Zmiany taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 20 października 1923 r.
o zmianach taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 roku o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie osób bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza się co następuje:
§  1.
Do obowiązującej od dnia 1 kwietnia 1923 r. "Taryfy polskich normalnotorowych kolei państwowych na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych" (Dz. U. R. P. № 31, poz. 193; № 55, poz. 396 i 398; № 63, poz. 490 i 494; № 73, poz. 576; № 84, poz. 663 i № 94, poz. 753) wprowadza się następujące zmiany:

CZĘŚĆ  I.

I.

Przepisy przewozowe wraz z Postanowieniami wykonawczemu

1)
W art. 16 "Kontrola biletów i dopłaty do cen za przejazd:
a)
dopłata 80.000 mk., przewidziana w ust. 2 i 3, zmienia się na 240.000 mk.;
b)
dopłata 12.000 mk., przewidziana w Post. Wyk. III do ust. 3, zmienia się na 36.000 mk.;
c)
dopłata 40.000 mk., przewidziana w ust 6, zmienia się na 120.000 mk.
2)
W art. 24 "Postoje" opłata 800.000 mk., przewidziana w ust. 3 i Post. Wyk. do tegoż ustępu, zmienia się na 2.400.000 mk.
3)
W art. 30 "Określenie" dopłata 20.000 mk., przewidziana w ust. 3 zmienia się na 60.000 mk.
4)
W art. 36 "Odpowiedzialność kolei za zaginięcie, brak lub uszkodzenie bagażu" norma odszkodowania 120.000 mk., przewidziana w post. Wyk. I do ust 1, zmienia się na 360.000 mk.
5)
W art. 37 "Przekroczenie terminu dostawy" norma 2.000 mk. przewidziane w ust. 2 a, zmienia się na 6.000 mk.; norma 800 mk. przewidziana w ust. 3 a, zmienia się na 2.400 mk.; a norma 1.200 mk., przewidziana w ust. 3 b, zmienia się na 3.600 mk.
6)
W art. 40 "Nadawanie" w ust. 5 skreśla się słowa: "lub inny dokument przewozowy".
7)
W art. 42 "Wydawanie" Post. Wyk. do ust. 1 otrzymuje brzmienie: (Post. Wyk.). Przesyłki nadzwyczajne wydaje się ' adresatom za zwrotem kwitu bagażowego; jeżeli zaś kwit bagażowy dołączono do przesyłki (art. 40 ust. 5 Post. Wyk. 1) - za potwierdzeniem na cedule bagażowej po udowodnieniu tożsamości osoby".

CZĘŚĆ  II.

II.

Postanowienia taryfowe.

8)
W rozdziale I "Przewóz osób", w dziale A "Zasady obliczania" w punkcie 2 liczbę 200 zmienia się na 2.000.
9)
W tymże rozdziale I i w tymże dziale R punkty 3-a i 3-b otrzymują brzmienie następujące:

"a) w klasie IV (na kolejach obszaru województw: pomorskiego i poznańskiego) za kilometry od 1 do 200 po 1.600 mk., za kilometry od 201 do 300 po 1.300 mk., doliczanych do ceny biletu 320.000 mk., przypadającej za pierwsze 200 km.; za każdy dalszy kilometr po 1.000 mk. doliczanych do ceny biletu 450.000 mk., przypadającej za pierwsze 300 km.;

b) w klasie III za kilometry od 1 do 200 po 2.400 mk.; za kilometry od 201 do 300 po 2.000 mk., doliczanych do ceny biletu 480.000 mk. za pierwsze 200 km.; za każdy dalszy kilometr po 1.500 mk., doliczanych do ceny biletu 680.000 mk., przypadającej za pierwsze 300 km.".

10)
W tymże rozdziale ! i w tymże dziale R punkt 8 otrzymuje brzmienie następujące:

"8. Ceny biletów dodatkowych na miejsce numerowane do siedzenia w wagonach osobowych (miejscówki) bez względu na rodzaj pociągu i odległość przejazdu wynoszą: w klasie III-60.000 mk., w klasie II-120.000 mk. i w klasie I-180.000 mk.".

11)
W tymże rozdziale I, w dziale B "Dopłaty za przejście do klasy wyższej lub do pociągu droższego" opłata 12.000 mk., przewidziana w punktach 3 i 9, zmienia się na 36.000 mk.
12)
W rozdziale III "Przewóz psów" opłata 2.000 mk., przewidziana w punkcie 2, zmienia się na 6.000 mk.
13)
W rozdziale IV "Przewóz bagażu" w punkcie 2 słowo "odległość" zmienia się na "strefę", a słowa "najbliższych pełnych" zmienia się na "najbliższego 1.000".
14)
W tymże rozdziale IV punkt 3 otrzymuje brzmienie następujące:

"Opłaty za przewóz w pociągach osobowych i mieszanych od każdych 10 kg. stawki przewozowe" oblicza się według następujących opłat jednostkowych:

za kilometry od 1 do 200 po 240 mk.; za kilometry od 201 do 300 po 200 mk., doliczanych do stawki przewozowej 48.000 mk. za pierwsza 200 km.; za każdy dalszy kilometr po 150 mk., doliczanych do stawki przewozowej 68.000 mk. za pierwsze 300 km.".

15)
W tymże rozdziale IV po punkcie 3 dodaje się nowy punkt 4 treści następującej:

"4 Opłaty za przewóz od każdych 10 kg. (stawki przewozowe) w pociągach pośpiesznych wynoszą o 50% więcej od odnośnych opłat, przewidzianych dla pociągów osobowych i mieszanych, a w pociągach luksusowych (ekspresowych) o 50% więcej od odnośnych opłat dla pociągów pośpiesznych, z uwzględnieniem punktu 2 rozdziału niniejszego".

16)
W tymże rozdziale IV dotychczasowy punkt 4 otrzymuje liczbą 5, punkt 5 skreśla się, a punkt 6 otrzymuje brzmienie następujące:

"6 Za ubezpieczenie strat, mogących wyniknąć skutkiem nie terminowej dostawy bagażu, pobiera się od każdych zaczętych 1.000 marek zadeklarowanej sumy, oraz od każdych zaczętych 10 km. odległości przewozu 2 marki. Przypadająca do pobrania należność zaokrągla się do pełnych 1.000 marek wzwyż".

17)
W tymże rozdziale IV opłata 4.000 mk., przewidziana w punkcie 7, zmienia się na 12.000 mk.
18)
W rozdziale V "Przewóz przesyłek nadzwyczajnych" punkt 1 otrzymuje brzmienie następujące:

"1. Opłaty za przewóz przesyłek nadzwyczajnych od każdych 10 kg. (stawki przewozowe) wynoszą o 100% więcej od odnośnych stawek przewozowych dla bagażu (rozdział IV) ".

19)
W tymże rozdziale V punkty 3 i 4 skreśla się, a punkt 5 otrzymuje liczbę 3.
20)
W rozdziale VI "Przewóz czasopism, broszur i książek" punkt 5 otrzymuje brzmienie następujące: "5. Oplata za przewóz powinna być uiszczona przy nadawaniu, oblicza 'się ją na podstawie zasad, ustalonych dla przewozu bagażu (rozdział IV, punkty 1 i 2), według następujących opłat jednostkowych; za kilometry od 1 do 200 po 140 mk.; za kilometry od 201 do 300 po 120 mk., doliczanych do stawki przewozowej 28.000 mk., przypadającej za pierwsze 200 km., za każdy dalszy kilometr po 100 mk., doliczanych do stawki przewozowej 40.000 mk., przypadającej za pierwsze 300 km."
21)
W rozdziale VII "Pociągi nadzwyczajne, wagony osobowe, dla chorych i bagażowe" w dziale A "pociągi nadzwyczajne" zmienia się:

w punkcie I (1)-a opłatę 60.000 mk. na 180.000 mk.;

w punkcie I (1)-b opłatą 20.000 mk. na 60.000 mk.;

w punkcie I (1)-c opłatą 10.000 mk. na 30.000 mk.;

opłaty najniższe 200.000 mk. i 10.000.000 mk., wskazane w końcu punktu I (1), odpowiednio na 600.000 mk. i 30.000.000 mk.;

w punkcie II (1) opłatę 4.000 mk. na 12.000 mk.;

w punkcie III opłatę 10.000.000 mk. na 30.000.000 mk.;

w punkcie IV (2) opłatę 3.000.000 mk. na 9.000.000 mk.

22)
W tymże rozdziale VII, w dziale B "Wagony osobowe, dla chorych, bagażowe i towarowe" zmienia się w punkcie Ii (1) opłatę 20.000 mk. na 60.000 mk. i w punkcie IV (1) opłatę 4.000 mk. na 12.000 mk.
23)
W rozdziale VIII "Podatek przewozowy na rzecz W. M. Gdańska punkt a otrzymuje brzmienie:

"a) przy biletach kl. I-16% kl. II-14%, kl. III-12% i kl. IV-10%".

a w ustępie korkowym tegoż rozdziału słowa: "kolei obszaru W. M. Gdańska, zarządzanych przez Polskę". zmienia się na słowa: "kolei, położonych na obszarze W. M. Gdańska".

§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 listopada 1923 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024