Wynagrodzenie godzinowe drużyn parowozowych za czas spędzony w służbie na parowozie.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 27 września 1923 r.
w przedmiocie wynagrodzenia godzinowego drużyn parowozowych za czas spędzony w służbie na parowozie.

Na zasadzie art. 10 ustawy z dnia 13 lipca 1920 r. o uposażeniu pracowników kolei państwowych (Dz. U. R. P. № 65, poz. 430) zarządza się co następuje:
§  1.
Drużyny parowozowe otrzymują na pokrycie wydatków zwiększonych wskutek pełnienia służby na parowozie, względnie jako dodatek za czas spędzony w tej służbie należytości godzinowe w stosunku do godzin rzeczywistej pracy.
§  2.
Podstawę, do obliczenia należytości godzinowych stanowią zapiski w marszrutach, książeczkach pracy przetokowej oraz pokwitowania za przetaczanie, rezerwą i pogotowie, przewidziane w odnośnych przepisach i instrukcjach. Zapiski te mają być prowadzone dokładnie z podaniem początku i końca każdej czynności służbowej i winny być z każdego okresu nieprzerwanej pracy poświadczone przez odpowiednie organy urzędowe. Za stwierdzone nadużycia przy prowadzeniu zapisków pracownicy pociągnięci będą do odpowiedzialności, a nadto zakwestjonowana kwota potrącona im zostanie z uposażenia.

Przy obliczaniu należytości godzinowych czas pracy poniżej 15 minut nie bierze się w rachubę; zaś ponad 15 minut zaokrągla się do pól godziny, a ponad 45 minut do jednej godziny.

§  3. 1
Należytości godzinowe są następujące:

A. Za czas spędzony w drodze na parowozie:

otrzymuje od 1/8 1923 r. od 15/8 1923 r.
maszynista 350 mk. 460 mk.
pom. maszynisty 280 " 368 "
palacz 233 " 307 "

Należytość tę wypłaca się za cały czas spędzony w drodze na parowozie, licząc od chwili objęcia parowozu przez drużynę, aż do oddania parowozu do parowozowni, względnie do chwili przybycia pociągu (parowozu) do stacji krańcowej. Do opłaty za czas spędzony przy przyjmowaniu i zdawaniu parowozu w parowozowni głównej zalicza się całkowity czas służby, ustalony podług miejscowych warunków w poszczególnych Dyrekcjach kolei dla każdej parowozowni.

W wypadku, kiedy drużyna składa się tylko z dwóch osób, a mianowicie z maszynisty i palacza, otrzymuje palacz, jeśli złożył już przepisany egzamin, lub pełni czynności pomocnika maszynisty, wynagrodzenie godzinowe, przewidziane dla pomocnika.

Drużyny, obsługujące czynne parowozy pomocnicze (podwójna trakcja), korzystają z należytości godzinowych na równi z drużynami parowozów czołowych.

W tym samym wymiarze otrzymują godzinowe:

a)
drużyny parowozowe, obsługujące luźne parowozy, kursujące w pojedynczej lub podwójnej trakcji,
b)
drużyny parowozowe za przetaczanie (manewrowanie), wykonane parowozem od pociągu, niezależnie od stacji, na jakiej przetaczanie się odbyło,
c)
drużyny konwojujące zimne parowozy,
d)
drużyny jadące na parowozie lub w wagonie ze stałego miejsca służbowego celem objęcia służby w jakimbądź punkcie linii lub z powrotem po oddaniu służby, jednak tylko w połowie godzin rzeczywistej jazdy,

B. Za czas przetaczania parowozem:

otrzymuje od 1/8 1923 r. od 15/8 1923 r.
maszynista 280 mk. 368 mk.
pom. maszynisty i palacz 205 " 280 "

Należytości te wypłaca się za cały czas trwania przetaczania, licząc od chwili przyjęcia parowozu przez drużynę parowozową do chwili oddania parowozu do parowozowni, względnie zdania następnej drużynie.

Należytości zaliczać należy za przetaczanie dokonywane na stacji lub w obrębie torów trakcyjnych, warsztatowych, magazynowych i t. p. jakoteż na stacjach sąsiednich, z wyjątkiem przetaczania na stacjach zamiejscowych co do których obowiązuje godzinowe, wymienione w § 3 punkt A, b).

C. Za czas pogotowia i postoju na stacjach parowozowni głównych i zwrotnych:

otrzymuje od 1/8 1923 r. od 15/8 1923 r.
maszynista 233 mk. 307 mk.
pom. maszynisty i palacz 175 " 230 "

Należytości te wypłaca się za czas spędzony w parowozowni głównej w pogotowiu i rezerwie, i za czas postoju w parowozowni zwrotnej powyżej 3 godzin aż do 24 godzin, licząc od chwili przyjazdu pociągu (parowozu) do stacji zwrotnej.

Czas postoju w parowozowni zwrotnej do 3 godzin, licząc od chwili przybycia pociągu (parowozu) wynagradza się według stawek pod A).

Po 24 godzinach pobytu w parowozowni zwrotnej otrzymują drużyny parowozowe, zamiast wynagrodzenia godzinowego, normalne djety.

Za czas służby przy pociągach gospodarczych otrzymują drużyny parowozowe, o ile pociąg pracuje na stacji lub między sąsiedniemi stacjami jednego węzła, wynagrodzenie godzinowe według stawek pod B), o ile zaś pociąg gospodarczy pracuje na linji według stawek pod A).

§  4.
Na czas pobierania dodatku drożyźnianego otrzymywać będą drużyny parowozowe uzupełnienie wynagrodzenia godzinowego, wymienionego w § 3 pkt. A), B) i C)

Uzupełnienie to oblicza się od 1 lutego 1923 r. według mnożnika ustalonego dla miejscowości zaliczonych do II klasy dodatku drożyźnianego, zaś od 1 kwietnia '923 r. według mnożnika ustalonego dla miejscowości zaliczonych do I klasy dodatku drożyźnianego (załącznik 1, 2, 3, 4, 5, 6).

§  5.
W razie delegacji poza okręg siedziby służbowej trwającej dłużej niż 3 dni drużyny parowozowe otrzymują oprócz przypadających należytości godzinowych za czas pracy na parowozie, normalne djety, zmniejszone o 25% za cały czas pobytu na innej stacji, licząc od dnia wyjazdu, aż do czasu powrotu do siedziby służbowej.

Przy delegacjach poniżej 3 dni djet tych nie zalicza się.

§  6.
Za czas służby na parowozach ponad 200 godzin miesięcznie, obliczonych według współczynnika 1, otrzymują drużyny parowozowe wynagrodzenie dodatkowe, a mianowicie za 50 pierwszych godzin ponad powyższy wymiar 200 godzin, w wysokości 125%, a przy dalszych godzinach w wysokości 150% wynagrodzenia godzinowego wraz z odpowiedniem uzupełnieniem.
§  7.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Równocześnie traci moc obowiązującą rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 października 1920 r. w sprawie wynagrodzenia godzinowego dla drużyn parowozowych za czas spędzony w służbie przy parowozie (Dz. U. R. P. № 99, poz. 660) wraz z późniejszemi zmianami.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

Tabela godzinowego drużyn konduktorskich ważna od 1 lutego 1923 r.

Stawka godzinowego mk. Uzupełnienie 1.530% Razem

mk

A. Za czas służby przy pociągach:
dla kierownika pociągu 40 612 685
" konduktora bagażowego 35 535 570
" konduktora i hamulcowego 30 459 490
B. Za czas służbowego pogotowia:
dla kierownika pociągu i

konduktora bagażowego

16 244 260
" konduktora i hamulcowego 14 214 230
Wynikające z obliczenia jednostki mk. poniżej 5 mk. zaokrągla się na 5 mk., zaś od 5 mk. wzwyż na pełną dziesiątkę mk.

ZAŁĄCZNIK  2

Tabela godzinowego drużyn konduktorskich ważna od 1 marca 1923 r.

Stawka godzinowego mk. Uzupełnienie 1.530% Razem

mk

A. Za czas służby przy pociągach:
dla kierownika pociągu 76 1.162 1.240
" konduktora bagażowego 64 979 1.045
" konduktora i hamulcowego 56 856 915
B. Za czas służbowego pogotowia:
dla kierownika pociągu i

konduktora bagażowego

40 612 655
" konduktora i hamulcowego 35 535 570
Wynikające z obliczenia jednostki mk. poniżej 5 mk. zaokrągla się. na 5 mk., zaś od 5 mk. wzwyż na pełną dziesiątką mk.

ZAŁĄCZNIK  3

Tabela godzinowego drużyn konduktorskich ważna od 1 kwietnia 1923 r.

Stawka

mk.

Uzupełnienie 1.700% Razem

mk

A. Za czas służby przy pociągach:
dla kierownika pociągu 95 1.615 1.710
" konduktora bagażowego 80 1.360 1.440
" konduktora i hamulcowego 70 1.190 1.260
B. Za czas służbowego pogotowia:
dla kierownika pociągu i

konduktora bagażowego

50 850 900
" konduktora i hamulcowego 45 765 810
Wynikające z obliczania jednostki mk. poniżej 5 mk. zaokrągla się na 5 zaś od 5 mk. wzwyż na pełną dziesiątkę mk.

ZAŁĄCZNIK  4

Tabela godzinowego drużyn konduktorskich ważna od 1 maja 1923 r.

Stawka

mk.

Uzupełnienie 1.700% Razem

mk

A. Za czas służby przy pociągach:
dla kierownika pociągu 105 1.785 1.890
" konduktora bagażowego 88 1.496 1.585
" konduktora i hamulcowego 77 1.309 1.390
B. Za czas służbowego pogotowia:
dla kierownika pociągu i

konduktora bagażowego

55 935 990
" konduktora i hamulcowego 50 850 900
Wynikające z obliczenia jednostki mk. poniżej 5 mk. zaokrągla się na 5 mk., zaś od 5 mk. wzwyż na pełną dziesiątkę mk.

ZAŁĄCZNIK  5

Tabela godzinowego drużyn konduktorskich ważna od 1 czerwca 1923 r.

Stawka

mk.

Uzupełnienie 1.700% Razem

mk

A. Za czas służby przy pociągach:
dla kierownika pociągu 120 2.040 2.160
" konduktora bagażowego 100 1.700 1.800
" konduktora i hamulcowego 88 1.496 1.585
B. Za czas służbowego pogotowia:
dla kierownika pociągu i konduktora bagażowego 65 1.105 1.170
" konduktora i hamulcowego 55 935 990
Wynikające z obliczenia jednostki mk. poniżej 5 mk. zaokrągla się na 5 mk., zaś od 5 mk. wzwyż na pełną dziesiątką marek.

ZAŁĄCZNIK  6

Tabela godzinowego drużyn konduktorskich ważna od 1 lipca 1923 r.

Stawka

mk.

Uzupełnienie 1.700% Razem

mk

A. Za czas służby przy pociągach:
dla kierownika pociągu 168 2.856 3.020
" konduktora bagażowego 140 2.380 2.520
" konduktora i hamulcowego 123 2.091 2.210
B. Za czas służbowego pogotowia:
dla kierownika pociągu i konduktora bagażowego 91 1.547 1.640
" konduktora i hamulcowego 77 1.309 1.390
Wynikające z obliczenia jednostki mk. poniżej 5 mk. nie wchodzą w rachubę, zaś od 5 mk. wzwyż zaokrągla się na pełną dziesiątkę mk.

"Sprostowanie. Tabele godzinowego drużyn parowozowych, odnoszące się do niniejszego rozporządzenia, ogłoszone zostały w Dzienniku Ustaw R. P. № 110, jako załączniki 1-6 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 września 1923 r. poz. 872."

1 § 3 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 4 października 1923 r. (Dz.U.23.113.907) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 1923 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024