Rozciągnięcie na przewozy kolejami wąskotorowemi zmian i uzupełnień taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 24 listopada 1923 r.
o rozciągnięciu na przewozy kolejami wąskotorowemi zmian i uzupełnień taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazania Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów bagażu i Lewarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) zarządza się w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz przemysłu i Handlu co następuje:
§  1.
Na przewozy kolejami wąskotorowymi, stosującemi taryfę ogólną na przewóz towarów, zwłok i zwierząt, wyszczególnionemi w rozporządzeniach Ministra Kolei Żelaznych z dnia 26 lipca 1922 roku Dz. U. R. P. № 50, poz. 545), z dnia 18 września 1922 r. (Dz. U. R. P. № 82, poz. 736), z dnia 23 grudnia 1922 r. (Dz. U. R. P. № 116, poz. 1066) i z dnia 24 lipca 1923 r. (Dz. U. R. P. № 76, poz. 604), rozciąga się rozporządzenie Ministra Kolei Żelaznych z dnia i 7 listopada 1923 r. o zmianach w taryfie ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 119, poz. 960) z następującemi odstępstwami i wyjątkami

A. W części U "Postanowienia" taryfowe i wykaz opłat dodatkowych" (Dz. U. R. P. z 1922 r. № 48, poz. 428 i № 60, por. 545):

W "Postanowieniach taryfowych":

W punk. 94 (Dz. U. R. P. z 1922 r. № 116, poz. 1066) wysokość procentowego podwyższenia opłat przewozowych, podanych w części IV taryfy, dla linji Sochaczew-Wyszogród-Piaski zmienia się na 200% zamiast dotychczasowych 100%.

W "Wykazie opłat dodatkowych":

W punk. 7 "Opłaty za przetrzymanie wagonu i zajęcie torów", wysokość opłat, ustalona z dniem 1 listopada 1923 r. (Dz. U. R. P. № 110, poz. 878) zmienia się w sposób następujący:

"w ust. I: a) za każdą rozpoczętą godzinę pierwszej doby po upływie terminu wolnego od postojowego i za każdy wagon 75.000 mk.
b) za rozpoczętą drugą dobę i jeden wagon 2.250.000 mk.
c) za rozpoczętą trzecią i każdą następną dobą i jeden" wagon 3.000.000 mk.
w ust. II: a) za każdą rozpoczętą godzinę pierwszej doby po upływie terminu wolnego od postojowego i za każdy wagon 112.500 mk.
b) za rozpoczętą drugą dobę i jeden wagon 3.375.000 mk.
c) za rozpoczętą trzecią i każdą następną dobę i jeden wagon 5.062.500 mk.".

W punk. 11 "Opłaty za nowe nadanie przesyłki na żądanie odbiorcy" wysokość opłat, ustalona z dniem 1 listopada 1923 r. (Dz. U. R. P. № 110, poz. 878) zmienia się w sposób następujący:

"za każde 100 kilogramów 4.320 mk

najmniej od wagonu:

a) o ładowności poniżej 5,000 kg. 216.000 rnk.

b) o ładowności 5.000 i więcej kg. 432.000 mk."

B. W części IV "Tablice opłat przewozowych" (Dz. U. R. P. z 1922 r. № 91, poz. 847 i № 113, poz. 1028 oraz z r. 1923: № 17, poz. 112; № 37, poz. 247; № 73, poz. 575; № 93, poz. 742; № 109, poz. 868 i № 119, poz. 960):

Dział I "Opłaty za przewóz towarów" (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 63, poz. 491), ustalony z dniem 1 listopada 1923 r. (Dz. U. R. P. № 110, poz. 878) podwyższa się o 200%.

C. Część V "Taryfy wyjątkowe" (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 17, poz. 112) nie ma zastosowania na kolejach wąskotorowych.

§  2.
Rozporządzenie niniejsze zyskuje moc obowiązującą z dniem 1 grudnia 1923 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024