Rozciągnięcie na przewozy kolejami wąskotorowemi zmian i uzupełnień taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 24 października 1923 r.
o rozciągnięciu na przewozy kolejami wąskotorowemi zmian i uzupełnień taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) zarządza się w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu, co następuje:
§  1.
Na przewozy kolejami wąskotorowemi, stosującemi taryfę ogólną na przewóz towarów, zwłok i zwierząt, wyszczególnionemi w rozporządzeniach Ministra Kolei Żelaznych z dnia 26 lipca 1922 r. (Dz. U. R. P. № 60, poz. 545, z dnia 18 września 1922 r. (Dz. U. R. P. № 82, poz. 736) z dnia 23 grudnia 1922 r. (Dz. U. R. P. № 116, poz. 1066) i z dnia 24 lipca 1923 r. (Dz. U. R. P. № 76, poz. 604), rozciąga się rozporządzenie Ministra Kolei Żelaznych z dnia 20 października 1923 r. o zmianach i uzupełnieniach taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt (Dz. U. R. P. № 109, poz. 863) z następującemi odstępstwami i wyjątkami:

A. W części II "Postanowienia taryfowe i wykaz opłat dodatkowych". (Dz. U. R. P. z 1922 r. № 48, poz. 428 i № 60, poz. 545):

W "Postanowieniach taryfowych":

"Wstęp" nie ulega zmianie.

Punkt 95 nie ulega zmianie.

W "Wykazie opłat dodatkowych":

W punk. 7. "Opłaty za przetrzymanie wagonu i t. d." ustęp I i II zmienia się w sposób następujący:

"I. Opłaty za przetrzymanie wagonów, w tej liczbie i specjalnych (oprócz wagonów 30-tonnowych i wagonów-kotłów (cystern), używanych do przewozu ropy naftowej i jej przetworów, patrz niżej punkt II), pobiera się:

a) za każdą rozpoczętą godzinę pierwszej doby po upływie terminu wolnego od postojowego i za każdy wagon 25.000 mk.

b) za rozpoczętą drugą dobę i jeden wagon 750.000 mk.

c) za rozpoczętą trzecią i każdą następną dobę i jeden wagon 1.000.000 mk.

II. Opłaty za przetrzymanie wagonów 30-tonnowych i wagonów-kotłów (cystern) używanych do przewozu ropy naftowej i jej przetworów, pobiera się:

a) za każdą rozpoczętą godzinę pierwszej doby po upływie terminu wolnego od postojowego i za każdy wagon 37.500 mk.

b) za rozpoczętą drugą dobę i jeden wagon 1.125.000 mk.

c) za rozpoczętą trzecią i każdą następną dobę i jeden wagon 1.687.500 mk."

W punk. 11 "Opłaty za nowe nadanie przesyłki na żądanie odbiorcy" wysokość opłat, ustalona z dniem 1 października 1923 r. (Dz. U. R. P. № 94, poz. 737), zmienia się w sposób następujący:

"za każde 100 kilogramów 1.440 mk.

najmniej od wagonu:

a) o ładowności poniżej 5.000 kg. 72.000 mk.

b) o ładowności 5.000 i więcej kg. 144.000 mk.

B. W czyści IV "Tablice opłat przewozowych" (Dz. U. R. P. z 1922 r. № 91, poz. 847 i № 113, poz. 1028 oraz z r. 1923: № 17, poz. 112; № 37, poz. 247; №> 73, poz. 575; № 93, poz. 742 i № 109, poz. 868):

Dział I. "Opłaty za przewóz towarów" (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 63, poz. 491, ustalony z dniem 1 października 1923 r. (Dz. U. R. P. № 94, poz. 757), podwyższa się o 200%.

C. Część V "Taryfy wyjątkowe" (Dz. U. R. R z 1923 r. № 17, poz. 112) nie ma zastosowania na kolejach wąskotorowych.

§  2.
Rozporządzenie niniejsze zyskuje moc obowiązującą z dniem 1 listopada 1923 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1923.110.878

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozciągnięcie na przewozy kolejami wąskotorowemi zmian i uzupełnień taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt.
Data aktu: 24/10/1923
Data ogłoszenia: 31/10/1923
Data wejścia w życie: 01/11/1923