3)
znajomość obowiązująch przepisów rachunkowych dla władz i urzędów państwowych oraz przepisów kasowych ze szczególnem uwzględnieniem wiadomości potrzebnych w dziale służby, w której kandydat pracuje, jako też przepisów o kontroli państwowej;
4)
znajomość ogólna ustroju administracyjnego Państwa ze szczególnem uwzględnieniem statutu organizacyjnego tej władzy resortowej, której podlega kandydat (ustrój władz państwowych i zakres ich działania pod względem rachunkowo - kasowym, instancje i t p.);
5)
znajomość prawa budżetowego i usuwy skarbowej;
6)
znajomość zasad, na których opierają się obroty, uskuteczniane przez kasy i urzędy państwowe za pośrednictwem Pocztowej Kasy Oszczędności i Polskiej Krajowej Kasy Pożyczkowej.
§  7.
Egzamin odbywa się przed komisją egzaminacyjną.

Dla kandydatów pełniących służbą przy władzach naczelnych właściwą jest komisja ustanowiona przy Ministerstwie Skarbu, dla kandydatów zaś pełniących służbę przy władzach niższych komisja ustanowiona przy izbie skarbowej.

Minister Skarbu może odstąpić od utworzenia komisji egzaminacyjnej przy niektórych izbach skarbowych i poruczyć egzaminowanie kandydatów z ich okręgów komisjom egzaminacyjnym utworzonym przy innych izbach skarbowych.

§  8.
Komisja egzaminacyjna składa siej z przewodniczącego i dwóch członków, przyczem przewodniczący również egzaminuje.

Przewodniczącego, jego zastępcę oraz odpowiednią ilość członków komisji mianuje na czas nieograniczony, aż do odwołania, Minister Skarbu z grona urzędników Ministerstwa Skarbu, względnie izb skarbowych-w tym ostatnim wypadku na wniosek dyrektorów izb skarbowych.

Komisji egzaminacyjnej wyznacza się protokólanta z grona urzędników władzy, przy której ustanowiona jest komisja.

Przy egzaminach kandydatów na urzędników władz nieskarbowych wchodzi w skład komisji egzaminacyjnej w miejsce jednego z jej członków, wskazanego przez przewodniczącego komisji, wyższy urzędnik służby rachunkowo-kasowej odnośnego resortu, wyznaczony przez właściwego Ministra w porozumieniu z Ministrem Skarbu.

§  9.
Egzamin jest ustny. Egzamin z jednym kandydatem nie może trwać dłużej, niż dwie godziny.
§  10.
Komisja egzaminacyjna ocenia wynik egzaminu według skali następującej:
1)
jako "bardzo dobry", jeżeli kandydat wykazał wybitną znajomość przedmiotów egzaminacyjnych;
2)
jako "dobry", jeżeli kandydat wykazał dokładną znajomość przedmiotów;
3)
3 jako "dostateczny", jeżeli wiadomości kandydata są wystarczające;
4)
jako "niedostateczny", jeżeli wiadomości kandydata nie są wystarczające.

Przy ocenie odpowiedzi należy brać pod uwagę nietylko trafność odpowiedzi na poszczególne pytania, lecz także ogólne wrażenie co do rozwoju umysłowego kandydata i jego przydatności w służbie rachunkowej, względnie kasowej.

Uchwała komisji egzaminacyjnej zapada większością głosów.

W razie ujemnego wyniku egzaminu komisja oznacza termin powtórzenia egzaminu. Termin ten nie może przenosić pół roku, a egzamin winien być powtórzony w całości.

§  11.
Z przebiegu egzaminu sporządza się protokół, do którego wpisują się skład komisji egzaminacyjnej, pytania egzaminu i ocenę poszczególnych odpowiedzi tudzież wynik egzaminu.
§  12.
Ma dowód złożenia egzaminu otrzymują kandydat świadectwo, sporządzone według dołączonego wzoru.

Świadectwo ma być podpisane przez członków komisji i zaopatrzone pieczęcią z godłem państwowem i o treści następującej: Komisja egzaminacyjna z umiejętności rachunkowo-kasowej przy Ministerstwie Skarbu (przy izbie skarbowej w .........).

§  13. 1
(uchylony).
§  14.
Kandydatom, którzy pełnią służbę nie w siedzibie komisji egzaminacyjnej i poddają się po raz pierwszy egzaminowi,- należą się normalna djety i koszty podróży.
§  15.
Niniejszemu rozporządzeniu nie podlegają kandydaci na urzędników rachunkowych i kasowych w służbie kolejowej, pocztowo - telegraficznej i wojskowej. Egzaminy praktyczne dla nich unormowane zostaną odrębnemi rozporządzeniami.
§  16.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. Równocześnie tracą moc obowiązującą dotychczasowe przepisy, wydane w przedmiocie normowanym niniejszem rozporządzeniem.

Wzór do § 12

ŚWIADECTWO.

Pan .......................................................

(charakter służbowy) .........................................

poddał się w dniu ............................ 19 ......... r.

na zasadzie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia .............

................ 19 ... r. (Dz. U. R. P. № poz.) egzaminowi

praktycznemu z umiejętności rachunkowo-kasowej w służbie

państwowej i złożył go z wynikiem ............................

(jednomyślnie, większością głosów)

...................., dnia .................. 19 ..... r.

m. p.

Przewodniczący komisji:

Członkowie:

1 § 13 uchylony przez § 16 rozporządzenia z dnia 26 czerwca 1924 r. o wykonaniu ustępu 3 art. 116 ustawy o państwowej służbie cywilnej (Dz.U.24.64.630) z dniem 25 lipca 1924 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1923.127.1045

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Służba przygotowawcza i egzamin praktyczny kandydatów na stanowiska urzędników rachunkowych i kasowych w służbie państwowej.
Data aktu: 26/11/1923
Data ogłoszenia: 15/12/1923
Data wejścia w życie: 15/12/1923